Menü
 
Kedvencek-beállítás
Hozzáadás a Kedvencekhez
 
Kezdőoldal-beállítás
Beállítás kezdőlapnak
 
Linkek
 
Versenyek 2015

március 13-15. Ausztrál Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Lewis Hamilton
március 27-29. Maláj Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Sebastian Vettel
április 10-12. Kínai Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Lewis Hamilton
április 17-19. Bahrain Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Lewis Hamilton
május 8-10. Spanyol Nagydíij
pole: Nico Rosberg
győztes: Nico Rosberg
május 22-24. Monaco Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Nico Rosberg
június 5-7. Kanadai Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Lewis Hamilton
június 19-21. Osztrák Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Nico Rosberg
július 3-5. Brit Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Lewis Hamilton
július 24-26. Magyar Nagydíj
pole: Lewis Hamilton
győztes: Sebastian Vettel
augusztus 21-23. Belga Nagydíj
pole: 
győztes:

szeptember 4-6. Olasz Nagydíj
pole: 
győztes: 

szeptember 18-20. Szingapúr Nagydíj
pole: 
győztes: 

szeptember 25-27. Japán Nagydíj
pole: 
győztes:

október 9-11. Orosz Nagydíj
pole: 
győztes: 

október 23-25. Amerikai Nagydíj
pole: 
győztes:

okt. 30. - nov. 1. Mexikói Nagydíj
pole: 
győztes: 

november 13-15. Brazil Nagydíj
pole: 
győztes: 

november 27-29. Abu Dhabi Nagydíj
pole: 
győztes: 

 
Képek 2006

Bahrein
Malajzia
Ausztrália
San Marino
Európa
Spanyol
Monaco
Silverstone
Kanada
USA
Francia
Német
Magyar
Török
Olasz
Brazil

 
Pilóták honlapjai
 
Csapatok honlapjai
 
F1 Játékok
 
Új szabályok 2008-ban
Új szabályok 2008-ban : Motorok

Motorok

  2006.03.07. 14:37

1. - 3.0 lieteres V10-es helyett 2.4 literes V8-as motorok 2. - Rögzített paraméterek: pl. súlypont, hajtókar magassága, furat átmérője és hengerek távolsága 3. - Minimális tömeg 95 kg, hengerszög kötelezően 90 fok 4. - Tilos a változtatható hosszúságú beszívócső használata 5. - V10-es 16.700-as fordulathatárral és 77 mm-es szűkítővel használható 6. - A V8-asok várható teljesítménye 730-750 lóerő

A Forma-1-ben 11 éve hagyományosnak számító V10-es motorok száműzése a V8-asok kedvéért mind a közönség, mind a szakma berkeiben nagy port kavart, mert sokan úgy érezték, hogy a tízhengeresek egyfajta védjegyként tartoztak hozzá a sporthoz. Annyi biztos, hogy bár a cserére a költségek csökkentése érdekében került sor, lokálisan - konkrétan 2006-ban - a drága fejlesztések és az elkerülhetetlen gyerekbetegségek miatt éppenséggel emelkedni fognak a motorszállítók kiadásai.

A Technikai Szabályzat nem csak a hengerek számában és a lökettérfogatban vezetett be korlátozásokat a motorok terén. Rögzítették az általánosnak tekinthető (de eddig szabadon választható) 90 fokos hengerszöget is, a motor minimális tömegét 95 kg-ban határozták meg, a furat átmérőjét 98 mm-ben maximálták, és kikötötték, hogy a hengertávolság 0.2 mm-es hibahatárral pontosan 106.5 mm legyen. Mivel az utóbbi két feltétel lényegében behatárolja a motor hosszát, a V8-asok szükségképpen mintegy 10 cm-rel rövidebbek lettek a tavalyi V10-eseknél. Ettől elvileg az autók hossza is csökkenhetett volna, a tervezők azonban ragaszkodtak az eddigi tengelytávhoz, mert annak a pályák jellemzőihez célszerű igazodnia. A motor rövidülését ezért a michelines és bridgestone-os csapatok eltérően hidalták át: a Michelinek enyhén orrnehéz súlyelosztást követelnek, ezért a francia cég partnerei a hiányzó 10 cm-rel meghosszabbították a sebességváltót, amivel a súlypont előrébb került. A bridgestone-osok ezzel szemben inkább távtartókat alkalmaztak, hogy a váltómű az eddigi helyén, azaz hátrébb foglaljon helyet.

Az FIA meghatározta a hajtókar középvonalának, valamint a motor súlypontjának minimális magasságát a referenciasík felett (58 illetve 165 mm), és betiltotta a változtatható hosszúságú beszívócsöveket, a mérnökök ezért többé nem simíthatják mechanikusan a nyomatékgörbét - aminek következtében a V8-asok nehezebben szabályozhatóak a V10-eseknél.

Hogy mit jelent mindez a gyakorlatban, arra már láthattunk példát a téli tesztelések alatt. Valenciában azért születhetett új körrekord Anthony Davidson Hondájának jóvoltából, mert ezen a pályán nincsenek igazán gyors kanyarok, a lassú fordulókból való kigyorsításoknál viszont a V8-as az eddiginél kevésbé terheli le a meghajtott hátsó kerekeket (a kipörgésgátló sem dolgozik olyan kétségbeesetten), javítva a tapadást. Barcelona már tipikusabb F-1-es helyszínnek számít, így az valóban sokatmondó, hogy Jenson Button ott is 0.383 másodpercen belül tudott kerülni a V10-es pályacsúcshoz, jóllehet, az egyenesek által uralt pályákon - mint amilyen Monza vagy Indianapolis - biztosan jelentősebb lesz a lassulás a tavalyihoz képest. Mindenesetre sok, eddig trükkösnek számító kanyar padlógázossá vált, amitől ezeken a helyeken az autók stabilitása is javult. Hogy a versenyzőknek változtatniuk kellett-e a vezetési módszereiken a V8-asok miatt? Erről még az ő véleményük is megoszlik, ami azt mutatja, hogy ez valójában stílusfüggő, tehát emberől emberre változik. A kérdésre nem létezik univerzális válasz.

A tesztelés közben elért időeredmények természetesen félrevezethetőek lehetnek, hiszen nem feltétlenül szabályos autóval érték el őket, de a V8-asok bevezetése miatt egyrészt azért nem érdemes keseregni, mert a lassulás szabad szemmel nem lesz feltűnő, másrészt azért sem, mert az új motorok hangja nem fosztotta meg a Forma-1-et a jellegzetes sikítástól. És ne felejtsük el, hogy 1994-ben Michael Schumacher és a Benetton V8-as Forddal nyerték meg a világbajnokságot, pedig a vetélytársaik V10-est használtak, a hengerek száma tehát nem minden (más kérdés, hogy az a Zetec-R V8 éppúgy 3.5 literes volt, mint az akkori V10-esek, most viszont 3.0 literről 2.4 literre csökkent a hengerűrtartalom).

Az a szabály, amely 2006-ban és 2007-ben módot ad a csapatoknak arra, hogy lefojtott V10-eseket használjanak tovább, már inkább aggályos. Jelenleg csak a Scuderia Toro Rosso akar élni ezzel a lehetőséggel, ami a többieknek nem tetszik, mert a Red Bull második csapata nem küzd olyan anyagi gondokkal, mint annak idején elődje, a Minardi tette. Az ő Cosworth V10-esüket egyelőre 16.700-as fordulatszámhatárral és 77 mm-es szűkítővel igyekszik megzabolázni az FIA, mivel azonban ezek az adatok sehol sem szerepelnek a szabályzatban, szükség esetén idény közben is módosíthatóak.

A V8-asok teljesítménye a hengerűrtartalommal együtt 20%-kal csökkent, azaz 730-750 lóerő körül várható. A fogyasztásuk és a hűtési igényük is csekélyebb lett - az utóbbi változás kiválóan látszik az oldaldobozok kisebb felületű hűtőnyílásain -, de a 20%-osnál alacsonyabb arányban. Amint az közismert, a nyolchengeresek tervezésénél a legsúlyosabb problémát a vibráció kiküszöbölése jelentette a mérnökök számára; nem is annyira azért, mert a kevesebb dugattyú mozgása eleve nehezebben egyensúlyozható ki, hanem azért, mert a V8-as kritikus fordulatszám-tartománya a felső régióban található, ahol a motor a legtöbb időt tölti (a V10-eseknél ez a tartomány alacsonyabban van, így az autók kigyorsítás közben hamar "átszaladtak" rajta). A vibráció alapvetően a gyújtási sorrend helyes megválasztásával csökkenthető, amely azonban kihatással van a nyomatékgörbére - mint minden más, ez is kompromisszum eredménye.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírdetések
 
Névnap

 

 
Következő verseny pályarajza
Olasz Nagydíj 2015. szeptember 6.
 
Képek 2012

Ausztrál Nagydíj:
szabadedzés  időmérő  verseny

 
Képek
 
Tesztek 2011

Valencia 2011. február 1.
Valencia 2011. február 2.
Valencia 2011. február 3.

 
Képek
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Óra
 
Számláló
Indulás: 2005-11-25
 
Látogatók az oldalon
 
VB 2015

A vb állása a Magyar Nagydíj után:

Pilóták:

1: L.Hamilton 202
2: N.Rosberg 181
3: S.Vettel 160
4: V.Bottas 77
5: K.Räikkönen 76
6: F.Massa 74
7: D.Ricciardo 51
8: D.Kvyat 45

Tovább >

Konstruktőrök:
1: Mercedes 383
2: Ferrari 236
3: Williams 151
4: Red Bull 96
5: Force India 39
6: Lotus 35

Tovább >

 
Csapatok 2015

Mercedes AMG Petronas F1
6 Nico Rosberg (német)
44 Lewis Hamilton (brit)

Infiniti Red Bull Racing
3 Daniel Ricciardo (ausztrál)
26 Daniil Kvyat (orosz)

Williams Martini Racing
19 Felipe Massa (brazil)

77 Valtteri Bottas (finn)

Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (német)
7 Kimi Räikkönen (finn)

McLaren Honda
14 Fernando Alonso (spanyol)
22 Jenson Button (brit)

Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez (mexikói)
27 Nico Hülkenberg (német)

Lotus F1 Team
8 Romain Grosjean (francia)
13 Pastor Maldonado (venezuelai)

Scuderia Toro Rosso
33 Max Verstappen (holland)
55 Carlos Sainz Jr. (spanyol)

Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson (svéd)
12 Felipe Nasr (brazil)

 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Egyéb linkek

M=A=R=K=Y=H MULTIMÉDIÁS WEBPAGE csak nagyoknak!
www.gportal.hu/mindenesetre
www.f1.gportal.hu
Hispania Racing F1 Team

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?