Hamilton simán győzött a féktelen Szingapúri GP-n
A5.hu 2009.09.27. 16:04
Lewis Hamilton zavartalan győzelmet aratott Szingapúrban, ahol Timo Glock a Toyota idei legjobb eredményét érte el, és a tavalyi versennyel kapcsolatos botrány évfordulóján Fernando Alonso is megszerezte a Renault idei első dobogós helyezését. Button növelte világbajnoki előnyét.
Kényelmes győzelmet aratott a Szingapúri Nagydíjon Lewis Hamilton, miután a sikerére legnagyobb veszélyt jelentő Nico Rosbergre és Sebastian Vettelre egy-egy boxutcai malőr miatt áthajtásos büntetést szabtak ki a versenybírók.
A 2. helyet Timo Glock örökölte meg, aki megismételte eddigi legjobb F-1-es eredményét, míg a dobogó harmadik fokára - az idén először - Fernando Alonso állhatott fel, egy évvel azután, hogy a Renault csalása révén győzött Szingapúrban.
Vettelnek sikerült megmentenie a 4. helyet a Brawn GP párosa előtt, így megmaradt a matematikai esélye a vb-cím megszerzésére. Hátránya 25 pont a mögötte leintett Jenson Buttonnal szemben. Az angol aki a tankolások második hulláma során előzte meg Rubens Barrichellót, s növelte előnyét 15 pontra csapattársa előtt.
Mark Webber azonban kiszállt a bajnoki címért folytatott küzdelemből, mivel Red Bullja fékhiba miatt a gumifalban csapódott. A fékek a két Brawn GP-ben is rakoncátlankodtak, Romain Grosjean és Jaime Alguersuari pedig fékhiba miatt állt ki.
A Red Bull pechszériája már az első körben elkezdődött. Míg Hamilton gond nélkül megtartotta a vezetést, a mellőle rajtoló Vettelen induló a pálya piszkos oldala, így Rosberg megelőzte őt.
Alonso ugyanígy utasította mögé Webbert a 4. helyen, sőt a spanyol Vettelt is kóstolgatta. Néhány kanyarral később azonban szélesen fordult, így elment mellette Glock és Webber is. Csakhogy az ausztrál még jobban kicsúszott a pályáról a fehér vonal mögé, mint Alonso, s így hajtotta végre az előzést. A pályán kívül előnyt szerezni tilos, így a bírák arra utasították, hogy engedje maga elé a Renault-t, s mivel Glock kettejük közé szorult, a Toyotát is.
Az élen Hamilton csak 2.5 másodpercre tudott elszakadni Rosbergtől, akit Vettel ugyanekkora távolságból követett, de a két német könnyebb autót vezetett a címvédőnél. Vettel a 17. körben állt ki tankolni, Rosberg egy körrel később, míg Hamilton csak a huszadikban.
Rosberg ráadásul a pályára visszatérve olyan hibát követett el, ami szertefoszlatta dobogós esélyeit. A Williams pilótája megcsúszott a boxkijáratnál, s átlépte a fehér vonalat, ami áthajtásos büntetést von maga után. Az ítéletet a 20. körben közölte a versenybíróság, és ha Rosberg rögtön letölti, pontszerző helyre térhetett volna vissza. De nem tette, és pechére a következő körben pályára küldték a Safety Cart, ami semmissé tette addigi előnyét.
A balesetet Adrian Sutil okozta, aki Alguersuari üldözése közben megpördült, majd amikor megpróbált irányba pördülni, nekiment Nick Heidfeld BMW-jének. Mindketten kiestek.
Amint a biztonsági autó pályára gördült, mindenki a boxba hajtott, aki eddig még nem járt ott, köztük Alguersuari is, aki az első etapban ötautós vonatot tartott fel maga mögött. A boxban pedig akkor adott gázt, amikor a nyalóka még előtte volt, így elrántotta a Toro Rosso két, tankolást végző szerelőjét.
A versenyt a 26. körben indították újra, Hamilton mögött ekkor Rosberg, Vettel, Glock, Alonso, Barrichello, Kovalainen és Button autózott pontszerző helyeken, mivel Webber a kerékcserék során újabb három pozíciót veszített.
Rosberg két kör után letöltötte büntetését, és eltűnt a középmezőnyben, míg Hamilton és Vettel eltűnt a távolban Glock előtt. A német Alonsót szakította le magáról, pedig az első etapban lerepült egy első szárnyelem Toyotájáról. Vettel nyomás alatt tartotta Hamiltont, olykor fél másodpercre közelítette a McLarent, de második boxkiállása előtt utolérte a Red Bull balszerencséje.
A 37. körben leszakadt Red Bulljáról a jobb oldali visszapillantót is tartalmazó légterelő, nem sokkal később pedig az egyik rázókő a diffúzor néhány elemét rázta le róla. A 39. körben aztánVettel tankolni ment, de túl gyorsan hajtott a boxutcában. Az áthajtásos büntetést négy körrel később töltötte le, és volt akkora előnye, hogy miután mindenki letudta második kiállását, a 4. helyen tudott végezni.
A Red Bull kínjait fokozta, hogy Webber jobb első fékje fekete felhőket kezdett eregetni, és bár a kerékcsere során igyekeztek kitisztítani a hűtőcsatornát, a fék végül nem bírta a terhelést. Webber a 46. kar első kanyarjában, nagy tempónál vesztette el uralmát autója fölött, amely háttal a gumifalba csapódott - szerencsére azonban az ausztrálnak nem esett baja.
A Safety Cartól tartva sok csapat rögtön a boxba szólította versenyzőjét. A McLaren mindkét pilótáját megtankolta, a Brawn viszont csak Barrichellót hívta ki, aki ekkor 6 másodperccel és két pozícióval autózott Button előtt. A brazil ráfizetett az óvatosságra, mivel a biztonsági autót végül nem küldték be, így Buttonnak maradt öt köre, hogy növelje az előnyét a maga kerékcseréjéig. Ez sikerült is neki, így az 51. körben csapattársa elé tért vissza a pályára.
A hajrában mindkét Brawn fékproblémákkal küszködött, így nem jelentettek veszélyt Vettelre, sőt Button annyira spórolt, hogy Barrichello is utolérte. Mögöttük Kovalainent és Robert Kubicát intették le pontszerző helyeken. A lengyelre egy ideig Kazuki Nakajima gyakorolt nyomást, de a japánnak a hajrában már arra kellett ügyelnie, hogy kivédje Kimi Räikkönen támadását.
Ez sikerült neki, így a finn négy dobogós helyezés után pont nélkül maradt. A másik Ferrarit vezető Giancarlo Fisichella 13. lett, húsz másodperccel lemaradva csapattársától.
Szingapúri Nagydíj, verseny:
1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1h56:06.337
2. Glock Toyota (B) + 9.634
3. Alonso Renault (B) + 16.624
4. Vettel Red Bull-Renault (B) + 20.261
5. Button Brawn-Mercedes (B) + 30.015
6. Barrichello Brawn-Mercedes (B) + 31.858
7. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 36.157
8. Kubica BMW Sauber (B) + 55.054
9. Nakajima Williams-Toyota (B) + 56.054
10. Raikkonen Ferrari (B) + 58.892
11. Rosberg Williams-Toyota (B) + 59.777
12. Trulli Toyota (B) + 1:13.009
13. Fisichella Ferrari (B) + 1:19.890
14. Liuzzi Force India-Mercedes (B) + 1:33.502
Leggyorsabb kör: Alonso, 1:48.240
Kiesők:
Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 48
Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 48
Webber Red Bull-Renault (B) 46
Sutil Force India-Mercedes (B) 24
Heidfeld BMW Sauber (B) 20
Grosjean Renault (B) 4
|