Barrichello öt év után első győzelmét aratta Valenciában
A5.hu 2009.08.23. 15:53
Miután a McLaren elrontotta a sokáig vezető Lewis Hamilton második boxkiállását, a Red Bull pedig még pontot sem szerzett, és Sebastian Vettel kiesett, Rubens Barrichello idei első győzelmét aratta a Brawn GP-vel. Kimi Räikkönen ismét a dobogóra juttatta a Ferrarit.
Öt év és 84 nyeretlen nagydíj után Rubens Barrichello megszerezte pályafutása tizedik és idei első futamgyőzelmét a valenciai Európa Nagydíjon.
A Brawn GP versenyzője a boxkiállások utolsó hulláma után vette át az első helyet Lewis Hamiltontól, miután a McLarennél hibáztak a címvédő kerékcseréjénél - igaz, Martin Whitmarsh csapatfőnök szerint nem ezen múlt a győzelem.
Sikerével Barrichello előrelépett a pontverseny 2. helyére, és 18 pontra mérsékelte lemaradását csapattársához, Jenson Buttonhoz képest. A bajnoki éllovas csak a 7. helyen végzett, de annak örülhetett, hogy kihívói közül a Red Bullnál sem Mark Webber, sem Sebastian Vettel nem szerzett pontot.
A verseny a hétvégén megszokott hőségben vette kezdetét, az aszfalt már a rajtnál 46 fokos volt. A pole pozícióból induló Hamilton a KERS segítségével könnyedén tartotta meg a vezetést, és mellőle rajtoló csapattársa, Heikki Kovalainen is besorolt mögé.
Barrichello megőrizte 3. helyét, Sebastian Vettel és Jenson Button azonban kénytelen volt megadni magát Kimi Räikkönen KERS-sel felszerelt Ferrarijának. A gyengén induló Buttont még Nico Rosberg és Fernando Alonso is megelőzte, ráadásul az angol a csata hevében levágott egy sikánt, így az 5. körben kénytelen volt elengedni Webbert is, nehogy büntetést kapjon.
Button így a 9. helyre csúszott vissza, míg a pontszerző helyeken Hamilton, Kovalainen, Barrichello, Räikkönen, Vettel, Rosberg, Alonso, Button volt a sorrend az első etapban. Hamilton az élen apránként növelte az előnyét a hátvédet játszó Kovalainen előtt, aki a 15. körben már 7.5 másodperc távolságból követte a másik McLarent, és másféllel autózott Barrichello előtt.
Hamilton a 16. körben tankolt először, s 14 másodperccel Barrichello mögé tért vissza a pályára. A brazil, miután egy körrel később Kovalainen is kiállt előle, odalépett, és a futam két addigi legjobb idejével 2.8 másodpercet vert Hamiltonra. Ez nem volt elég ahhoz, hogy a 19. körben az angol elé érkezzen meg kerékcseréjéről, Kovalainent azonban maga mögé utasította.
Dráma a boxutcában
Barrichello és Hamilton a futam középső harmadában kiélezett tempóra kényszerítették egymást, miközben mindketten a fékek túlmelegedésével küzdöttek. Hol elszakadtak, hol közelebb kerültek egymáshoz: az etap elején 3.4 másodperc volt köztük a különbség, a végén 3.6.
Hamilton eközben megspórolt egy környi benzint is, így a McLaren úgy döntött, egy körrel kitolhatja második tankolását a 38. körig, míg a 3. helyét Räikkönentől védelmező Kovalainenét előre hozza a 37-ikbe. Csakhogy mire erről értesítették az angolt, ő már behajtott a boxutcába, így borult a terv. A szerelőknek villámgyorsan meg kellett cserélniük a Kovalainen számára előkészített kerekeket, ami nem sikerült időben, így Hamilton elveszített 4-5 másodpercet.
Barrichello három körrel később, a 40. körben tankolt, s közben megfutotta a futam első 1:38-as körét is, így végül hat másodperccel Hamilton elé, az élre tért vissza. A McLaren pilótája az utolsó etapban is nyomás alatt tartotta Barrichellót, 6.5-ről 3.6 másodpercre csökkentette hátrányát, de meg kellett elégednie a 2. hellyel.
Kovalainen végül nem tudta maga mögött tartani Räikkönent, aki két körrel később cserélt kereket honfitársánál, s ezalatt Barrichellóhoz hasonló tempót diktált. A finn így a Hungaroring után ismét repítette dobogóra a Ferrarit.
Kovalainent a hajrára Rosberg is megközelítette, de a Williams pilótájának végül az 5. hellyel kellett beérnie. Ez zsinórban a hetedik pontszerzése volt a rendkívül kiegyensúlyozottan teljesítő németnek. Mögötte a hazai pályán csendes versenyt futó Alonsót, majd Buttont intették le.
A kezdetben 5. helyen autózó Vettelnek folytatódott a pechszériája: az első tankolásnál nem működött az üzemanyagtöltője, így vissza kellett térnie a boxba, és visszacsúszott a mezőny végére. A 23. körben pedig kiesett, mivel elfüstölt a hétvégén a második Renault-motor is a Red Bulljában. Csapattársának, Webbernek a 7. hely nézett ki, de az utolsó kerékcserénél időt vesztett, így Button és Robert Kubica is megelőzte. A BMW versenyzője a Török Nagydíj után szerzett újra pontot.
A mezőny új tagjai a hátsó traktusban végeztek. Romain Grosjean leggyorsabb köre jobb volt a másik Renault-t vezető Alonsóénál, de a rajtnál összeütközött Jarno Trullival, majd egyszer meg is pördült, így csak 15. lett. A Ferrarinál Felipe Massát helyettesítő Luca Badoer a rajtnál a KERS-sel a 14. helyre lőtt ki, de az első körben megpördült. Legjobb körével megelőzte a Toro Rossókat, és a defektet kapó Kazuki Nakajima előtt ért célba.
Európa Nagydíj, verseny:
1. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1h35:51.289
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 2.358
3. Raikkonen Ferrari (B) + 15.994
4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 20.032
5. Rosberg Williams-Toyota (B) + 20.870
6. Alonso Renault (B) + 27.744
7. Button Brawn-Mercedes (B) + 34.913
8. Kubica BMW Sauber (B) + 36.667
9. Webber Red Bull-Renault (B) + 44.910
10. Sutil Force India-Mercedes (B) + 47.935
11. Heidfeld BMW Sauber (B) + 48.822
12. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1:03.614
13. Trulli Toyota (B) + 1:04.527
14. Glock Toyota (B) + 1:26.519
15. Grosjean Renault (B) + 1:31.774
16. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör
17. Badoer Ferrari (B) + 1 kör
18. Nakajima Williams-Toyota (B) + 3 kör
Leggyorsabb kör: Glock, 1:38.683
Kiesők:
Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 42
Vettel Red Bull-Renault (B) 24
|