Alonso lett a hazai hős Barcelonában
A5.hu 2013.05.12. 15:56
A hazai publikum legnagyobb örömére Fernando Alonso nyerte a Spanyol Nagydíjat Barcelonában. A ferraris remek taktikával és versenyzéssel utasította maga mögé a lotusos Kimi Räikkönent és csapattársát, Felipe Massát.
Napos idő és 20 fok fogadta a pilótákat az első európai nagydíj rajtja előtt. A pálya aszfaltja a hétvégén már megszokott 36 fokra melegedett fel. Kicsit meglepő módon az összes pilóta a közepes abroncsokon várta a zöld jelzést, így már előre borítékolható volt, hogy az eleve nagy kopást generáló katalán pályán hamar megkezdődnek az első kerékcserék.
A rajt aránylag simán alakult; először úgy tűnt, hogy a két Mercedes jól kapta el a rajtot, de Vettel végül be tudott jönni Rosberg mögé, míg a megzavarodott Hamilton mellett Alonso is elment, és feljött a 3. pozícióba. A Ferrari másik pilótája, Felipe Massa is remekül indult a büntetés utáni 9. pozíciójából, az 1. kör végén már a 6. helyen találta magát. A 3. körre végleg rendeződtek a sorok az élmezőnyben; a sorrend ekkor a következőképpen alakult: Rosberg, Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönnen, Massa, Pérez. Érdekesség, hogy Rosberg versenymérnöke már a 4. körben figyelmeztette versenyzőjét, hogy óvja a gumikat. A Mercedes problémáját jól példázta az is, hogy Räikkönen hirtelen meg is érkezett Hamilton mögé, aki nem sokáig tudta tartani a finnt, és a 7. körben el is ment mellette.
A 8. körben Webber nyitotta a kerékcserét, miközben Massa is leküzdötte Hamiltont. Ez azonban nem gátolta meg a brazilt abban, hogy a kör végén ő is lecserélje az elhasználódott abroncsokat. A következő körben Grosjean feladni kényszerült a versenyt. A francia pilótának a jobb hátsó felfüggesztése tört el. A 10. kör végére az élmezőnyből nagyjából mindenki letudta az első boxutcai látogatást, ekkor a sorrend a következőképpen alakult: Gutiérrez, Rosberg, Alonso, Vettel, Massa, Button, Räikkönen, Webber. Hamilton mindössze a 11. helyen állt. Ebből az is kiderült, hogy mindössze a sauberes pilóta, illetve Button késlekedett az első cserével.
A 13. körben a hazai közönség előtt versenyző Alonso megelőzte Rosberget, ezen felbuzdulva pedig Vettel és Massa is követte a spanyolt. Úgy nézett ki, már a futam legelején bebizonyosodott az, amitől Ross Brawnék már tegnap is tartottak, hogy pilótáik nem fogják tudni megtartani pozícióikat. A 14. körre a mezőny összes tagja letudta az első abroncscserét, és ekkor már Räikkönnen is Rosberg előtt autózott. Hamilton még német csapattársánál is rosszabbul állt, számszerűsítve a 10. helyen. A 18. körben erőteljes támadásba lendült Pérez, aminek legkevésbé a bal hátsó gumijának tapadásával küzdő Webber örült a legkevésbé. Közben a Toro Rossót kormányzó Ricciardo is vitézkedett, di Resta megelőzésével már a 8. helyen állt ekkor.
A 20. körben Massa ismét a boxban, a brazil szintén a bal hátsókra panaszkodott. A ferraris a kemény keveréken is csak 12 kört tudott teljesíteni. Egy körrel később Alonso is követte csapattársát, aki a csere után a 4. helyre tért vissza. Ugyanekkor van der Garde arra panaszkodott, hogy rosszul rakták fel autójára az egyik kereket, így a mérnökök azonnal visszarendelték a hollandot a boxba. Azonban ez már csak három keréken sikerült neki, mivel időközben a mozgó elem elszabadult az autójáról. A 24. körben Vettel az élről állt ki a boxba, így Räikkönen vette át tőle a vezetést. A finn pilóta két körrel bírta tovább német riválisánál, azonban neki a szerelők a közepes abroncsokat tették fel az autójára. A 28. körben az élboly már a második cserén is túl volt; a pozíciók pedig a következőképpen alakultak: Alonso, Massa, Vettel Räikkönnen, Webber.
A 30. körben Räikkönnen vészesen közel került a 3. helyen autózó Vettelhez, miközben Hamilton végső elkeseredésében arról panaszkodott a mérnökének, hogy ennél lassabban már képtelen vezetni. A 33. körben nagy küzdelem után Räikkönen végül leküzdötte Vettelt, aki láthatóan sokkal jobban szenvedett a gumijai tapadásával, mint a 2007-es világbajnok riválisa. Eközben a boxban is akadtak izgalmak; Hülkenberget rosszkor engedte ki csapata, és elkapta Vergne autójának hátulját. A német ennek következtében orrpúpcserére kényszerült. A 37. körben Alonso és Massa is kijött kerékcserére, amelyek után Alonso közvetlenül Räikkönen mögé ért vissza a pályára. A helyi hős szintén közepes keverékeket kapott, akárcsak finn vetélytársa. A 39. körben a DRS segítségével a spanyol át is vette a vezetést a barcelonai publikum legnagyobb örömére. Közben Vergne jobb hátsójáról hirtelen teljesen levált a futófelület. Az esetet könnyen lehet, hogy a Hülkenberggel bekövetkezett incidens okozta. A következő körben Vettel is letudta a boxutcai látogatását, amely után a 4. pozícióban találta magát; Webber előtt, illetve Massa mögött. Alonso időközben egyre jobban elszakadt Räikkönentől, míg ferraris csapattársa egyre közelebb került hozzá. A 2007-es világbajnok abroncsainak valószínűleg nem tett túl jót a korábban Vettellel vívott nagy csata. 20 körrel a vége előtt a Lotusnál úgy is döntöttek, hogy megkímélik a további szenvedéstől a finnt, és kihívták egy újabb cserére a boxba. Räikkönnen innen a 3. helyre jött vissza.
A 49. körben Alonso már a negyedik cseréjét is végrehajtotta, de ez nem gátolta meg abban, hogy az élre térjen vissza, mivel annyi előnyt sikerült előtte felhalmoznia. A kétszeres világbajnokot a következő körökben folyamatosan követték a riválisai a boxba. Az 54. körben a hátsó felfüggesztés megrongálódása miatt Vergne is a verseny feladására kényszerült. Három körrel később Massa megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, azonban már ekkor valószínűsíteni lehetett, hogy Räikkönnent már ezzel a tempóval sem fogja utolérni. 7 körrel a vége előtt a McLaren duója ismét egymásra talált, a 8. és a 9. pozícióért kezdtek újabb rivalizálásba a felek.
Az utolsó körökben még di Resta támadta Rosberget a 6. pozícióért, de megelőzni már nem tudta a pole-ból rajtoló németet. A 66. körben aztán a hazai közönség tombolása közepette Alonso behozta a Ferrarit az első helyen; 32. győzelmét aratva ezzel. Mögötte Räikkönen és Massa végzett dobogós pozícióban. Őket Vettel, Webber, Rosberg, di Resta, Button, Pérez és Ricciardo követte a pontszerző helyeken. A Mercedes ismét lebőgött versenytempó tekintetében a riválisok mellett, hiszen Rosberg 6. helye sem az igazi, de Hamilton 12. pozíciója szinte már kellemetlen a német alakulat számára.
A világbajnokságban Räikkönen négy pontra megközelítette a vezető Vettelt, míg Alonso lemaradása 17 pont a háromszoros világbajnok mögött.
Spanyol Nagydíj, verseny:
Poz Versenyző Csapat Idő/Különb.
01. Fernando Alonso Ferrari 1h39:16.596
02. Kimi Raikkonen Lotus-Renault + 9.338
03. Felipe Massa Ferrari + 26.049
04. Sebastian Vettel Red Bull-Renault + 38.273
05. Mark Webber Red Bull-Renault + 47.963
06. Nico Rosberg Mercedes + 1:08.020
07. Paul di Resta Force India-Mercedes + 1:08.988
08. Jenson Button McLaren-Mercedes + 1:19.506
09. Sergio Perez McLaren-Mercedes + 1:21.738
10. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
11. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari + 1 kör
12. Lewis Hamilton Mercedes + 1 kör
13. Adrian Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
14. Pastor Maldonado Williams-Renault + 1 kör
15. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari + 1 kör
16. Valtteri Bottas Williams-Renault + 1 kör
17. Charles Pic Caterham-Renault + 1 kör
18. Jules Bianchi Marussia-Cosworth + 2 kör
19. Max Chilton Marussia-Cosworth + 2 kör
Leggyorsabb kör: Gutierrez 1:26.217 (56. körben)
Kiesők:
Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 52 kör
Giedo van der Garde Caterham-Renault 21 kör
Romain Grosjean Lotus-Renault 8 kör
|