Forma-1-es hírek : Alonso a 11. helyről rajtolva nyert, Schumacher a dobogón Valenciában |
Alonso a 11. helyről rajtolva nyert, Schumacher a dobogón Valenciában
A5.hu 2012.06.24. 16:15
Meglepően izgalmas és fordulatos futamot hozott az Európa Nagydíj, amely szoros csatáktól, ütközésekről és az esélyesek kiesésétől sem volt mentes. Fernando Alonso a 11. helyről rajtolva nyert, mögötte Kimi Räikkönen és a visszatérése óta először dobogóra álló Michael Schumacher végzett.
Valószínűleg nem az Európa Nagydíjtól vártuk, hogy az év egyik legfordulatosabb futamát produkálja, de ma kiderült, még a sokak által unalmasnak tartott valenciai pálya is tud meglepetésekkel szolgálni. Az események a verseny első feléig a megszokott mederben folytak, de ekkor a biztonsági autó érkezése után felpezsdültek az események, amelyek következményeként a 11. és a 12. helyről rajtoló Fernando Alonso és Michael Schumacher is a dobogón végeztek - a spanyol ráadásul annak legmagasabb fokán a hazai közönsége előtt. Ezzel ő lett az első az idei szezonban, aki két futamgyőzelmet szerzett, s véget ért a különböző nyertesek hét nagydíjon át húzódó sorozata.
A rajtnál simán eljött a mezőny, Sebastian Vettel vezető helyét senki nem veszélyeztette, mögötte pedig Lewis Hamiltonnak is sikerült megtartania a 2. pozíciót. Kimi Räikkönen is jól kapta el a rajtot, de csapattársa és Pastor Maldonado szorításában vissza kellett vennie az első kanyarban, így csak mögéjük sorolhatott be, ráadásul Kamui Kobayashi is felugrott elé a 4. helyre. Többet hátraesett viszont Nico Rosberg és Jenson Button is, mialatt a Ferrarik ismét hagyományosan jó rajtjuk egyikét produkálták.
Vettel gyorsan nagy előnyt autózott ki, már két kör után 4 másodperccel vezetett Hamilton előtt, akire nagy nyomást helyezett Grosjean. A francia végül a 10. körben, a 12-es kanyarban kívülről megelőzte a McLarent, de mint kiderült, ezt követően sem tudta Vettel tempóját autózni, és a 16. körben teljesített kiállása után már 20 másodperc volt a hátránya a Red Bull mögött.
Az első kerékcsere-roham után nem változott az állás az első három helyen, Alonsónak viszont sikerült átugornia több ellenfelét is, és a 4. pozícióba zárkózott fel. A verseny csak ezt követően vett új fordulatot, amikor Jean-Éric Vergne Heikki Kovalainennek ütközött egy sikertelenül megítélt előzési kísérlet során.
A Safety Car után új irányt vesznek az események
Az ütközés következtében mindkét autó defektet kapott, Vergne pedig fel is adta a küzdelmet, a pályára azonban annyi törmelék került az autókról és a gumikról, hogy a versenyirányítás jobbnak látta beküldeni a biztonsági autót. Vettel ekkor már pont elhaladt a boxutca bejárata mellett, a mögötte haladók viszont képesek voltak azonnal végrehajtani második kerékcseréjüket. A németnek mindazonáltal nem jelentett hátrányt az egy körrel későbbi kiállás, hiszen mindenki csak meghatározott tempóban haladhatott a Safety Car pályára lépésekor, így nem jelentettek veszélyt az első helyére.
A boxban ismét Hamilton kiállásával voltak gondok, hiszen ezúttal az első emelő nem illeszkedett megfelelően az autóhoz, ami miatt 10 másodpercet eldobott a brit, ezzel pedig Alonso és Räikkönen is elé került a pályán. Az újraindítás után Alonso már a célegyenesben megtámadta Grosjeant és egy merész manőverrel sikerült is megelőznie a 2-es kanyarban. Mégsem ez volt az első kör legjelentősebb eseménye, Vettel autója ugyanis hirtelen lelassult, s a korábban magabiztosan vezető német nem tehetett mást, mint hogy a pálya szélére kormányozza Red Bullját. A Ferrari ezzel hirtelen az élre került. Grosjean még keményen támadta néhány körön át, de ekkor őt is utolérte a végzet: váltóhiba miatt fel kellett adnia a 2. helyet, és a számára ígéretesen alakuló versenyen újabb kiesést szenvedett el. Helyét ekkor Hamilton vette át, aki időközben túljutott Räikkönenen.
A futam elején még jól álló Kamui Kobayashi számára is hamar elromlottak a dolgok. Előbb Bruno Sennával, majd az újraindítás után Felipe Massával ütközött, és végül fel kellett adnia a futamot. A pályán összetalálkozott a másik Toro Rosso és a másik Caterham is, Daniel Ricciardo is egy túl optimista előzés után ütközött össze Vitaly Petrovval.
A Safety Car alatt nem hajtott a boxba Michael Schumacher és Mark Webber, ők ketten későbbre időzítették második kerékcseréjüket, így noha ezzel a középmezőnybe csúsztak vissza, jobb állapotban lévő gumijaiknak köszönhetően kéz a kézben tudták magukat előreverekedni az abroncsok miatt egyre inkább szenvedő mezőnyön, így áldozatukul esett Jenson Button, Sergio Pérez, és a sokáig jól álló Force Indiák, köztük az egyedüliként egy kiállással próbálkozó Paul di Resta.
Alonso biztonságos, 3-4 másodperces előnyt épített ki az élen, és Hamilton is kezdett megszabadulni Räikkönen nyomásától, az utolsó körökre azonban a brit is küszködni kezdett a hátsó gumikkal, amelynek köszönhetően a finn újra megtámadhatta, és egy kisebb csata után átvette tőle a második helyet. Maldonado is közel volt már ekkor a pároshoz, ő szintén megpróbálta megelőzni a McLarent a dobogóért. A venezuelai a külső íven támadott, de a 12-es kanyarban kisodródott, majd visszatérve eltalálta Hamiltont, aki így a falba csúszott és két körrel a vége előtt ő is kiesett a versenyből. A Williams pilótája első szárny nélkül elevickélt a célig, és végül sikerült megmentenie egy pontot a 10. hellyel.
Schumacher és Webber előretörése és a kiesések végül azt eredményezték, hogy a Mercedes pilótája az utolsó körben a 3. helyen találta magát, visszatérése óta az első dobogóját szerezve, az ausztrál pedig a 19. helyről startolva lett 4. A további pontszerző helyeken Hülkenberg, Rosberg, di Resta, Button és Pérez végeztek.
Fő riválisainak kiesésével Alonso jelentősnek mondható, 20 pontos előnyre tett szert a bajnokságban, a 2. helyre pedig Webber ugrott fel.
Európa Nagydíj, verseny:
Poz Versenyző Csapat Idő
01. Alonso Ferrari 1h44:16.449
02. Raikkonen Lotus-Renault + 6.421
03. Schumacher Mercedes + 12.639
04. Webber Red Bull-Renault + 13.628
05. Hulkenberg Force India-Mercedes + 19.993
06. Rosberg Mercedes + 21.176
07. Di Resta Force India-Mercedes + 22.866
08. Button McLaren-Mercedes + 24.653
09. Perez Sauber-Ferrari + 27.777
10. Maldonado Williams-Renault + 34.653
11. Senna Williams-Renault + 35.961
12. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 37.041
13. Petrov Caterham-Renault + 1:15.871
14. Kovalainen Caterham-Renault + 1:34.654
15. Pic Marussia-Cosworth + 1:36.551
16. Massa Ferrari + 1 kör
17. De la Rosa HRT-Cosworth + 1 kör
18. Karthikeyan HRT-Cosworth + 1 kör
19. Hamilton McLaren-Mercedes + 2 kör
Leggyorsabb kör: Rosberg, 1:42.163
Kiesők:
Versenyző Csapat Kör
Grosjean Lotus-Renault 41
Vettel Red Bull-Renault 34
Kobayashi Sauber-Ferrari 34
Vergne Toro Rosso-Ferrari 27
Glock Marussia-Cosworth 1
|