Forma-1-es hírek : Maldonado Alonsót legyőzve visszajuttatta az élre a Williamst |
Maldonado Alonsót legyőzve visszajuttatta az élre a Williamst
A5.hu 2012.05.13. 18:29
Az egész verseny alatt a pályán és a stratégia terén is kiélezett csatát vívott egymással Pastor Maldonado és Fernando Alonso, amelyből végül a venezuelai jött ki győztesen, amivel 7 és fél év után visszajuttatta a Williamst a dobogó tetejére. A párosra a futam végén a gumikkal jobban gazdálkodó Kimi Räikkönen is felzárkózott.
Az idény ötödik futama meghozta az ötödik különböző futamgyőztest is, egy olyan személyt, akire a hétvége előtt talán senki sem gondolt volna. A már szombaton is brillírozó, és Lewis Hamilton kizárását követően a pole-ból rajtoló Pastor Maldonado és a Williams vasárnapra is megtartották lendületüket, és szoros csatában legyőzték Fernando Alonsót. A grove-i istálló a 2004-es szezonzáró után ünnepelhetett újra futamgyőzelmet.
A rajt a Ferrari számára jött ki jobban, hiszen noha Maldonado sem rugaszkodott el rosszul, a spanyolnak sikerült melléérnie, és a belső ívet tartva képes volt a rá nyomást gyakorló venezuelai előtt bevenni az 1-es kanyart. Mögéjük Kimi Räikkönen zárkózott fel, míg a 3. helyről induló Romain Grosjean két helyet veszítve Nico Rosberg mögé esett. Az ötödikként rajtoló Sergio Pérez defektet kapott az első kanyarokban zajló csaták alatt, így hamar boxkiállásra kényszerűt, ami tönkre is tette ígéretesnek tűnő versenyét. Felipe Massának sikerült a 11. pozícióig feljönnie, amivel még a gyengén kezdő Mark Webbert is megelőzte.
Maldonado nem szakadt le Alonso mögött, a mögöttük álló Lotusok azonban már nem tudták tartani az általuk diktált tempót. A kiállásokat a két Red Bull kezdte meg, Webber már a 6. körben új gumikat kapott, a 7-ben pedig csapattársa is követte. Az élmezőny a 10-11. kör környékén bonyolította le első cseréjét, amely után a korábban kiálló Alonso meg is tudta tartani vezető pozícióját. A mezőny végéről induló Lewis Hamilton pedig, noha kiállás nélkül, de rövid ideig a 4. helyet is birtokolta. Nyilvánvaló volt, hogy a McLaren eltérő taktikát próbál alkalmazni a brit pilóta esetében.
Egy másik pilóta, aki hosszabb ideig halogatta a kiállását, Bruno Senna volt a rosszabbul álló Williamsszel, s így akadályt is jelentett a mögötte friss gumikon érkezők számára. A 11. körben Grosjean indított sikeres előzési manővert a brazil ellen, melynek következtében össze is ért a két autó. Senna még ekkor sem állt ki, és mint kiderült, ez volt a veszte, hiszen következő üldözője, Michael Schumacher a célegyenes végén elmérte a féktávot a kopott gumik miatt érthetően lassabban haladó brazil mögött, és hátulról beleszállt a Williamsbe. Az ütközés következtében mindketten kiestek, az esetet pedig a sportfelügyelők a futamot követően ki is vizsgálják.
Más következményei is voltak ennek az ütközésnek. A felügyelők úgy ítélték meg, Vettel és Massa nem vettek vissza tempójukból eléggé a Mercedes eltakarítása miatt lengetett sárga zászlók alatt, így a Red Bull és a Ferrari versenyzőjét is áthajtásos büntetéssel sújtották.
A második kiállásoknál a Williams taktikát váltott, és ők hozták ki előbb autójukat az első helyért folyó csatából. A Ferrari csak két körrel később reagált, ráadásul Alonsót Charles Pic lekörözendő Marussiája is jelentősen feltartotta, így Maldonado kényelmes előnnyel rendelkezett a spanyol visszatérését követően. Picet is boxutcán való áthajtásra ítélték a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, de a francia büntetésének letöltése helyett technikai hiba miatt egyenesen csapata garázsába fordult be.
Maldonado hamar igen jelentős, 7 másodperces előnyt dolgozott ki Alonsóval szemben, aki mögött Räikkönen és Grosjean is biztonságban tudhatta 3. és 4. helyét. Jobb állapotú abroncsai okán Alonso lassan elkezdte lefaragni hátrányát Maldonadóhoz képest, ami gyors döntésre késztette a Williamst. A harmadik, egyben utolsó cserére ismét ők álltak ki előbb, ekkor viszont még 24 kör hátravolt a versenyből. Alonso ismét két körrel később látogatta meg szerelőit, és azonnal elkezdett közeledni vetélytársához, amihez az is hozzásegítette, hogy az első helyet ideiglenesen átvevő, csúsztatott taktikán lévő Räikkönen néhány körön át maga mögött tartotta a Williamst.
Alonso körönként több tizedet faragva hamar beérte Maldonadót, és 15 körrel a verseny vége előtt még úgy nézett ki, jobb gumikezelésének segítségével idővel a maga javára fordíthatja a küzdelmet. Az előzési kísérlet azonban elmaradt, noha a spanyolnak néhányszor sikerült DRS-távolságon belülre kerülnie a célegyenesben. Az utolsó körökre néhány másodperccel le is szakadt riválisától, és végül már a 2. helyének megtartására kellett koncentrálnia, hiszen a később kereket cserélő Räikkönen nagy iramban zárkózott fel az élmezőnyhöz, s végül csak 6 tizeddel a spanyol mögött intették le.
Grosjean kényelmesen jött be a 4. helyre, így megszerzett pontok tekintetében a Lotusnak sikerült legjobban a hétvége. Az 5. hely a futam második felében magára találó, és néhány látványos előzést is bemutató Kamui Kobayashié lett, a 6. pedig az utolsó körökben a két McLaren és Nico Rosberg megelőzésével előretörő Vettelé. Hamilton, akinek most is volt egy problémás kerékcseréje, végül sikeresen teljesítette a kétkiállásos taktikát, noha így is csak nyolcadikként intették le, egy pozícióval csapattársa előtt. Az utolsó pontot Nico Hülkenberg gyűjtötte be, míg az idén eddig mindig negyedikként végző Webber csak a 11. lett, mivel egyszer szárnycsere miatt a tervezettnél korábban kellett a boxba hajtania.
A bajnokság élén holtverseny alakult ki Sebastian Vettel és Fernando Alonso között, akik mindketten 61 egységet birtokolnak. A csapatok között a Red Bull 11 pontos előnnyel rendelkezik a hozzájuk hasonlóan gyenge hétvégét záró McLarennel szemben, de a Lotus már nagy léptekben zárkózik fel rájuk.
Spanyol Nagydíj, verseny:
01. Maldonado Williams-Renault 1h39:09.145
02. Alonso Ferrari + 3.195
03. Raikkonen Lotus-Renault + 3.884
04. Grosjean Lotus-Renault + 14.799
05. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:14.641
06. Vettel Red Bull-Renault + 1:17.576
07. Rosberg Mercedes + 1:27.919
08. Hamilton McLaren-Mercedes + 1:28.100
09. Button McLaren-Mercedes + 1:25.200
10. Hulkenberg Force India-Mercedes + 1 kör
11. Webber Red Bull-Renault + 1 kör
12. Vergne Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
13. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
14. Di Resta Force India-Mercedes + 1 kör
15. Massa Ferrari + 1 kör
16. Kovalainen Caterham-Renault + 1 kör
17. Petrov Caterham-Renault + 1 kör
18. Glock Marussia-Cosworth + 2 kör
19. De la Rosa HRT-Cosworth + 3 kör
Leggyorsabb kör: Grosjean, 1:26.250
Kiesők:
Perez Sauber-Ferrari 38
Pic Marussia-Cosworth 36
Karthikeyan HRT-Cosworth 23
Senna Williams-Renault 13
Schumacher Mercedes 13
|