Button nyert, Hamilton elrontotta taktikáját
A5.hu 2011.07.31. 16:04
Az eleinte vizes pályán Lewis Hamilton állt az élre a hungaroringi futamon, de végül csak 4. lett taktikai melléfogásai és megpördülése miatt. Így csapattársa, a jubiláló Jenson Button diadalmaskodott, a 2. Sebastian Vettel pedig tovább növelte előnyét a bajnokságban.
A hazánkban utóbbi hetekben megszokott időjárás köszöntött a mezőnyre a Magyar Nagydíj vasárnapján, vagyis eső áztatta el a Hungaroringet. Mindössze másodszor fordult elő, hogy nedves volt az aszfalt az itteni versenyen, és csakúgy, mint 2006-ban, ezúttal is Jenson Button nyert. Akkor első győzelme jelentett különleges okot az ünneplésre, most pedig az, hogy a 200. futamán állt rajthoz.
A McLaren garázsának másik felén viszont szomorkodnak, mivel a sokáig vezető Lewis Hamilton versenye félresiklott féltávnál a hibás taktikai döntések és a brit megforgása miatt - utóbbiért ráadásul áthajtásos büntetést kapott, mivel kiszorította a fűre Paul di Restát, amikor menetirányba állította autóját. Ezután a kisebb hibákat vétő Sebastian Vettel és Fernando Alonso egyaránt beférkőzött Hamilton elé, aki sokáig nyeregben érezhette magát.
Már az első körökben látszott, hogy a 2008-as világbajnok a győzelemre tör. Noha a rajtnál nem tudta megszorongatni Vettelt, és Button ellen is keményen kellett védekeznie, rögtön ezután rátapadt a címvédő Red Bulljára, és az 5. körben hibára kényszerítette azt. Vettel a 2-es kanyarnál sodródott le a bukótérbe, így Hamilton állt az élre.
A Mercedesek pazarul startoltak, Nico Rosberg és Michael Schumacher 4. és 5. volt az első perc után, de rövidesen hátrébb estek. Schumachert hamar lehagyta Fernando Alonso és Felipe Massa, és a 9. körben spanyol Rosberg mellett is elhúzott a célegyenesben. Massa nem tudta végrehajtani ezt a cselekedetet, mert a 2-es kanyarnál megpördült, és Ferrarija hátuljával a palánkot is lekoccolta kicsit.
Amint arra számítani lehetett, hamarosan száradni kezdett az aszfalt, és megjelent a száraz ív. Az interekről slick gumikra váltásra Mark Webber adta meg a hívójelet a 10. körben, és két körön belül a komplett élmezőny követte őt a boxba szuperlágy abroncsokért. A boxutcai tumultusban ezúttal is történtek incidensek: Pastor Maldonado túllépte a 100 km/h-s sebességhatárt, amiért áthajtásos büntetést kapott, a Lotus veszélyesen engedte útjára az egyébként remeklő Heikki Kovalainent, de ezért nem járt szankció, a Renault pedig a kelleténél hat másodperccel tovább vacakolt Vitalij Petrov kiállásánál. Kései kerékcseréjével átmenetileg még Schumacher is az élre állt, noha természetesen tiszavirág életűnek bizonyult az 1. helye.
Hamilton változatlanul néhány másodperces előnnyel vezette a mezőnyt, a 2. helyre viszont csapattársa jött fel, miután a 15. körben megelőzte Vettelt. Pillanatok múlva történt egy újabb pozíciócsere, a 4. helyet Webber kaparintotta meg Alonsótól. Utánuk Rosberg, di Resta, Schumacher, Massa és Kamui Kobayashi következett.
A 24. körben nagy lánggal kigyulladt Nick Heidfeld Renault-ja egy elnyúlt boxkiállás után - az istálló újabb hibája miatt túlmelegedett a motor, és a németnek ismét menekülnie kellett az égő járműből, csakúgy, mint Barcelonában az egyik edzésen. Ekkor már az olajszivárgás következtében kieső Jarno Trulli sem volt már versenyben, sőt, kisvártatva egy újabb rutinos versenyző, Michael Schumacher számára is véget ért a viadal váltóhibából kifolyólag.
Heidfeld a leparkolt autóval akaratlanul kitolt Sergio Pérezzel, mivel a mexikói a sárga zászlókat figyelmen kívül hagyva a célegyenes végén kifékezte Kovalainent, és ezért boxutcán áthajtásos büntetéssel sújtották őt a sportfelügyelők. A Sauber fiatal pilótája azonban ennek letöltése után is a finn előtt maradt.
A kerékcserék következő fordulója a 25. körben indult meg, Webber, Alonso és Massa tett fel ekkor egy új szett gumit, majd Hamilton, Button és Vettel érkezett a szerelőkhöz. Kissé lenyugodott a mezőny, az élen pár másodperces távolságok alakultak ki. Az új etapban a negyedik Webber és az ötödik Alonso között bontakozott ki nagyobb csata, és a spanyol úgy tudott ellenfele elé kerülni, hogy három körrel korábban ment ki legközelebb a boxba, mint az ausztrál.
Taktikai útelágazás
Ez volt az a pont, ahol megkavarodott az élmezőny stratégiája: Hamilton és a két Ferrari maradt a szuperlágy abroncsokon, Button és a két Red Bull viszont úgy döntött, a lágy Pirelliket veszi használatba, bízva abban, hogy eljutnak velük a célig.
Hamiltonnak szóltak, hogy alaposan bele kell húznia, ám a pilóta sietségében megpördült a sikán kijáratánál a 47. körben, lenullázva hat másodperces előnyét. Ráadásul miközben menetirányba forgatta autóját, kiszorította a fűre a mögötte érkező di Restát is, amiért a McLaren versenyzője megkapta már-már szokásos büntetését a sportfelügyelőktől: át kellett kaptatnia a boxutcán.
A wokingiak párosa ettől függetlenül bemutatott egy látványos adok-kapok párharcot az élen, Button és Hamilton oda-vissza előzgette egymást. Eközben hirtelen zuhogni kezdett az eső, és az erősödő csapadék hatására többen, főleg a középmezőnyből, kimentek a depóba intermediate gumikért. Köztük volt Hamilton és Webber is, de társaikhoz hasonlóan rossz döntést hoztak, mert az eső hamarosan elállt.
Az 1. helyet megöröklő Button 6 másodperccel vezetett Vettel előtt, aki több kicsúszása miatt leszakadt tőle. A 3. helyet a szintén többször rontó Alonso, a 4-iket Massa, az 5-iket Webber foglalta el, miután Hamilton letöltötte büntetését. A brazil pilóta ugyanakkor nem örülhetett sokáig, az 58. és 59. körben mindkét mögötte haladó lehagyta őt. Hamilton ellen Webber is tehetetlen volt, a brit végül visszakapaszkodott a 4. pozícióba.
Button újfent legyőzhetetlen volt a változó körülmények között, győzelmeinek immár több mint felét olyan versenyen aratta, ahol volt eső. Vettel a 2. helyével tovább növelte előnyét a pontversenyben, míg Alonso zsinórban negyedszer állhatott dobogóra.
Hamilton, Webber és Massa mögött egy darabig Kobayashi haladt, de mivel féltávnál ejtette meg utolsó tervezett kerékcseréjét, a végére alaposan elnyűtte a lágy gumikat. Épp ezért óriási tumultus alakult ki mögötte, és hiába védekezett elszántan, a vonat tagjai szép sorban leelőzték őt. Így di Resta 7., Sébastien Buemi 8., Rosberg 9., Jaime Alguseruari pedig 10. lehetett.
A futamon megdőlt az egy versenyen végrehajtott boxkiállások száma, a mezőny összesen 88 alkalommal járt a boxutcában, ami még a büntetések nélkül is meghaladja az idén Isztambulban felállított 82-es csúcsértéket. Az egyik kerékcsere különösen emlékezetes fog maradni: Jérome d'Ambrosio megpördülve érkezett meg a szerelőkhöz, miután megcsúszott a lassításkor. Szerencsére senkit sem sodort el Virginjével.
Magyar Nagydíj, verseny:
01. Button McLaren-Mercedes 1h43:42.337
02. Vettel Red Bull-Renault + 3.588
03. Alonso Ferrari + 19.819
04. Hamilton McLaren-Mercedes + 48.338
05. Webber Red Bull-Renault + 49.742
06. Massa Ferrari + 1:17.176
07. Di Resta Force India-Mercedes + 1 kör
08. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
09. Rosberg Mercedes + 1 kör
10. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
11. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1 kör
12. Petrov Renault + 1 kör
13. Barrichello Williams-Cosworth + 2 kör
14. Sutil Force India-Mercedes + 2 kör
15. Perez Sauber-Ferrari + 2 kör
16. Maldonado Williams-Cosworth + 2 kör
17. Glock Virgin-Cosworth + 4 kör
18. Ricciardo HRT-Cosworth + 4 kör
19. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 5 kör
20. Liuzzi HRT-Cosworth + 5 kör
Leggyorsabb kör: Massa, 1:23.415
Kiesők:
Kovalainen Lotus-Renault 56
Schumacher Mercedes 27
Heidfeld Renault 24
Trulli Lotus-Renault 18
|