Vettel újabb izgalmas derbit nyert Isztambulban
A5.hu 2011.05.08. 15:42
A Török Nagydíj éppolyan fordulatos volt, mint az utóbbi néhány verseny, s ahogy Jenson Button a saját kárán tanulta meg, ismét a több boxkiállás bizonyult a jobb stratégiának. Rengetegeg előzést és több elrontott kerékcserét láthattunk, csak Sebastian Vettel volt ismét érinthetetlen.
Sebastian Vettel Törökországban is kamatoztatta a pole pozíció nyújtotta előnyt, az 1. helyet egy kör kivételével végig birtokolva megengedhette magának, hogy ő reagáljon az ellenfelek húzásaira, kerülve bármiféle kockázatot. A címvédő a melbourne-i és sepangi futamhoz hasonlóan dominált a futamon, gyorsan kiépített egy biztonságos előnyt, amit a leintésig megtartott.
A többi versenyző körül folyamatosan pezsgett az élet, a várakozásoknak megfelelően a hamar tönkremenő gumiknak és a billenthető hátsó szárnynak köszönhetően rengeteg előzés történt, és megdőlt az egy futamon teljesített boxkiállások száma is. Az új rekord 82 kerékcsere.
Az isztambuli pálya koszos belső oldala kifogott Mark Webberen a rajtnál, Nico Rosberg szinte egy pillanat alatt állva hagyta őt, és elorozta tőle a 2. helyet. Lewis Hamilton itt még megúszta a pozícióvesztést, az ausztrál támadása közben azonban lesodródott a 3-as kanyar külső ívére, így visszaesett Fernando Alonso és Jenson Button mögé. A britet Michael Schumacher, a két Renault és Felipe Massa követte.
Vettel tisztára játszotta magát, mögötte viszont az első fordulótól kezdve beindult az adok-kapok. Először Vitalij Petrov szánta rá magát Schumacher megtámadására, és a 12-es kanyar féktávján beúszott elé. Mivel nem tudott rendesen elfordulni, a német véletlenül ráhúzta a kormányt, és megrongálta Mercedese vezetőszárnyát, így rögtön egy plusz boxkiállásra kényszerült.
Webber utolérte Rosberget, és az 5. körben, a DRS segítségével megelőzte a hétvégén új kasztnit kapó német pilótát. Alonso követte a példáját, két kör múlva ő is elhúzott mellette a hátsó egyenesben.
A két McLaren kiélezett harcot vívott az 5-6. helyen, egy az egyben koppintva tavalyi csörtéjüket, csak ezúttal fordított felállásban: most Hamilton vágott be csapattársa elé a hosszú egyenes végén, aki a célegyenesben visszavágva megőrizte pozícióját.
A Pirellik bő 10 körön át bírták a terhelést, és a gyártó reményeivel ellentétben a versenyzők többsége nem állt meg három kerékcserénél. Az élmezőnyből csupán Button vállalta be a kevesebb kiállást.
A legnagyobb izgalmat a Ferrarinál és a McLarennél élték át az első műveletek során, Massát ugyanis pont akkor engedték útjára, amikor Hamilton odaért mellé a boxutcában. Szerencsére nem ütköztek össze, de az erőszakosabb brit maradt elöl. Ez annyira feltüzelte, hogy a 14. körre felzárkózott a 4. Rosbergre, és faképnél hagyta a DRS-sel. A Mercedes sokat csúszkált, Massát sem tudta feltartani, igaz, a brazil elkapkodta az előzést, mert a 9-es kanyarnál furakodott be Rosberg mellé, aki a hátsó egyenesben visszaelőzte őt. Másodjára javított, és végleg lehagyta a németet.
Vettel közel 5 másodperces előnnyel várta a boxkiállások második fordulóját, amely után Alonso kapott nagy lendületet a friss abroncsokon. A spanyol ledolgozta három szekundumos hátrányát Webbertől, és a 29. körben elszáguldott a Red Bull mellett - természetesen a DRS-zónában. Az ausztrál nem szakadt le tőle, de sokáig nem került lőtávolba. A kemény gumikra váltva állandó távolságból követte ellenfelét, majd az időmérőn megspórolt friss keveréket betárazva támadásba lendült a futam végén, és az 51. körben kíméletlenül lecsapott Alonsóra, megszerezve az ezüstérmet.
Hamilton versenye a harmadik kerékcseréjénél kis híján félresiklott, mert a szerelők csak hosszas pepecselés után tudták rögzíteni a jobb első kereket. Több mint tíz másodpercet bukott ezzel, és lépéshátrányba került az eggyel kevesebb boxkiállást választó csapattársával szemben. Buttonnál végül megbosszulta magát, hogy viseltesebb gumikon ment, Hamilton az 50., Rosberg az 53. fordulóban előzte meg őt.
A 7-8. pozícióban a két Renault futott be, Petrov és Heidfeld végig egymás közelében haladt, az elején még össze is koccantak a csata nagy hevében. Heidfeld ideges integetéssel reagált erre, de végül csapattársa előtt ért célba gumikímélő üzemmódjával.
Sébastien Buemi szépet alkotott háromkiállásos stratégiájával, még úgy is, hogy néhány körrel a leintés előtt visszacsúszott a 9. helyre. A kemény keveréken rajtoló Kamui Kobayashival együtt megúszta, hogy vészesen fogyó abroncsaikon az utolsó két pontszerző helyre törő Massa és Schumacher áldozatává váljanak. A két egykori csapattárs kemény meccset vívott, Schumacher ráadásul Barrichellóval is kiosztott egymásnak néhány könyököst. Kobayashi amúgy egyszer kifékezte Buemit, csak utána lassú defektet kapott.
Noha folyamatosan késhegyre menő, kiszorítós csata dúlt, csupán egy versenyző esett ki a futamról, Paul di Resta a Force Indiával. Timo Glock rajthoz sem tudott állni egy váltóhiba következtében.
Török Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault 1h30:17.558
02. Webber Red Bull-Renault + 8.807
03. Alonso Ferrari + 10.075
04. Hamilton McLaren-Mercedes + 40.232
05. Rosberg Mercedes + 47.539
06. Button McLaren-Mercedes + 59.431
07. Heidfeld Renault + 1:00.857
08. Petrov Renault + 1:08.168
09. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1:09.300
10. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:18.000
11. Massa Ferrari + 1:19.800
12. Schumacher Mercedes + 1:25.400
13. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
14. Perez Sauber-Ferrari + 1 kör
15. Barrichello Williams-Cosworth + 1 kör
16. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
17. Maldonado Williams-Cosworth + 1 kör
18. Trulli Lotus-Renault + 1 kör
19. Kovalainen Lotus-Renault + 2 kör
20. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 2 kör
21. Karthikeyan HRT-Cosworth + 3 kör
22. Liuzzi HRT-Cosworth + 5 kör
Leggyorsabb kör: Webber, 1:29.703
Kiesők:
Di Resta Force India-Mercedes 45
Glock Virgin-Cosworth 1
|