Vettel nyerte a szenzációsan fordulatos Malajziai Nagydíjat
A5.hu 2011.04.10. 12:13
A pole-ból rajtoló Sebastian Vettel győzelme nem forgott komoly veszélyben a Malajziai Nagydíj alatt, amit azonban szenzációsan izgalmassá tettek a Pirelli gumik és az állítható hátsó szárny. Az élmezőny rendkívül szoros volt, rég nem láttunk ennyi előzést.
Roppant izgalmasan alakult a 2011-es Malajziai Nagydíj, ráadásul nem is volt szükség hozzá a szokás szerint beígért, de végül csak alig szemerkélő esőre. A rongyosra kopó Pirellik lehetőséget kínáltak különböző taktikák kialakítására, a versenyzők pedig az állítható hátsó szárny, a KERS, illetve a sepangi pálya vonalvezetését kihasználva rengeteg kemény csatát vívtak, sokszor oda-vissza előzgetve egymást néhány kanyaron belül.
A fordulatokból egyetlen pilóta maradt ki: a melbourne-i formáját átmentető Sebastian Vettel, aki a szezon második futamán sem talált legyőzőre. A német hibátlanul vezetett, a rajtnál a jobb oldalra helyezett pole pozícióból is megőrizte az időmérőn kivívott 1. helyét, melyet csak a boxkiállások idejére adott ki a kezéből.
Mögötte a helyesen taktikázó Jenson Button és Nick Heidfeld ért célba, vagyis ugyanazon csapatok képviselői álltak dobogóra, mint Ausztráliában.
A 4. Mark Webber lett, aki a helyezésének számával megegyező alkalommal járt a depóban, és Heidfeld megelőzéséhez sem sok hiányzott neki. Javarészt azért volt lehetősége így is a pódiumra, mert a sokáig dobogós helyért küzdő Fernando Alonso és Lewis Hamilton koccant, és kénytelenek voltak beiktatni egy-egy plusz boxkiállást. Ők végül Felipe Massa mögött, a 6-7. pozíciókban szelték át a célvonalat, azonban utólag mindkettejüket 20 másodperces büntetéssel sújtották. Alonso ezzel gyakorlatilag nem bukott semmit, Hamilton viszont visszacsúszott Kamui Kobayashi mögé a rangsorban.
A 7. helyre előrelépő japán volt az egyetlen a pontszerzők között, aki csak kétszer járt a boxban. Úgy tűnik, a Sauber hatékonyan tud olyan stratégiát kidolgozni, amellyel minimalizálják a kerékcserék számát, de egyúttal erős tempóra is képesek. Michael Schumacher 9. lett, miután pár körrel a leintés előtt megelőzte Paul di Resta Force Indiáját.
A piros lámpák kialvását követően a két Renault lőtt ki legjobban, a bal oldalon megnyíló surranópályán Heidfeld a hatodikról egészen a második helyig száguldott előre, beférkőzve a Vettelt támadó Hamilton elé, Vitalij Petrov pedig a két Ferrarit lepte meg, és kis híján Buttont is lehagyta. A sorrend tehát Vettel, Heidfeld, Hamilton, Button, Petrov, Massa, Alonso volt az élen.
Webber ugyanakkor elrontotta a startot, a 10. pozícióba csúszott vissza. Mint kiderült, az időmérő végén elromlott a KERS-e a boxba vezető körében, és hiába cseréltek akkumulátort benne, az ausztrál egész vasárnap kénytelen volt a hibrid rendszer nélkül harcolni. Kobayashit például hiába nyomta le többször is csiki-csuki manőverekkel, a japán vissza tudta előzni őt az extra lóerők révén.
Vettel az első kerékcserékig 7,4 másodpercre növelte előnyét Heidfelddel szemben, köszönhetően annak, hogy a gumikopás az ő tempóján rontott legkevésbé. A két németet a McLarenek és a Ferrarik üldözték ekkor, mivel Petrov az 5. körben lecsúszott a bukótérbe a 14-es kanyarban, így Massa és Alonso is elment mellette.
Nagy forgalom a boxutcában
Első boxkiállását Alonso hajtotta végre a legkésőbb az élmezőnyből, és a frissebb abroncsok, továbbá a DRS előnyét élvezve a 17. körben kifékezte Buttont a célegyenes végén, amivel feljött a 3. helyre Vettel és Hamilton mögé. A Ferrari versenyzője és a McLarenek folyamatosan faragták hátrányukat az élen álló Red Bullhoz képest, de felzárkózásuk hamarosan megszakadt.
Vettel 4-5 másodperc körül stabilizálta előnyét, majd a 30. kör tájékától odalépett a gázra, és fokozatosan elhúzott üldözőitől. A menetközben lebonyolított újabb gumicserék során egyébként Button vissszakerült Alonso elé. Hamilton megkockáztatta a kemény keverékű Pirellik használatát, hátha később előnyt kovácsolhat abból, hogy ő már teljesítette a kötelező etapot rajtuk. Az ötödik helyet Webber, a hatodikat Heidfeld, a hetediket Massa foglalta el ekkor.
Az élmezőny tagjai a 37. és a 41. forduló közti intervallumba időzítették utolsó boxkiállásukat. Ebből Hamilton jött ki a legrosszabbul, aki visszaesett Button mögé a bal első kerekének rögzítésével pepecselő szerelők miatt. A kemény abroncsokon ráadásul nem találta a ritmust, hosszú perceken át a védekezésre kellett koncentrálnia.
Először Webber támadta őt, de neki negyedszer is be kellett térnie a depóba, majd Alonso érkezett meg a nyomába. A spanyol a 45. körben indított hatalmas rohamot, a 4-es kanyar felé menet viszont szélárnyékban túlságosan megközelítette a McLarent, és rászaladt. A bakit az első szárnya bánta, kénytelen volt bemenni a boxba egy újért. A sportfelügyelők által is vizsgált akció következtében az MP4-26 megsérült, kiszolgáltatva Hamiltont az ekkor tőle még messze járó Heidfeldnek.
A Renault pilótája körönként 1-2 másodpercet hozott ellenfelén, és az 52. körben a célegyenes végén simán kifékezte őt. Hamilton utána kisodródott a 8-as kanyarban, elengedve Webbert, majd rászánta magát egy kései kerékcserére. Petrov mögé tért vissza a 8. helyre, azonban az orosz hibája után ajándékba kapott egy pozíciót: a második idényét teljesítő versenyző is kiszánkázott a bukótérbe az 54. körben, és miután megdobta autóját egy bukkanó, eltörött a kormányrúdja a látványos rodeó során.
Vettel kontrollálta a versenyt, tartotta a távolságot Buttontól, csak az utolsó métereken kieresztve olvadt az előnye 3 másodpercre. Webber a végén még megszorongatta Heidfeldet, de KERS nélkül nem volt reális esélye az előzésre. Massa Alonso előtt ért célba, bár csapattársa alaposan megközelítette őt az utolsó körökre.
Maláj Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault 1h37:39.832
02. Button McLaren-Mercedes + 3.261
03. Heidfeld Renault + 25.075
04. Webber Red Bull-Renault + 26.384
05. Massa Ferrari + 36.958
06. Alonso Ferrari + 57.248*
07. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:07.239
08. Hamilton McLaren-Mercedes + 1:09.957*
09. Schumacher Mercedes + 1:24.896
10. Di Resta Force India-Mercedes + 1:31.563
11. Sutil Force India-Mercedes + 1:45.000
12. Rosberg Mercedes + 1 kör
13. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
14. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
15. Kovalainen Lotus-Renault + 1 kör
16. Glock Virgin-Cosworth + 2 kör
17. Petrov Renault + 4 kör
* 20 másodperces büntetést kaptak
Leggyorsabb kör: Webber, 1:40.571
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Liuzzi HRT-Cosworth 47
D'Ambrosio Virgin-Cosworth 43
Trulli Lotus-Renault 32
Perez Sauber-Ferrari 24
Barrichello Williams-Cosworth 23
Karthikeyan HRT-Cosworth 15
Maldonado Williams-Cosworth 9
|