Hamilton óriási fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót
A5.hu 2009.10.31. 15:11
Az első Abu Dhabi Nagydíj időmérő edzésén Lewis Hamilton volt az egyetlen, aki 200 km/óra fölötti átlagsebességgel tudott teljesíteni egy kört az új Yas Marina pályán. A brit mindhárom etapot fölényesen uralva megkaparintotta idei 4. pole-ját, maga mögé utasítva a Red Bullokat.
Lewis Hamilton pályafutásának 17. pole pozícióját szerezte meg, amikor az első Abu Dhabi Nagydíj időmérő edzésén végig tetemes fölénnyel utasította maga mögé ellenfeleit.
Hamilton volt az egyetlen, aki 200 km/óra fölötti átlagsebességgel tudta teljesíteni az új Yas Marina pályát, de ő kétszer is: a Q1-ben sokáig egy teljes másodperccel vezetett a többiek előtt, a Q2-ben pedig 1:39.695-ös körrekordot futott, ami 200.556 km/órás átlagot jelent. A KERS jóvoltából magabiztosan várhatja a vasárnapi rajtot, még ha a McLaren számára felemásan is sikerült az edzés: Heikki Kovalainen hajtásproblémák miatt kiesett a Q2-ben.
A McLaren korábbi csapatfőnöke, Ron Dennis Melbourne óta először nézte a helyszínről, ahogy védence leiskolázza a mezőnyt. Hamiltont leginkább a Red Bullok tudták megszorítani, de a 2. rajtkockát megkaparintó Sebastian Vettel így is 0.667 másodperccel lemaradt tőle az F-1 történetének első alkonyati időmérőjén.
Vettel ezzel jelentős lépést tett afelé is, hogy bebiztosítsa magának a 2. helyet az összetettben, mivel vetélytársa, Rubens Barrichello a 4. helyre szorult a Brawn GP-vel, mindössze 6 századdal kapva ki Mark Webbertől. Csapattársa, a már Interlagosban világbajnokká avatott Jenson Button 5. lett, miután a Q3-ban végig heves vibrációval küzdött a féktávokon.
Suzuka után másodszor bekerült a Q3-a mindkét BMW is, míg Nico Rosberg egy 9. rajthellyel búcsúzott a Williamstől. Kimi Räikkönen viszont utolsó ferraris versenyén nem tudott eljutni a döntőig, Fernando Alonso pedig már az első fordulóban kiesett a Renault-val.
Az első etap
A Nap már lenyugvóban volt, amikor a délelőtt hidraulikai problémákkal küszködő Jaime Alguersuari kihajtott a pályára, majd egy-két percen belül négy versenyzőt leszámítva mindenki kigurult a boxutcából. A Toro Rosso spanyolja 1:46.161-gyel nyitotta meg a sort, miközben Nico Rosberg a bukótérben lecsúszott a 8-as kanyarnál.
Rosberg a többséggel ellentétben máris a lágy keverékű gumikon próbálkozott. A köridők egyelőre 1:43-1:45 táján alakultak, de ahogy bemelegedtek az abroncsok, folyamatosan javultak. Éppen ezért mindenki több körös etapokat igyekezett teljesíteni, és a sorrend szüntelenül változott.
Félidőben Jenson Button állt az élen 1:41.916-os körével, de őt hamarosan Robert Kubica és Kimi Räikkönen, majd Jarno Trulli is hátrébb szorította. A 10. percben Lewis Hamilton egy 1:41.037-es körrel vette át a vezetést, a másik McLarent vezető Heikki Kovalainen azonban pillanatokkal korábban megforgott egy elrontott féktávon.
Az FIA múlt héten megválasztott új elnöke, Jean Todt a BMW garázsából figyelte, ahogy a versenyzők jellemzően 5-6 kör után visszatérnek a boxba új gumikért. Még 8 perc volt hátra, amikor Hamilton, továbbra is a kemény keveréken, 1:40.365-re szorította le a lécet, 9 tizedmásodpercet verve a 2. helyezett Räikkönenre. A következő körében elsőként sikerült 1:40 alá tornáznia a köridőt a Yas Marinában, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva.
Hamilton visszatért a boxba, mindenki más viszont kint volt a pályán. Nico Rosberg a 16. helyről felugrott a 4-edikre, de hamarosan sokan megelőzték, köztük Robert Kubica, Sebastian Vettel és Jarno Trulli, valamint Nick Heidfeld, aki megkaparintotta a 2. helyet a BMW-vel. Ekkor már egyre többen próbálkoztak a lágy gumikkal.
A hajrában a két japán, Kamui Kobayashi és Kazuki Nakajima egymással küzdve beverekedték magukat a Q2-be, de Fernando Alonsónak ez nem sikerült a Renault-nál töltött utolsó versenyén. Kiesett a két Force India és a megpördülő Romain Grosjean is, míg Giancarlo Fisichella, akinek Ferrariján beragadt az első vezetőszárny állítható terelőlapja, s így az alulkormányzottsággal nem tudott megbirkózni, a legutolsó helyre került.
A második etap
Az időközben beálló szürkületben Kovalainen 1:40.983-as körrel kezdett, egy tizeddel lassabban, mint ahol a Q1 végén, épphogy továbbjutva, befejezte. Rövidesen át is váltott a lágy keverékről a keményebbre, miközben Hamilton kint a pályán a lággyal repítette ismét az élre McLarenjét.
A bírói posztokon előkerültek a sárga zászlók, mert Kovalainen McLarenje hajtásproblémák miatt megállt a pálya utolsó szektorában. Ekkor még 7 perc volt hátra az etapból, és Hamilton mögött Sébastian Buemi, valamint Trulli és Jenson Button következett a listán.
De csak addig, amíg Webber egy 1:40.357-es körrel nem pipálta le mindannyiukat, még mindig fél másodperccel elmaradva Ha,milton korábbi legjobbjától. Vettel vert rá 3 századmásodpercet, mielőtt Webber visszavette tőle a vezetést.
Még egy perc volt hátra, amikor Vettel és Button az feltornázta magát a tabella tetejére, ám Hamilton ismét odavágott, és a pályacsúcsot 1:39.695-re javította.
Rosberg kiszorította Räikkönent a legjobb tíz közül, míg Nakajimának azért úszott el az esélye a továbbjutásra, mert az egyik kanyar előtt túl későn lépett a fékre. Kiesett Kobayashi és Alguersuari.
A harmadik etap
A döntő szakasz kezdetére már lement a Nap, helyette a fényszórók világították meg a pályát. Buemi feltankolva 1:46.967-nél állította meg a stoppert. Kubica elsőre ennél is lassabb volt, Heidfeld viszont 1:44.563-mal mutatott utat a többieknek, amit egyelőre Vettel és Button sem tudott túlszárnyalni.
Az időközben 32 fokosra visszahűlt aszfalton a gumiknak ismét időre volt szükségük, hogy bemelegedjenek. A második körüket Webber, Kubica, Barrichello és Button is 1:42 alatt teljesítették, mielőtt Trulli feljött az élre a Toyotával.
Hamilton egyelőre utolsó volt, mert a 17-es kanyarnál lesodródott a csíkozott bukótérbe. Barrichello 1:41.952-vel ragadta magához a kezdeményezést, hogy aztán el is veszítse a helyét a 2 tizeddel gyorsabb Hamiltonnal szemben.
Trulli az utolsó előtti pillanatban beférkőzött közéjük, de még mindenkinek maradt egy köre a javításra. Webber meg is tette a magáét, átmenetileg az élre ugorva a Red Bull-lal, ám ez sem volt elég számára ahhoz, hogy megállítsa a tovább masírozó Hamilton és Vettelt. Barrichellót és Buttont azonban sikerült kordában tartania.
Abu Dhabi Nagydíj - időmérő:
Poz Pilóta Csapat Q1 Q2 Q3 Kör
01. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:39.873 1:39.695 1:40.948 20
02. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:40.666 1:39.984 1:41.615 21
03. Webber Red Bull-Renault (B) 1:40.667 1:40.272 1:41.726 21
04. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:40.574 1:40.421 1:41.786 24
05. Button Brawn-Mercedes (B) 1:40.378 1:40.148 1:41.892 25
06. Trulli Toyota (B) 1:40.517 1:40.373 1:41.897 24
07. Kubica BMW-Sauber (B) 1:40.520 1:40.545 1:41.992 25
08. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:40.558 1:40.635 1:42.343 24
09. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:40.842 1:40.661 1:42.583 25
10. Buemi Toro Rosso (B) 1:40.908 1:40.430 1:42.713 27
11. Räikkönen Ferrari (B) 1:41.100 1:40.726 20
12. Kobayashi Toyota (B) 1:41.035 1:40.777 17
13. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:40.808 1:40.983 16
14. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:41.096 1:41.148 18
15. Alguersuari Toro Rosso (B) 1:41.503 1:41.689 19
16. Alonso Renault (B) 1:41.667 12
17. Liuzzi Force India (B) 1:41.701 10
18. Sutil Force India (B) 1:41.863 10
19. Grosjean Renault (B) 1:41.950 12
20. Fisichella Ferrari (B) 1:42.184 12
|