Hamiltoné a pole, Sutil rajtolhat mellőle Monzában
A5.hu 2009.09.12. 15:13
Lewis Hamilton óriási csatában győzte le Adrian Sutil Force Indiáját az Olasz Nagydíj időmérő edzésén. A 3. rajtkockát Kimi Räikkönen hódította el a Ferrarival, míg új csapattársa, Giancarlo Fisichella a délelőtti baleset után tisztességgel helytállva 14. lett.
Lewis Hamilton három versenyen belül már a második pole pozícióját szerezte meg, amikor szoros küzdelemben legyőzte Adrian Sutilt az Olasz Nagydíj időmérő edzésének döntőjében. A Ferrari Kimi Räikkönen 3. helyével örvendeztette meg hazai közönségét, a tifosit.
Hamilton az első két etapot a 2. helyen fejezte be, aztán az utolsóban rögtön az élre állt, mielőtt Sutil átmenetileg hátrébb szorította. A McLaren másik versenyzője, Heikki Kovalainen a 4. rajtkockába került. Hamilton azonban egyelőre nem lehet teljesen biztos a pole pozícióban, mivel a Q1-ben a boxból kihajtva akadályozta Sébastien Buemit, és a Toro Rosso várhatóan a sportfelügyelőkhöz fordul az ügyben.
Sutilnak, aki folytatta a Force India belgiumi szárnyalását, nem lesz egyszerű dolga a vasárnapi rajtnál, mivel körülötte három KERS-es autó van. A kis csapatnál a Ferrarihoz átszerződő Giancarlo Fisichella helyére behívott Tonio Liuzzi bemutatkozása is jól sikerült, hiszen ő is azonnal eljutott a Q3-ig.
Räikkönen a Q1-et még az élen fejezte be, s noha végül elégedett volt az eredményével, már a Q2-ben sem tudta megismételni előző körét. Azok után, hogy délelőtt kicsúszott a Parabolicában, és összetörte Ferrariját, Fisichella az időmérőn tisztességgel helytállt, beférve a Q2-be, ami elődjének, Luca Badoernek egyszer sem jött össze.
Elképzelhető, hogy stratégiailag a Brawn GP van a legkedvezőbb helyzetben, mivel Rubens Barrichello és Jenson Button maguk mögé utasították világbajnoki riválisaikat, a Red Bull párosát, és mindketten egykiállásos taktikával készültek a versenyre. Button azzal igazolta a csapat autójának képességeit, hogy a Q2-ben megfutotta a hétvége leggyorsabb körét. A A Brawnoknak ráadásul a KERS-es autóktól sem kell tartaniuk a rajtnál, hiszen azok nagyrészt előlük fognak indulni, várhatóan rövidebb nyitóetappal.
Az első etap
Ahogy az várható volt, elsőként a délelőtt a Parabolicánál balesetet szenvedő Giancarlo Fisiehella ment ki a pályára a Ferrarival, de őt szinte azonnal követte csapattársa, Kimi Räikkönen is. Az olasz versenyző máris a lágy gumikkal 1:25.590-nel nyitotta meg a sort, ám a kemény gumikat használó Räikkönen azonnal 7 tizedmásodpercet vert rá.
Tonio Liuzzi a Roggia kijáratánál kisodródott, és 3 másodperces hátránnyal ért körbe. Öt perc után Räikkönent Adrian Sutil, majd a két Toyota követte a rangsorban, mielőtt Jenson Button felkapaszkodott a 3. helyre.
Rubens Barrichello 1:24.036-tal átvette a vezetést, Fisichella pedig a 10. helyről feljött ötödiknek, ahogy a versenyzők zsinórban több kört tettek meg a pályán. A 9. percben Räikkönen megfutotta a hétvége eddigi legjobb körét, Barrichello azonban a következő alkalommal nála is gyorsabb volt, és 1:23.483-ra szorította le a lécet. Mögöttük Nick Heidfeld, Fernando Alonso és Adrian Sutil állt.
Még tíz perc volt hátra, amikor Button 1:23.403-mal megszerezte az 1. helyet, de Lewis Hamilton, aki sokáig a boxban vesztegelt, 19 ezredmásodperces előnnyel őt is maga mögé utasította. Fisichella ekkor kieső helyen állt, akárcsak a két Toro Rosso, valamint az egyik kanyarban túl szélesen forduló Mark Webber és Timo Glock.
Hamilton néhány ezredmásodperccel másodszorra is faragott a köridejéből, Fisichella pedig felkapaszkodott a 9. helyre. Az első 18 versenyző egyetlen másodpercen belül maradt a listavezető McLarenhez képest.
Három és fél perccel az etap vége előtt az összes autó a pályán tartózkodott. Buemi az első sikánnál lemenekült a bukótérbe a belső íven lassan haladó Hamilton elől, akit Räikkönen egy 1:23.349-es körrel letaszított a lista éléről. Sutil az utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt, s ezzel 2 ezredmásodpercet vert új csapattársára, Liuzzira, aki a 8. helyen jutott tovább.
Az utolsó hat helyen végül a két Toro Rosso, a két Williams és a két Toyota fejezte be az etapot.
A második etap
Button viszonylag szerény, 1:24.623-as körrel állította fel a mércét a többiek számára, de Webber és Kubica azonnal 1:24 alá szorította a szintet. Alonso 1:23.497 alatt ért körbe, csakhogy Button 7 századot vert rá is. Eközben Nick Heidfeld leparkolta füstölő BMW-jét az első sikán bukóterébe. A csapat rövidesen megerősítette, hogy a motorjával akadtak gondok.
A 8. percben Barrichello 1:22.976-ra szépített, Hamilton pedig beférkőzött McLarenjével a két Brawn közé. Félidőben Fisichella, a két BMW, Liuzzi és Grosjean voltak kieső helyen, és Robert Kubicának is elszálltak az esélyei a továbbjutásra, amikor Heidfeldével megegyező problémák miatt az ő autója is megállt a célegyenesben.
A hajrában Fisichella javított a köridején, de csak a 13. helyig jutott, miközben Sutil felkapaszkodott az 5. helyre, s Hamilton 3 ezreddel Barrichellót megelőzve megszerezte a vezetést a McLarennel. Az utolsó pillanatban Button nála is gyorsabbnak bizonyult, 1:22.955-re javítva a hétvégi etalont, míg Liuzzi bejött csapattársa, Sutil mögé az 5. helyre.
Ezzel Trullit szorította ki a legjobb tíz közül, akihez hasonlóan Fisichella, Grosjean és a két lerobbanó BMW sem jutott tovább.
A harmadik etap
Räikkönen feltankolt Ferrarijával, a lágyabb gumikon 1:25.586-os kört futott, és Hamilton, aki a kemény keveréket választotta, egyelőre 6 tizeddel lassabb volt nála. Alonso anélkül tért vissza a boxba, hogy befejezte volna a mért körét, mert útközben rájött, hogy az aszfalt felforrósodása miatt a keményebb Bridgestone a nyerő.
Ezt Hamilton be is bizonyította, amikor második körét 1:24.605 alatt teljesítette, simán megkaparintva a vezetést Räikkönentől. Négy perccel az időmérő vége előtt még csak nekik, valamint Sebastian Vettelnek volt mért köre.
Átmenetileg Alonso, Webber majd Sutil hódította el a 2. helyet, amit Räikkönen 1:24.998-cal hamarosan visszavett tőlük. Sutil közben a középső szektorban mindenkinél gyorsabb volt, az utolsóban mégis lelassított, hogy helyet hagyjon maga előtt egy utolsó körre. A húzás be is jött, mert 1:24.261-gyel megkaparintotta a pole-t.
Ám csak addig, amíg nem érkezett Hamilton, 1:24.066-ra nem szépített. A két Red Bull az első tíz végére került, a hétvége korábbi részéhez viszonyítva azonban így is viszonylag elégedettek lehetnek.
Olasz Nagydíj - időmérő:
Poz Pilóta Csapat Q1 Q2 Q3 Kör
01. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:23.375 1:22.973 1:24.066 23
02. Sutil Force India (B) 1:23.576 1:23.070 1:24.261 24
03. Räikkönen Ferrari (B) 1:23.349 1:23.426 1:24.523 28
04. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:23.515 1:23.528 1:24.845 27
05. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:23.483 1:22.976 1:25.015 23
06. Button Brawn-Mercedes (B) 1:23.403 1:22.955 1:25.030 26
07. Liuzzi Force India (B) 1:23.578 1:23.207 1:25.043 26
08. Alonso Renault (B) 1:23.708 1:23.497 1:25.072 25
09. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:23.558 1:23.545 1:25.180 23
10. Webber Red Bull-Renault (B) 1:23.755 1:23.273 1:25.314 24
11. Trulli Toyota (B) 1:24.014 1:23.611 20
12. Grosjean Renault (B) 1:23.975 1:23.728 22
13. Kubica BMW-Sauber (B) 1:24.001 1:23.866 17
14. Fisichella Ferrari (B) 1:23.828 1:23.901 24
15. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:23.584 1:24.275 14
16. Glock Toyota (B) 1:24.036 11
17. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:24.074 9
18. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:24.121 12
19. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.220 12
20. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.951 11
|