Vettel mesterhármasával kettős győzelmet aratott a Red Bull
A5.hu 2009.06.21. 15:42
A Red Bull silverstone-i fölénye a versenyen is teljes valójában érvényesült, így Sebastian Vettel pályafutásának első mesterhármasával nyerte meg a Brit Nagydíjat. Rubens Barrichello egy 3. hellyel őrizte meg a Brawn GP becsületét, maga mögött tartva a nagyot vágtázó Felipe Massa hátrébbról startoló Ferrariját.
A pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettel könnyedén megnyerte a Brit Nagydíjat, és közben a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, így pályafutása első mesterhármasával vezette kettős győzelemre a Red Bull Racinget.
Vettel és Mark Webber mellé Rubens Barrichello állhatott dobogóra, aki így ugyanolyan eredményt ért el a Brawnnal, mint tavaly a küszködő Hondával.
A bajnoki tabellát vezető csapattársa, Jenson Button viszont csak 6. lett hazai közönsége előtt, így előnye 23 pontra csökkent a tabellán Barrichellóval, és 25 pontra Vettellel szemben.
A másik brit versenyző, Lewis Hamilton egy pocsék délután után a 16. helyen zárt azon a Brit Nagydíjon, amelynek utoljára adott otthont Silverstone - már amennyiben időben befejeződik a helyét elfoglaló Donington Park felújítása.
A pénteki szabadedzések óta domináló Vettelre a rajtnál kissé ráijesztett a mellőle startoló Barrichello, de a német határozottan megvédte a pozícióját, és elsőként fordult el az első kanyarban. A győzelem sorsa ettől kezdve egy pillanatig sem volt kétséges.
Vettel a boxkiállások első hullámáig körönként egy másodpercet vert az övénél könnyebb autót vezető Barrichellóra, aki a 19. körben bő 20 másodperces hátrányban állt ki tankolni. A brazil sarkában loholó Webber egy körrel tovább maradt a pályán, ami elég volt ahhoz, hogy elé térjen vissza kerékcseréjéből, így a Red Bull a futam első egyharmada után elfoglalta az 1. és a 2. helyet.
Nem sokkal a csapatvezetés higgadtságra intette Vettelt. A két Red Bull között a leintésig 18-20 másodperc között stabilizálódott az első etapban kialakuló különbség, de viszonylag kényelmes tempóban is gyorsabbak voltak a riválisoknál, így Vettel semmitől sem zavartatva könyvelhette el első száraz pályás diadalát.
Mögöttük azonban kiélezett csata folyt. Barrichello és Webber mögött az első etapban Kazuki Nakajima, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Jarno Trulli, Jenson Button sorrendben autóztak a pontszerző. Mögöttük Massa haladt, aki lerajtolta a startnál három helyet vesztő Buttont, de a 2. körben kissé lecsúszott a pályáról.
Az első tankolások azonban alaposan felborították a sorrendet, mivel az egyes autók között csak 1-2 másodperc volt a különbség, így már egy-két extra kör is pozíciókat ért. A kerékcseréket a 15. körben megindító Nakajima például öt helyet rontva a 9. pozícióba csúszott, míg Barrichello mögé Rosberg és Massa zárkózott fel.
A brazilnak az fizetődött ki, hogy nem jutott a Q3-ba, így alaposan feltankolva indult, és csak a 23. körben kellett kereket cserélnie. A másik Ferrari vezető Räikkönen hét körrel korábban állt ki, így Rosberg és csapattársa mellett Trulli is megelőzte őt. A Toyota aztán az egész második etapban feltartotta a finnt, aki pedig négy körrel kevesebb benzinnel autózott.
Massa Ferrarija viszont meglepetésre magára talált, így a brazil fel tudott zárkózni Rosberg nyomába. A második kerékcserék során pedig meg is előzte, mivel a német a 43. körben állt ki, ő pedig két körrel később. A dobogóra azonban nem állhatott fel, mivel Barrichello még két kört töltött a pályán.
A kerékcserék második hullámából Button is győztesen került ki: csak a 49. körben látogatta meg szerelőit, így át tudta ugrani a hét körrel korábban kiálló Räikkönent és a hárommal korábban tankoló Trullit. Mivel a Brawn GP-k a lágy gumik szemcsésedésétől tartva a középső etapban használták el a kemény gumikat, az élmezőny többi tagja pedig az utolsóban, Button a hajrában a lágy abroncsokon Rosberget is utolérte, megelőzni azonban nem tudta, így 6. lett.
Mögötte Trullit és Räikkönent intették le, miután a finn az utolsó körökben kivédte Timo Glock támadását, és bezsebelt egy pontot. Glock nyomában Giancarlo Fisichella ért célba a Force Indiával, amelynek láthatóan bevált az új aero-csomagja.
Az olasz veterán akkor került a középmezőny elejére, amikor a 2. körben szemfüles harmadikként megelőzte az egymással csatázó Fernando Alonsót és Nick Heidfeldet. A német első szárnya ráadásul már korábban megsérült, így míg a BMW feltartotta a Renault-t, Fisichella könnyedén meglóghatott.
Nem Alonso volt az egyetlen világbajnok, aki a mezőny hátsó fertályában senyvedett: Hamilton is vele tartott, de legalább emlékezetes csatát vívhattak egymással a 16. helyért. A 30. körben a címvédő a Luffieldben bújt be egykori csapattársa mellé, és a Copse-ban előtte fordult be. A következő körben azonban hibázott a Chapel kijáratánál, így Alonso visszaelőzte. Hamilton később hosszas látogatást tett a füvön, miután megpördült a Club kanyarban.
A futamot csak ketten nem fejezték be. A 35. körben Sébastien Bourdais Heikki Kovalainent próbálta megelőzni a Vale-ben, de a finn többször is ívet változtatott, így a francia nekiment a McLarennek. Bourdais egy szárnycsere után visszatért a pályára, de néhány körrel később leesett az autójában az olajnyomást, így kiállt, akárcsak Kovalainen, akinek megsérült az autója.
Brit Nagydíj, verseny:
1. Vettel Red Bull-Renault (B) 1h22:49.328
2. Webber Red Bull-Renault (B) + 15.188
3. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) + 41.175
4. Massa Ferrari (B) + 45.043
5. Rosberg Williams-Toyota (B) + 45.915
6. Button Brawn GP-Mercedes (B) + 46.285
7. Trulli Toyota (B) + 1:08.307
8. Raikkonen Ferrari (B) + 1:09.622
9. Glock Toyota (B) + 1:09.823
10. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1:11.522
11. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1:14.023
12. Piquet Renault (B) + 1 kör
13. Kubica BMW Sauber (B) + 1 kör
14. Alonso Renault (B) + 1 kör
15. Heidfeld BMW Sauber (B) + 1 kör
16. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1 kör
17. Sutil Force India-Mercedes (B) + 1 kör
18. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör
Leggyorsabb kör: Vettel, 1:20.735
Kiesők:
Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 25
Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 24
|