A Brawn GP kettős győzelmével végződött az Ausztrál Nagydíj
A5.hu 2009.03.29. 09:47

Jenson Button és Rubens Barrichello kettős győzelmet arattak a páratlanul izgalmas Ausztrál Nagydíjon, miután a dobogóra esélyes Sebastian Vettel és Robert Kubica néhány körrel a leintés előtt összeütköztek. Eddig úgy tűnik, beváltak az új szabályok.
A Brawn GP teljes diadalával zárult az izgalmakkal teli évadnyitó Ausztrál Nagydíj, mely után még a boxból rajtoló Jarno Trulli is felállhatott a dobogóra, Robert Kubica és Sebastian Vettel ugyanis forrófejűségük miatt összeütköztek a verseny utolsó köreiben.
A rengeteg előzéssel és hét kieséssel tarkított futamon némi meglepetésre a McLarennel az eddigiekben küszködő Lewis Hamilton ért be a 4. helyen, és élete első futamán csapattársát legyőzve még Sébastien Bourdais is beférkőzött a pontszerzők közé. A tavalyi versenyhez hasonlóan ugyanakkor a Ferrari számára ezúttal sem termett babér.
A rajtrácsra felsorakozó pilóták 21 fokos levegő, és 31 celsiusos pályahőmérséklet mellett várták, hogy kialudjanak a piros fények. Közülük a Ferrari párosa, Sébastien Bourdais, Robert Kubica és Hamilton vállalták be, hogy a lágyabb keverékű gumin vágnak neki az 58 körös diadalnak.
Rögtön a rajt után némi bonyodalmat okozott, hogy Rubens Barrichello a 2. rajtkockából csak nehézkesen tudott elindulni, így a mögötte érkező versenyzőknek csak egy kis szlalomozás után sikerült eljutniuk az első kanyarig, amelyen azonban újfent nem sikerült gond nélkül végigvergődnie a mezőnynek.
A 4 áldozatot követelő dominószerű ütközéssorozatot Heikki Kovalainen váltotta ki, aki a hátsó régiókba visszacsúszó Barrichelló autóját lökte meg épp annyira, hogy a brazil Mark Webbernek, a Red Bull-os pedig Nick Heidfeldnek menjen neki oldalról. Végül azonban Kovalainen is elnyerte "méltó büntetését", a keresztbeforduló Webber autóját ugyanis már nem tudta kikerülni, és bal első kerekét megrongálva kiszállt a versenyből.
"Nyilvánvalóan nagy volt a nyüzsgés az első kanyarba menet, és azt hiszem, Mark Webber kipördült, nekem pedig már nem volt helyem kikerülni. Az autóm bal eleje hozzáért, és letört az első szárnyam egyik oldala, így nekem ezzel be is fejeződött a történet" - mondta a BBC-nek közvetlenül az eset után a finn.
A két Ferrari mindazonáltal látványosan jól rugaszkodott el a rajtrácsról, ebben pedig nagy valószínűséggel az élmezőnyből egyedül általuk használt KERS-nek is kulcsszerepe lehetett. Az első kanyar után Felipe Massa már a 3., Kimi Räikkönen pedig az 5. helyen állt, tehát egyaránt 4 pozíciót javítottak.
Az élen a keményebb gumikon száguldó Jenson Button és Sebastian Vettel ugyanakkor gond nélkül hagyta faképnél a lágyabb keveréken már néhány kör után szenvedő Massa, Kubica, Räikkönen triót. A ferrarisok tulajdonképpen joggal reménykedhettek húzásuk sikerességében, hiszen a korábbiakból kiindulva úgy tűnt, autójuk gyengéden bánik a gumikkal, Melbourne-ben azonban egyre drasztikusabban romlottak idejeik.
Hiába volt még tehát elegendő benzin a tankjukban, Räikkönen már a 11., Massa pedig a 12. körben bemenekült a keményebb keverékekért, míg az éllovasok továbbra is meggyőző tempót diktáltak. A 14. körben Buttonnak és Vettelnek már 27.5 másodperces előnye volt a végig nagy elánnal küzdő Nico Rosberggel szemben, és a Red Bull pilótája a 17. körben megejtett tankolása után is simán visszajött a 2. helyre.
Színre lép a Safety Car
Két körrel később Button is friss, kemény gumikat vett magához, közvetlenül ezután azonban beküldték a Safety Cart, mert Kazuki Nakajima autóját a 4-es kanyarban megdobta egy rázókő, a japán pedig felkenődött a pályát övező falra.
Mindeközben az élmezőny nagy része letudta első boxkiállását, és amikor a 24. körben a biztonsági autó elhagyta a pályát, Button, Vettel, Massa, Kubica, Räikkönen sorrendben folytatódott a küzdelem. Noha Massa versenymérnöke felhívta a brazil figyelmét, hogy használja ki a KERS-ből adódó előnyét, a Ferrari versenyzője kissé elaludt az újraindulásnál, így maradt a 3. helyen.
Massa számára a 32. kör jelentette a fordulópontot, amikor újra kiállt kereket cserélni, a 14. helyre visszaállva azonban már a korábbi tempója közelébe sem tudott kerülni. A brazil még egy ideig szenvedett a Ferrarival, az azonban 15 körrel később végleg kilehelte a lelkét.
Miközben az élen változatlan maradt a helyzet, a kiesésekből és balesetekből profitáló Hamilton, Trulli, Timo Glock és Fernando Alonso látványos előzésekkel egerészte magát előre a pontszerző helyek környékére. A 43. körben mindazonáltal Räikkönen is búcsút mondhatott a sikeres szereplésnek, a finn ugyanis hozzávágta autóját a 13-as kanyar melletti falnak, és a boxba kényszerült, a verseny végén pedig már ott is maradt.
Látva a Ferrarik első etapos szenvedését, a futam zárószakaszának nagy kérdése az volt, hogy a 45. és 47. körben szintén lágy gumikra váltó Button, illetve Vettel, hogyan birkózik meg a keményebb keverékeken egyre jobban felzárkózó Kubicával.
A válaszra egészen az 56. körig kellett várni, amikor a lengyel már egyértelműen sokkal gyorsabbá vált a küszködő Vettelnél. Lehengerlő tempója ellenére azonban Kubica túl gyorsan dűlőre akarta vinni a dolgot, és az első adandó alkalommal bepróbálkozott, Vettel pedig addig kötötte az ebet a karóhoz, míg a 2-es kanyarban összeütköztek.
A két viaskodó fél ekkor még egy-egy leszakadó első szárnnyal megúszta a dolgot, néhány méterrel később azonban - immáron egymástól függetlenül - mindketten falhoz csapták az autóikat, búcsút mondva a dobogós helyezéseknek.
A csetepaté után maradt törmelék miatt a versenyszervezők két körrel a vége előtt még beküldték a biztonsági autót, így az élen száguldó Button és a mögé felzárkózó Rubens Barrichello, valamint Trulli szép komótosan gurultak be a célba.
A Brawn GP az eddig is mesébe illő szereplésére tehát a tesztek és az időmérő után egy kettős győzelemmel tette fel a koronát, ám a dominánsnak tűnő végeredmény ellenére jelzésértékű lehet, hogy Vettel a Red Bull-lal, Kubica pedig a BMW-vel végig tudta tartani Button tempóját. A szezon a jövő hétvégén a Malajziai Nagydíjjal folytatódik.
Ausztrál Nagydíj, verseny:
1. Button Brawn GP (B) 1h34:15.784
2. Barrichello Brawn GP (B) + 0.807
3. Trulli Toyota (B) + 1.604
4. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 2.914
5. Glock Toyota (B) + 4.435
6. Alonso Renault (B) + 4.879
7. Rosberg Williams-Toyota (B) + 5.722
8. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 6.004
9. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 6.298
10. Sutil Force India-Ferrari (B) + 6.335
11. Heidfeld BMW Sauber (B) + 7.085
12. Fisichella Force India-Ferrari (B) + 7.374
13. Webber Red Bull-Renault (B) + 1 kör
14. Vettel Red Bull-Renault (B) + 2 kör
15. Kubica BMW Sauber (B) + 3 kör
16. Raikkonen Ferrari (B) + 3 kör
Leggyorsabb kör: N. Rosberg, 1:27.706, 48. kör
Kiesők:
Massa Ferrari (B) 46
Piquet Renault (B) 25
Nakajima Williams-Toyota (B) 18
Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1
|