Futamelőzetes - Brazil Nagydíj
A5.hu 2008.10.30. 10:22
Tavaly gyermeteg hiba, most fényes győzelem után érkezett Interlagosba Lewis Hamilton, mégsem lehet könnyű kivernie fejéből a 2007-es évadzárót, amelyen elveszítette 7 pontos előnyét Kimi Räikkönennel szemben. Ezúttal Felipe Massa előtt pislákol az esély, hogy a győzelem kapujában megfossza őt a vb-címtől.
Az előző három idényhez hasonlóan az idén is Interlagosban, a 37. Brazil Nagydíj helyszínén dől el a forma-1-es világbajnokság sorsa. 2005-ben Fernando Alonso törte meg Michael Schumacher dominanciáját Sao Paolóban, majd egy évvel később a spanyol megvédte címét. Tavaly Kimi Räikkönen aratott valószerűtlen győzelmet a McLaren újonca, Lewis Hamilton felett, aki a rajt pillanatában még 7 pontos előnnyel állt a tabella élén.
A brit versenyzőhöz kegyes volt a sors, hiszen 12 hónap elteltével esélyt adott neki, hogy kiköszörülje a csorbát. Előnye most is 7 pont, a körülmények azonban változtak. Hamiltonnak most csak ferraris riválisára kell figyelnie, akit ezúttal Felipe Massának hívnak, csapattársára, Heikki Kovalainenre nem, míg egy évvel ezelőtt Fernando Alonso is esélyes volt a végső győzelemre. Ráadásul Hamilton tavaly azután érkezett Brazíliába, hogy a sanghaji boxutca kavicságyában hagyott 10 pontot tetemes fórjából, most viszont fölényes győzelmet aratott a Ferrarik felett. A 2007-es események ettől függetlenül Damoklész kardjaként lebegnek a feje fölött.
Ellenfele, Felipe Massa meg is próbál rájátszani erre. "Biztos, hogy Lewis igyekezni fog nyomás alá helyezni engem, de valójában zéró nyomás nehezedik rám, mert nincs vesztenivalóm. Az embereink mellettem állnak, a nyomás pedig teljes egészében őt terheli, különösen, ha meggondoljuk, hogy mi történt vele tavaly ilyenkor" - üzent a brazil Hamiltonnak. Hozzátette: "Mindössze arra kell koncentrálnom, hogy vasárnap délután megnyerjem a versenyt, és lehetőleg a csapattársam végezzen mögöttem a 2. helyen. Csak a győzelemre kell gondolnom. Az ügy onnantól kezdve már nem az én kezemben lesz, és majd kiderül, pontosan mit nyertünk meg."
Ha Massa nyer is, csak akkor lesz bajnok, ha Hamilton az 5. helynél rosszabb pozícióban végez. Amennyiben a britet hatodikként intenék le, pontegyenlőség alakulna ki, de Massa újabb győzelmével bezsebelné a trófeát (egyelőre mindkét aspiránsnak 5-5 diadal áll a neve mellett). Hamilton természetesen nem a 6. helyen szeretne végezni, de nem is fogja törni magát a diadalért.
"Nincs szükségem rá, hogy megnyerjem a futamot, de ez nem fog megakadályozni abban, hogy a lehető legjobb akarjak lenni a hétvégén" - szögezte le a 23 éves versenyző. - "Sanghaj jó példa volt erre: ahogy elkezdődtek az edzések pénteken, már hátra sem kellett néznünk. Nem akartuk túlhajtani magunkat, de az élre csöppentünk, és kényelmesen nyertünk. Ebben reménykedek Brazíliában is - egy csendes hétvégében, amikor csak az autómra és a vezetésemre kell figyelnem."
Rázós menet
A Forma-1 harmincadik egyéni világbajnokát egy olyan pályán fogják felavatni, amely nem tartozik a legrégibb versenyhelyszínek közé, de ma már klasszikusnak számít. Interlagos 1930-ban épült két mesterséges tó között, amelyekről nevét is kapta, de csak 1972-ben látta vendégül a királykategória mezőnyét egy bajnokságon kívüli futamon. Ebben az évben nyert először vb-címet brazil versenyző, Emerson Fittipaldi, így a következő évben már a hivatalos programba is bekerült a Brazil Nagydíj, amely azóta is stabil állomása a naptárnak. Tíz futamot azonban nem Sao Paulóban, hanem a Rio de Janeiro melletti Jacarepaguában rendeztek.
A Forma-1 1990-ben tért vissza Interlagosba, de nem az eredeti, 7.8 kilométeres vonalvezetésre, hanem a ma is használatos 4309 méter hosszú aszfaltcsíkra. A megkurtítás ellenére a pálya népszerű a versenyzők és a nézők körében is. A legkedveltebb forduló a célegyenest lezáró, lejtős Senna-S-kanyar, amely az egész versenynaptár egyik leglátványosabb szakasza.
"Szeretem ezt a pályát, mivel természetes arénában fekszik, ahol lenyűgöző érzés vezetni" - jelentette ki Hamilton. - "Mindig izgalmas, szoros versenyzést produkál. Ebben nagy szerepet játszik, hogy az első kanyarhoz hosszú célegyenes vezet, ahol bebújhatunk az ellenfél szélárnyékába, majd előzést indíthatunk. Ráadásul ebben a kanyarban mindenhol nagy a tapadás, ezért lehetőséged van kockáztatni, szórakozni egy kicsit."
Igazán tempós ív kevés található Interlagosban, a legnagyobb kihívást a lassú, alattomos kanyarokkal tűzdelt középső szektor jelenti. A versenyzők dolgát a rázós borítás is nehezíti. A szervezők időről időre újraaszfaltozzák a pályát, de ez mindig csak ideiglenes szépségtapasznak bizonyul. A hétvége egyik legnagyobb kérdése most is az lesz, maradt-e valami a tavalyi felújítás jótékony hatásaiból, amelyek egyébként sem voltak teljes körűek, hiszen a 4-es kanyar, a Descida do Lago féktávján jókora hupli maradt
"Kíváncsi vagyok, ugyanolyan aszfaltot találunk-e az idén, mint 2007-ben" - elmélkedett a BMW versenyzője, Nick Heidfeld. - "Tavaly kellemes csalódás ért, a pálya felszíne ugyanis mindig szörnyen hepehupás volt. Állandóan javítgatták, de csak akkor jártak elfogadható eredménnyel, amikor a 2007-es nagydíj előtt a komplett pályát újraaszfaltozták."
A buckák mellett az óramutató járásával ellentétes körüljárási irány a másik akadály. Ennek azért van jelentősége, mert mindössze három ilyen pálya van a naptárban (Isztambul és Szingapúr a másik kettő), és a versenyzők nyakizma nincs hozzászokva ahhoz, hogy több a balkanyar, mint a jobb. Ez rendszerint fájdalmat okoz a futamon, ami célzott edzésmunkával enyhíthető.
Légszomjas motorok
Műszaki szempontból Interlagos a kompromisszumok pályája, mivel vonalvezetése kétarcú. A célegyenes - beleszámítva az előtte található padlógázas töréseket - 1220 méter hosszú, és van egy rövidebb hátsó egyenes is. Ezekben a minimális légellenállás a célravezető. A két egyenest azonban lassú kanyarok kötik össze, így a csapatok a leszorító erőről sem mondhatnak le. Túl meredekre azonban nem állíthatják a légterelőket, akkor ugyanis versenyzőjük sebezhető lenne az előzni vágyó riválisokkal szemben a célegyenes végén.
A végeredmény az arany középút, ezt azonban nem könnyű belőni, a magas, 800 méteres tengerszint feletti magasság ugyanis negatívan befolyásolja az autó aerodinamikai teljesítményét, a buckák miatti nagy hasmagasság pedig a diffúzor hatásfokát rontja. Emiatt a mérnökök viszonylag magas szárnyállást céloznak meg, a számadatokat is közlő Honda például tízes skálán 8-ast.
Kompromisszumot kell kötni a mechanikai csomaggal is. "A pálya nagyon rázós, ezért a felfüggesztés beállítása létfontosságú" - figyelmeztetett a Renault hazai versenyére készülő újonca, Nelson Piquet. - "Olyan autóra van szükséged, amelynek futóműve elég lágy a hepehupák és a kerékvetők meglovagolásához, ugyanakkor a lassú kanyarokban gyors irányváltást tesz lehetővé." A mérnökök inkább az előbbi megoldás felé hajlanak, a túl feszes futómű ugyanis gátolná a hatékony kigyorsítást a 12-es kanyarból. Mivel ezután hosszú egyenes következik, a pálya legfontosabb ívéről van szó, amelynek kedvéért inkább bevállalnak némi alulkormányzottságot.
A ritka levegő nemcsak az aerodinamikai csomagot befolyásolja, hanem a motorokat is. 800 méterrel az Atlanti-óceán felett mindössze 930 bar a légnyomás, ami 7-8 százalékkal fogja vissza az erőforrások teljesítményét. A Renault adatai szerint az interlagosi kör 60 százalékát lehet padlógázzal megtenni, míg tengerszinten 56 százalék lenne az arány. A BMW 65 százalékot közölt. A ritka levegő a dugattyúk terhelését például csökkenti, a főtengelyét azonban nem, így a motorok megbízhatósága a hétvégén is főszerepet játszhat. Akár a vb-cím eldöntésében is, hiszen Massa friss V8-ast kap, Hamiltonnak viszont a Kínában használt motort kell használnia, ráadásul Heikki Kovalainen mögött kétszer mondta fel a szolgálatot a Mercedes-egység.
Interlagos nem tartozik a gumigyilkos pályák közé - kevés a gyors kanyar, és az aszfalt sem túl érdes -, tavaly mégis hamar elkoptak a szuperlágy abroncsok. A Bridgestone ezért most egy fokozattal keményebb keverékeket választott az évadzáróra. "Tavaly túlságosan lágy gumikat hoztunk, ezért sok hólyagosodással szembesültünk, még azoknál a csapatoknál is, amelyek autója kíméletes az abroncsokkal" - ismerte el Hirohide Hamashima, a japán gyár sportigazgatója. - "Úgy véljük, a közepes és a lágy keverékek jobb választásnak bizonyulnak, a váltás ráadásul extra kihívást jelent az istállóknak, különösen annak tükrében, hogy a tavaly vadonatúj borítás időközben valószínűleg sokat változott."
Hamashima ugyanakkor hozzátette: "Sok szemcsésedésre számítunk, különösen a hétvége elején,. Ennek két oka van: Interlagos nagyon piszkos aszfalttal rendelkezik, és a szemcsésedés esélyét a kacskaringós középső szakasz is növeli, függetlenül a pályaviszonyoktól. Interlagos kissé megtévesztő helyszín, mivel nem olyan gumigyilkos, mint gondolnánk, de az időjárás azzá teheti, különösen, ha olyan meleg lesz, mint tavaly."
Függő játszmák
A hőségre azonban csekély az esély. Az előrejelzések kifejezetten hűvös időt jósolnak a hétvégére, 18-21 fok közötti csúcshőmérséklettel, ráadásul péntekre és szombatra enyhe esőt, vasárnapra pedig záporokat valószínűsítenek. Ha a meteorológusoknak igazuk lesz, méltó módon zárul majd le az eddig is négy esős futamot hozó 2008-as szezon, az időjárás azonban égi áldás nélkül is beleszól majd a bajnoki párharcba.
"Tavaly nagyon magas hőmérséklettel szembesültünk itt, ami általában a Ferrarit hozza előnyös helyzetbe, de most jó esély van rá, hogy hűvösebb lesz az időjárás" - fejezte ki reményét Martin Whitmarsh, a McLaren vezérigazgatója. - "Ez szoros versenyt ígér, ami mindenkinek jó."
Interlagos egyébként sem a Ferrari, sem a McLaren pályájának nem nevezhető, mindkét istálló 7-7 futamot nyert itt, az utóbbi két évben azonban a maranellóiak óriási fölényben voltak itt. Pontosabban Felipe Massa volt óriási fölényben: 2006-ban sima győzelmet aratott, tavaly pedig ismételt volna, ha nem kellett volna átengednie a diadalt Kimi Räikkönennek a világbajnoki cím érdekében. A fogadóirodáknál most is a brazil a favorit, a Ferrari számára azonban akad néhány intő jel, és nemcsak a McLaren sanghaji remeklése.
A legfontosabb, hogy míg a Ferrari ugyanazzal az autóval vág neki a hétvégének, amelyet Japánban és Kínában használt, Wokingban nem állt meg az élet, és az évadzáróra is továbbfejlesztették az MP4-23-at, amely állítólag új hátsó terelőszárnyat is kapott. Hogy hová a sietség a 7 pontos előny birtokában? Ha valaki elfelejtette volna, a McLarennek még a konstruktőri világbajnokságra is van esélye, még ha a Ferrari 11 pontos fórja megnyugtatónak tűnik is.
A McLarennek viszont hátrafelé is figyelnie kell, hiszen egy nagyobb fiaskó esetén a csapatezüstöt is elveszíthetik a 10 ponttal mögöttük lesben álló BMW Sauberrel szemben. Robert Kubica számára az egyéni versengésnek is van tétje, hiszen még korántsem biztosította be a világbajnoki bronzérmet az őt 6 ponttal követő Räikkönennel szemben.
A konstruktőri tabella 4. helyéért folytatott küzdelem viszont már eldőlt a Renault javára a Toyota ellenében, így Fernando Alonsóra csak jutalomjáték vár azon a pályán, ahol mindkét vb-címét bebiztosította. Más kérdés, hogy a Renault mérnöki gárdáját irányító Pat Symonds szerint az R28-nak (valamint a benne dobogó erőforrásnak) "meg fog gyűlni a baja" a 12-es kanyartól az első kanyarig tartó gyorsulási szakasszal, amely emelkedőn húzódik.
A mezőny hátsó fertályából David Coulthard az, akit a legnagyobb figyelem fog övezni a hétvégén. A Red Bull 37 éves veteránja utolsó nagydíján áll rajthoz Brazíliában, mielőtt 15 F1-es szezon és 13 nagydíjgyőzelem után szögre akasztja legendássá vált, Szent András-keresztes bukósisakját.
|