Men
 
Kedvencek-bellts
Hozzads a Kedvencekhez
 
Kezdoldal-bellts
Bellts kezdlapnak
 
Linkek
 
Versenyek 2015

mrcius 13-15. Ausztrl Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
mrcius 27-29. Malj Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Sebastian Vettel
prilis 10-12. Knai Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
prilis 17-19. Bahrain Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
mjus 8-10. Spanyol Nagydij
pole: Nico Rosberg
gyztes: Nico Rosberg
mjus 22-24. Monaco Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Nico Rosberg
jnius 5-7. Kanadai Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
jnius 19-21. Osztrk Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Nico Rosberg
jlius 3-5. Brit Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
jlius 24-26. Magyar Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Sebastian Vettel
augusztus 21-23. Belga Nagydj
pole: 
gyztes:

szeptember 4-6. Olasz Nagydj
pole: 
gyztes: 

szeptember 18-20. Szingapr Nagydj
pole: 
gyztes: 

szeptember 25-27. Japn Nagydj
pole: 
gyztes:

oktber 9-11. Orosz Nagydj
pole: 
gyztes: 

oktber 23-25. Amerikai Nagydj
pole: 
gyztes:

okt. 30. - nov. 1. Mexiki Nagydj
pole: 
gyztes: 

november 13-15. Brazil Nagydj
pole: 
gyztes: 

november 27-29. Abu Dhabi Nagydj
pole: 
gyztes: 

 
Kpek 2006

Bahrein
Malajzia
Ausztrlia
San Marino
Eurpa
Spanyol
Monaco
Silverstone
Kanada
USA
Francia
Nmet
Magyar
Trk
Olasz
Brazil

 
Piltk honlapjai
 
Csapatok honlapjai
 
F1 Jtkok
 
j szablyok 2008-ban
j szablyok 2008-ban : A 2007-es szablyokrl bvebben

A 2007-es szablyokrl bvebben

A5.hu  2007.03.13. 19:33

Noha a Forma-1 legfontosabb elrsai 2007-re lnyegileg vltozatlanok maradtak, a szablyzaton rengeteg olyan apr mdostst hajtottak vgre, amelyek befolysoljk a nagydjak lebonyoltsi rendjt s a csapatok stratgijt.

Noha az elmlt nhny esztendben egyfajta szablyvltoztatsi lz lett rr a Forma-1-en, ez 2007-re a jelek szerint lecsillapodott: miutn a 2006-os szezont fejtetre lltotta a V8-as motorok bevezetse, az ttrs a kiesses rendszer idmrre, s a kerkcserk visszatrse a hossz lettartam gumikkal folytatott rvid kacrkodst kveten, idn kevs jelents jdonsgra kell felkszlnnk. Az alapok olyannyira a helykn maradtak, hogy a mostanban megszokott viszonylatban akr stabilnak is nevezhetjk ket.

Ez azonban korntsem jelenti azt, hogy semmi sem vltozott. Az F1 Technikai s Sportszablyzatban vrl vre - st, br ezt kevesen tudjk, valjban mg az idny kzben is - szmtalan apr mdostst eszkzl az FIA, ezek dnt rsze azonban a nyilvnossg eltt rkre rejtve marad, mgpedig egyszeren azrt, mert a gyakorlatban csak a rsztvevk szmra van jelentsge. Ilyenek pldul a trstesztekre vonatkoz elrsok, amiket szinte ktelez jelleggel, folyamatosan szigortanak, vagy az aut mrett s az egyes karosszriaelemek pontos elhelyezkedst meghatroz passzusok.

A konkrt vltozsokon fell idn sor kerlt egy szokatlan mdostsra is: a Sportszablyzat hivatkozsi rendszert a GP2 szablyknyvnl (s az F1 Technikai Szablyzatnl) mr bevlt mdon teljesen talaktottk. Mg eddig folytatlagosan szmoztk a paragrafusokat (2006-ban 1-tl 161-ig), 2007-tl bekezdsenknt jrakezddik a szmozs; a felhasznlhat gumik szmrl tavaly pldul a 75. pont rendelkezett, mostantl viszont a 25.3-as. Habr ez ksbb jelentsen meg fogja knnyteni a szveg bvtst, egyelre csak bosszsgot okozott, mert megneheztette a 2006-os s 2007-es Sportszablyzat kzvetlen sszehasonltst.

Az tiratot radsul rendkvl ksn, a mlt hten hoztk nyilvnossgra, nhny, az utols pillanatban elvgzett vltoztatssal egytt, amilyen pldul az aktulisan hasznlt gumikeverk jellsnek ktelezettsge. A csapatokat azonban mindez nem rte vratlanul, mivel szoks szerint rszt tudtak venni a szablyok kialaktsban - a kpviselik ez gyben legutbb februr elejn tallkoztak az FIA illetkeseivel.

Nincs tbb harmadik aut

Az egyik legltvnyosabb vltozs az, hogy 2007-tl minden csapat csak kt autt indthat a pnteki szabadedzseken. Ezzel egy olyan hagyomny szakad meg, amely tulajdonkppen mg 2003-ban indult tjra: abban az vben pntekenknt rendeztek egy ktrs extra "tesztet" az idny kzbeni tesztkorltozshoz csatlakoz istllk szmra. Ezt 2004-tl eltrltk, de cserbe az elz vi konstruktri bajnoksg utols hat helyezettjnek lehetv tettk, hogy a nagydjak els edzsnapjn hrom autval szerepeljenek. A rendszer jvoltbl sok fiatal tehetsg mutatkozhatott be a nagykznsg eltt, ugyanakkor vitra adott okot, hogy egyes nagy csapatok igazsgtalannak tartott elnyhz jutottak: 2004-ben pldul a BAR, egy vvel ksbb pedig a McLaren profitlt a lehetsgbl. Erre mostantl senkinek nem lesz alkalma.

A tesztpiltk szerepeltetsre azonban a jvben is nylik md, mivel a Sportszablyzat 19.1/b) paragrafusnak rtelmben a csapatok pnteken brkit beltethetnek az autjukba, aki rendelkezik superlicensszel (ezt szoks szerint a Bernie Ecclestone-bl, Max Mosley-bl, Ron Dennis-bl s Jean Todtbl ll FIA Permanent Bureau adja ki). A szablyokbl rtelemszeren kvetkezik, hogy ez kizrlag az istll valamelyik versenyzjnek a rovsra trtnhet, s mivel nekik is szksgk van a plyn eltlttt idre, az alakulatok tbbsge vrhatan nem ad majd lehetsget a tesztpiltinak. Igaz, akadnak kivtelek: a BMW Sauber pldul kezdettl fogva tartja magt ahhoz, hogy Sebastian Vettel vezethet a szabadedzseken, noha ezt nmelyik rivlisa nyltan dresgnek tartja.

Amennyiben pnteken valban a tesztpilta vezet, ezt megteheti a tartalkautban, azaz a kispadra szorul versenyznek nem kell remegve azrt aggdnia, hogy mr az els napon sszetrik a munkaeszkzt. Edzs kzben a csapat nem cserlhet piltt, azt viszont megteheti, hogy a dleltti trningen a tesztpiltjt, a dlutnin viszont a versenyzjt indtja, vagy fordtva.

A pnteki szabadedzsek idtartamt egyrl msfl rra bvtettk (az els 10 rtl 11:30-ig, a msodik 14 rtl 15:30-ig tart, helyi id szerint), s ezzel prhuzamosan az egsz napot kivettk a motorcsere-tilalom hatlya all. Ezt azt jelenti, hogy - br a motoroknak tovbbra is kt nagydjhtvgt kell teljestenik -, pnteken senkinek nem kell ugyanazt a V8-ast hasznlnia, mint szombaton s vasrnap.

Egy apr mdosts, amelyre a harmadik aut eltrlse miatt kerlt sor, a fels levegbemln ktelezen elhelyezett kamerk sznt illeti. A csapat els szm autjn eddig pirosra, a msodik szmn az eredeti sznre, a pnteki tesztpiltn pedig srgra kellett festeni a berendezst, mostantl viszont a msodik szmn kell srgnak lennie (mivel harmadik mr nincs). Ez az eddigiekhez hasonlan segti a piltk vizulis megklnbztetst. Emellett rgztettk, hogy a versenyz nevnek a karosszria klsejn kell olvashatnak lennie, mivel eddig nha elfordult, hogy azt a piltaflke bels peremn helyeztk el.

Gumikrl

A legjelentsebb vltozsok idn a gumikat rintik, mivel 2007-tl az sszes csapat a Bridgestone-tl kapja az abroncsokat. Ez egyelre csupn a Michelin tvozsnak ksznhet, mert a szablyzatban lerva csak 2008-tl szerepel, hogy egyetlen gumiszlltnak kell lennie. A 25.1-es paragrafusba ugyanakkor bekerlt egy fontos passzus, amely szerint a gumiszllt "kteles valamennyi csapatnak egyforma mennyisg s specifikcij gumit szlltani a naptri v alatt." Tekintettel arra, hogy kifejezetten "naptri vrl" van sz, ez a kittel nyilvn nem csupn a nagydjakra, hanem a tesztelsre is vonatkozik. Habr a tesztels rszleteit a Sportszablyzat egybknt nem rinti, a csapatok mg tavaly oktberben megllapodtak, hogy a szezon alatt legfeljebb 30 ezer kilomtert tltenek gyakorlssal, s kzben 300 garnitra gumival kell gazdlkodniuk.

A specifikcik azonossga kln is megrdemel nhny szt. Az eddigi szablyok szerint a gumiszlltk minden istll szmra szemlyre szabott abroncsokat kszthettek, ami a 2006-os Francia Nagydjon pldul oda vezetett, hogy hat partnernek a Michelin a lehetsges 12-bl 10 klnbz specet gyrtott. Ez termszetesen komoly logisztikai feladatot rtt rjuk, de az egyengumikra vonatkoz elrst azrt vezettk be, mert a Michelin ex-csapatai aggdtak, hogy a Bridgestone kizrlag rgi partnere, a Ferrari ignyeit fogja kiszolglni. Elvileg persze elkpzelhet, hogy a fejlesztsek irnyvonalt jra a Ferrarihoz igaztjk, de legalbb a tbbiek is ugyanazt a gumit kapjk meg, teht pontosan tudhatjk, hogy mihez kell alkalmazkodniuk. Noha a Ferrari tmenetileg biztosan lvez majd nmi automatikus elnyt a mr rgen kialakult munkakapcsolatoknak ksznheten, a Bridgestone mindent megtett, hogy mg a favoritizmus gyanjt is elkerlje: j (igaz, szerkezetkben a 2005-shz hasonl) gumikat terveztek, az F1-es rszleget pedig szinte teljesen tszerveztk. A technikai igazgat Hisao Suganumt hazarendeltk Japnba, s a feladatait Jun Matsuzaki s Kees van der Grint kztt osztottk fel; noha az sszeeskvs-elmletek hvei sszerncolt homlokkal fogadtk, hogy a korbban Michael Schumacher gumimrnkeknt dolgoz van der Grint ilyen pozciba kerlt, a gyanakvsuk minden bizonnyal alaptalan. A 2007-es gumik ugyanis annyira jak, hogy a Bridgestone-hoz a lpselny remnyben mr tavaly tprtol Toyota a tli teszteken teljesen ismeretlennek tallta ket, mikzben pldul az ex-michelines McLaren azonnal meglepen jl boldogult velk.

Mg eddig rendszerint minden plyra kln specifikcikat gyrtottak, a Bridgestone a 2007-es idnyre sszesen ngyfle gumit ksztett. Ezek hivatalosan a "kemny, kzepes, lgy, szuperlgy" nvre hallgatnak, de valjban valamennyi kemnyebb keverk a 2006-os eldjnl, ezrt kevsb is tapad annl. A Bridgestone minden egyes versenyre kettt vlaszt e ngy tpus kzl; az Ausztrl Nagydjra pldul a lgy s a kzepes specifikcit viszik el. Mivel a tesztels zmt az elmlt vekben a gumikkal kapcsolatos munka tette ki, ennek nagy rsze feleslegess vlt, s emellett megvltozott a fejlesztsek irnya is: mg a mrnkk eddig az abroncsokat igyekeztek az authoz igaztani, mostantl fordtva lesz.

A nagydjhtvgn rendelkezsre ll gumik szmt jelentsen, a dupljra nveltk. A versenyzk 2006-ban sszesen 7 garnitra, szraz plyra val abroncsot hasznlhattak a hrom nap alatt, idn viszont mr 14 szettbl gazdlkodhatnak - igaz, a tavalyival ellenttben nem tetszleges leosztsban. 4 garnitrt (mindkt specifikcibl 2-t) mr a pnteki nap utn vissza kell szolgltatniuk, majd a szombat dleltti szabadedzst kveten mg 2-t (mindkt specifikcibl 1-et), ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezeken az edzseken ennyit el is fognak hasznlni (pnteken pontosan ennyit, mert akkor nem is hasznlhatnak tbbet). A motorcsere-tilalom feloldsval s a pnteki edzsek msfl rsra bvtsvel egytt ennek garantlnia kell azt, hogy a piltk sokkal tbb krt tltsenek a plyn gyakorlssal, mint az elmlt vekben. A helyszni kznsg ezzel mindenkppen nyer.

A versenyzknek az idmrre s a futamra sszesen 8 garnitra gumijuk marad, ami tekintlyes mennyisg, s biztostani fogja, hogy a kvalifikcin a csapatok az eddiginl gyakrabban cserljenek kereket. Mg fontosabb azonban, hogy a piltknak 2007-tl mindkt specifikcit fel kell hasznlniuk a versenyen (kivve persze, ha esik). Eddig mr szombat dleltt el kellett dntenik, hogy a htvge tovbbi rszre melyik tpus gumit vlasztjk, most azonban ehelyett azt kell majd kitallniuk, hogy a futamnak mely szakaszban akarjk bevetni a lgy illetve kemny keverket. Errl egyelre megoszlanak a vlemnyek: egyesek szerint a lggyal clszer rajtolni, msok viszont gy vlik, azt rdemes inkbb a verseny vgre tartogatni, amikor a plya a legtisztbb. Az eloszts termszetesen varilhat, teht kt kerkcsere esetn elvileg a lgy/kemny/lgy, kemny/lgy/lgy, lgy/lgy/kemny stb. sorrendet is lehet hasznlni, ami j stratgiai jtkot ad a mrnkk kezbe.

Hogy a kznsg se maradjon sttben, a Bridgestone-nak megklnbztet jelzssel kell elltnia a kt keverket. Br ezt az utols pillanatban rtk el, ezrt egyelre a gumiszlltnl sem tudjk, hogy pontosan milyen jellst fognak alkalmazni, vrhatan a lgy keverk oldalfaln helyeznek majd el egy forgs kzben is jl lthat, fehr cskot. Ez ironikus mdon nem jelenti azt, hogy elre tudni fogjuk, ki milyen gumikon vg neki a versenynek, a Sportszablyzat idevg pontja szerint ugyanis mg 3 perccel a felvezet kr startja eltt is szabad kereket cserlni a rajtrcson.

Az eredeti tervek szerint az eddigiekhez hasonlan 4 garnitra es-, s 3 garnitra extrm-esgumi llt volna a versenyzk rendelkezsre, ezt azonban - szintn az utols pillanatban - 5/4-re vltoztattk, jllehet, azzal a kittellel, hogy a pnteki edzsnap utn egyet-egyet mindkt tpusbl vissza kell szolgltatni. Ezt azrt indtvnyoztk a csapatok, hogy ha egsz htvgn esne az es, akkor is rdemes legyen kimennik a plyra pnteken, csakhogy a hirtelen mdosts felkszletlenl rte a Bridgestone-t, ezrt az els kt futamra (Ausztrliban s Malajziban) lltlag csak a korbbi mennyisget, azaz 4/3 szettet gyrtott le.

Motorokrl

A szablyok szerint 2007 s 2010 kztt mindenkinek lnyegben ugyanazt a motort kell hasznlnia, amit a 2006-os idny vgn - pontosabban a legksbbi olyan specifikcit, amellyel tavaly csere nlkl teljesteni tudta az elrt kt nagydjhtvgt. Az FIA "A motorok homologizcija" cmen egy teljesen j fggelket, a 4-es szmt toldott a Sportszablyzathoz, ebben rszletezve, hogy a csapatok milyen vltoztatsokat vgezhetnek el a V8-asaikon. A tervezett mdostsok listjt tavaly december 15-ig kellett benyjtani az FIA-hoz, magt az elkszlt motort pedig idn mrcius 1-ig.

A mrnkk mozgstere olyan terletekre korltozdott, mint amilyen az gstr s a dugatty formja, vagy a szelepek kialaktsa, illetve elvgezhettk azokat a - teljestmnynvekedssel nem jr - mdostsokat, amelyekre a motor beptshez volt szksg (bektsi pontok, szenzorok, ballaszt). Mg a csapatok korbban rendszeresen ksztettek teljesen j motort, 2007-re a V8-asok alkatrszeinek jellemzen csak kb. 10%-t cserltk le. Jllehet, ez papron rgztette a 2006-os erviszonyokat, a motorok kpessgei mostanra annyira hasonlv vltak egymshoz, hogy ennek a gyakorlatban aligha lesz jelentsge - klnsen a 19 ezres percenknti fels fordulatszmhatr bevezetsvel, amely tovbb kzeltette a teljestmnyket. Mindazonltal nem kell attl tartanunk, hogy ha valamelyik istll az els versenyeken krnikus megbzhatatlansgi problmkkal szembesl, ngy vig nem tud majd kilbalni a gdrbl, a 4-es fggelk (iii)-as pontja ugyanis lehetv teszi, hogy a motorokat 2007. mrcius 1. utn is mdostsk - mr amennyiben az FIA a tbbi csapattal egyetrtsben elfogadja, hogy ez nem a teljestmny nvelst szolglja.

Az idei gumik mrskelt tapadsa cskkenti a stresszt a motorokon, radsul a pnteki szabadedzsekre tbb nem vonatkozik a cseretilalom sem, teht knyelmesen a V8-asok eredetileg tervezett lettartamn bell lehet maradni. A csapatok ezrt vrhatan megprbljk majd tartsabban a maximlis fordulatszm kzelben jratni a motorokat, ami termszetesen nem veszlytelen.

A Sportszablyzat nem rendelkezik arrl, hogy az FIA konkrtan milyen mdon ellenrzi a homologizcis elrsok betartst, csak azt rgzti, hogy "brmikor" joga van sszehasonltani a csapatok ltal az adott pillanatban hasznlt motort az elzleg hitelestsre leadott vltozattal. A szvetsg felvette a Cosworth egy korbbi mrnkt is annak rdekben, hogy hatkonyabban tudja felgyelni a helyzetet.

A Safety Car mgtt...

A biztonsgi autra vonatkoz szablyokat szinte teljesen trtk. A kt legfontosabb vltozs kzl az egyik az, hogy 2007-tl a krhtrnyban lv autk megelzhetik az llovassal mg egy krben haladkat, aztn a Safety Car-t is kikerlve, egy teljes kr teljestse utn besorolhatnak a mezny vgre. Ez biztostja, hogy nem zavarjk meg az len zajl kzdelmet, ahogy pldul a tavalyi Kanadai Nagydjon trtnt; a mdostst valjban ppen az rintett versenyzk indtvnyoztk, miutn a montreali jraindtsnl Kimi Rikknen Fernando Alonst, Giancarlo Fisichella pedig Michael Schumachert nem tudta megtmadni a kzjk kerlt lekrzttek miatt. Az j szably rvn ugyanakkor nem kerlhetek el a monacihoz hasonl esetek, amikor Schumacher a Safety Car plyra kldse eltt kzvetlenl David Coulthard nyomban haladt, mivel azonban az llovas a kerkcserjt kveten ppen Coulthard mg rkezett meg, a skt megelzhette a biztonsgi autt, s egy teljes krs elnyt szerzett Schumacherrel szemben. Most ugyanez trtnne, ha az utols, mg az len ll versenyzvel egy krn halad aut sorolna be kettejk kz. Az ugyanakkor nem tisztzott, hogy a lekrzttek technikailag vissza is veszik-e a krket, amikor az lbolyt tugorva besorolnak a mezny vgre (kln rendelkezs nlkl valsznleg ez trtnik), mert ez jabb problmkat vet fel.

A msik vltozs nagyobb horderej. A Sportszablyzat 40.6 pontja rtelmben attl a pillanattl kezdve, hogy plyra kldtk a Safety Car-t, senki nem mehet be a boxba tankolni, mgpedig egszen addig, amg ki nem adjk a "boxutca nyitva" jelzst. Kerkcsere s javts cljbl kzben is be lehet menni a boxutcba, illetve aki mr ott tartzkodott az SC bekldsnek pillanatban, az vtelezhet zemanyagot is. Mivel a "boxutca nyitva" zenet csak azutn jelenhet meg, hogy valamennyi aut libasorban felsorakozott a Safety Car mgtt, az SC-s idszakok minden bizonnyal meghosszabbodnak valamelyest.

Ennl azonban sokkal rdekesebbek a mdosts stratgiai vonatkozsai. A Safety Car bekldse eltti s utni pillanatok korbban lzas igyekezetben teltek, ahogy a mrnkk megprbltk minl gyorsabban kitallni, hogy megragadjk-e az alkalmat a kvetkez boxkills lebonyoltsra, s ha igen, melyik autjukkal. Erre ltalban csak nhny msodperck volt, mert utna a versenyzik meg is rkeztek a boxutca bejrathoz, s addig rtesteni is kellett ket a dntsrl. Mostantl viszont vrhatan tbb teljes kr ll majd a mrnkk rendelkezsre a megfelel stratgia kidolgozshoz, hiszen eddig fog tartani, amg az egsz mezny felsorakozik az SC mg.

Akkor viszont vrhatan szinte az sszes aut megrohamozza a boxutct, s ez tbbfle bonyodalmat okozhat. Egyrszt a tumultus nmagban is veszlyes, ezrt az FIA az idmr s a verseny alatt 100-rl 80 km/rra cskkentette a megengedett sebessget a boxutcban, mg a szabadedzsen maradt a 60 km/rs limit. (rdekessg, hogy az F1 valutt vltott: mg eddig km/rnknt 250 USD jrt a sebessgtllpsrt, 2007-tl 200 eur az egysges tarifa.) Msrszt tbb mint valszn, hogy egy adott csapat mindkt autja tisztelett teszi a szerelknl, s mivel ezeket nem lehet egyszerre kiszolglni, az egyiknek vrnia kell - s sehol sincs elrva, hogy amelyik elsknt rkezett, annak kell elsknt tvoznia is. Valjban nem ltezik olyan szably, amely szerint ne lehetne egy idben foglalkozni a kt autval, csakhogy a boxutca annyira szk, hogy ez a gyakorlatban nem megoldhat (br a McLaren mr rgebben is megprblt r kidolgozni valamilyen mdszert).

s itt az jabb dilemma: hogyan dntsnk, ha a versenyznknek ppen akkor kellett volna tankolnia, amikor bekldtk a Safety Car-t? Br az SC mgtt az aut kevesebbet fogyaszt, mint versenytempban, kt extra krrel mr risi a kockzata, hogy kiszrad a tank, mieltt az illet eljutna a boxutcig. Hogy ne lssunk llandan benzinhiny kvetkeztben leparkol autkat, az FIA engedlyezte a tankolst a "boxutca nyitva" zenet megjelense eltt is, ezrt azonban 10 msodperces stop&go bntets jr.

Ezenfell a 40.7 pontot kibvtettk oly mdon, hogy nem csak azt jelentik a sportfelgyelknek, aki "feleslegesen lassan", hanem azt is, aki "szeszlyesen" vezet a Safety Car mgtt. Azt gondolhatnnk, hogy ezzel a toldssal megprbltk elejt venni az llovas ltal gyakran alkalmazott, hirtelen fkezs/startols gumimelegtsi taktiknak, de a 40.13 paragrafusban rdekes mdon meghagytk azt a rszt, amely szerint az SC tvozsa eltt az len halad aut "diktlhatja a tempt, s ha szksges, 5 authossznl jobban lemaradhat" a Safety Cartl.

Bntetsek

Miutn a sportfelgyelkre tavaly annak ellenre zdult mg a szoksosnl is tbb brlat a szeszlyes dntsek miatt, hogy ppen ezt elkerlend neveztek ki egy lland tagot a hromfs testletbe, idn vltoztattak a kiszabhat bntetseken. Mg az edzseken (belertve az idmrt is) elkvetett vezeti kihgsok cmn a felgyelk eddig trlhettk a vtkes versenyz "tetszleges szm" krt a kvalifikcirl, a 31.6-os paragrafus rtelmben mostantl ehelyett tetszlegesen sok hellyel htrasorolhatjk a rajtrcson. Ezt a ttelt azrt rtk t, mert ha kt versenyznek ugyanazrt a szablytalansgrt egyarnt 1-1 msodpercet adtak hozz a kridejhez, az egyik esetleg tz, a msik pedig csak kt rajthelyet vesztett, amit nem tartottak igazsgosnak. A leghrhedtebb eset a Hungaroringen trtnt, ahol Fernando Alonst Robert Doornbos szndkos veszlyeztetse, valamint egy srga zszl figyelmen kvl hagysa miatt 1+1 msodpercre bntettk, majd Michael Schumachert - aki piros zszl alatt elztt az edzsen - 2 msodperces retorzival sjtottk. A kt bntetsi ttel kierszakoltan egyformnak tnt.

Egy j paragrafus, a 31.7 rtelmben ugyanez az j bntets szabhat ki arra is, aki edzs kzben "ok nlkl megll, vagy akadlyoz msokat." A sportfelgyelknek a teljesen nyilvnval eseteket leszmtva mindig az adott edzs utn kell meghozniuk a dntsket, amely ellen az eddigiekhez hasonlan fellebbezsnek helye nincs. Lnyeges, hogy a felgyelk vlogathatnak a Sportkdexben foglalt, szabvnyos bntetsi lehetsgek (pnzbrsg, diszkvalifikci, pontlevons stb.) kzl is.

A motorcserrt tovbbra is tz hellyel soroljk htrbb a versenyzt. Hogy a csapatok a befut eltt ne vonjk vissza az autikat a versenybl, ha azok nem llnak pontszerz helyen, ily mdon szerezve jogot j motor hasznlatra, a 24.8/a) paragrafust kiegsztettk. A kiesk motorjt mostantl csakis akkor cserlhetik ki a kvetkez nagydjra, ha az FIA technikai kldtte szerint az illet nem szndkosan adta fel a kzdelmet.

Tavaly tbbszr szrmazott bonyodalom a klnfle jogcmen kiszabott bntetsekbl, mert nem tnt egyrtelmnek, hogy a vgleges rajtrcs milyen elv szerint alakul ki, ezrt ezt is pontostottk. A fellls rgztse utn a bntetseket az elkvetett kihgsok sorrendjben szabjk ki, vagyis elbb azt soroljk htra, aki elbb szablytalankodott, s gy tovbb. A motorcsernl a csere bejelentsnek idrendjt veszik alapul, a rajtrcs vgre szmztt versenyzk kzl pedig a motorcsersek lveznek elnyt a kridejktl egyb kihgsok miatt megfosztott trsaikkal szemben. Amennyiben a sorrend gy sem egyrtelm, vgl a rajtszm dnt.

Technikai szablyok s trendek

A Forma-1 Technikai Szablyzatban idn sokkal kevesebb vltoztatst eszkzltek, mint a Sportszablyzatban, jllehet, ezek kztt is akad nhny rdekes. Ahogy az vrhat volt, immr rsban is rgztettk, hogy a hts vezetszrny terellapjai kz tvtartkat kell elhelyezni, miutn a 2006-os szezon elejn tbb csapattal (elssorban a Ferrarival) szemben felmerlt a flexibilis aerodinamikai elemek hasznlatnak vdja. Habr az FIA a Kanadai Nagydjra megprblta ktelezv tenni a tvtartkat, ez nem hozott azonnali eredmnyt, mivel a BMW Sauber hts szrnya egy trkknek ksznheten tovbbra is elhajlott a nagy sebessgnl fellp terhels alatt, ily mdon cskkentve a lgellenllst. A 3.10.4-es paragrafus most mr egyrtelmen rgzti, hogy ez tilos.

Az autk megengedett minimlis tmegt egsz htvgn 605 kg-ra emeltk (eddig csak az idmrn volt ennyi, egybknt 600 kg), ami kedvez a klnfle ballasztok hasznlatnak. Ez idn klnsen jl jn a csapatok szmra, mert a legtbb istll - klnsen az ex-michelinesek - mrnkei igyekeztek a lehet legrugalmasabbra tervezni az autjuk slyelosztst, hogy ballaszt segtsgvel az v kzben is tudjanak alkalmazkodni az idei Bridgestone-ok pontos ignyeihez.

2007-ben bevezetnek kt j, elektronikus jelzrendszert is. Az egyik a piltaflkben elhelyezett kk, piros s srga lmpkbl (konkrtan legalbb 5 mm tmrj LED-ekbl) ll, amelyek akkor gyulladnak ki, ha ppen ilyen szn zszljelzs van rvnyben, hogy a versenyzkhz mindenkppen eljussanak a figyelmeztetsek. A msik lmpt az aut klsejn, a vltt resbe kapcsol gomb kzelben kell elhelyezni, s ez arra szolgl, hogy egy esetleges baleset utn tjkoztassa a helysznre siet beavatkoz brkat az incidens slyossgrl. A fny automatikusan gyullad ki az FIA szabvnyos fekete doboztl kapott informcitl fggen, de azt egyelre nem hatroztk meg, hogy pontosan mekkora becsapds kell az aktivlshoz. Noha a figyelmeztet lmpa elhelyezsrl a Technikai Szablyzat rendelkezik, azt a Sportszablyzat rja el, hogy amennyiben a fny kigyulladt, a balesetet szenved versenyznek akkor is jelentkeznie kell a plya elssegly-kzpontjban kivizsglsra, ha nem rzi rosszul magt. Ez nem csupn a nagydjakra, hanem a tesztelsre is vonatkozik.

Mivel a technikai elrsok keveset vltoztak, a 2007-es autk sokkal inkbb az evolci, semmint a revolci jegyben szlettek meg. Az elmlt vekben megszokott trendeken - a klsveg formj farrsz szktsn, az oldaldobozok alvgsnak mlytsn, az aerodinamika finomtsn, a diffzor csatorninak talaktsn stb. - kvl idn az ultragyors kapcsols sebessgvlt s a zrnylvnyos els felfggeszts volt a slgertma.

Az ultragyors vlt, amely a kapcsolsok sorn csak rendkvl rvid szakadst okoz az ertvitelben, nemrg mg a Honda kurizuma volt, 2007-re azonban az sszes istll elksztette a sajtjt - leszmtva a Spykert (igaz, k is dolgoznak rajta). A Williams mr tavaly is rendelkezett ilyen vltval, de erre az vre teljesen jat tervezett, amit a motorszllti egyttmkds keretben tvett a Toyota is, mg a Super Aguri a Honda egy korbbi konstrukcijt kapta meg. Az ultragyors kapcsols sebessgvlt papron 2-3 tizedmsodpercet javt a kridkn, de tekintettel arra, hogy mindenki rendelkezik vele, ez az elny idn senkinl nem fog jelentkezni. A rendszer megbzhatsga persze ms krds, mert a tli tesztek sorn tbben - klnsen a BMW - kszkdtek lland hidraulikai problmkkal.

Az els felfggeszts bektsi mdja vek ta rendszeres beszdtma, holott a bennfentesek szerint ez a trgykr korntsem rdemel olyan intenzv figyelmet, mint amilyet a nyilvnossg tanst irnta. Brhogy is van, 2007-re a zrnylvnyos megolds vlt ltalnoss, a Red Bull/Toro Rosso s a Renault kivtelvel ugyanis valamennyi csapat ezt vlasztotta. Az F2007-tel mg a Ferrari is ttrt erre, pedig Rory Byrne akkor is mindvgig makacsul kitartott a rgi, de jl bevlt egynylvnyos rendszer mellett, amikor az ikernylvnyos divathullm valsggal vgigsprt a paddock-on. A Renault idn is maradt a tavaly bevezetett V-nylvnynl, meglepetst teht csak Adrian Newey okozott azzal, hogy visszatrt az aerodinamikailag elnys, m nagy tmege s konstrukcis nehzsgei miatt elavultnak tartott ikernylvnyhoz. Newey a felttelezsek szerint azrt tett gy, mert azt remlte, hogy a Bridgestone-ok ltal kvetelt elretolt slyelosztsnak kedvez ez a megolds, de az elszezoni teszteken az RB3 nem igazolta a hozz fztt remnyeket (amiben egybknt aligha az els felfggeszts a hibs).

A tlen sok sz esett arrl is, hogy mg az istllk tbbsge nem vltoztatta meg, vagy ppensggel rvidtette az autja tengelytvjt a 2006-oshoz kpest, a Honda s a Ferrari az ellenkez irnyt vlasztotta. Ez a Bridgestone-ok slyelosztsi ignyeinek fnyben egyesek szerint kockzatos lps volt, de a megfigyelk bolhbl csinltak elefntot, mert nem vettk figyelembe, hogy minden relatv: az F2007 3135 mm-es tengelytvja valban 85 mm-rel hosszabb a 248F1-nl, m gy is az tlagos rtk kzelben marad, azaz nem az idei aut hossz, hanem a tavalyi volt rvid. Igaz, a Hondval nem egszen ez a helyzet, ugyanis mr az RA106 3140 mm-es tengelytvja is nagynak szmtott (sszehasonltskppen a Renault- 3100, a BMW- 3110, a McLaren pedig 3120 mm volt), s az RA107-nl ezt megtoldottk egy jabb lpssel. Nem valszn azonban, hogy ez a tnyez nmagban dnthetne az aut tkpessgrl - mg akkor sem, ha a modern plykon ktsgkvl kevs az igazn gyors kanyar.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrdetsek
 
Nvnap

 

 
Kvetkez verseny plyarajza
Olasz Nagydj 2015. szeptember 6.
 
Kpek 2012

Ausztrl Nagydj:
szabadedzs  idmr  verseny

 
Kpek
 
Tesztek 2011

Valencia 2011. februr 1.
Valencia 2011. februr 2.
Valencia 2011. februr 3.

 
Kpek
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ra
 
Szmll
Induls: 2005-11-25
 
Ltogatk az oldalon
 
VB 2015

A vb llsa a Magyar Nagydj utn:

Piltk:

1: L.Hamilton 202
2: N.Rosberg 181
3: S.Vettel 160
4: V.Bottas 77
5: K.Rikknen 76
6: F.Massa 74
7: D.Ricciardo 51
8: D.Kvyat 45

Tovbb >

Konstruktrk:
1: Mercedes 383
2: Ferrari 236
3: Williams 151
4: Red Bull 96
5: Force India 39
6: Lotus 35

Tovbb >

 
Csapatok 2015

Mercedes AMG Petronas F1
6 Nico Rosberg (nmet)
44 Lewis Hamilton (brit)

Infiniti Red Bull Racing
3 Daniel Ricciardo (ausztrl)
26 Daniil Kvyat (orosz)

Williams Martini Racing
19 Felipe Massa (brazil)

77 Valtteri Bottas (finn)

Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (nmet)
7 Kimi Rikknen (finn)

McLaren Honda
14 Fernando Alonso (spanyol)
22 Jenson Button (brit)

Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez (mexiki)
27 Nico Hlkenberg (nmet)

Lotus F1 Team
8 Romain Grosjean (francia)
13 Pastor Maldonado (venezuelai)

Scuderia Toro Rosso
33 Max Verstappen (holland)
55 Carlos Sainz Jr. (spanyol)

Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson (svd)
12 Felipe Nasr (brazil)

 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Egyb linkek

M=A=R=K=Y=H MULTIMDIS WEBPAGE csak nagyoknak!
www.gportal.hu/mindenesetre
www.f1.gportal.hu
Hispania Racing F1 Team

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!