Kkemny biztonsg
2006.04.04. 16:59
A tervezk szmra kt tnyez ltfontossg egy F1-es versenyaut megtervezsekor: a gyorsasg s a biztonsg. A sebessgrt a motor, az aerodinamika s a kerekek felelnek, a pilta biztonsgt pedig a monocoque garantlja.
Az autversenyzs biztonsga elkpeszten sokat fejldtt az elmlt vek sorn. A ma mr gyakorlatilag „elpusztthatatlan” monocoque els verzijt a legends tervez s Lotus csapatfnk, Colin Chapman fejlesztette ki 1962-ben, amikor a klasszikus csvzas szerkezet helyett szegecselt knnyfm flkt szerelt az autba. Az els sznszlas anyag monocoque a McLaren nevhez s az 1984-es vhez ktdik. Ettl kezdve lett a piltaflke a piltk vdelmnek legfontosabb eleme, ami ma mr olyan szinten biztonsgos, amit nagyon nehz fellmlni. Ezzel egytt a kutats-fejleszts ezen a tren is folyamatos, hiszen a biztonsg a Forma-1-ben is a legfontosabb priorits.
Napjainkban a monocoque sznszlas anyagbl kszl, ami ktszer olyan ers, mint az acl, de tszr knnyebb annl! Az anyag 12 rteg sznszlfonatbl ll, amelyben az egyes sznszlak tszr vkonyabbak az emberi hajszlnl. A fonatok kztt mhsejtszerkezet alumnium rteg tallhat, ami mg merevebb teszi az egsz szerkezetet. Teljes ellenllsgt specilis hkezelssel ri el.
S hogy a monocoque tnyleg mennyire brja az tkzseket, arrl – a Nemzetkzi Automobil Szvetsg, FIA elrsai szerint – trsteszteken kell meggyzdnik az istllknak. St, 1997 ta mr nem csak a frontlis, de a htulrl s oldalirnybl rkez becsapds s az aut megprdlsnek kvetkezmnyeit is vizsglniuk kell a trsteszteken. Azt, hogy a FIA mennyire komolyan veszi a piltk testi psgt, az is mutatja, hogy a tesztekkel kapcsolatos kvetelmnyek vrl vre szigorodnak. A 2006-os szezont megelz teszteken pldul ktelezen nvelte a becsapds sebessgt.
A szemlygpkocsikban – monocoque elvhez hasonlan – maga az utastr a passzv biztonsg legfontosabb eleme. Ennek mg slyos baleset esetn is csak a lehet legkisebb mrtkben szabad srlnie. „Sz szerint letbe vg, hogy az ajtkat a baleset utn is ki tudjuk nyitni – fogalmaz Dr. Hartmuth Wolff, az Allianz Technolgiai Centrum szakrtje. – Ez gy rhet el, hogy a gyrtk extra erssg aclt hasznlnak azokon a pontokon, ahol a legmagasabb fok merevts szksges.” A merevsg persze nmagban nem elg, a biztonsg mrtkt az utastr deformldsi tulajdonsgainak, az lsek kialaktsnak s a passzv biztonsgi elemek sszehangolsa is fokozza.
„A kzlekeds biztonsgt egyedl az auttervezk nem kpesek garantlni, a vezet s az utasok nlkl valdi biztonsg nem ltezik” – mutat r az Allianz Hungria szakrtje. Oldallgzsk, ami a fejet is vdi egy oldalirny tkzsnl, nem minden autban van mg, s nem is mindenki engedheti meg magnak. De a biztonsgi v bekapcsolsa nemcsak ktelez, hanem valban letment. Ahogy az is, hogy a gyerekek mindig a szmukra kialaktott biztonsgi lsben utazzanak. „Kevesen szmolnak azzal, hogy a kalaptart megpakolsa milyen veszlyt jelent. Az ott elhelyezett trgyak tkzskor elrecsapdnak slyos srlseket okozva az utasoknak – figyelmeztet a knnyen elkerlhet veszlyre az Allianz Hungria szakrtje.
Nagytott kp
|