j szezon, j szablyok
2006.03.02. 19:19
Mr javban tart a visszaszmlls az idny els Forma-1-es futamig. Az elmlt vekkel ellenttben ezttal Bahreinben rajtol vilgbajnoki szezonban j szablyok rvnyesek a motorokra, a kerekekre s az idmrkre, gy izgatottan vrjuk a vgeredmnyt.
A szezon legfontosabb jdonsga, hogy V8-as motorok vltjk fel a tavalyi tzhengereseket. A piltknak az j motorok nyjtotta kisebb teljestmnyhez kiegyenslyozottabb vezetssel kell alkalmazkodniuk: a kis hibk ugyanis most nagyobb idvesztesgeket okoznak, mert a motorok viszonylag kis nyomatkot „termelnek”. Az autt az aszfalthoz szort er is cskken, ezrt a kanyarok eltt a piltknak hamarabb kell fkeznik, igaz, kijvet hamarabb is gyorsthatnak. A tesztek els tapasztalatai szerint a kanyarsebessg nem vltozik majd lnyegesen, de az egyenesekben tlagosan 10-15 km/h-val cskken a temp.
A msik komoly szablyvltozs a kerekeket rinti. Egyetlen szezont lt s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) el is trlte azt a gumiszablyt, mely szerint az idmrt s a futamot ugyanazzal az abroncskszlettel kell teljesteni. 2006-ban a csapatok ismt cserlhetnek kereket a futam alatt is, gy a piltknak mr nem kell a durrdefekt vagy a kopott gumikkal szgulds kockzatt vllalniuk a j helyezs rdekben. Ezzel termszetesen a biztonsg is n, s a boxkillsok miatt a nzk szmra is izgalmasabbak lesznek a futamok. A kerkcserk engedlyezsvel pedig a csapatok nagyobb mozgsteret kaptak a versenystratgia kidolgozsban.
Alapjaiban vltoznak meg az idmrk. Az els negyedrban valamennyi versenyaut krzhet a plyn, majd a hat leglassbbat a rajtrcs 17-22. helyre rangsoroljk. t perc sznet utn a tbbiek, azaz 16-an jra birtokba vehetik a ringet, de csak jabb 15 percre. Az ekkor nyjtott teljestmnyk alapjn a leglassbb hat versenyaut a 11-16. rajtkocka. A kvalifikciban marad 10 pilta az utols 20 percben kzd meg a startpozcikrt.
A Forma-1-es szablyvltozsok a kzti kzlekedsre is rirnytjk a figyelmet. A V8-as motorok bevezetsvel pldul a Forma-1-es s a szemlygpkocsikat tervez mrnkk azonos kihvs eltt llnak.
„A szemlyautknl termszetesen nincs korltozs a motortrfogatra, de a tempsan emelked zemanyagrak s a szigor kibocstsi elrsok miatt a hatkony, alacsony fogyaszts s egyttal kompakt motorokra van igny” – von prhuzamot Dr. Christophe Lauterwasser, az Allianz Technolgiai Centrum szakrtje. A kulcssz teht az autgyrtsban is a mretcskkents, azaz kisebb hengerr-trfogat vltozatlan teljestmny mellett. Ez a fajta hatkonysgnvels nlklzhetetlen ahhoz, hogy az autgyrts egyszerre tudjon eleget tenni a fogyasztsi s krnyezetvdelmi kvetelmnyeknek, valamint a biztonsgi s knyelmi ignyeknek, tette hozz a szakrt.
Az j szablyok kapcsn az Allianz Hungria szakembere viszont arra hvja fel az autsok figyelmt, hogy a kzti kzlekeds szablyai is vltoznak idnknt. Nem elg az vekkel ezeltt megszerzett jogostvny birtokban nyugodtan htradlni a kormny mgtt, az j kzlekedsi szablyokat minden sofrnek kvetnie kell. No, s betartania.
Az utbbi vek legfontosabb, biztonsgot szolgl vltozsa, hogy a hts lsen is mindig hasznlni kell a biztonsgi vet. Magyarorszgon most mg nem, de – tbb eurpai orszghoz hasonlan – hamarosan ktelez lesz minden aut utasterben a lthatsgi mellny, ami a sofr s az utasok testi psgt vdi abban az esetben, ha a kocsibl mszaki vagy egyb problma miatt kiszllnak. J kezdemnyezs, nem lenne rdemes inkbb elbe menni?
(a Rajtra kszen cm kp nagytott vltozatt a Kpek menben tellod)
[F1hrek]
|