Men
 
Kedvencek-bellts
Hozzads a Kedvencekhez
 
Kezdoldal-bellts
Bellts kezdlapnak
 
Linkek
 
Versenyek 2015

mrcius 13-15. Ausztrl Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
mrcius 27-29. Malj Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Sebastian Vettel
prilis 10-12. Knai Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
prilis 17-19. Bahrain Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
mjus 8-10. Spanyol Nagydij
pole: Nico Rosberg
gyztes: Nico Rosberg
mjus 22-24. Monaco Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Nico Rosberg
jnius 5-7. Kanadai Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
jnius 19-21. Osztrk Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Nico Rosberg
jlius 3-5. Brit Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Lewis Hamilton
jlius 24-26. Magyar Nagydj
pole: Lewis Hamilton
gyztes: Sebastian Vettel
augusztus 21-23. Belga Nagydj
pole: 
gyztes:

szeptember 4-6. Olasz Nagydj
pole: 
gyztes: 

szeptember 18-20. Szingapr Nagydj
pole: 
gyztes: 

szeptember 25-27. Japn Nagydj
pole: 
gyztes:

oktber 9-11. Orosz Nagydj
pole: 
gyztes: 

oktber 23-25. Amerikai Nagydj
pole: 
gyztes:

okt. 30. - nov. 1. Mexiki Nagydj
pole: 
gyztes: 

november 13-15. Brazil Nagydj
pole: 
gyztes: 

november 27-29. Abu Dhabi Nagydj
pole: 
gyztes: 

 
Kpek 2006

Bahrein
Malajzia
Ausztrlia
San Marino
Eurpa
Spanyol
Monaco
Silverstone
Kanada
USA
Francia
Nmet
Magyar
Trk
Olasz
Brazil

 
Piltk honlapjai
 
Csapatok honlapjai
 
F1 Jtkok
 
Szablyok 2012-ben

Mostantl ezt szabad a Forma-1-ben

Szigorbb vdekezsi szablyok, mg durvbb trstesztek, kevsb hajlkony els vezetszrny - az elrsokat vrl vre finomtjk. Idn is lesz nhny olyan vltozs, amely ltvnyosan kihathat a plyn zajl kzdelemre.

A Forma-1-ben nemcsak az autk, hanem a szablyok is folyamatosan fejldnek. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) a csapatokbl ll klnfle munkacsoportokkal egyeztetve minden vben fellvizsglja, s ha kell, trja a paragrafusokat az elz vi tapasztalatok alapjn.

S noha a szablyzatot - pontosabban szablyzatokat - mr gy is sokan tl bonyolultnak tartjk, vagy gy vlik, a kelletnl jobban behatroljk a mrnkk mozgstert, gtat vetve ezzel a kreativitsuknak, valjban egyre rszletesebben megfogalmazott elrsokra van szksg. Igaz, hogy vits esetek gyis lesznek, mert a csapatok technikai appartusa mind ltszmban, mind eszkztrban s erforrsaiban sokszorosan fellmlja a szvetsgt, amely gy hatatlanul folyamatos lpshtrnyban van, de a szablyok rendszeres frisstse nlkl mg tbb volna a kiskapu.

Csak a szoksos

A korbbi vekben, fknt a Max Mosley ltal fmjelzett korszakban dl szablyvltoztatsi lz mostanra lecsillapodott. Idn is sok cikkelyt trtak ugyan, a mdostsok tbbsge azonban formlis jelleg, gy a kznsg szmra rzkelhet hatsa egyltaln nem, vagy csak alig lesz. A Sportszablyzat 5.4-es paragrafusban pldul kiktttk, hogy a versenyek hossza a megszaktsokkal egytt is legfeljebb ngy ra lehet; ilyen korlt eddig nem volt, de miutn a tavalyi Kanadai Nagydj a kttt msoridvel dolgoz tvtrsasgok szempontjbl elviselhetetlenl sokig tartott - egsz pontosan 4 ra 4 perc, 40 msodpercig, amelybl az autk csak 57 perc 10 msodpercet tltttek versenyzssel -, clszernek tnt megszabni valamilyen hatrt.

Ugyangy aprsgnak tekinthet, hogy az eddiginl szabatosabban meghatroztk a bokszbejrat s -kijrat fogalmt, valamint tisztztk az jszakai munkastop szablyait is. Ezt tavaly azrt vezettk be, hogy a szerelknek a versenyhtvgken ne kelljen tdolgozniuk az jszakkat, de hiba szlt gy az eddigi szvegezs, hogy a szemlyzetnek csak "az autk zemeltetsben brmilyen szerepet jtsz" tagjaira vonatkozik, tbbszr addott belle flrerts: elfordult, hogy egy csapatot azrt bntettek meg, mert a bfslnyok tl korn rkeztek meg a plyra. Ezrt a kizrlag a vendgltssal, a sajtval vagy a marketinggel foglalkoz csapattagok mostantl felmentst kapnak a munkastop all, ami egybknt az els s msodik edzsnap kezdete eltt kilenc rval kezddik, s hat rn keresztl tart. A szerelk s a mrnkk gy pntekre s szombatra virradra mindenkppen pihenhetnek egy kicsit.

Vltoztak a tesztels szablyai is. A ngy, egyenknt ngynapos kollektv tesztet eddig mind az elszezonban rendeztk meg, m az egyiket (hromnaposra rvidtve) most ttettk az els eurpai versenyt, azaz a Spanyol Nagydjat megelz idszakra, rszben feloldva ezzel az idny kzbeni teljes tesztkorltozst. Egy msik mdosts szerint ugyanakkor az autknak mr a tesztels megkezdse eltt t kell mennik a ktelez trsteszteken - korbban elg volt az els versenyig alvetni ket ezeknek -, ami a HRT-n s a Marussin, mint az kzismert, ki is fogott: k azrt lesznek knytelenek jformn teljesen ismeretlen autval nekivgni a melbourne-i htvgnek, mert az j modelljk elsre nem llta ki a terhelsi prbt. "A biztonsg tern nem kthetnk kompromisszumot" - indokolta a dntst az FIA versenyigazgatja, Charlie Whiting, aki a szablyok nagy rszt is rja. "Elfogadhatatlan, hogy a piltk tlen olyan autkban ljenek, amelyek nem felelnek meg a nagydjakon rvnyes biztonsgi kvetelmnyeknek. A csapatok mr elg rgta prbltak ellenllni, azt lltva, hogy a plyn zajl felkszls kezdete eltt lehetetlen lenne elvgeztetnik a trsteszteket. Mgsem rt senkit meglepetsknt, hogy most majdnem mindannyian simn vettk az akadlyt." Egybknt egy j, fggleges irny terhelsprbval egytt az autkat immr tizennyolc klnfle trstesztnek vetik al.

A csapatok tovbbra is vente ngy napot fordthatnak egyenesfutsi tesztelsre, s jdonsg, hogy ilyenkor nem muszj betennik az autjukba a szabvnyos elektronikai vezrlegysget, az ECU-t. Ahogyan eddig is, ezen napok brmelyike egy-egy ngyrs, 1:1 mretarny modellel elvgzett szlcsatornatesztre cserlhet - a szlcsatornban normlis esetben csak 60 szzalkos mretarny modellek hasznlhatk.

Nehezebb lesz vdekezni

Tavaly is lland tma volt, hogy a versenyzk a tmadsi ksrletekkel szembeni vdekezs kzben meddig feszegethetik a hatrokat. Miutn Michael Schumacher Monzban olyan manverekkel tartotta maga mgtt hossz krkn t a gyorsabbnak tn Lewis Hamiltont, amelyeket egyesek mg egszsges drzsltsgnek, msok viszont mr sportszertlennek tartottak, a rgi vita jra fellngolt.

Az mr vek ta szerepel a szablyzatban, hogy vdekezs kzben csak egyszer szabad irnyt vltani, azaz cikzni nem lehet. m az tisztzatlan volt, hogy irnyvltsnak minsl-e, ha valaki egy defenzv manver utn visszahzdik az idelis kls vre a kvetkez kanyar eltt. A krds a szakmt is megosztotta, s sok vits esethez vezetett, ezrt el kellett oszlatni a homlyt. Tavaly egy ideig gy hrlett, az FIA 2012-tl msodik irnyvltsknt fogja rtelmezni, ha a vdekez fl kt kanyar kztt lehzdik az idelis vrl, majd visszahzdik r, ez teht tilos lesz. Csakhogy gy az ell halad fl szinte tehetetlenn vlt volna a tmadjval szemben. Ezrt vgl az a szvegezs kerlt bele az idei Sportszablyzatba, amely valjban mr a tavalyi Koreai Nagydj htvgjtl kezdve rvnyben volt: "Vdekezs kzben legfeljebb egy irnyvlts megengedett. Ha a versenyz visszahzdik az idelis v fel, miutn elzleg arrl letrve vdte a pozcijt, a kvetkez kanyarhoz kzeledve legalbb egyautnyi helyet kell hagynia maga mellett a plya (kls) szltl."

Ahogy Whiting megjegyzi: "Az a krds, hogy milyen mrtkig elfogadhat visszatrni az eredeti vre. Nem akartunk ostoba veszekedseket hallgatni centimterekrl, ezrt dntttnk gy, hogy a vdekez versenyznek legalbb egy aut szlessgnek megfelel helyet kell hagynia maga mellett az idelis ven. Klnben gy fogjuk tlni, hogy msodszor is irnyt vltott, amirt bntets jr." Ennek ellenre szinte biztos, hogy vitatott manverekbl az idn sem lesz hiny, mert az egyes esetek megtlse mindig szubjektv, s a versenyzk nem azrt jutottak el a Forma-1-ig, mert visszariadnak a hatrok feszegetstl s egy kis csibszsgtl.

Egybknt megtiltottk nekik azt is, hogy "nyoms ok nlkl" elhagyjk a plyt. Br ez els hallsra taln felesleges szablynak tnhet, azrt volt r szksg, mert Sebastian Vettel pldul egy tavalyi idmrn levgta az egyik kanyart, hogy idben visszarjen a bokszba, s gy meg tudjon kezdeni mg egy mrt krt. "Lttunk mr olyat, hogy a versenyzk a fel- vagy levezetkrben keresnek egy rvidebb utat, vagy az idvel, vagy az zemanyaggal val sprols vgett" - erstette meg Whiting. "Elhelyezhetnnk a plya mell ttorlaszokat is, hogy megakadlyozzuk ket ebben, ez azonban nagyon buta megoldsnak tnne. A szably gyis kimondja, hogy mindig a plyt kell hasznlni. Aki nem gy tesz, annak alapos okot kell tallnia r."

A vtsgek miatti brskods eljrsi szablyain is alaktottak valamelyest. Br az tlkezs a versenyrl versenyre vltoz sszettel, csak az adott nagydjhtvgn illetkes, hrom plusz egy tag sportfelgyeli testlet feladata, eddig csak a versenyigazgat ltal benyjtott feljelentsek gyben vizsgldhattak. Mostantl viszont nllan is kezdemnyezhetnek eljrst, amitl azt remlik, hogy felgyorstja a dntshozsi folyamatot. "Eddig gy volt, hogy ha a sportfelgyelk szrevettek valami gyansat, felhvtk r a versenyigazgat figyelmt. visszanzte az esetet, s amennyiben szksgesnek ltta, felkrte a sportfelgyelket a vizsglat lefolytatsra" - magyarzta Whiting. "Ez sokig tartott. Mostantl azonban, ha feltnik nekik valami, megtehetik, hogy elbb kivizsgljk, s csak utna krik ki a versenyigazgat vlemnyt. Ez kevsb krlmnyes."

Tovbbi vltozs, hogy ezentl nem lehet megfellebbezni az thajtsos s stop&go bntetst, illetve az ezek helyett utlag kiosztott idbntetst vagy megrovst, a motor-, kasztni- s vltcserrt, illetve az edzseken elkvetett versenyzi vtsgrt jr htrasorolst, valamint a rajtengedly 107 szzalkon kvli krid miatti megtagadst.

Tbbet lehet varilni a gumikkal

A versenyzknek a htvgre kiutalt (szraz) gumiszettek szma nem vltozott, tizenegy maradt: hat "elsdleges" (rendszerint a kemnyebb keverk) s t "opcis" (ez rtelemszeren a msik). m mg a pnteki edzsnapon eddig legfeljebb hrom garnitrt hasznlhattak el, mostantl annyit vetnek be, amennyit csak kedvk tartja - igaz, kt elsdlegest s egy opcist aznap este ugyangy le kell adniuk majd, mint eddig. Kivve, ha mindkt szabadedzsen esik az es, mert akkor az egyiket eltehetik a szombat dleltti edzsre. Noha nem valszn, hogy a csapatok rendszeresen ki fogjk hasznlni az j lehetsget, s hromnl tbb szettet hasznlnak el pnteken, elfordulhatnak olyan esetek, amikor ez clszer megoldsnak tnhet. "Pldul akkor, ha szombaton esre szmtanak, ezrt elzleg tbb krt akarnak a szraz plyn tlteni" - mondta Whiting.

A harmadik szabadedzst kveten, akrcsak eddig, egy-egy jabb garnitrt be kell szolgltatni mindkt keverkbl, vagyis az idmrre s a versenyre mindenkinek hat szett - hrom lgyabb s hrom kemnyebb - slickje marad. Ezekkel a htvge tovbbi rszben ki-ki gy gazdlkodhat, ahogy akar. Mivel az idn mg az eddiginl is srbbnek grkezik a mezny, elkpzelhet, hogy az llovasok sem fognak knnyedn tovbbjutni a Q1-bl s a Q2-bl, ezrt az idmrn nekik is szksgk lesz kt szett lgyabb gumira - amivel persze a versenyre marad kevesebb.

Az jraindts eltt jra elzhetnek a lekrzttek

Kt ves kihagys utn idn jra rvnybe lptetik azt a szablyt, hogy egy Safety Car-fzist kvet jraindts eltt a lekrzttek visszavehetik a krket, ily mdon nem akadlyozva az llovasok kzdelmt. "Ezt annak idejn azrt trltk el, mert problematikus s potencilisan veszlyes volt a lebonyoltsa" - mondta Whiting. "Most j biztonsgi intzkedsekkel ksrve vezetjk be jra. A versenyzk csak azutn elzhetnek majd, hogy ktszer elhaladtak a bokszbejrat mellett, gy aki akart, mr killt kereket cserlni. Az len haladkat pedig arra fogjuk utastani, hogy maradjanak az idelis ven, ha a lekrztteknek kiadtk az elzsre vonatkoz utastst. Ezt kveten jra elkezdhetnek cikzni, hogy felmelegtsk a gumijaikat. rtesteni fogjuk ket arrl, hogy ez mikortl biztonsgos."

Nem vits, hogy a mdosts indokolt volt, hiszen a tavalyi Szingapri Nagydjon az len ll Vettel egyetlen kr alatt 9 msodpercet vert a 2. helyezett Jenson Buttonra egy jraindts utn, mert tbb lekrztt aut bekeveredett kzjk. A szablyt ugyanakkor most mskpp fogalmaztk meg, mint 2009-ben, amikor legutbb hatlyban volt. Az erre vonatkoz cikkely akkor gy szlt, hogy azok a lekrzttek mehetnek elre, "akik a krhtrnyban nem lv autk kztt haladtak, amikor a Safety Car elszr tszelte a clvonalat". Ezzel szemben az j szvegezs szerint, ha a sportbrk fnke biztonsgosnak tli, s kiadja az erre vonatkoz utastst, "minden olyan autnak, amelyet az els helyezett lekrztt, meg kell elznie a krhtrnyban nem lv autkat s a Safety Cart. Ez csak azokra az autkra rvnyes, amelyek mr krhtrnyban voltak a clvonalon thaladva annak a krnek a vgn, amikor a Safety Car plyra kldse utn msodszor szeltk t a (bokszbejratnl lv) 1. Safety Car-vonalat."

Ebben az els olvassra valsznleg kusznak tn szablyban az a klns, hogy azt sugallja: a Safety Car-peridust kvet jraindts eltt az sszes lekrztt megelzheti az len haladkat, s ledolgozhatja a krhtrnyt. Hogy ez csak egy flrertsbl addik, vagy tnyleg gy lesz, az egyelre nem vilgos. Pedig a krds nem mellkes, mert a Safety Car tavaly ht versenyen sszesen tizenktszer szerepelt - igaz, 2010-ben jval tbbszr: tizenkt versenyen huszonegyszer.

jdonsg az is, hogy egy olyan megszaktst kveten, amilyen az elz szezonban pldul Monacban vagy Kanadban volt, a megszaktskor a bokszutcban tartzkod autkat visszatoljk majd a rajtrcsra az jraindts eltt, abba a pozciba, amit elzleg elfoglaltak.

Betrt orr, kisebb tolerancia

A technikai szablyok kt legjelentsebb vltozsa kzl az elsnek rnzsre is nyilvnvalak a kvetkezmnyei: a McLarenen s a Marussin kvl az sszes aut orrban csnya trs keletkezett. Amint az mr szles krben ismert, ez abbl addik, hogy az orrkp megengedett maximlis magassgt 62,5 cm-rl 55 cm-re cskkentettk, mikzben a vz magassgn nem mdostottak. "Az volt a clunk, hogy az orrkp mindenhol alacsonyabb legyen a piltaflke oldalnl, amely gy meg tudja vdeni tle a versenyz fejt az oldaltkzsek sorn" - fejtette ki Whiting. "Egyes csapatok azonban arra panaszkodtak, hogy ha a piltaflke eltt mindenhol cskkentennk a kasztni magassgt, azt teljesen t kellene terveznik. Ezrt beleegyeztnk abba a kompromisszumba, hogy az 550 mm az orrnak csak a piltaflke htfala eltt 1950 mm-rel kezdd rszre vonatkozzon." Azt Whiting sem tagadja, hogy az autk ettl gy nznek ki, "mint a kacsk", s sokan mr most arra szmtanak, hogy az FIA jvre jabb mdostssal igyekszik majd szmzni az zlsficamos dizjnokat.

Kevsb kzismert, hogy a karosszriaborts megadott mreteitl val eltrs megengedett mrtkt vzszintesen s fgglegesen is 5-rl 3 mm-re cskkentettk. "A tolerancia csak a gyrtsi problmkbl ered hibk elfedsre szolglt, a csapatok azonban a szablyok szellemre fittyet hnyva szndkosan gy terveztk meg az autikat, hogy belekalkulltk a megengedett eltrst is" - rulta el Whiting.

2010 ta forr tma a hajlkony els vezetszrnyak is. A Red Bull a fma szerint rszben ezeknek ksznhette a flnyt, mivel ha a szrny menet kzben, az aerodinamikai terhels hatsra kzelebb kerl az aszfalthoz, nagyobb leszortert fejt ki. Az FIA eddigi ksrletei, hogy statikus, azaz ll helyzetben elvgzett terhelstesztekkel szrje ki a megengedettnl jobban lehajl lgterelket, nem jrtak teljes sikerrel, de most tovbb szigortottk az ellenrzsi procedrt. Az 1000 N-os fggleges, lefel irnyul terhels hatsra a szrny az eddigi 20 helyett legfeljebb 10 mm-t mozdulhat el, s azt a pontot, ahol ezt mrik, 10 mm-rel elrbb, illetve 5 mm-rel beljebb vittk. Arra is figyelmeztettk a csapatokat, hogy a tesztet ezentl aszimmetrikusan, csak az egyik oldalon is elvgezhetik. A szrnynak teht rendkvl ellenllnak kell lennie: ha a szlre rll egy 100 kg-os ember, mindssze 1 cm-t hajolhat el. Fl, hogy a sznszlas rtegek trkks elrendezsvel ksztett hajlkony lgterelk elleni harcban ez sem lesz elg a vgs gyzelemhez.

Egyszerstett kipufog

Immr az elz szezon technikai slgere, a befjt diffzor is a mlt, miutn az FIA megtiltotta, hogy a kipufogkat a padllemez szlre vagy al vezessk, ily mdon hasznlva ki a motorbl kiraml gz energijt a leszorter nvelsre. A tilalom kt rszbl tevdik ssze. Az egyik magra a kipufogra vonatkoz mdostsokbl ll: megszabtk, hogy a cs utols, 10 cm-es szakasznak kr keresztmetszetnek kell lennie, s az aut kzpvonalhoz kpest vzszintesen ±10 fokos szgben, fgglegesen pedig 10-30 fokos szgben flfel kell llnia. A cs vgt csak a referenciask fltt 25-60 cm-es magassgban, a hts kerktengelytl elrefel legalbb 50, de legfeljebb 120 cm-re, a kzpvonaltl 20-50 cm-re lehet elhelyezni.

Csakhogy az elszezoni tesztek alapjn gy tnik, ez sem veszi el a csapatok kedvt attl, hogy a kipufoggzt megprbljk aerodinamikai clokra hasznlni. A kipufogcs alatti vjat s az oldaldobozok gyes kialaktsval, kihasznlva, hogy a leveg elszeretettel tapad a hatrol felletekhez, elrtk, hogy az aut felett halad leveg lefel bukjon a karosszriaborts mentn, a padllemez fel nyomva a csbl elvileg felfel raml gzt is. Habr ez a megolds sok technikai problmt vet fel, szinte mindenki ksrletezik vele, gy bortkolhat, hogy vitkat fog szlni a szezon folyamn. "A Forma-1-ben sohasem rdemes a bkben remnykedni" - mondta a nmet RTL-nek Niki Lauda. "Az sszes csapat feszegeti a szablyok adta kereteket, ami teljesen termszetes. Majd megltjuk, hogy az FIA-nek kzbe kell-e lpnie valamikor."

A befjt diffzorok elleni kzdelem msik rsze a fifiks motorvezrls korltozsa volt. A csapatok tavalyig gyakran gzelvtelnl is nyitva tartottk a fojtszelepet, s kzben ksleltettk a gyjtst, hogy a benzin csak a forr lemlben robbanjon be, nvelve ezzel a padllemez al raml gz energijt. Ezt tbb nem tehetik meg. Az egyik paragrafus pldul elrja, hogy a gzpedl llsnak kzvetlenl mr nem a fojtszelepnyits nagysgval, hanem a nyomatkkal kell sszefggnie, valamint a gyjtst csak 80%-os gzpedl-lls s 15 ezres percenknti fordulatszm fltt lehet megszaktani vagy ksleltetni, kizrlag a hengerekben uralkod nyoms cskkentse, azaz a megbzhatsg javtsa rdekben. A Technikai szablyzat 5.7-es cikkelye tovbb kimondja: "A gyjts, a befecskendezs s a fojtszelep llsnak manipullsval nem lehet mestersgesen szablyozni a fordulatszmot vagy a motor reakcijt a maximlis fordulatszm alatt 1000 rpm-ig terjed tartomnyban." Kivtel ez all az alapjrat, a lefulladsgtl zemmd, az res sebessgfokozat, az ppen zajl sebessgvlts s a kinyomott kuplung.

Ahhoz, hogy ezeket az elrsokat alaposan megfogalmazhassk, tbb teljesen j szablyra is szksg volt. A Mercedesnl kiszmoltk, hogy mg a fojtszelepre s a kipufogra vonatkoz bekezdsek tavaly mindssze 89 szt tartalmaztak, idn mr 954 szbl llnak. Whiting mgis knytelen volt elismerni, hogy "a csapatok aligha felejtettk el, amit az elmlt vekben tanultak, ezrt ezeket a szablyokat 2013-ra valsznleg tovbb kell majd finomtanunk".

Fix maradt a slyeloszts

A Technikai szablyzatban szmtalan msik, kisebb horderej mdostst is tallunk. Az autk rgztett slyelosztst - azt, hogy az idmrn (azaz kzel res tankkal) az els tengelyre legalbb 291, a htsra legalbb 342 kg terhelsnek kell hatnia - eredetileg csak 2011-re hatroztk meg, hogy az akkor j, mindenki szmra ismeretlen Pirelli gumik szmra optimlis tartomnyba senki ne traflhasson bele vletlenl, ily mdon jutva indokolatlan elnyhz. A csapatok azonban gy reztk, felesleges belemenni a kltsges ksrletezsbe, ezrt megkrtk az FIA-t, hogy 2013-ig maradjon rvnyben a fix slyeloszts.

A gumikat tovbbra is levegvel vagy nitrognnel kell felfjni, a kerekek rgztsnl alkalmazott kziszerszm, a lgkulcs mkdtetshez hasznlt hliumot viszont betiltottk. "Ha srtett leveg helyett srtett hliumot hasznlnak, azzal a kerkcsere kzben rtkes tizedmsodperceket lehet nyerni. Most viszont, hogy ezt mr mindenki tudja, igencsak kltsges mdja lenne annak, hogy ne nyerjenek vele semmit a tbbiekhez kpest" - magyarzta Whiting. Ezentl nem engedlyezik azt sem, hogy a lgkulcs automatikusan a kvnt nyomatkkal hzza meg a kerkcsavarokat, mert gy a kezelst vgz szerelnek szinte semmilyen szerepe nem lenne. Whiting szerint "a legjabb lgkulcsokon mr egy felvillan fny jelzi a kvnt nyomatk elrst. Ez bven elg - nem akarjuk, hogy a folyamat mg automatizltabb vljon."

A motort, a kuplungot, a sebessgvltt, a differencilmvet s a KERS-t tovbbra is teljes egszben a szabvnyos ECU vezrli. Az viszont jdonsg, hogy az FIA mostantl nemcsak utlag tltheti le, hanem vals idben is kvetheti a csapatok teljes telemetrijt, gy szrve ki az esetleges turpissgokat. A rajt utn, a 100 km/-s temp elrsig a versenyzk csak egyszer vlthatnak sebessget.

Apr rdekessg, hogy az autkat a pnteki szabadedzseken fel lehet majd szerelni a versenyhtvgn rvnyes szablyoknak egybknt nem megfelel mrberendezsekkel - jellemzen olyan aerodinamikai szenzorokkal, amiket a csapatok a teszteken rendszeresen hasznlnak.

Forrs: F1hirek.hu

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrdetsek
 
Nvnap

 

 
Kvetkez verseny plyarajza
Olasz Nagydj 2015. szeptember 6.
 
Kpek 2012

Ausztrl Nagydj:
szabadedzs  idmr  verseny

 
Kpek
 
Tesztek 2011

Valencia 2011. februr 1.
Valencia 2011. februr 2.
Valencia 2011. februr 3.

 
Kpek
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ra
 
Szmll
Induls: 2005-11-25
 
Ltogatk az oldalon
 
VB 2015

A vb llsa a Magyar Nagydj utn:

Piltk:

1: L.Hamilton 202
2: N.Rosberg 181
3: S.Vettel 160
4: V.Bottas 77
5: K.Rikknen 76
6: F.Massa 74
7: D.Ricciardo 51
8: D.Kvyat 45

Tovbb >

Konstruktrk:
1: Mercedes 383
2: Ferrari 236
3: Williams 151
4: Red Bull 96
5: Force India 39
6: Lotus 35

Tovbb >

 
Csapatok 2015

Mercedes AMG Petronas F1
6 Nico Rosberg (nmet)
44 Lewis Hamilton (brit)

Infiniti Red Bull Racing
3 Daniel Ricciardo (ausztrl)
26 Daniil Kvyat (orosz)

Williams Martini Racing
19 Felipe Massa (brazil)

77 Valtteri Bottas (finn)

Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (nmet)
7 Kimi Rikknen (finn)

McLaren Honda
14 Fernando Alonso (spanyol)
22 Jenson Button (brit)

Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez (mexiki)
27 Nico Hlkenberg (nmet)

Lotus F1 Team
8 Romain Grosjean (francia)
13 Pastor Maldonado (venezuelai)

Scuderia Toro Rosso
33 Max Verstappen (holland)
55 Carlos Sainz Jr. (spanyol)

Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson (svd)
12 Felipe Nasr (brazil)

 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Egyb linkek

M=A=R=K=Y=H MULTIMDIS WEBPAGE csak nagyoknak!
www.gportal.hu/mindenesetre
www.f1.gportal.hu
Hispania Racing F1 Team

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!