Vettel nyert, Webber szaltózott a Red Bull-lal Valenciában
A5.hu 2010.06.28. 18:12
Sebastian Vettel második idei győzelmével végződött az Európa Nagydíj, amelyen a Mark Webber látványos, de szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett. Lewis Hamilton megelőzte az ezután beküldött Safety Cart, de 2. lett, kilenc autót megbüntettek a sportfelügyelők.
A pole-ból induló Sebastian Vettel rajtcél győzelmet aratott Valenciában, ahol a Red Bull versenyzőjét sem a Safety Car, sem pedig a kaotikus boxkiállások nem zökkentették ki a ritmusból, így a versenyt végig ellenőrzése alatt tartva magabiztosan diadalmaskodott.
A dobogó alsó fokaira a McLaren páros állhatott fel, noha Lewis Hamiltont még egy áthajtásos büntetés is hátráltatta. Jenson Button mindazonáltal egyelőre nem lehet teljesen nyugodt, mert nyolc társához hasonlóan a sportfelügyelők még vizsgálják, valóban tartotta-e magát a megadott köridőhöz a biztonsági autós időszak alatt.
A dobogósok mögé a boxkiállásokat ideálisan ütemező Rubens Barrichello, Robert Kubica, Adrian Sutil trió zárkózott fel, a 7. helyet pedig az 52 körön át egy szett gumival versenyző Kamui Kobayashi szerezte meg, aki az utolsó két körben még megelőzte Sébastien Buemit és Fernando Alonsót is. A Sauber boldogságát Pedro de la Rosa tette teljessé, aki hazai pályáján elcsípte az utolsó pontot.
A Mercedesnek ezúttal esélye sem volt a pontszerzésre, mert bár a rajt után Michael Schumacher egészen a 10. helyig kapaszkodott fel, borzalmas ütemben hívták ki kerékcserére, így a boxutca végi piros lámpánál állva minden esélye elszállt a jó szereplésre. Mivel Nico Rosberg végig fékproblémákkal küszködött, a stuttgartiak idén először üres kézzel távoztak a helyszínről.
A futamot csupán három versenyző adta fel, Mark Webber és Heikki Kovalainen ütközése után azonban óriási megkönnyebbülés volt látni, hogy hátraszaltója után az ausztrál sértetlenül szállt ki a ripityára tört Red Bullból.
Webber egyébként kálváriája már a rajtnál elkezdődött, a Vettel mellől induló ausztrál ugyanis először az 5., majd a 9. helyre csúszott vissza, miközben az élmezőnyben más változás nem történt. Az élen álló németet ekkor Hamilton, Alonso, Felipe Massa, Kubica és Button követte.
A Red Bull úgy döntött, ha Webber úgyis ennyire hátra került, mielőbb megszabadítják a szuperlágy gumiktól, és már a 7. körben kihívták a boxba. A versenyző egészen a 18. helyig esett vissza, de a friss gumikon nagy rössel kezdte meg a felzárkózást.
Az előtte poroszkáló Kovalainent már két kör alatt utolérte, ám a Lotus teljesítményét némileg túlbecsülve az utolsó pillanatig riválisa szélárnyékában akart maradni. Az RB6 ráfutott a Lotous hátuljára, felemelkedett a levegőbe, és egy hátraszaltó után fejjel lefelé az aszfaltnak csapódott. Az autó a lendülettől végül talpra állt, de nagy sebességgel vágódott a 17-es kanyar bukóterét övező gumifalba. Bár a brutális baleset elsőre ijesztőnek tűnt, a becsapódás után Webber úgy szökkent ki autójából, mint ha mi se történt volna.
Hamilton rossz döntése jól sül el
A pályára kerülő törmelékek miatt a versenyirányítás elrendelte a Safety Car-periódust, a vezető négyes ekkor azonban már elhaladt a boxutca mellett, így Button volt az első, aki ki tudott állni új gumikért. Mire a biztonsági autó valóban begördült a pályára, Vettel már messze járt, Hamilton azonban egy hajszállal később érte el a második Safety Car-vonalat, mint maga a biztonsági autó. Mivel a brit ennek ellenére úgy döntött, hogy tovaszáguld, riválisainál jóval hamarabb állhatott ki a boxba, ám számolnia kellett a következményekkel.
A Ferrarinál tajtékzottak a dühtől, mivel a Safety Car mögé beragadó Alonso, Massa páros csak csigatempóval tudott beérni a boxba, így kiállásuk után csupán a 10., illetve a 17. helyre tudtak visszatérni.
Az olaszok jelentették is Hamilton szabályszegését a versenyigazgatónak, a futamot azonban közben a 15. körben újraindították, a sportfelügyelők pedig csak a 26. körre hoztak ítéletet arról, hogy áthajtásos büntetéssel sújtják a McLaren-est. Ez volt a brit hatalmas szerencséje, mivel a maratoni első etapot teljesítő Kobayashival szemben épp összegyűjtött már annyi előnyt, hogy büntetése után is a japán elé térjen vissza a 2. helyre.
Az éllovas Vettel 14.5 másodperces előnyre tett szert Hamilton büntetésének köszönhetően, és bár a brit ezt a futam utolsó harmadában 6.4-re is lecsökkentette, riválisára nem jelentett reális veszélyt. Ekkor már csak az volt a kérdés, hogy a futam eleje óta a közepes keverékeket nyúzó Kobayashi mikor áll ki végre kereket cserélni.
A japán öt körrel a vége előtt iktatta be első kiállását, amikorra már kiautózott annyi előnyt, hogy Alonso mögé a 9. helyre jöjjön vissza. Kobayashi vadonatúj szuperlágy abroncsai viszont remek tapadást nyújtottak a japánnak, aki így az utolsó előtti körben a kétszeres világbajnokot, az utolsó kanyarban pedig Buemit is megelőzte.
Győzelmével Vettel megelőzte csapattársát a tabellán, és felkapaszkodott a 3. helyre a pozíciójukat megerősítő McLaren-esek mögé. A wokingiak a konstruktőri bajnokságban is növelték előnyüket, így már 30 ponttal vezetnek a Red Bull előtt.
Európa Nagydíj, verseny:
1. Vettel Red Bull-Renault 1h40:29.571
2. Hamilton McLaren-Mercedes + 5.042
3. Button McLaren-Mercedes + 12.658*
4. Barrichello Williams-Cosworth + 25.627*
5. Kubica Renault + 27.122*
6. Sutil Force India-Mercedes + 30.168*
7. Kobayashi Sauber-Ferrari + 30.965
8. Alonso Ferrari + 32.809
9. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 36.299*
10. Rosberg Mercedes + 44.382
11. Massa Ferrari + 46.621
12. De la Rosa Sauber-Ferrari + 47.414*
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 48.239
14. Petrov Renault + 48.287*
15. Schumacher Mercedes + 48.826
16. Liuzzi Force India-Mercedes + 50.890*
17. Di Grassi Virgin-Cosworth + 1 kör
18. Chandhok HRT-Cosworth + 2 kör
19. Glock Virgin-Cosworth + 2 kör**
20. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
21. Trulli Lotus-Cosworth + 4 kör
* 5 mp-es büntetés hozzáadva az idejükhöz
** 20 mp-es büntetés hozzáadva az idejéhez
Leggyorsabb kör: Button, 1:38.766
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Hulkenberg Williams-Cosworth 50
Kovalainen Lotus-Cosworth 9
Webber Red Bull-Renault 9
|