j szablyok 2008-ban
A5.hu 2008.03.11. 18:26
2008-ban az utols vhez rkezik a Forma-1 jelenleg ismert szablyrendszere, de az egysges elektronika bevezetse s a vezetsi segdeszkzk szmzse mr az idn is alaposan felkavarja az llvizet.
Ha az FIA nagyra tr tervei valra vlnak, az idn hattydalhoz rkezik a Forma-1 jelenleg ismert formulja. 2008 lehet az utols v, amikor cizelllt aerodinamikj autk krznek bordzott abroncsokon, s hajtsukrl kizrlag bels gs motor gondoskodik. Az FIA az elburjnz lgterelk megnyirblsra, a slick gumik rehabilitlsra s a kinetikus energiatalakt rendszer (KERS) bevezetsre kszl 2009-ben, de nhny jelents mdostssal a bcsvet is kellen mozgalmass tette.
Kzlk a vezeti segdeszkzk betiltsa, valamint az ehhez szksges egysges elektronikai vezrlrendszer (standard ECU, vagyis SECU) bevezetse gyakorolja majd a legnagyobb hatst az idei versenyekre. Az F-1 rajongi elszeretettel ostorozzk Max Mosley-t, amirt vrl vre jra kell tanulniuk kedvenc sportguk szablyzatt, de most hlt rebeghetnek neki, amirt teljeslt rgi kvetelsk, s egy szmtgp helyett ismt a piltk dntik el, mekkora gzzal gyorstanak ki a kanyarokbl.
A segdeszkzket nem most tiltottk be elszr az F-1-ben. Hasznlatuk 1993-ban rte el tetpontjt, amikor az Alain Prostot bajnoki cmhez segt Williams FW15C a kiprgsgtl mellett aktv felfggesztst s ABS-t is felvonultatott. Ezeket 1994-re szmztk, de az FIA tz v alatt beltta, hogy kptelen megtallni a kiprgsgtl kdjt az ECU-k egyre bonyolultabb szoftverben, gy a 2001-es Spanyol Nagydjtl jra legalizlta azt. A gordiuszi csomt vgl a mindenkinek ktelez, egysges elektronika vgta t.
A SECU termszetesen nem az egyetlen vltozs az idn. Megsznik a benzingets az idmrn, a hossz lettartam motorok mintjra ngy htvgs vltt rnak el, egy nagy vihart kavart javaslat azonban vgl kimaradt a 2008-as Technikai s Sportszablyzatbl. Tavaly decemberben az FIA a szlcsatornk s a CFD-szimulcik hasznlatt is drki szigorral akarta korltozni, de gy tnik, egyelre letett ezen szndkrl, s helyette a Honda ltal javasolt kltsgvetsi sapkt szorgalmazza.
Kevesebb vezetsi segdeszkz
Hogy megrtsk, mit vesztenek a piltk a kiprgsgtlval, nzzk meg, hogyan segtette ket az alkalmazsa. A program a hajtott kerekek (tlzott) kiprgst akadlyozta meg. A szmtgp folyamatosan elosztotta a hts kerekek forgsi sebessgt az aut sebessgvel, s ha ez az arny elrte a 101-103 szzalkot, kzbelpett. Egyrszt cskkentette a benzinelltst egy vagy tbb hengernl, msrszt ksleltette vagy elfojtotta a gyjtst, ami recsegv tette a motorhangot. Az j ECU ezt nem tudja, st a Technikai Szablyzat 9.3 pontja az olyan rendszereket is tiltja, amelyek rtestik a piltt a kerekek kiprgsrl.
A vrhat hatsokrl megoszlanak a vlemnyek. Egyesek szerint a precz sofrk - pldul Kimi Rikknen s Jenson Button - elnyt kovcsolhatnak belle a pedlokkal durvbban bnk krra. Elterjedtebb llspont, hogy a vilg 22 legjobb piltja mind kpes lesz alkalmazkodni az j krlmnyekhez. A tli teszteken a kiprgsgtl betiltsa nem okozott lassulst, hiszen Barcelonban, Jerezben s Valenciban is megdltek a tavalyi rekordok. Ms krds, hogy az autk folyamatosan fejldtek, s ha egyetlen gyors krben nem is ltszik a klnbsg, hossz etapokon nehezebb vlik a hts gumikops kezelse.
A kiprgsgtln kvl az automatikus motorfk is a mlt, ami eddig a visszavltsoknl meggtolta, hogy a hirtelen nyomatkveszts miatt leblokkoljanak a hajtott kerekek. A tli gyakorlsokon mind kigyorstskor, mind a fktvokon szp szm vezeti hibt ltott a kznsg, klnsen esben s hideg gumikon. Ha a bakikbl a versenyekre is marad, az jtkony hatssal lehet az elzsek szmra.
Tbb versenyz, kztk Felipe Massa s David Coulthard, biztonsgi agglyainak adott hangot a vltozsok miatt. k elssorban a tavalyi Japn Nagydjhoz hasonl esversenyektl tartanak, amelyen Fernando Alonso kiprgsgtlval is felszott a vzen. Az ellentbor azzal rvelt, hogy korbban is versenyeztek esben TC nlkl, de tagadhatatlan, hogy a mai F-1-es autk sokkal agresszvebb aeroval rendelkeznek, mint a tz vvel korbbiak, vagy akr a Sbastien Bourdais ltal emlegetett Champ Car-ok.
A harmadik terlet, ahol a versenyzk sajt kpessgeikre lesznek utalva, az a rajtols. A Ferrari fmrnke, Luca Baldisserri szerint eddig a j start 20%-ban mlott a piltk tudsn, s 80%-ban a technikn, ami mostantl fordtva lesz. Az elektronikus rajtautomatika mr 2004 ta szerepel az FIA tiltlistjn, s most a mechanikus megoldsra is lecsaptak.
A Technikai Szablyzat 5.5 s 9.2.2 pontjai elrjk, hogy sem a gzpedl, sem a kuplung tjban nem szerepelhet olyan "harapsi" pont, amelyet a pilta felismerhet, s az adott llsban tarthatja a kapcsolt. Ezt elvileg egy msodik, kizrlag a rajthoz kifejlesztett kuplunggal ki lehetne jtszani, ezrt a szablyzat kimondja, hogy minden tengelykapcsol kezelszervnek azonos ttal kell rendelkeznie, s gzadsra csak egyetlen pedl hasznlhat.
rdekessg: Jarno Trulli janurban a Toyota motorhang-elemzseire hivatkozva felvetette, hogy egyes vetlytrsak megszegik a rajtautomatika tilalmt, st a kiprgsgtlt is ptolni tudtk, de Max Mosley nem sokkal ksbb "nagyon nehznek" nevezte az esetleges csalst.
Egysges elektronika
A standard elektronika bevezetse nemcsak a piltknak, hanem a csapatoknak is sok nehzsget okozott, hiszen le kellett mondaniuk korbbi, jl bevlt rendszereikrl. Az FIA a McLaren Electronics Systems (MES) s a Microsoft plyzatt hirdette ki gyztesnek a SECU-ra kirt tenderen, s a Technikai Szablyzat 8.2 pontjban elrta, hogy a motor s a sebessgvlt vezrlse csak a TAG31OB kdnev egysgen keresztl lehetsges. A szenzorokat s kbelezst szintn az FIA szlltja, s a lepecstelt rendszerhez tilos hozznylni. Az istllk bepthetnek sajt telemetrit s szenzorokat, de ezeket - az ramelltst s egy kommunikcis vonalat leszmtva - teljesen izollniuk kell a SECU-tl s a baleseti adatrgzttl, az ADR-tl.
Ha mindehhez hozzvesszk, hogy az egysges ECU rvn a kormnykerk kijelzi s a kapcsoli is szabvnyoss vltak, rthet, mirt jelentette ki a tlen Luca Baldisserri: "Csupn meg kell nznnk a kormnykerk mkdst, s lthatjuk, hogy tz vet lptnk vissza az idben."
A MES rendszere valban primitvebb az lcsapatok eddig hasznlt egysgeitl, pldul a Ferrari s a Renault Magnetti Marelli Step 11-estl. A Renault kzlse alapjn az j SECU szmolkapacitsa a fele, a memrija pedig a negyede a rginek, s 35%-kal nehezebb nla. A rgi vezrlk kpesek voltak nyomon kvetni az aut helyzett a plyn, s bizonyos paramtereket mindig a kvetkez kanyarhoz igaztani. A SECU erre kptelen, s persze nincs benne kiprgsgtl s automatikus motorfk-szablyoz sem. A Renault-nl gy saccoltk, hogy az autk ceteris paribus 0,4 msodperccel lettek lassabbak az elektronika lecserlsvel.
Maga az tlls szintn sok nehzsget okozott, s nemcsak a SECU eltr architektrja s beptse miatt. t kellett alaktani az interfszeket s munkafolyamatokat is, s mindez ms terletekrl vonta el a csapatok erforrsait. Az istllk azt is igazsgtalannak tartottk, hogy az egysget a McLaren testvrcge szlltja, de janurban pp a leghangosabb kritikus, a Renault motorprogramjt irnyt Rob White ismerte el, hogy a wokingiak kezdeti elnye hamar elvsz.
Idn bekerlt a Technikai Szablyzat elektronikval foglalkoz fejezetbe egy olyan pont, mely elrja: az aut s a boxutca kztti kommunikcis vonalakat nyilvnoss kell tenni az FIA s a televzik szmra, azaz remnykedhetnk benne, hogy 2008-ban mr nemcsak a leints utn hallgathatunk bele a Ferrari s a McLaren csapatrdijba.
Ngy htvgs sebessgvltk
A hossz lettartam motorok bevezetse az FIA azon tletei kz tartozik, amelyek valban hozzjrultak a kltsgek cskkentshez, gy most a sebessgvltkra is kiterjesztettk az elvet. A versenyzknek 2008-tl ngy versenyhtvgn (azaz krlbell 3000 kilomteren) t ugyanazt a vltt kell hasznlniuk, az id eltti cserrt 5 rajthelyes bntets jr. Akrcsak az erforrsok esetben, ha egy versenyz kiesik, a kvetkez htvgnek j vltval vghat neki.
Mivel a csapatok a klnbz plykon eltr tttelezst hasznlnak, a szablyok megengedik, hogy a fogaskerekeket s a krms kapcsolkat minden htvgn kicserljk a szombati szabadedzs kezdetig, de csak akkor, ha ebbli szndkukrl a pnteki msodik trning utn kt rval rtestettk az FIA technikai kldttt. Ez a kivtel azonban a vgtttelre nem vonatkozik.
Az istllk mg egy knnytst kaptak. Brmikor lehetsg van a fogaskerekek s az igen trkeny krms kapcsolk cserjre, ha az FIA technikai kldttje meggyzdtt rla, hogy azok fizikailag srltek, s az adott grda nem szisztematikusan alkalmazza a kivtelt. A szablyok rtelmben egybknt a hidraulikai rendszer s a kuplung nem minsl a sebessgvlt rsznek, a differencilm viszont igen.
Ami a megnvelt lettartam hatsait illeti, a legtbb csapatnl azt lltottk, hogy a szablymdosts nem rinti a szupergyors vlt teljestmnyt. Nem kizrt ugyanakkor, hogy a vltkat ezentl a motorokhoz hasonlan menedzselik majd a htvgk folyamn, azaz a szabadedzseken lassabb, az idmrn s a futamon pedig gyorsabb kapcsolst engedlyeznek.
Az FIA nemcsak a vltk lettartamt hosszabbtotta meg, hanem ptskre vonatkozan is j elrsokat lptetett letbe. A fogaskerekek mostantl nem lehetnek 12 mm-nl vkonyabbak s 600 grammnl knnyebbek, a tengelyek kztti tvolsgnak pedig minimum 85 mm-nek kell lennie. A fokozatok szma - a htrameneten kvl - tovbbra is legfeljebb 7 lehet, az eddig 4-ben rgztett als hatrt viszont eltrltk. Ezeket a korltozsokat leszmtva szabad marad a vltk fejlesztse, szemben a befagyasztott motorokkal.
Motorok s zemanyag
A motorfejleszts moratriuma tovbbra is rvnyes, st az idei Sportszablyzat mr nem 2010-ig, hanem 2012-ig hatrozza meg a befagyaszts idtartamt. A tavalyi holtszezonnal ellenttben a mrnkk mr az gstr, a dugatty s a szelepek formjt sem mdosthattk, de utoljra mg fejleszthettk az zemanyag-felvev rendszer elemeit. Ez a terlet tavaly mg nem tartozott a befagyaszts hatlya al, de mostantl tiltott gymlcs lesz, hogy a csapatok ne kltsenek dollrmillikat az olyan, csekly megtrlssel kecsegtet alkatrszek fejlesztsre, mint a benzinpumpa.
A homologizlt erforrsokat mrcius 31-ig, teht az ausztrl s malj futamok utn kell leadni az FIA-nak. Haladkot csak azok a csapatok kapnak, akiknek ebben az idpontban egyetlen olyan motorjuk sem lesz, amely teljestette a kt versenyhtvgt. A KERS 2009-es bevezetse miatt szksges mdostsok listjt december 15-ig kell benyjtani az FIA-nak, magukat az talaktott motorokat pedig 2009. mrcius 1-ig lehet megpteni.
A kt htvgs szably tovbbra is rvnyben van, de az idn egy motorcsert minden versenyz vgrehajthat anlkl, hogy 10 rajthelyes bntetst kapna. Ehhez azonban felttel, hogy az erforrs valban elromoljon, ha teht valaki hibtlanul teljestette a szezont, az vadzrnak nem vghat neki j motorral.
Az zemanyag hmrskletnek mrse tavaly jkora galibt okozott az vadzr Brazil Nagydjon, ezrt az FIA pontostotta az idevg regult. A Technikai Szablyzat 19.4.5 pontja mr nem az autban lev, hanem az autba betltend zemanyagrl rja el, hogy nem lehet 10 fokkal hidegebb a kls hmrskletnl. A benzin hfokt a tltberendezsben elhelyezett FIA-pecstes szenzor mri, a kls hmrskletet pedig egy rval az edzsek s a verseny eltt kzli az FIA hivatalos meteorolgiai szolglata, s az idmr monitorokon is kzzteszik.
Ugyancsak az zemanyagra vonatkoz vltozs, hogy 2008-tl 5,75 tmegszzalkban biolgiai eredet komponenst kell tartalmaznia, megellegezve a 2010-es kzti elrst.
Megjellt esgumik, korltozott tltgzok
A Forma-1 papron korszakvltshoz rkezett a gumiabroncsok tern, hiszen hivatalosan 2008 az els esztend, amikor a Bridgestone a kizrlagos szllt. Ms krds, hogy a japn cg a Michelin visszalpse miatt mr tavaly is egyedl ltta el a csapatokat.
Ennek jegyben az idei szezon kevs vltozst hoz, azokat is elssorban az esgumiknl. A legfontosabb jts, hogy a Bridgestone a szraz abroncsok mintjra fehr cskkal jelli meg az extrm esgumikat, hogy a kznsg knnyen megklnbztethesse ket az intermediate-nek is nevezett standard esgumiktl.
Vltozik a felhasznlhat szettek szma is. Szraz abroncsbl tovbbra is 14 garnitra ll a versenyzk rendelkezsre egy nagydjhtvgn, de a standard esgumikbl 5 helyett 4, az extrmbl pedig 4 helyett 3 szettet kell beosztaniuk. Az FIA ugyanakkor feloldotta azt a korltozst, hogy a pnteki szabadedzseken csak egy-egy garnitrt szabad hasznlni az esgumikbl. Ezt a szablyt tavaly Interlagosban tbben is megszegtk: a McLarent, a Hondt s a Super Agurit is megbntettk, amirt tvedsbl kt szett intermediate-et szereltek Lewis Hamilton, Jenson Button s Takuma Sato autjra.
A Sportszablyzat egyik j cikkelye kimondja, hogy ha heves eszs miatt egy verseny a Safety Car mgtt kezddik, ktelez az extrm esgumikon rajtolni. E szably segtsgvel elkerlhet lett volna a Ferrari klvrija a tavalyi Japn Nagydjon, amikor nem jutott el a grdhoz a versenyigazgat felhvsa az esgumik alkalmazsra, gy Kimi Rikknen s Felipe Massa a hasznlhatatlan intermediate abroncsokon startolt.
Szraz plyn a tavaly mr bevlt ngy specifikci marad hasznlatban, leszmtva nhny kisebb szerkezeti vltoztatst, amelyekre biztonsgi okbl volt szksg. Nmileg mdosult a szuperlgy keverkek sszettele is. Erre a tpusra tavaly tbb panasz rkezett a gyors kops miatt, a legtbb borsot pp a Hungaroringen trte a csapatok orra al.
Fontos vltozs, hogy a Technikai Szablyzat 12.7 pontja ezentl csak levegt, nitrognt s szn-dioxidot enged a gumikba fjni, gy a Ferrari nem hasznlhatja tovbb a HFC R404 nev fluorozott sznhidrognt tltgzknt.
Idmr, tartalkaut s tesztels
A fentieken kvl a Sportszablyzat hrom lnyeges krdsben vltozott: folytatdott az idmr finomhangolsa, betiltottk a tartalkautt s tesztlimitet rtak el.
Nem olyan rgen mg vrl vre vltozott a kvalifikci, tavaly azonban gy tnt, a Forma-1 megllapodik a 2006-ban bevezetett kiesses szisztma mellett. Az ltalnos elgedettsget csak az idmr utols etapja tomptotta, amelynek els fele unalmas benzingetssel telt. Ez a mlt. Az rintett tz piltnak tovbbra is a versenyre feltankolt autval kell harcolnia a pole pozcirt, de a leints utn mr nem tlthetik vissza az elhasznlt zemanyagot. Ezzel prhuzamosan a Q2 hossza negyedrrl 10 percre cskkent, a megsprolt t percet pedig a Q1-hez adtk hozz, amikor mg 22 aut tlekedik a plyn.
rzkeny vesztesg, hogy a csapatok ezentl nem tarthatnak a garzsban tartalkautt. A 22.1 cikkely hrom helyett kettben limitlja a csapatok "rendelkezsre ll" autk szmt, s autnak nevez minden olyan tllcellt, amelyet motorral, els felfggesztssel, karosszrival, olajtartlyokkal vagy htelemekkel kapcsoltak ssze. Az istllk emiatt ngy helyett valsznleg hrom kasztnit visznek majd a futamokra, de ebbl egyet sztszerelt llapotban kell tartaniuk.
Az FIA vek ta elszr sajt hatskrbe vonta a tesztkorltozst, amelyet eddig a csapatok megllapodsai szablyoztak. A Sportszablyzat kimondja, hogy minden istll 30 ezer km-t tesztelhet egy naptri vben, de ebbe nem szmt bele az olyan piltkkal teljestett tvolsg, akik az elz 24 hnap sorn nem indultak nagydjon, s legfeljebb ngy napon vezettek F-1-es autt. Ezt a kittelt az FIA azrt hozta, hogy a fiatal tehetsgek tbb lehetsget kapjanak a bizonytsra, de egy csapat legfeljebb 350 kilomtert tehet meg velk. A szablyzat nem rendelkezik arrl, hogy hny autval lehet egyszerre gyakorolni, s azt sem, hny garnitra gumit lehet elhasznlni a teszteken.
A Sportszablyzat nem tr ki a sportfelgyelk kijellsre, de itt kell megemlteni, hogy a testletben az idn mr nem lesz lland elnk. A posztot kt vig betlt Tony Scott Andrews-t a kvetkezetesebb tlkezs cljbl jelltk ki, a feladatt azonban nem tudta maradktalanul vgrehajtani. A tovbbiakban mindhrom felgyelt az FIA deleglja, de egyikk sem lehet azonos nemzetisg az indul csapatokkal s piltkkal. A gyorsabb tlkezs rdekben pedig munkjukat Max Mosley bizalmasa, a Nemzetkzi Olimpiai Bizottsgnl is dolgoz Alan Donnelly fogja segteni.
Biztonsgosabb cockpit, korltozott anyagok
A Technikai Szablyzat eddig nem rintett mdostsai kzl a legfontosabb a cockpit ptsre vonatkoz elrsok szigortsa. Ezt egy tavaly Melbourne-ben trtnt baleset inspirlta, amelyben David Coulthard repl autja csaknem eltraflta Alex Wurz buksisakjt. Hogy a versenyzk feje hatkonyabb vdelmet kapjon, mintegy 20 mm-rel megnveltk a piltaflke oldalfalnak magassgt. A mdosts eredmnyekpp a 95 mm vastagsg oldals vdelem az eddigi 250 cm2 helyett 330 cm2 felleten vdi a sofr fejt a becsapdsoktl.
Az FIA ezen tlmenen korltozta az aut ptshez szksges anyagok krt, hogy az egzotikus s drga anyagok kizrsval cskkentse a kltsgeket. Eddig csupn a 3 mm-nl vkonyabb magnziumlapok hasznlata volt tilos, mostantl a Technikai Szablyzat egyik fggelke tartalmazza az alkalmazhat anyagok krt, ezt azonban nem hoztk nyilvnossgra.
j elem a Technikai Szablyzatban a 2.5 cikkely az "j rendszerekrl s technolgikrl". Ez kimondja, hogy a Formula One Commission a szezon vgn betilthat brmilyen, abban az vben megjelen innovcit, ha gy tli meg, az nem ad hozz semmit az F-1 rtkhez.
|