A Brawn GP elfoglalta az első rajtsort az idénynyitón
A5.hu 2009.03.28. 08:35

A Brawn GP szombaton igazolta szenzációs előszezoni formáját, amikor Jenson Button az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén megszerezte pályafutásának 4. pole pozícióját. Mögüle Rubens Barrichello rajtolhat majd, míg a címvédő Hamilton műszaki problémák miatt kiesett.
A Honda utolsó pillanatban megmentett utódcsapata, a Brawn GP igazolta szenzációs előszezoni formáját, amikor saját háziversennyé varázsolta az idénynyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzését.
Az első szponzori szerződését a Virginnel ma megkötő csapat párosa mindhárom etapban maga mögé utasította az ellenfeleit. Noha a Q1-ben és a Q2-ben Rubens Barrichello volt a gyorsabb, akinek pedig hetekkel ezelőtt még biztos állása sem volt, a döntőben, feltankolt autóval már Jenson Button aratta le a babérokat, megszerezve pályafutásának 4. pole pozícióját.
A Brawn GP mögött azonban meglepő eredmény született, amikor nem a másik két vitatott diffúzorú csapat versenyzői, hanem a Red Bull-os Sebastian Vettel és BMW-s Robert Kubica vette be magát a második rajtsorba. Kubica úgy érezte, Vettelt is megfoghatta volna, ha az előtte haladó Nico Rosberg nem hord fel egy kis port a pályára.
Az eredmények végig elképesztően szorosak voltak, és a 3. helyezettet a Q3-ban is csupán 4 tizedmásodperc választotta el a 10-edik Mark Webbertől, aki múlt novemberi lábtörése ellenére eljutott a döntőig. A Ferrari viszont alig tudta beverekedni magát oda: Felipe Massa erőfeszítései a 7. helyhez voltak elegendők, míg Kimi Räikkönennek csupán a 9. rajtkockát sikerült megkaparintania.
Ennél is rosszabbul járt azonban a McLaren. A csapat borúlátó sejtései beigazolódtak, amikor a címvédő Lewis Hamilton már a középső etapba is csak az utolsó helyen tudta beverekedni magát, mivel egy váltóhiba miatt másodszor nem mehetett ki a pályára, Heikki Kovalainennek pedig senkit nem sikerült megelőznie a Q2-ben.
Mivel a verseny előtt ettől az évtől kezdve a Q3-as üzemanyagszinteket is nyilvánosságra hozzák, holnapig kiderül, hogy a rajtrács első felében ma ki volt igazán gyors, és kinek kell majd hamar kiállnia a boxba.
Az első etap
2009 első mért körét Giancarlo Fisichella tette meg, aki mindössze egy perccel az időmérő kezdete után kigurult a pályára a Force Indiával, hogy a szuperlágy gumikon 1:28.840-es mércét állítson fel a többiek számára.
Nico Rosberg, aki eddig mindhárom szabadedzésen a leggyorsabb volt, 1:27.833-mal átvette a vezetést a kemény gumikon, és nekivágott egy újabb körnek, mielőtt Fisichella, valamint csapattársa, Adrian Sutil felzárkózott mögé, hátrébb szorítva a tabellán Felipe Massa Ferrariját.
A versenyzők egymás után több mért kört tettek meg, hogy bemelegítsék a gumijaikat, s 7 perc elteltével a másik Williamst vezető Kazuki Nakajima állt az élre 1:26.752-es eredményével, miközben a két Ferrari feljött a 3-4. helyekre. Sőt, Kimi Räikkönen, akinek délelőtt hidraulikai problémák miatt megállt az autója, 1:26.615-tel az élre is repítette Ferrariját.
Az etap felénél Fernando Alonso, majd közvetlenül utána Rubens Barrichello szerezte meg az 1. helyet, és a helyi hős, Mark Webber is felkapaszkodott a 4. helyre. Lewis Hamilton pedig egy 2. legjobb köridővel csillantotta fel a reményt az eddig küszködő McLaren előtt.
Négy perccel a leintés előtt Massa még a leglassabb volt, de a lágyabb gumikon felkapaszkodott a 2. helyre, mindössze 0.029 másodperccel elmaradva Barrichellótól. Räikkönen az első két szektorban mindenkinél jobb részidőt ért el, ám az utolsó egyik kanyarjában kisodródott, így csak a 4. helyre, Rosberg mögé került, mielőtt a többiek megindították a végső rohamot.
Webber meglepetésre 4 tizedet vert Barrichellóra, 1:25.427-re szorítva le a szintet, és hamarosan Timo Glock is csatlakozott hozzá a képzeletbeli első sorban. Ekkor azonban villantott a Brawn GP párosa, és Barrichello 1:25.006-tal végleg bebiztosította magának az 1. helyet, Buttonnal a háta mögött.
Végül az előzetes várakozásoknak nagyjából megfelelően a két Force India, a két Toro Rosso és a renault-s Nelsinho Piquet nem jutott tovább. Hamilton pedig nem tudta folytatni az edzést, mert McLarenjének sebességváltójával kapcsolatban valamilyen műszaki probléma merült fel.
A második etap
Räikkönen a lágy gumikon egy 1:25.380-as körrel nyitotta meg a sort, 0.159 másodpercet verve Massára, Button és Glock azonban hamar megelőzte mindkét Ferrarit.
A Red Bull két versenyzője is ragyogó kört futott, s Sebastian Vettel 1:25.121-gyel az élre állt, 2 ezredmásodperccel maga mögé utasítva Rosberg Williamsét, mielőtt Robert Kubica feltornázta BMW-jét a 3. helyre, Button elé.
A második fordulót Massa kezdte meg, aki javított ugyan, de az eredménye így is csak a 8. helyre volt elég. Közben a Brawn GP ismét bizonyította, hogy nincs ellenfele, amikor Barrichello egy hihetetlen, 1:24.873-as körrel megelőzte saját csapattársát is.
Alonso az utolsó kísérlet során kicsúszott, ezért nem jutott tovább a döntőbe, míg Kovalainen McLarenje egyszerűen túl lassú volt, és meglepetésre Nakajima sem tudott bekerülni a legjobb tíz közé a Williams-szel. Nick Heidfeld annak dacára csak 11. lett, hogy csapattársával, Kubicával ellentétben az ő autójában volt KERS.
A harmadik etap
A döntő első körét Button teljesítette, és ő volt a leggyorsabb is 1:26.600-as eredményével. Mögé Barrichello, Webber és Kubica zárkózott fel, akit hamarosan Vettel is megelőzött, míg Rosberg egyelőre a 6. helyen állt.
Az ekkor a kemény gumikat használó Ferrarik csak a 9-10. helyeket foglalták el, és Massa, aki a mért körének végén elkövetett egy kisebb hibát, a rádióján arra panaszkodott, hogy szerinte defektje van, de a csapatnál nem láttak erre utaló jelet.
Egy perccel az időmérő előtt Barrichello átvette a vezetést, Button azonban nála is durvább tempót diktált, és egy 1:26.202-es körrel végleg bebiztosította magának a pole pozíciót.
Ám a második sorba meglepetésre Vettel és Kubica került be, míg Massa a lágyabb gumikon egy hajszállal javított, amivel legyűrte Trullit és saját csapattársát, Räikkönent. Webber nem jutott előrébb a 10. helynél.
Ausztrál Nagydíj, időmérő edzés:
1. Button Brawn 1:25.211 1:24.855 1:26.202 19
2. Barrichello Brawn 1:25.006 1:24.783 1:26.505 21
3. Vettel Red Bull 1:25.938 1:25.121 1:26.830 21
4. Kubica BMW-Sauber 1:25.922 1:25.152 1:26.914 19
5. Rosberg Williams 1:25.846 1:25.123 1:26.973 21
6. Glock Toyota 1:25.499 1:25.281 1:26.975 19
7. Massa Ferrari 1:25.844 1:25.319 1:27.033 21
8. Trulli Toyota 1:26.194 1:25.265 1:27.127 20
9. Raikkonen Ferrari 1:25.899 1:25.380 1:27.163 21
10. Webber Red Bull 1:25.427 1:25.241 1:27.246 20
11. Heidfeld BMW-Sauber 1:25.827 1:25.504 14
12. Alonso Renault 1:26.026 1:25.605 12
13. Nakajima Williams 1:26.074 1:25.607 16
14. Kovalainen McLaren 1:26.184 1:25.726 15
15. Hamilton McLaren 1:26.454 idő nélkül 5
16. Buemi Toro Rosso 1:26.503 10
17. Piquet Renault 1:26.598 12
18. Fisichella Force India 1:26.677 10
19. Sutil Force India 1:26.742 9
20. Bourdais Toro Rosso 1:26.964 10
|