Button az utolsó körben nyerte a maratoni futamot
A5.hu 2011.06.12. 23:51
Több mint 4 óra telt el a Kanadai Nagydíj rajtja és leintése között, a futamot két órára meg kellett szakítani az eső miatt. Jenson Button győzött az utolsó körben hibázó Sebastian Vettelt megelőzve, de másokhoz hasonlóan még jelenése van a sportfelügyelőknél.
Minden idők leghosszabb versenyén Jenson Button ért célba elsőként Kanadában, ahol egy kétórás esőszünet, öt Safety Car és számtalan büntetés nyújtotta el, és fogja még nyújtani a vasárnapi eseményeket. Button az utolsó körben vette át a vezetést Sebastian Vetteltől - ez volt a 26. győzelem az F-1-ben utolsó körös élre kerüléssel.
Ahogy várni lehetett, eső áztatta Montrealt délelőtt, így örülhettek az esőre hangolt autót vezető McLaren és Renault versenyzői, továbbá Jaime Alguersuari, akinek Toro Rossóján a parc fermé szabályai ellenére változtattak a szerelők, így a spanyol a boxutcából volt kénytelen startolni.
A nedves pálya miatt a Safety Car mögül indult el a mezőny, és 4 kört kellett várni a tényleges repülőrajtig az ebben az esetben kötelező extrém esőgumikon. Alonso rátapadt Vettelre, de esélye sem volt előzni az első kanyar külső ívén. Lewis Hamiltonnak se Mark Webber ellen belülről, sőt, a brit kiforgatta a Red Bullt. Az esetet vizsgálták a sportfelügyelők, végül nem szabtak ki büntetést érte.
Hamilton kalandjai viszont folytatódtak. Michael Schumacherrel együtt megelőzte Jenson Buttont, azonban amikor a 6. körben megtámadta a németet a 10-es hajtűkanyarnál, a Mercedes kiszorította őt, így visszapottyant csapattársa mögé. A McLarenes házi csatában szintén kitolásban volt része, ráadásul komolyabb következménnyel. Felzárkózott az utolsó sikánt elrontó Button nyakára, aki elindult balra a boxutca felé, és nekitaszította Hamiltont a falnak. Hamilton jobb első és bal hátsó futóműve is megsérült, így ki kellett állnia.
Mivel ezt rossz helyen tette, a versenyigazgatóság a 9. fordulóban beküldte a biztonsági autót, lenullázva az Alonsótól ekkorra közel 5 másodpercre meglógó Vettel előnyét. Button benyargalt a depóba intermediate gumikért, túlságosan is sietve: nem tartotta be az előírt tempót a Safety Car mögött, így áthajtásos büntetésének eredményeként kisvártatva ismét át kellett mennie a boxutcán. Tulajdonképp nem vesztett sokat vele, hiszen előtte Paul di Resta mögött állt, és a büntetés letöltése után is csupán 6 másodpercre szakadt le tőle.
A brit alaposan nekilódult a jobb tapadású abroncsokon, sorra előzte le ellenfeleit. Példáját látva Alonso és Nico Rosberg is a boksz felé vette az irányt interekért, Webber pedig úgy is folytatta az előremenetelt, hogy a váltófüle nem működött rendesen. A 15. körben az 1-es kanyarnál kisodródó Vitalij Petrovot, a 17. körben a 7-es kanyarnál Nick Heidfeldet fékezte ki, és jött fel a 7. helyre.
A 20. körben hirtelen leszakadt az ég, óriási erővel kezdett zuhogni az eső, így harmadjára is pályára vezényelték a Safety Cart. Az intermediate gumikon haladó versenyzők visszatértek a boxba, de talán kivárhattak volna, mivel öt fordulóval később piros zászlóval megszakították a futamot. A sorrend ekkor ez volt az első tíz helyen: Vettel, Kamui Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, Pedro de la Rosa, Button.
Rengeteg csapadék hullott az aszfaltra, ilyen látási viszonyok mellett képtelenség lett volna versenyezni. A kétórás szünetben a versenyzők bevonultak a garázsba, miközben a szerelők uzsonnáztak és kávéztak. Az Umbrella című szám énekesnője, Rihanna pedig stílszerűen ott volt Montrealban, és ismerkedett a Forma-1 világával.
A Safety Car mögött folytatódott a viadal, Bernd Mäylander Mercedese a 34. kör végén tért ki, szabadjára engedve a mezőnyt. Vettel újra tisztán jött el, Massa átmenetileg átvette a 2. helyet Kobayashitól, de a harcos japán visszafurakodott elé az első kanyarnál. Közben hatalmas roham indult meg az intermediate-ekért, Vettel mögül szinte mindenki kiment kerékcserére a száradó pályán.
A német nem vesztett későbbi kiállásával, ugyanis közben negyedszer is szükség volt a biztonsági autóra, miután Button kipenderítette Alonsót a 3/4-es kanyarnál. A Ferrari a falban landolt, a spanyol kiesett. Jérome d'Ambrosio ugyanakkor túl korán vételezett intereket - amíg az SC a pályán volt, kötelező volt extrém esős gumikat használni-, áthajtásos büntetést kapott.
Vettel újraindítást is remekül kapta el, Kobayashi és Massa követte őt. A 4. helyre kisvártatva Schumacher jött föl: a 42. körben a megcsúszó Webbert, a 45-ikben, immár az engedélyezett DRS segítségével Heidfeldet előzte meg. Di Resta azért tűnt el előle, mert túl agresszíven próbálta kifékezni Heidfeldet a hátsó egyenes végén, és a manőver során lebontotta első szárnyát. Büntetése egy drive-through lett. Hasonló megtorlást kapott csapattársa, Adrian Sutil egy SC alatti előzésért.
Az élen Vettel apránként 10 másodpercre növelte előnyét, miközben Kobayashi továbbra is hatásosan védekezett Massa ellen. Ők olyannyira egymással voltak elfoglalva, hogy Schumacher mindkettejük mellett elment az 51. körben, amikor a pályáról lecsúszó japán lelassította a Ferrarit. Massa ettől annyira elvesztette a fonalat, hogy egy vizes folton megpörgött egy lekörözés közben, és nekiment a falnak, leroncsolva orrkúpját.
A pályán lassan megjelent a száraz ív, az 50. körtől elkezdtek átváltani a pilóták slick abroncsokra. Button vételezett elsőként szuperlágy Pirelliket, és hatalmas iramban haladt előre. Rohamtempóban közelített a 2-3. helyekért viaskodó Schumacher-Webber párosra, és épp utolérte őket, amikor újra beküldték a Safety Cart. Ezt Heidfeld idézte elő, nekikoccant az 5. Kobayashinak, majd a lehajló első szárnyán felugratva a bukótérbe szánkázott.
Miután tíz körrel a vége előtt boxba ment a biztonsági autó, Vettel ismét faképnél hagyta üldözőit. Webber a 63. fordulóban elhúzott Schumacher mellett, de visszaengedte őt maga elé, mivel Pastor Maldonado lerobbant autója miatt sárga zászlók voltak érvényben. Az ausztrál bánkódhatott, a szuperlágy gumikon megtáltosodó Button előbb őt, majd Schumachert előzte le két kör alatt.
A McLarenes Vettel után eredt, ledolgozta 3 másodperces hátrányát, és az utolsó körben sikerült is hibára kényszerítenie a 6-os kanyarnál. A német lesodródott a fűre, így be kellett érnie a 2. hellyel a pályán. Webber a legvégén Schumacher elé került, így a hétszeres világbajnoknak még várnia kell első dobogójára visszatérése óta.
Az 5. helyen az egyenletes teljesítményt nyújtó Petrov futott be, az ismét egymásra találó Massa és Kobayashi előtt. A brazil a célegyenesben előzte meg riválisát az utolsó körben, igazi célfotós befutót produkálva: 45 ezreddel bizonyult jobbnak nála.
Mögöttük szép csendben Jaime Alguersuari, Rubens Barrichello és Sébastien Buemi surrant be a pontszerző helyeken - miután Rosberg visszaesett az utolsó körben valamilyen baleset folytán.
Ez volt a Forma-1 történetének leghosszabb versenye a mért időt tekintve, több mint 4 órán át tartott hivatalosan. Korábban az 1954-es Német Nagydíj tartotta a rekordot, az 3 és háromnegyed órán át tartott, igaz, tiszta versenyidővel (illetve az 1951-es Indy500 is közel 4 órán át futott).
Kanadai Nagydíj, verseny:
01. Button McLaren-Mercedes 1h23:50.995
02. Vettel Red Bull-Renault + 2.709
03. Webber Red Bull-Renault + 13.828
04. Schumacher Mercedes + 14.219
05. Petrov Renault + 20.395
06. Massa Ferrari + 33.225
07. Kobayashi Sauber-Ferrari + 33.270
08. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 35.964
09. Barrichello Williams-Cosworth + 45.100
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 47.000
11. Rosberg Mercedes + 50.400
12. de la Rosa Sauber-Ferrari + 1:03.600
13. Liuzzi HRT-Cosworth + 1 kör
14. Karthikeyan HRT-Cosworth + 1 kör
15. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 1 kör
16. Glock Virgin-Cosworth + 1 kör
17. Trulli Lotus-Renault + 1 kör
18. Di Resta Force India-Mercedes + 3 kör
Leggyorsabb kör: Button, 1:16.956
Kiesők:
Maldonado Williams-Cosworth 62
Heidfeld Renault 57
Sutil Force India-Mercedes 50
Alonso Ferrari 44
Kovalainen Lotus-Renault 36
Hamilton McLaren-Mercedes 8
|