Forma-1-es hírek : Button nyerte a zuhé miatt félbeszakított Malajziai Nagydíjat |
Button nyerte a zuhé miatt félbeszakított Malajziai Nagydíjat
A5.hu 2009.04.05. 13:03

A Malajziai Nagydíjat 32 kör után megszakították, mert a trópusi eső miatt a pálya alkalmatlanná vált a versenyzésre. A körülmények előtte pillanatról pillanatra változtak, de Jenson Buttont ez sem akadályozta meg benne, hogy győzelmet arasson a mesterien taktikázó Timo Glock előtt.
Zsinórban második futamgyőzelmét aratta Jenson Button a Malajziai Nagydíjon, amelyet a heves eső miatt 32 kör után félbe kellett szakítani.
A Brawn GP mögött Nick Heidfeld BMW-jét rangsorolták a piros zászló előtti kör előtt utoljára befejezett kör eredménye alapján, míg a szemfüles gumistratégiát választó Timo Glock végül a 3. helyet szerezte meg.
A pole pozícióból startoló Button a rajtnál visszaesett a 4. pozícióba, de még a verseny normális szakaszában, száraz pályán visszavette a vezetést, amit az időjárás viszontagságai ellenére végig kézben tartott.
A futam hajmeresztő pillanatokkal indult, mivel a 6. kockában helyet foglaló Robert Kubica motorja megmakacsolta magát, és a mezőny hátsó felének gyors reflexekre volt szüksége, hogy kikerülje a lengyel BMW-jét. Igen korán befejeződött az első körben megpördülő Heikki Kovalainen versenye is.
A rajtnál érvényesült a KERS-sel felszerelt autók megjósolt fölénye, a legjobb ritmusban azonban a rendszer nélkül autózó Nico Rosberg kapta el a piros lámpák kialvását. A Williams versenyzője a 4. helyről ugrott az élre, nyomában az előle rajtoló Jarn Trullival.
A 3. pozícióban a KERS révén hat helyet javító Fernando Alonso fordult el, de a mezőny egyik legnehezebb autójával induló spanyolt Button már az első körben visszaelőzte a 13-as kanyarban. A Renault-t a boxkiállások első hullámáig Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen és Mark Webber is maga mögé utasította.
Eközben az élen Rosberg 3.3 másodpercre növelte az előnyét Trulli előtt, akit Button szorosan követett. Az angol nem vállalt fölösleges kockázatot, tempóbeli fölénye tudatában inkább a kerékcserékre időzítette az előzést.
Rosberg a 15., Trulli a 17. körben látogatta meg a szerelőit. Ekkor Button előtt szabaddá vált az út, mire a Brawn versenyzője 1:36.641-es kört repesztett,. Ez egy teljes másodperccel gyorsabb volt két riválisa legjobbjánál, akiknek autói ugyancsak rendelkeznek duplafedeles diffúzorral. Button a következő körben két szélsebes részidő után maga is a boxba hajtott, és gond nélkül visszavette a vezetést Rosberg, Trulli és Barrichello előtt.
A 21. körig a két kiállásos taktikát tervezők zöme már teljesítette első kerékcseréjét, de e percekben már rendkívül fenyegetően tornyosultak a viharfelhők a sepangi pálya fölött, a csapatok pedig sorra figyelmeztették versenyzőiket a közelítő esőre. De amíg nem kezdett valóban cseperegni, senki sem vállalt kockázatot.
Káosz az esőben
Egy kivétel akadt: az 5. helyen haladó Kimi Räikkönen már a 18. körben átváltott az esőgumikra. Négy kört azonban még száraz pályán kellett megtennie, mialatt teljesen elkoptak az abroncsok, így a Ferrari kockázatvállalása látványos kudarcot vallott.
A többiek a 22. körben cseréltek kereket, és egy kivétellel mindnyájan az esőgumikat választották. A renitens Timo Glock volt, aki a 3. rajtkockából a KERS hiánya miatt a rajtnál egészen a 8. pozícióig csúszott vissza. Most azonban intermediate abroncsokat kért, ami kiváló húzásnak bizonyult, mivel a következő körökben 8-10 másodperccel gyorsabb volt mindenki másnál.
A német könnyedén előzgette vetélytársait, és a 28. körben már a 2. helyen haladt Button mögött. Ekkor a többiek is rájöttek, hogy az inter az optimális abroncs, és 28-29. körben le is cserélték esőgumijaikat. A tetemes előnnyel bíró Button ennek ellenére megtartotta a vezetést Glock előtt.
Egy valaki maradt nyugton, és állt ellen az intermediate gumik kísértésének: Nick Heidfeld. Ez kiváló döntésnek bizonyult, a német megspórolt két felesleges boxkiállást.
Ugyanis kapásból a kerékcserék után még jobban rázendített az eső, és a versenyzők kénytelenek voltak megint kereket cserélni, ezúttal esőgumikat vételezve. A sort ismét a legszemfülesebb Glock nyitotta meg a 30. körben, a többiek csak egy körrel később mentek a boxba, így a német megtartotta a 3. helyet Button és Heidfeld mögött.
Rövidesen még intenzívebbé vált az eső. Többen kipördültek, köztük Sebastian Vettel, aki fel is adta a versenyt, valamint Heidfeld, akit Glock így megelőzött, de ez a végeredményben nem tükröződik. A versenyigazgató ugyanis a 33. körben kénytelen volt előbb beküldeni a Safety Cart, majd félbeszakítani a futamot a veszélyes pályaviszonyok miatt. A szabályok szerint ilyen esetekben a sorrendet a megszakítást megelőző utolsó előtti kör végéről kell számolni.
Az autók a piros zászló bemutatása után közel egy órán át várakoztak a rajtrácson, de Charlie Whiting végül úgy döntött, nem indítja újra a versenyt. Az eső ugyanis nem állt el a kétórás időlimit lejártáig, ameddig mindenképp útjára kellett volna ereszteni a mezőnyt. Mivel a futam csak 17 órakor vette kezdetét, a látási viszonyok sem voltak versenyzésre alkalmasak.
Button, Heidfeld és Glock mögött végül Trullit és Barrichellót rangsorolták, majd a Red Bull-os Mark Webbert, aki körökön át tartó csatát vívott Hamiltonnal. A 33. körben ugyan a világbajnok és Rosberg is elment az ausztrál mellett, ez a végelszámolásnál nem számított. Az eleinte vezető Rosberg így 8. lett, kiszorítva a pontszerzők közül Felipe Massát.
Az idén 100 százalékos Button tovább növelte az előnyét a tabellán, de pályafutása harmadik diadaláért csupán 5 pont járt. A futam félbeszakításakor ugyanis a mezőny még nem teljesítette a versenytáv 75 százalékát, azaz 42 kört. A 15 pontos Button után a 10 pontos Barrichello következik, majd a két Toyota, Trulli és Glock 8.5, illetve 8 ponttal.
Maláj Nagydíj, verseny:
1. Button Brawn GP (B) 1h10:59.092
2. Heidfeld BMW Sauber (B) + 22.722
3. Glock Toyota (B) + 23.513
4. Trulli Toyota (B) + 46.173
5. Barrichello Brawn GP (B) + 47.360
6. Webber Red Bull-Renault (B) + 52.333
7. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 60.733
8. Rosberg Williams-Toyota (B) + 71.576
9. Massa Ferrari (B) + 76.932
10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 102.164
11. Alonso Renault (B) + 1 kör
12. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1 kör
13. Piquet Renault (B) + 1 kör
14. Raikkonen Ferrari (B) + 1 kör
15. Vettel Red Bull-Renault (B) + 1 kör
16. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör
17. Sutil Force India-Mercedes (B) + 1 kör
18. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 2 kör
Leggyorsabb kör: Button, 1:36.641
Kiesők:
Kubica BMW Sauber (B) 1
Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 0
|