McLaren kettős győzelem a kanadai versenyen
A5.hu 2010.06.13. 20:42
A McLaren ügyes kettős győzelmet aratott az előzésekkel és improvizatív taktikázással tarkított, fordulatos Kanadai Nagydíjon, amin a várakozásoknak megfelelően a gumikopás osztotta le a lapokat. A sorrend szinte folyamatosan változott.
Isztambul után az eseménydús Kanadai Nagydíjon is kettős győzelemre vezette a McLarent Lewis Hamilton és Jenson Button, miután a forgalmat kihasználva mindketten megelőzték Fernando Alonsót.
A Red Bull párosának a 4. és az 5. hellyel kellett megelégednie, mivel Sebastian Vettel a futam nagy részében váltóhibával küszködött, a váltócsere miatt a 7. rajtkockába sorolt Mark Webbernek pedig nem vált be a gumistratégiája.
Az abroncsok a várakozásoknak megfelelően főszerepet játszottak a futamon: körről körre változott a sorrend, és több másodperces különbségek alakult ki a versenyzők köridői között, ami számtalan csata és koccanás előtt nyitott teret.
Az adok-kapok már a rajtnál elkeezdődött, amikor Vitalij Petrov a fűre szorult, majd a pályára visszacsúszva kilökte Pedro de la Rosát. A mezőny elején Tonio Liuzzi és Button harapófogóba fogta Felipe Massát, aminek a megpördülő olasz itta meg a levét. A kör végén pedig Kamui Kobayashi ugratott a rázókövön a Bajnokok Falára, és hagyta ott első szárnyát.
Az élen Hamilton megőrizte a vezetést Vettel, Alonso és Button előtt, majd a koccanásokat kihasználó Webber, Robert Kubica, Adrian Sutil és Michael Schumacher következett. A sorrend azonban nem sokáig maradt változatlan, mivel a szuperlágy gumik két-három kör után elkoptak Hamilton, Alonso és Button autóin.
A 5. körben Webber megelőzte Buttont, aki a következő körben gyorsan kereket is cserélt, majd egy körrel később Hamilton és Alonso is követte a példáját, miközben Vettel és Webber éppen előzési manővert indított ellenük a hátsó egyenesben. A Ferrari szerelői gyorsabban dolgoztak, de a McLaren szabálytalanul a spanyol orra elé engedte Hamiltont, így fej-fej mellett hajtottak ki a boxutcából. Végül Alonso került ki győztesen a csatából.
A két Red Bull az élen találta magát a közepes keveréken, de az sem bírta sokkal tovább a szuperlágynál, Alonsók vészesen közeledtek hozzájuk. A 13-14. körben Webbert és Vettel is kihívták, de míg az ausztrál újabb szettet kapott a keményebb gumikból, a kockázatokat megosztandó a németnek lágyakat adott a Red Bull.
Ekkor Sébastien Buemi találta magát az élen, mivel még nem cserélt kereket. Alonso keményen támadta a Toro Rossót, de a svájci nem hagyta magát, és a 15. körben a hajtűben határozottan levédte a belső ívet. Hamilton ezt látva megtámadta volt csapattársát, és a hátsó egyenesben el is ment mellette, miközben Buemi kiállt előlük a boxba.
Alonso nem maradt le, és tíz körrel később ugyanott megpróbálta visszavenni a vezetést, de mielőtt befejezhette volna az előzést, Hamilton a boxutcába hajtott egy újabb szett közepes abroncsért, amelyet a futam végéig, vagyis még 45 körig használt. Alonso egy körrel később állt ki, és bár az az addigi leggyorsabb volt a futamon, a friss gumikat kihasználva Hamilton ismét elé került.
Schumacher eseménydús versenye
Alonsóval egy ütemben Vettel is letudta második kerékcseréjét, így Webber állt az élre, és bő 12 körön át még jobb tempót diktált, mint frissebb gumikon autózó üldözői. A 39. kör tájékán elkezdett lassulni, de az 51-ikig nem állhatott ki, mivel túl sokat kellett volna a hajrában a szuperlágyakon megtennie.
Amikor Webber végre a boxba hajtott, Hamilton már megelőzte őt, és az ausztrál végül csak az 5. helyre, Vettel mögé tért vissza a pályára. A német ekkor már csak messziről üldözte az élen álló triót, mivel váltóproblémákkal küszködött, és a rádiója is rakoncátlankodott.
Amikor Hamilton a 49. körben megelőzte Webbert, lélegzetvételnyi előnyhöz jutott, mivel Alonso még egy fél körig a Red Bull mögött rostokolt. Sőt Button is felzárkózott a spanyolra, s amikor az 56. körben lekörözötteket értek utol, a McLaren szólt a címvédőnek, hogy íme a lehetőség az előzésre.
Button megfogadta a tanácsot, így amikor Alonso lendületet vesztett Karun Chandhok mögött, lecsapott a 2. helyre. A McLaren a kettős sikerrel a konstruktőri tabellán átvette a vezetést a Red Bulltól, Hamilton és Button pedig a 3. helyre taszította Webbert az egyéniben.
Az ausztrál mögött, a 6. pozícióban most Nico Rosberget intették le, aki a rajtnál beragadt, de később kimaradt a kalamajkából, így visszalopakodott az élmezőnybe. A másik Mercedest vezető Schumacher viszont sem pontot, sem sok barátot nem szerzett a futamon.
A 13. körben a boxból visszatérve előbb leszorította Kubicát, majd mindketten átvágtattak a füvön. Valószínűleg megsérült a német autója, mivel a következő körben ismét kiállt, majd már a 33. körben szuperlágy gumikra váltott, így a hajrára 3-4 másodperccel lassabb volt a többieknél.
Amikor a 60. körben a rajtnál koccanó Massa megpróbálta megelőzni, Schumacher némi cikázással tarkította védekezését, és a brazil neki is ment hátulról, letörve az első szárnyát. Az utolsó körben a Force Indiák is megelőzték a hétszeres bajnokot, aki Liuzzi ellen védekezve a sikánok levágásától sem riadt vissza.
Nem unatkozott Kubica sem. A Schumacherrel vívott csata után Sutillal küzdött, amikor hajmeresztő manőverrel, a német előtt keresztbevágba hajtott a boxba, amiért még büntetést is kaphat. Az 59. körben újra kereket cserélt, így Rosberg megelőzte, igaz, a friss szuperlágy gumikon megfutotta a futam leggyorsabb körét, pályafutása során először.
A másik Renault-t vezető Vitalij Petrov közben két áthajtásos büntetést is kapott: de la Rosa kilökése mellett azért is, mert kiugrott a rajtnál. Egy ilyen szankcióban Nico Hülkenberg is részesült boxutcai sebességtúllépés miatt. Ezt a vétséget követte el szárnycseréje közben Massa is, akinek idejéhez így a leintés után adtak 20 másodpercet.
Kanadai Nagydíj, verseny:
1. Hamilton McLaren-Mercedes 1h33:53.456
2. Button McLaren-Mercedes + 2.254
3. Alonso Ferrari + 9.214
4. Vettel Red Bull-Renault + 37.817
5. Webber Red Bull-Renault + 39.291
6. Rosberg Mercedes + 56.084
7. Kubica Renault + 57.300
8. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
9. Liuzzi Force India-Mercedes + 1 kör
10. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
11. Schumacher Mercedes + 1 kör
12. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
13. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1 kör
14. Barrichello Williams-Cosworth + 1 kör
15. Massa Ferrari + 1 kör
16. Kovalainen Lotus-Cosworth + 2 kör
17. Petrov Renault + 2 kör
18. Chandhok HRT-Cosworth + 4 kör
19. Di Grassi Virgin-Cosworth + 5 kör
Leggyorsabb kör: Kubica, 1:16.972
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Glock Virgin-Cosworth 50
Trulli Lotus-Cosworth 43
De la Rosa Sauber-Ferrari 31
Senna HRT-Cosworth 14
Kobayashi Sauber-Ferrari 2
|