Idmr
2006.03.07. 14:34
1. - Egy helyett a versenyzk tetszleges szm krt tehetnek meg
2. - Hrom etap: 15-15-20 perc, az els kett vgn a 6-6 leglassabb aut kiesik
3. - A 11-22. rajtkockk tulajdonosai tankolhatnak a verseny eltt
4. - Az 1-10. rajtkockk tulajdonosai csak az utols 20 percben elfogyasztott benzint prolhatjk
5. - Az utols etapban csak a legjobbhoz kpest 110%-on belli krk szmtanak
6. - Az els kt etapban csak az etap vgig befejezett krket veszik figyelembe
Br a 2006-os szablymdostsok kztt minden bizonnyal a V8-as motorok bevezetse a legvitatottabb, a kznsg szemszgbl alighanem a kiesses rendszer idmr edzs lesz a legltvnyosabb vltozs. Az j kvalifikcis szisztma alapelve pofonegyszer, lebonyoltsnak rszletei viszont annl bonyolultabbak, s egyelre senki nem tudja, hogy bevlik-e a gyakorlatban.
Az edzs hrom lpcsbl ll: az els kett 15-15, a harmadik 20 percig tart, s helyi id szerint rendre 14:00-kor, 14:20-kor, illetve 14:40-kor kezddik. A folyamatosan brlt, egy mrt krs rendszert szmztk, ezrt az adott etapban rsztvev versenyzk akkor s annyi krt tehetnek meg, amennyit akarnak. Az els lpcsben mg mindenki kimehet a plyra, a 15 perces szakasz vgn azonban a 6 leglassabb versenyz kiesik - nekik a 17-22. rajtkockkat osztjk ki, termszetesen az ideredmnyeiknek megfelelen. Ezutn a kridket trlik, vagyis a bennmarad 16 pilta tiszta lappal vghat neki a msodik etapnak, melynek vgn jabb 6 aut esik ki, elfoglalva a 11-16. helyet a rajtrcson. A maradk 10 versenyz aztn az utols 20 percben mrkzhet meg az 1-10. rajtkockkrt.
Ez idig rendben is volna, de most jn a bonyodalom: az 1-10. s a 11-22. rajthelyek tulajdonosai kztt szignifikns klnbsg van. Aki nem kerlt be a legjobb tz kz, az idmr utn szabadon feltankolhatja az autjt a versenyre, ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy az els kt etapban mindenki alacsony zemanyagszinttel prblkozhat. Az utols, 20 perces lpcst azonban annyi benzinnel kell megkezdenie a bennmarad 10 versenyznek, amennyivel indulni szeretne a futamon, k ugyanis a kvalifikcit kveten csak az ott elhasznlt mennyisget ptolhatjk a tankban. Ezt a mennyisget autnknt kln-kln bonyodalmas lenne lemrni, az FIA ezrt gy hidalta t a problmt, hogy minden plyra vonatkozan megllaptott egy tlagos, krnknti fogyasztsi rtket, s a csapatoknak azt kell alapul vennik az zemanyag utntltsnl. Hogyan fog mkdni ez a gyakorlatban? Tegyk fel, hogy Fernando Alonso az utols 20 percben 11 krt tesz meg Bahreinben! Mivel ezen a plyn hagyomnyosan 3.4 kg a krnknti fogyaszts (az FIA nyilvn finomtja majd az adatokat a V8-asokhoz), a Renault utlag 3.4*11=37.4 kg benzint tlthet vissza az R26 tankjba.
Ez azonban tbb problmt is felvet. Nem kell hozz atomfizikusnak lenni, hogy az ember felismerje: a versenyzknek rdemes minl tbb krt teljestenik a rendelkezskre ll 20 perc alatt, hogy az autjuk az etap vgre a lehet legknnyebb legyen. Radsul ezeket a krket nem csupn azrt rdemes lassan megtennik, hogy kmljk a motort, hanem azrt is, hogy a megadott tlagrtk alatt tartsk a fogyasztst; ha ugyanis krbeballagnak a plyn tzszer, de az autjuk csak 3.0 kg benzint get el krnknt, valjban 30 kg-ot fogyasztottak el, mgis 3.4*10=34 kg-ot tankolhatnak vissza. A tt nem csekly, mert ez a klnbsg mr egy teljes krre elg, s mint tudjuk, a versenyt alkalmasint meg lehet nyerni azzal, ha valaki az ellenfeleihez kpest egyetlen krrel tovbb tudja halogatni a boxkillst.
Az FIA igyekezett mr elre becsukni a kiskaput, ugyanis kikttte, hogy az utntlthet zemanyag mennyisgnek kiszmtsakor csak azokat a krket veszik alapul, melyeknek a krideje az adott versenyz legjobbjhoz kpest 110%-on bell marad. Ha azonban teljes krket szmolnnak, a boxba befel, illetve az onnan kifel tart krk problmt jelentennek, azokat ugyanis nem felttlenl lehetne elg gyorsan teljesteni; a gyakorlatban ezrt az FIA a clegyenes nlkl is mrni fogja a kridket, s a 110%-ot ehhez (nem a teljes krkhz) hasonltjk majd. Ez azt jelenti, hogy a nzk nllan nem tudjk ellenrizni a krk szablyossgt.
A csapatok nyilvn ksrletezni fognak a klnfle taktikkkal, de a legkzenfekvbb megoldsnak pillanatnyilag az tnik, hogy a versenyzknek a biztonsg kedvrt a 20 perc kzepe tjkn is teljestenik kell gyors krt, mieltt a hajrban bemennek a boxba j gumikrt, s a lehet legkevesebb benzinnel prbljk megfutni a legjobb krket. Csak az utols pillanatra feltenni mindent tl kockzatos, mert ha egy incidens miatt a versenyz legjobbnak grkez krben kerlnek el a srga vagy piros zszlk, az illet rendes ideredmny nlkl maradhat. Radsul az utols percekben risi lesz a tumultus a plyn, a j reg kifogs - "dugba kerltem" - teht 2006-ban minden bizonnyal visszatr majd a versenyzi nyilatkozatok szvegbe.
Akadnak az idmrvel kapcsolatban ms anomlik is. Mr sokan rmutattak pldul, hogy a 11. rajtkocka tulajdonosa elnysebb helyzetben van annl, aki a 10. helyrl startol, hiszen vele ellenttben szabadon vlaszthatja meg az zemanyagszintet. Ha viszont valaki bekerl a legjobb tz kz, de gy rzi, gysem juthat elrbb a 10. rajtkocknl, azt a megoldst is vlaszthatja, hogy feltankol a versenyre, aztn az idmr utols 20 percben ki sem gurul a boxbl. Ezltal nem csak a gumikkal s a motorral sprol, hanem kompromisszum nlkli zemanyagszintje rvn taktikailag kedvezbb helyzetbe hozza magt annl, aki erfesztsei ellenre is csak a 9. rajthelyet kaparintotta meg. Az egy mrt krs rendszer teht eltnt a Forma-1-bl, ez azonban nem jelenti azt, hogy a rajtrcsra pillantva mostantl knnyedn leszrhetjk a valdi erviszonyokat.
Van egy rdekes kittel is a 2006-os Sportszablyzatban, amely szerint az idmr els kt etapjban csak a leints eltt befejezett - s nem megkezdett - krket rjk jv a versenyzk szmra. A harmadik lpcsre ez a szigorts mr nem vonatkozik. Az intzkeds clja az, hogy kiszmthat s csorbtatlan 5 perces reklmszneteket biztostson a TV-trsasgoknak a hrom etap kztt, a csapatok szemszgbl nzve viszont lervidti a mr egybknt is kurta, 15 perces szakaszokat. Mivel a felvezet s a rkvetkez mrt kr egytt tipikusan kb. hrom percig tart, aki a 12. perc vgig nem hagyja el a boxutct, mr ki sem rdemes hajtani a plyra.
Mint mr emltettk, az FIA a Parc Fermre vonatkoz szablyok mdostsval legalizlta jra a kerkcserket. Az autra az eddigiekhez hasonlan attl a pillanattl kezdve rvnyesek a Parc Ferm korltozsai, hogy a versenyz elszr kihajtott vele a plyra az idmrn; a kvalifikci kzben teht tovbbra sem lehet vltoztatni a belltsokon, kivve az els vezetszrny konfigurcijt, amit az elrsok eddig is megengedtek, valamint a kerkcsert, ami mostantl nem tartozik a Parc Ferm hatlya al.
Tovbbi nehzsg, hogy a versenybrsg ebben az vben visszatr a szrprbaszer technikai ellenrzsekhez: akrcsak hajdann, az idmr kzben brmikor kiszlthatnak egy versenyzt, hogy megvizsgljk az autjt, az edzs utn pedig legalbb hatot ellenriznek majd.
|