Új szezon, új szabályok
2006.03.02. 19:19
Már javában tart a visszaszámlálás az idény első Forma-1-es futamáig. Az elmúlt évekkel ellentétben ezúttal Bahreinben rajtoló világbajnoki szezonban új szabályok érvényesek a motorokra, a kerekekre és az időmérőkre, így izgatottan várjuk a végeredményt.
A szezon legfontosabb újdonsága, hogy V8-as motorok váltják fel a tavalyi tízhengereseket. A pilótáknak az új motorok nyújtotta kisebb teljesítményhez kiegyensúlyozottabb vezetéssel kell alkalmazkodniuk: a kis hibák ugyanis most nagyobb időveszteségeket okoznak, mert a motorok viszonylag kis nyomatékot „termelnek”. Az autót az aszfalthoz szorító erő is csökken, ezért a kanyarok előtt a pilótáknak hamarabb kell fékezniük, igaz, kijövet hamarabb is gyorsíthatnak. A tesztek első tapasztalatai szerint a kanyarsebesség nem változik majd lényegesen, de az egyenesekben átlagosan 10-15 km/h-val csökken a tempó.
A másik komoly szabályváltozás a kerekeket érinti. Egyetlen szezont élt és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) el is törölte azt a gumiszabályt, mely szerint az időmérőt és a futamot ugyanazzal az abroncskészlettel kell teljesíteni. 2006-ban a csapatok ismét cserélhetnek kereket a futam alatt is, így a pilótáknak már nem kell a durrdefekt vagy a kopott gumikkal száguldás kockázatát vállalniuk a jó helyezés érdekében. Ezzel természetesen a biztonság is nő, és a boxkiállások miatt a nézők számára is izgalmasabbak lesznek a futamok. A kerékcserék engedélyezésével pedig a csapatok nagyobb mozgásteret kaptak a versenystratégia kidolgozásában.
Alapjaiban változnak meg az időmérők. Az első negyedórában valamennyi versenyautó körözhet a pályán, majd a hat leglassúbbat a rajtrács 17-22. helyére rangsorolják. Öt perc szünet után a többiek, azaz 16-an újra birtokba vehetik a ringet, de csak újabb 15 percre. Az ekkor nyújtott teljesítményük alapján a leglassúbb hat versenyautóé a 11-16. rajtkocka. A kvalifikációban maradó 10 pilóta az utolsó 20 percben küzd meg a startpozíciókért.
A Forma-1-es szabályváltozások a közúti közlekedésre is ráirányítják a figyelmet. A V8-as motorok bevezetésével például a Forma-1-es és a személygépkocsikat tervező mérnökök azonos kihívás előtt állnak.
„A személyautóknál természetesen nincs korlátozás a motortérfogatra, de a tempósan emelkedő üzemanyagárak és a szigorú kibocsátási előírások miatt a hatékony, alacsony fogyasztású és egyúttal kompakt motorokra van igény” – von párhuzamot Dr. Christophe Lauterwasser, az Allianz Technológiai Centrum szakértője. A kulcsszó tehát az autógyártásban is a méretcsökkentés, azaz kisebb hengerűr-térfogat változatlan teljesítmény mellett. Ez a fajta hatékonyságnövelés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az autógyártás egyszerre tudjon eleget tenni a fogyasztási és környezetvédelmi követelményeknek, valamint a biztonsági és kényelmi igényeknek, tette hozzá a szakértő.
Az új szabályok kapcsán az Allianz Hungária szakembere viszont arra hívja fel az autósok figyelmét, hogy a közúti közlekedés szabályai is változnak időnként. Nem elég az évekkel ezelőtt megszerzett jogosítvány birtokában nyugodtan hátradőlni a kormány mögött, az új közlekedési szabályokat minden sofőrnek követnie kell. No, és betartania.
Az utóbbi évek legfontosabb, biztonságot szolgáló változása, hogy a hátsó ülésen is mindig használni kell a biztonsági övet. Magyarországon most még nem, de – több európai országhoz hasonlóan – hamarosan kötelező lesz minden autó utasterében a láthatósági mellény, ami a sofőr és az utasok testi épségét védi abban az esetben, ha a kocsiból műszaki vagy egyéb probléma miatt kiszállnak. Jó kezdeményezés, nem lenne érdemes inkább elébe menni?
(a Rajtra készen című kép nagyított változatát a Képek menűben telálod)
[F1hírek]
|