Vettel Hamilton támadását hárítva nyert
A5.hu 2011.05.22. 17:07
Lewis Hamilton több mint 10 körön át egy másodpercen belül haladt a KERS-sel küszködő Sebastian Vettelhez a Spanyol Nagydíjon, mégsem tudta megelőzni a jól védekező németet. A Red Bullokon és a McLareneken kívül mindenki le lett körözve.
2000 óta Sebastian Vettel lett az első versenyző, aki nem a pole pozícióból indulva tudott nyerni Barcelonában. A Red Bull címvédője ügyes taktikájával állt az élre a Spanyol Nagydíj harmadánál, a második boxkiállásánál átugorva az év rajtját bemutató Fernando Alonsót.
Utána viszont képtelen volt kiépíteni szokásos biztonságos előnyét, részben az újra akadozó KERS-e, részben a nyomában loholó Lewis Hamilton erős tempója miatt. A McLarenes az utolsó etapban teljesen ráesett a címvédőre, de a DRS-t fegyverként használva sem talált utat a Red Bull mellett. Alig hat tizeddel lemaradva ért mögötte célba.
A 3. helyért vívott csatában viszont a wokingi istálló győzött, az élmezőnyből egyedüliként háromkiállásos taktikát választó Jenson Button Mark Webber előtt maradt, miután megelőzte őt a futam során. Az ötödikként célba érő Alonsótól kezdve senki sem teljesítette a 66 körös távot a lekörözések miatt.
Pedig a rajttól a spanyol rugaszkodott el a legjobban: poros oldal ide vagy oda, kilőtt a 4. kockából, és a szélárnyékot kihasználva a belső íven elsuhant az egymással kakaskodó Red Bullok mellett. Az élről startoló Webbernek csapattársát sem maga mögött tartania, visszaesett a 3. pozícióba. Mögé Hamilton jött fel, őt Vitalij Petrov, Michael Schumacher és Nico Rosberg követte. Jenson Button elszúrta a nyitányt, a Renault-n és a Mercedeseken kívül Sébastien Buemi is faképnél hagyta őt. Igaz, a svájcit hamar, a 4. körben visszaelőzte a 4-es kanyarnál.
Alonso szépen tartotta magát az élen az egyenesekben erős Ferrarival, Vettel, Webber és Hamilton hiába üldözte őt szorosan, egyelőre mindannyian megrekedtek pozícióikban.
Először Vettel szánta rá magát a kerékcserére, a 9. körben kapott egy használt garnitúra lágy abroncsot. Úgy tűnt, vesztére, mert pont az élmezőnynél egy másodperccel lassab tempót diktálól Rosberg-Button-Massa trió mögé érkezett vissza. Bár félelmetes magabiztossággal előzte le mindhármójukat fél kör alatt (az 5-ös, a 10-es és az 1-es kanyarban), az egy körrel később boxba hajtó Alonso vissza tudott jönni elé. Webber is ekkor látogatta meg a szerelőket, de ez rossz húzásnak bizonyult, mivel beragadt Massáék mögé. Ugyan ő is áthámozta magát rajtuk, de hátránya 4,5 másodpercre nőtt Alonsóhoz képest, és Hamilton is bejött elé.
Button közben Massát és mindkét Mercedest megelőzte, így az élen álló négyesfogat után eredhetett. Ekkor mindenkinek három boxkiállása volt még hátra, a brit ugyanis megpróbálkozott a három kiállással.
A következő szett Pirelliken Vettelnek sikerült megbolygatnia a sorrendet. Ismét ő ment ki értük először, és mivel egy kör alatt több mint egy másodpercet vert vadonatúj lágy gumijain Alonsóra, a Ferrari előtt folytathatta következő etapjában. Csakúgy, mint Hamilton, aki a 23. körig várt a következő boxkiállásával.
A Red Bull címvédője azonban a korábbi futamokkal ellentétben nem tudta leszakítani ellenfeleit, sőt, épp Hamilton közeledett hozzá. 5 másodperces hátrányát a 34. forduló végéig 1,2-re faragta le.
Webber közben reménytelen helyzetbe került a győzelemért vívott harcban, Alonso autójának immár szabályos változatú hátsó szárnyát kellett bámulnia hosszú időn át. A dobogóért is aggódnia kellett, mert a még mindig lágy gumikon haladó Button utolérte, és hezitálás nélkül megelőzte őket. Az ausztrál a boxutcában sem tudott a Ferrari elé kerülni, amely csak a depólátogatások következő fordulója után tűnt el előle. Addigra viszont Button előnye 9 másodpercesre hízott.
Az élen álló Vettel KERS-e az időmérőhöz hasonlóan a versenyen is dadogott, a Parc Fermében kicserélt alkatrésszel voltak problémák, így a németnek nagyon kellett tepernie, hogy ne adjon támadási lehetőséget Hamiltonnak, aki az állítható hátsó légterelőt is a fegyvertárába rakhatta.
Hiába tapadt azonban teljesen vetélytársára az utolsó 15 körben, és üldözte 1 másodpercen belülről, Vettel állta a sarat, és nem is kellett igazán veszélyes manővert hárítania. Webber sem járt sikerrel a 3. helyért indított támadásban, noha sokáig 4-6 tizedet hozott körönként Button-on.
Az 5. helyre, már körhátrányban, Fernando Alonso gurult be, a viadal során végig egymással küzdő Mercedesek előtt. Azt mondta, a korai vezetés csalóka volt, a végeredmény tükrözi a maranellóiak valós erejét. Schumacher legyőzte a DRS hiányától szenvedő Rosberget, ugyanakkor a Mercedeseket kis híján megtréfálta az utolsó helyről rajtoló Nick Heidfeld is.
A Renault pilótája a 22. körig húzta a kemény gumikon, majd onnantól végig a lágy abroncsokat használva előretört a mezőnyön. A végén sorra hagyta le ellenfeleit, és pont a kockás zászlónál zárkózott fel a két Mercedesre. Az utolsó két pontszerző helyet a Sauberek foglalták el. A 9. Sergio Pérezt első pontjaiért, a 10. Kamui Kobayashit pedig azért lehet dicsérni, mert első körös defektjét követően ismét nagyot alkotott.
Petrov és Massa ellenben fejmosást kaphat, előbbi fokozatosan visszalassult, utóbbi pedig, bár műszaki hiba miatt kiesett, lényegesen elmaradt Alonso tempójától. A brazil egyszer meg is pördült a 10-es hajtűkanyar féktávján.
Spanyol Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault 1h39:03.301
02. Hamilton McLaren-Mercedes + 0.630
03. Button McLaren-Mercedes + 35.697
04. Webber Red Bull-Renault + 47.966
05. Alonso Ferrari + 1 kör
06. Schumacher Mercedes + 1 kör
07. Rosberg Mercedes + 1 kör
08. Heidfeld Renault + 1 kör
09. Perez Sauber-Ferrari + 1 kör
10. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1 kör
11. Petrov Renault + 1 kör
12. Di Resta Force India-Mercedes + 1 kör
13. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
15. Maldonado Williams-Cosworth + 1 kör
16. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 2 kör
17. Barrichello Williams-Cosworth + 2 kör
18. Trulli Lotus-Renault + 2 kör
19. Glock Virgin-Cosworth + 3 kör
20. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 3 kör
21. Karthikeyan HRT-Cosworth + 4 kör
22. Massa Ferrari váltóhiba
23. Kovalainen Lotus-Renault baleset
24. Liuzzi HRT-Cosworth műszaki hiba
Leggyorsabb kör: Alonso, 1:26.727
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Massa Ferrari 60
Kovalainen Lotus-Renault 49
Liuzzi HRT-Cosworth 29
|