Vettel nyert a brazíliai tumultusban, Alonso még nem bajnok
A5.hu 2010.11.07. 19:00
A Red Bull idei negyedik kettős győzelmét aratta a Brazil Nagydíjon, amit az elképesztően sűrű forgalom tett végig izgalmassá. Alonso 3., Hamilton pedig 4. lett, így csak a címvédő Jenson Button pottyant ki a világbajnoki esélyesek közül.
A Red Bull kettős győzelmével bebiztosította a konstruktőri bajnoki címet a Brazil Nagydíjon, de az egyéni pontverseny szempontjából kedvezőtlenebb felállásban, mivel az a Sebastian Vettel nyert, aki az utolsó futam előtt így is csak 7 pontra csökkentette hátrányát csapattársa, a mögötte végző Mark Webberhez képest. Bár élénk vita folyt a csapat boxutcai irányítóközponjában, végül elveikhez hűen nem alkalmaztak csapatsorrendet.
Fernando Alonso tisztes távolból üldözte a Red Bull-okat, biztonsági vezetéssel 3. lett, így 8, illetve 15 egységgel várja a német és az ausztrál előtt a szezonzárót. A McLarenek mindent bevetettek, de a hajrában Lewis Hamilton friss gumikkal sem tudott nehézségeket okozni a fő ellenfeleknek, így a britnek tényleg csak matematikai esélye maradt a bajnoki címre.
A versenyt 22-en fejezték be, ennél több célba érő sohasem volt a Forma-1 történetében, ráadásul a műszaki problémáktól szenvedő Lucas di Grassit hivatalosan még csak nem is rangsorolták. A tumultus időnként komoly gondokat okozott a pályán.
Nico Hülkenberg csupán pillanatokig élvezhette az 1. helyet a szép időben, a pole-ból induló németet lerajtolta Vettel, majd a következő féktávon Webber is elment mellette. Alonso és Hamilton türelmetlenül próbálta követni a Red Bull-ok példáját, mert pillanatok alatt tetemes lemaradásba kerültek velük szemben.
Hülkenberg rendre levédte a belső ívet az egyenesek végén, így a két élmenőnek még erősebb autóval is fel volt adva a lecke. Alonsónak a 7. körben sikerült leelőznie a Willliamst, a 4-5-ös kanyarkombinációnál ügyesen bújt be a belső ívre. Ekkorra már 10 másodperce hízott a hátránya Vettelhez képest, és csak körök múlva tudta felvenni az élen álló duó tempóját.
A két Red Bull elképesztően hasonló szinten ment, körönként alig 1-2 tizedmásodpercnyi különbség volt a pilóták közt, hol egyikük, hol másikuk javára. Egyre másra futották a leggyorsabb köröket is. Christian Horner istállófőnök élénken diskurált Adrian Newey főtervezővel és Ian Morgan vezető versenymérnökkel, feltehetően Webber előreengedéséről.
Valóságos vonat alakult ki Hülkenberg mögött, amire Jenson Button reagált elsőként, a 11. körben kijött a lágyabb keverékű gumikért. Ebből sokat profitált, mert a mezőny lavinaként indult meg a boxok felé, de sem a két Williams, sem Robert Kubica, sem Felipe Massa nem tudott előtte maradni. Hamilton panaszkodott a tapadáshiányra, de sikerült elegendő előnyt felépíteni az üres pályán, így a 21. körben megejtett kerékcseréje után a forgalomba kerülő Hülkenberg, valamint közvetlenül Button elé tért vissza.
A Vettel-Webber-Alonso trió zavartalanul folytatta a körözést, saját ritmusukban intézték el a boxkiállásaikat. Stabilizálódott köztük a differencia, Webber 2.5 másodpercnyire állt Vetteltől, őket pedig bő 15 másodperccel üldözte Alonso.
A nyugalmas autózgatást Vitantonio Liuzzi balesete szüntette be, aki a falnak ütközött a 2-es kanyar kijáratánál, alaposan összetörve járművét. A Force India jelentése szerint a versenyző jól van, de a roncs miatt a versenyigazgatóság hezitálás nélkül beküldte a Safety Cart az 51. körben. Kihasználva a lehetőséget az ultrahosszú első etapot futó Kamui Kobayashin és Adrian Sutilon kívül a két Williams, a két Renault, valamint a két McLaren is bejött friss gumikért, utóbbiak azért, hogy egy utolsó rohamot indítsanak Alonsóék ellen.
A biztonsági autó az 55. körben engedte útjára a mezőnyt, és Vettel megtáltosodott: bár egy kis időre lehűltek az abroncsai, villámgyorsan visszaállította előnyét, Webbertől egy alkalommal 5 másodpercre is elhúzott, és simán győzött csapattársa előtt.
Alonso és Hamilton leggyorsabb körökkel sem tudott nyomást gyakorolni a Red Bullokra, aminek az volt az oka, hogy egy elképesztően népes lekörözött-csoporton kellett áthámozniuk magukat. A boly érdekes módon alakult ki: Vettelék épp a lekörözéseknél tartottak, amikor pályára vezényelték a biztonsági autót, szó szerint kettévágva a mezőnyt - a 8. helyezett Hülkenbergtől hátrafelé épp ezért mindenki körhátrányba került, és sokan nem érezték, kivel versenyeznek, és kit kell elengedniük.
Button az 5. helyével végleg búcsút intett a bajnoki címvédésnek, de azt mondta, örült, hogy sokat jött előre a futamon, így kellemesebb volt kiesnie a küzdelemből. Nyomában a taktikai hibákat vétő két Mercedes ért célba. Nico Rosberg a harmadik kiállásánál lágy gumik helyett keményeket kapott a depóban, így egy plusz kiállásra kényszerült, míg Schumacher nem értette, miért hívták ki korán, hiszen utána beragadt Sutil mögé. A hétszeres világbajnok az újraindítást követően önként előretessékelte Rosberget, hogy az friss abroncsokon támadhassa az előtte haladókat.
A maradék pontokat Hülkenberg, Kubica és Kobayashi markolta fel, a középmezőnyben sok ütközet zajlott. Ebből elsősorban a Toro Rossók és Massa vették ki a részüket, utóbbi többször koccant, ráadásul az elején a rosszul rögzített jobb első kerék miatt egy kör alatt kétszer járt a boxban.
Brazil Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault 1h33:11.803
02. Webber Red Bull-Renault + 4.243
03. Alonso Ferrari + 6.807
04. Hamilton McLaren-Mercedes + 14.634
05. Button McLaren-Mercedes + 15.593
06. Rosberg Mercedes + 35.300
07. Schumacher Mercedes + 43.400
08. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1 kör
09. Kubica Renault + 1 kör
10. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1 kör
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
12. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
13. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
14. Massa Ferrari + 1 kör
15. Petrov Renault + 1 kör
16. Barrichello Williams-Cosworth + 1 kör
17. Heidfeld Sauber-Ferrari + 1 kör
18. Kovalainen Lotus-Cosworth + 2 kör
19. Trulli Lotus-Cosworth + 2 kör
20. Glock Virgin-Cosworth + 2 kör
21. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
22. Klien HRT-Cosworth + 6 kör
Leggyorsabb kör: Hamilton, 1:13.851
Kiesők:
Di Grassi Virgin-Cosworth 63
Liuzzi Force India-Mercedes 50
|