Alonso az élre állt, a Red Bullok kiestek a káoszban
A5.hu 2010.10.24. 11:20
Elhalasztott rajt, piros zászlóval megszakított verseny, az esőben kicsúszó Mark Webber, a győzelmet motorhibával elveszítő Sebastian Vettel... A Koreai Nagydíjon eluralkodó káoszból Fernando Alonso húzott be 25 pontot, s ezzel átvette a vezetést a világbajnokságban is. Button lemondhat a címről.
A pole pozícióból induló Sebastian Vettel minden körben vezetett, de motorhiba miatt kiesett, így Fernando Alonso diadalmaskodott az első, közel három órásra nyúlt Koreai Nagydíjon.
Idei ötödik győzelmével a Ferrari versenyzője a világbajnokságban is átvette a vezetést, mivel az eddigi éllovas Mark Webber kicsúszott a vizes pályán, vagyis a Red Bull hiába bérelte ki az első sort szombaton, pont nélkül távozhat Koreából.
A 2. helyen Lewis Hamiltont intették le, miután az utolsó repülőrajtnál lecsúszott a pályáról, esélyt adva a boxutcai baki miatt mögé csúszó Alonsónak, hogy visszavegye pozícióját. Az angol is megelőzte a tabella 4. helyére visszaeső Vettelt, a másik McLarent vezető Jenson Buttonnak viszont pusztán matematikai esélye maradt a címvédésre, mivel csak 12. lett, így hátránya 42 pontra nőtt.
Hamilton legény a gáton, de megelőzik
A kaotikus verseny a rajt elhalasztásával vette kezdetét, de a jeongami aszfaltcsíkot áztató eső tíz perc elteltével sem hagyott alább, így a Safety Car mögött rajtolt el a mezőny. Három kör után egyértelművé vált, hogy túl sok víz gyülemlett fel a pályán a biztonságos versenyzéshez, a felverődő vízpermet miatt a pilóták a saját első kereküket sem látták.
Charlie Whiting versenyigazgató ezért piros zászlóval megszakította a versenyt, a mezőny pedig felsorakozott a rajtrácsra, és elkezdett várni. Az esőfelhők csigalassúsággal vándoroltak kelet felé, de szép lassan a tengerpart felől tisztulni kezdett az ég, így 48 perc után újraindították a futamot - egyelőre a Safety Car mögött.
Bár az eső még szemerkélt, a pályaviszonyok jobbak voltak, mint korábban. Ennek ellenére Lewis Hamilton volt az egyetlen, aki a mielőbbi zöld zászlót szorgalmazta. Bár nagyobb vízpermet csak a hosszú egyenesben rontotta a látási viszonyokat, Whiting csak 15 kör után merte elengedni a mezőnyt, amikor Hamilton szerint már az intermediate gumik is használhatók voltak. "Mégis, mire számítanak a többiek? Ez egy esőverseny!" - mondta a csapatrádión.
A 19. körben végre kiment a Safety Car, és a versenyzők belecsaptak a lecsóba. Nico Rosberg kapásból megelőzte Hamiltont, Felipe Massa Jenson Buttont, Michael Schumacher pedig Robert Kubicát, így az első zöld zászlós kör végén Vettel, Webber, Alonso, Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Schumacher sorrend alakult ki az élmezőnyben.
Ez azonban nem sokáig maradt így, mivel a 20. körben Webber a gyors 12-es kanyar kijáratánál a csuromvizes műfűre hajtott, megpördült, és a falnak csapódott. Ezután visszacsúszott a pályára, és Rosberget is elkaszálta, így mindketten kiestek, és újra beküldték a Safety Cart.
Ezt kihasználva a középmezőnyből többen is a boxba látogattak intermediate abroncsokért, és bár az alkalmasnak bizonyult a pályaviszonyokhoz, még nem volt gyorsabb, így Nick Heidfeld, Kamui Kobayashi, Vitalij Petrov és Sébastien Buemi is beszorult az esőgumin maradó Timo Glock és Heikki Kovalainen mögé.
A Virgin és a Lotus derekasan tartotta magát, de Heidfeld és Petrov idővel megelőzte őket. Buemi nem tudta, sőt Kovalainent meg is forgatta, majd pedig a 12. helyen haladó Glockot is eltrafálta. Mindkét autó összetört, így ismét pályára hajtott a Safety Car.
Vettel drámája, Sutil ámokfutása
Ekkor már az élmezőny is a boxba látogatott az interekért. A kerékcsere Alonsónak sikerült a legrosszabbul, mivel jobb első kereke nehezen jött le, az új rögzítése után pedig elgurult a kerékanya - akárcsak a csütörtöki gyakorlás során. A spanyol így Hamilton mögött tért vissza a pályára. A kiállások nyertese Petrov lett, aki a legelőrébb állt a korán kereket cserélők közül.
Amikor a 34. körben ismét elengedték a mezőnyt, Vettel, Halmilton, Alonso, Massa, Schumacher, Barrichello, Petrov, Hülkenberg, Kubica és Kobayashi állt az első tízben, de Alonso már az első kanyarban visszavette a 2. helyet a szélesen forduló Hamiltontól.
A 41. körre Alonso hátránya 2.7 másodpercre nőtt Vettel mögött, de utána elkezdett közeledni hozzá, a 46. kör elején pedig meg is előzte. Másodpercekkel később kiderült, miért: a hibátlanul vezető német Red Bulljában elfüstölt a Renault-motor. A hátralevő tíz körben Alonso, Hamilton, Massa és Schumacher gond nélkül a célba masírozott az első négy pozícióban.
A hétszeres bajnok mögött sokáig Barrichello haladt, de a Williamsek a többieknél is jobban elkoptatták az intermediate gumikat, így a brazil megpördült három körrel a leintés előtt, és Kubica és Tonio Liuzzi is megelőzte. Vitalij Petrov csak azért nem, mert a 7. helyen haladva megcsúszott az utolsó előtti kanyarban, és nagy tempóval a gumifalnak csapta a Renault-t.
Barrichellóhoz hasonlóan Hülkenberg is kicsúzott, majd kereket is cserélt, így csak 10. lett a két Sauber mögött. Kamui Kobayashi és Nick Heidfeld nemcsak a kettős pontszerzésért adhatott hálát, hanem azért is, hogy a lelkesen, de kissé közveszélyesen vezető Adrian Sutil nem ütötte ki őket.
A Force India versenyzője a 36. körben agresszíven megelőzte Buttont, majd Heidfeld mellett is elment. Ezután Kobayashit is célba vette, de elfékezte magát, mire Heidfeld is visszavette helyét, és Alguersuari is megelőzte. A spanyolt és Heidfeldet néhány körrel később újra lenyomta Sutil, de megint lenullázta erőfeszítéseit, amikor megtorpedózta Kobayashi autóját, és összetörte a sajátját.
Jenson Button csak 12. lett: a világbajnok kockázatot vállalt, és kipróbált egy olyan alkatrészt, amit Hamilton nem, de kudarcot vallott. A leglassabb autók egyike volt, nem talált tapadást, és a gumijait is tönkretette, így csak az új csapatok három életbe maradt autóját intették le mögötte.
Koreai Nagydíj, verseny:
01. Alonso Ferrari 2h48:20.810
02. Hamilton McLaren-Mercedes + 14.999
03. Massa Ferrari + 30.868
04. Schumacher Mercedes + 39.688
05. Kubica Renault + 47.734
06. Liuzzi Force India-Mercedes + 53.571
07. Barrichello Williams-Cosworth + 1:09.257
08. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:17.889
09. Heidfeld Sauber-Ferrari + 1:20.107
10. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1:20.851
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1:24.146
12. Button McLaren-Mercedes + 1:29.939
13. Kovalainen Lotus-Cosworth + 1 kör
14. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
15. Yamamoto HRT-Cosworth + 2 kör
Leggyorsabb kör: Alonso, 1:50.257
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Sutil Force India-Mercedes 63
Vettel Red Bull-Renault 62
Petrov Renault 56
Glock Virgin-Cosworth 48
Buemi Toro Rosso-Ferrari 47
Di Grassi Virgin-Cosworth 42
Trulli Lotus-Cosworth 42
Webber Red Bull-Renault 35
Rosberg Mercedes 35
|