Vettelt megbüntették, Webber lecsapott a Hungaroringen
A5.hu 2010.08.01. 15:59
Mark Webber átvette a világbajnoki vezetést a drámai Magyar Nagydíjon, miután az eleinte az élen álló Sebastian Vettelt egy baki miatt áthajtásos büntetéssel sújtották, Lewis Hamilton pedig váltóhiba miatt feladta a küzdelmet.
Negyedik idei győzelmét aratta Mark Webber a Hungaroringen, miután a másik Red Bullt vezető Sebastian Vettelt megbüntették, amiért túlságosan lemaradt csapattársától a Safety Car mögött.
A német így csak a 3. helyen zárta a fordulatos futamot, míg a két Red Bull között Fernando Alonso Ferrariját intették le, aki közel negyven körön át állta Vettel támadásait. Győzelmével Webber a tabellán is átvette a vezetést Lewis Hamiltontól, miután elromlott a McLaren sebességváltója.
Silverstone és Hockenheim utáb Vettel most is rosszabbul kapta el a rajtot a pole-ból, mint a mögüle rajtoló Alonso, de a spanyol a külső ívre szorult az első kanyarban, így nem tudta átvenni a vezetést. A 2. helyről, a pálya piszkos feléről startoló Webbert azonban megelőzte.
Webber mögött Felipe Massa fordult el el az első kanyarban, majd a Nico Rosberget és Hamiltont is lerajtoló Vitalij Petrov következett. Hamilton azonban a második körben egy agresszív támadással visszaelőzte a Renault újoncát a 2-es kanyar külső ívén. Mögöttük Rosberg, Robert Kubica és a két Williams kezdte a körözést a pontszerző helyeken.
A középmezőnyből induló Jenson Button és Michael Schumacher a rajtnál sem tudott előretörni, mi több, a címvédő még vissza is csúszott négy pozíciót a 15. helyre. Schumacher az első kanyarban kicsúszott, a Mansellben pedig összekoccant Tonio Liuzzival, akinek Force Indiáján meglazult az első szárny.
Az első etapban Vettel gond nélkül építgette előnyét, ami a 14. körben már 11.7 másodpercre rúgott Alonso előtt, aki kordában tartotta Webbert. Ekkor azonban Liuzzi kiállt orrkúpot cserélni, majd a következő körben beküldték a Safety Cart egy pályára került törmelék, valószínűleg a Force India első szárnyának egyik darabja miatt.
Vettel, akinek a csapatrádiója ekkor már nem működött, épp időben látta meg az egyik bírói poszton belógatott SC feliratot ahhoz, hogy a rázókövön átvágtatva bemenjen a boxba, és szinte a komplett mezőny követte a példáját. Webber azonban kint maradt, így átvette a vezetést, és nem cserélt kereket a kemény gumikon rajtoló Rubens Barrichello sem.
A boxban két incidens is történt. A Mercedes rosszul rögzítette Rosberg autóján a jobb hátsó kereket, ami még a boxutcában elszabadult, és átszáguldott a Sauber szerelői között. Egyiküknek jó reflexekre volt szüksége, hogy elugorjon a kerék elől, ami végül a Williams egyik szerelője állított meg, kissé meg is ütötte a kezét.
Eközben a Renault nyalókás embere a boxába beállni készülő Adrian Sutil orra elé engedte Kubicát. A két autó összeütközött, a Force India azonnal kiesett, a Renault folytatni tudta a futamot, de csak az utolsó helyen, majd veszélyes elengedésért tíz másodperces stop & go büntetést kapott. Kubica néhány kör múlva feladta a kilátástalan küzdelmet.
Vettel elalszik, Schumacher bedurvul
A 17. körben történt újraindításnál Vettel elkövette azt a hibát, ami a győzelmébe került. Rádió hiányában nem tudta, melyik körben hagyja el a pályát a Safety Car, és nem látta, hogy a biztonsági autó tetején kialudtak a fények. Majd pedig saját szavaival élve "elaludt", így lemaradt a Safety Cart szorosan követő Webbertől a 13-as kanyar előtt.
Mivel a Sportszabályzat 40.7 pontja legfeljebb tíz autóhossznyi távolságot ír elő az autók között a biztonsági autós periódusokban, Vettelre áthajtásos büntetést szabtak ki a sportfelügyelők. Ezt a 31. körben töltötte le, amikor 6.6 másodperccel járt Alonso és 19.3-mal Massa előtt, így a két Ferrari közé tért vissza a pályára.
Ez eredetileg Hamilton pozíciója volt, aki a boxban előzte meg az Alonso kerékcseréje miatt időt vesztő Massát. A 2008-as világbajnok azonban a 14. körben váltóhiba miatt feladta a futamot.
Vettel büntetése után Webbernek csak annyit kellett tennie a győzelemért, hogy elegendő előnyt autózik ki kerékcseréjéhez Alonso előtt. Mivel a szuperlágy gumik teljesítménye nem romlott, ez nem okozott gondot. A szükséges 19 másodperces különbséget már a 37. körben elérte, de ráhúzott még ötöt, így 23.7 másodperces előnnyel állt ki, és gond nélkül visszatért az élre.
Az ausztrált Alonso, Vettel, Massa és Rubens Barrichello követte a pályán, és a brazil egészen az 54. körig az 5. helyen maradt. Ekkor végre kiállt kereket cserélni, és a 11. helyre, Schumacher mögé tért vissza a pályára. A friss szuperlágy gumikon hamar utolérte egykori csapattársát, majd négy körrel a leintés előtt meg is előzte, bár nem egyszerűen.
Schumacher, akit az újraindítás után Kamui Kobayashi is lenyomott, a belső íven védekezett a célegyenesben, de Barrichello sem akart kívülre szorulni, így ő is jobbra húzódott. Schumacher ezt nem vette figyelembe, így kis híján a boxutca betonfalának nyomta a Williamst, de végül megadta magát, így a brazilé lett a 10. helyért járó pont.
Barrichello kiállásakor Petrov örökölte meg az 5. pozíciót, amit a leintésig megtartott, és így elérte eddigi legjobb eredményét, akárcsak a mögötte célba érő williamses újonctársa, Nico Hülkenberg. Első idei pontjait szerezte meg a 7. helyen célba érő Pedro de la Rosa, míg a másik Saubert vezető Kobayashi 9. lett. Kettejük között a passzív Jenson Button végzett a McLarennel.
A Forma-1 tehát úgy vonul el a négyhetes nyári szünetre, hogy a tabella első öt helyén álló versenyzőt - Webbert, Hamiltont, Vettelt, Buttont és Alonsót - 20 pont választja el egymástól, ami a régi rendszerben 8 pont lenne, és egyikük között sincs nagyobb szakadék 6 pontnál.
Magyar Nagydíj, verseny:
1. Webber Red Bull-Renault 1h41:05.571
2. Alonso Ferrari + 17.821
3. Vettel Red Bull-Renault + 19.252
4. Massa Ferrari + 27.474
5. Petrov Renault + 1:13.100
6. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1:16.700
7. De la Rosa Sauber-Ferrari + 1 kör
8. Button McLaren-Mercedes + 1 kör
9. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1 kör
10. Barrichello Williams-Cosworth + 1 kör
11. Schumacher Mercedes + 1 kör
12. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
13. Liuzzi Force India-Mercedes + 1 kör
14. Kovalainen Lotus-Cosworth + 3 kör
15. Trulli Lotus-Cosworth + 3 kör
16. Glock Virgin-Cosworth + 3 kör
17. Senna HRT-Cosworth + 3 kör
18. Di Grassi Virgin-Cosworth + 4 kör
19. Yamamoto HRT-Cosworth + 4 kör
Leggyorsabb kör: Vettel, 1:22.362
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör
Hamilton McLaren-Mercedes 25
Kubica Renault 25
Rosberg Mercedes 17
Sutil Force India-Mercedes 17
Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 2
|