A McLaren kettős győzelmet aratott a szenzációs Kínai GP-n
A5.hu 2010.04.18. 11:04
A Red Bull hiába foglalta el az első rajtsort, Sebastian Vettel és Mark Webber még a dobogóra sem jutottak fel az eső által megbolondított, páratlanul fordulatos Kínai Nagydíjon. Az ismét ügyesen taktikázó Jenson Button lett az első versenyző, aki idén két győzelmet tudott aratni.
Idénybeli második győzelmét aratta Jenson Button a lebilincselően izgalmas Kínai Nagydíjon, miután a melbourne-i viadalhoz hasonlóan ismét kiváló érzékkel taktikázott a gumikkal. Mögötte McLaren-es csapattársa, a középmezőnyből előretörő Lewis Hamilton, valamint a szintén optimális gumistratégiát választó Nico Rosberg ért célba.
A rajtnál kiugró Fernando Alonso éppen lecsúszott a dobogóról, míg a végig remek tempót diktáló Renault párosa magabiztosan végzett a pontszerzők között, közrefogva az élről induló Sebasitan Vettelt. Az utolsó egységeket a kalandos délutánon túleső Mark Webber, Felipe Massa, Michael Schumacher triumvirátus csipegette össze.
A start előtti pillanatokban már lógott az eső lába, ám a végül rajtrácson ragadó Timo Glock kivételével mindenki a slick gumikat választotta. A rajt után Alonso magabiztosan tört az élre, ami nem is csoda, hiszen a forrófejű spanyol nem várta meg mind az öt piros lámpa kialvását, ezért a sportfelügyelők később áthajtásos büntetésre ítélték.
A ferraris mögé a csapattársát lerajtoló Webber, Vettel valamint Rosberg és Button zárkózott fel, ám sokáig nem viaskodhattak egymással, a mezőny végén ugyanis a megpördülő Tonio Liuzzi kiütötte Kamui Kobayashit és Sébastien Buemit, így a pályát beborító törmelékek miatt a 2. körben pályára kellett küldeni a Safety Cart.
Az ekkor már szemerkélő eső felerősödését váró versenyzők úgy érezték, itt az idő lépni, így Alonso, Webber, Vettel, Massa, Hamilton és Schumacher is kiállt intermediate gumikért - mint később kiderült, döntésük hibás volt. Az élre kerülő Rosberg ugyanis egymás után futotta a leggyorsabb köröket a lágy slickeken, és a mögötte haladó Buttonnak sem kellett különösebb erőfeszítéseket tennie, hogy a pályán maradjon. A boxutcában egymás mellett izmozó Hamilton és Vettel ráadásul azért is izgulhat, mert incidensüket a futam végén kivizsgálják a sportfelügyelők.
Látva csapattársa tempóját, Schumacher egy körre rá újra slickekre váltott, példáját pedig hamarosan többi sorstársa is követte. A mezőny ekkor teljesen összekeveredett, a kanyarokban tömegjelenetek zajlódtak le, nem volt ritka, hogy egy fordulóba egyszerre négy-öt autó esett be. A 4. helyen álló Pedro de la Rosa Ferrari-motorja közben megint elfüstölt, míg Alonso letöltötte áthajtásos büntetését a rajtnál elkövetett hibája miatt.
A mezőny eleje ekkor a Rosberg, Button, Kubica, Petrov, Alguersuari, Schumacher sorrendben haladt, utóbbi kettő azonban egyértelműen lassabb tempót diktált riválisainál, ami figyelembe véve a hátulról nagy rössel előretörő Red Bull-duót és Hamiltont, nem sok jót sejtetett számukra.
Az egyre lassabban vánszorgó Alguersuari inkább kiállt friss interekért, Schumacher azonban pályán maradt, és néhány körön belül Hamilton már ott loholt a nyomában. A hétszeres világbajnok eleinte még állta a sarat, a brit azonban a 16. kör hajtűkanyarjában dűlőre vitte a dolgot. A Rosbergnél 2-3 másodperccel lassabb tempót diktáló Schumachert ráadásul nem sokkal később ráadásul Vettel is megelőzte.
Rosberg az élen hibázik
Ez idő tájt úgy tűnt, az élen haladó Rosberg teljes ellenőrzése alatt tartja a futamot, a 18. körre már 4.5 másodperces előnyt épített fel Buttonnal szemben, ekkor azonban kisodródott a 11-es kanyarban, a címvédő pedig rögvest lecsapott a német hibájára. Rosberg kicsúszása intő jel volt a slickeket használó pilóták számára, ezért az élen álló duó Kubicával kiegészülve azonnal interekre váltott.
Így tett a már eredetileg is a köztes gumikon haladó Hamilton, Vettel és Alguersuari is, utóbbi azonban kiállása előtt már lifegő első vezetőszárnnyal igyekezett a boxba, ami épp a bejárat előtt hullott atomjaira. A takarítás miatt a 22. körben újra be kellett küldeni a biztonsági autót.
Az újraindulás nem ment zökkenőmentesen, az élen álló Button ugyanis túlságosan is lelassított az utolsó előtti kanyarban, és mivel őt ekkor még tilos volt megelőzni, a mezőny a roppant széles pályán teljesen feltorlódott. Bár az elöl haladók probléma nélkül eljöttek, a középmezőnyben Hamilton meglökte Webbert, aki így az utolsó kanyarban kisodródott, és hátraesett.
A mezőny a Button, Rosberg, Kubica, Petrov, Sutil sorrendben folytatta a versengést, akik mögé az egymással harcoló Schumacher és Hamilton zárkózott fel. A britnek mindazonáltal két kör sem kellett hozzá, hogy átugorja az előtte tornyosuló triót, és a 4. helyen haladva Kubicára is nyomást gyakoroljon. Schumachert ekkor már Alonso és Vettel is lehagyta, míg Hamilton simán megelőzte Kubicát is.
A brit körönként közel 1 másodpercet hozott a gumijaival küszködő Rosbergen, ám mivel érezte, hogy még legalább egyszer friss interekre lesz szüksége, a cserét igyekezett vetélytársa előtt megejteni. Ez sikerült is neki, így miután Rosberg az élmezőny tagjaihoz hasonlóan a 38. körben kiállt szervizelni, már csak Hamilton mögé tudott kijönni.
A brit ekkori tempóját figyelembe véve hatalmas csatára volt kilátás a két McLaren között az 1. helyért, Button azonban rákapcsolt, és a következő tíz körben 9.9 másodpercre növelte előnyét csapattársával szemben. Bár négy körrel a leintés előtt nagy igyekezetében kisodródott a hajtűben, 5 másodpercet így is megőrzött Hamiltonnal szemben.
Az élen a végéig már nem változott a sorrend, az utolsó pontszerző helyekért folytatott küzdelemben viszont Petrov határozottan utasította maga mögé Webbert és Schumachert, az egész versenyen küszködő németet ráadásul az utolsó körben még Massa is lenyomta.
Újabb győzelmével a 60 pontos Button az egyéni tabella élére állt, megelőzve az 50 egységet gyűjtő Rosberget és a tőle csupán egy pontra lévő Alonsót és Hamiltont. Kettős győzelmével már a McLaren is vezeti a konstruktőri tabellát, melyen a leggyorsabbnak mondott Red Bull csupán a harmadik a Ferrari mögött.
A világbajnokság három hét múlva a barcelonai Spanyol Nagydíjjal folytatódik.
Kínai Nagydíj, vesreny:
1. Button McLaren-Mercedes 1h44:42.163
2. Hamilton McLaren-Mercedes + 1.530
3. Rosberg Mercedes + 9.484
4. Alonso Ferrari + 11.869
5. Kubica Renault + 22.213
6. Vettel Red Bull-Renault + 33.310
7. Petrov Renault + 47.600
8. Webber Red Bull-Renault + 52.172
9. Massa Ferrari + 57.796
10. Schumacher Mercedes + 1:01.749
11. Sutil Force India-Mercedes + 1:02.874
12. Barrichello Williams-Cosworth + 1:03.665
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1:11.416
14. Kovalainen Lotus-Cosworth + 1 kör
15. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1 kör
16. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
17. Chandhok HRT-Cosworth + 4 kör
Leggyorsabb kör: Hamilton, 1:42.061
Kiesők:
Versenyző Csapat Kör
Trulli Lotus-Cosworth 27
Di Grassi Virgin-Cosworth 9
De la Rosa Sauber-Ferrari 8
Buemi Toro Rosso-Ferrari 1
Kobayashi Sauber-Ferrari 1
Liuzzi Force India-Mercedes 1
Glock Virgin-Cosworth 1
|