Forma-1-es hírek : Fisichelláé lett a pole a Belga Nagydíj hihetetlen időmérőjén |
Fisichelláé lett a pole a Belga Nagydíj hihetetlen időmérőjén
A5.hu 2009.08.29. 15:14
Giancarlo Fisichella jóvoltából a mezőny legkisebb csapata, az egész hétvégén gyors Force India szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjra. A rendkívül szoros időmérő edzés tele volt meglepetéssel: a két McLaren nem jutott el a Q3-ig, akárcsak idén először a világbajnokságban vezető Jenson Button.
A Belga Nagydíjon, ahol a csapatok idén először vetették be kis/közepes leszorítóerőre tervezett új csomagjukat, annyira felborult a megszokott erősorrend, hogy a Force Indiát vezető Giancarlo Fisichella hódította el a pole pozíciót, miközben a világbajnoki cím várományosai küszködve hátrébb szorultak a rajtrácson.
Fisichella már a Q1-ben is a leggyorsabb volt, a Q2-ben pedig csupán 0.164 másodperces hátránnyal a 4. helyen végzett, bizonyítva, hogy a döntőben sem csupán az alacsony üzemanyagszint jóvoltából utasította maga mögé a mezőnyt. Az olasz versenyző, aki idén eddig sohasem indulhatott a 13. helynél előrébbről, pályafutásának 4. pole-ját biztosította be magának. Legutóbb a 2006-os Malajziai Nagydíjon, még a Renault-val rajtolhatott az élről.
Mögötte a már a délelőtti szabadedzésen is figyelmeztető lövést leadó Jarno Trulli és Nick Heidfeld végeztek, ezzel az F-1-ből az év végén kiszálló BMW Sauber is idei legjobb edzéseredményét érte el. Trulli a Q2-ben 1:44.503-as kört futott, ami Spa 2004-es és 2007-es átépítése óta új pályacsúcs.
A világbajnoki esélyesek közül a valenciai győztes, Rubens Barrichello szerepelt a legjobban. Ő a 4. rajtkockából vághat neki a holnapi versenynek, míg csapattársa, Jenson Button idén először nem jutott el a Q3-ig. Noha a várakozások szerint Spában a Red Bull lett volna a favorit, Sebastian Vettel csak a 8., Mark Webber pedig, akinek az autójában délelőtt óta motort kellett cserélni, a 9. helyre került. A küzdelem annyira kiélezett volt, hogy a Q1-ből már 7 tizedmásodperces hátránnyal sem lehetett továbbjutni a Q2-be.
A Q3-ban a többiektől eltérően taktikázó Kimi Räikkönen a 6. starthelyet biztosította be a Ferrarinak, így az élmezőnyben egyedül ő fog KERS-es autóval indulni.
Az első etap
Giancarlo Fisichella és Jaime Alguersuari után a két Ferrari hajtott ki először a pályára, de eltérő gumikkal: Luca Badoer a lágyabb, Kimi Räikkönen a keményebb keveréket választotta. Fisichella 1:48.386-tal iratkozott fel a tabellára, őt azonban hamarosan minden próbálkozó megelőzte.
Habár a következő 30 percben nem vártak esőt, a mezőny zöme igyekezett máris futni egy-egy mért kört. 5 perc után Nico Rosberg állt az élen 1:47.237-es eredményével, de a Toyoták és a már délelőtt is gyors Adrian Sutil odatették magukat. Timo Glock 1:46.394-nél állította meg a stoppert.
Első próbálkozásával Rubens Barrichello és Jenson Button felkapaszkodott a 3-4. helyre, miközben Jarno Trulli 1:45.974-re javította az etalont. Sébastien Buemi meglepetésre még nála is gyorsabb volt, ahogy az élen pillanatonként változott a sorrend.
Tíz perccel a leintés előtt Sutil vette át a vezetést, a 7. helyen álló Barrichello viszont lesodródott a pályáról a Fagnes-nál. Röviddel ezután a délelőtti 1. helyezett, Nick Heidfeld repítette az élre a BMW Saubert.
A hajrát Räikkönen kezdte meg, felzárkózva a 2. helyre, ezúttal már a lágyabb gumikon mindössze 13 ezredmásodperccel maradva el Heidfeldtől., csakhogy Trulli mindkettejükre vert 2 tizedet.
Az utolsó pillanatban Fisichella hihetetlen módon átvette a vezetést a Force Indiával, és csapattársa, Sutil szintén az előkelő 4. helyen állt, ami sikerült meg is őriznie. A pályán annyira őrült küzdelem folyt, hogy Buemi, aki nemrég még vezetett, végül a kiesők között találta magát, akárcsak Jaime Alguersuari, Kazuki Nakajima, Romain Grosjean és Badoer.
Badoer a Les Combes-nál még ki is csúszott, miután szélárnyékból megelőzte Sebastian Vettelt, és a korábbinál nagyobb tempóval érkezve a kanyarhoz, háttal a gumifalnak csapódott. Button és Hamilton éppen csak továbbjutottak a 14-15. helyen. A mezőny ismét olyan sűrű volt, hogy 7 tizedmásodperces hátránnyal már nem lehetett bekerülni a Q2-be.
A második etap
A Q2-nek már mindenki a lágyabb gumikon vágott neki. A hétvége során Trulli szorította elsőként 1:45 alá a köridőt, megelőzve Räikkönent, aki szintén igen gyors, 1:45.188-as kört préselt ki Ferrarijából. Közben Kubica, Vettel és Webber is csatlakozott az 1:44-esek elit klubjához.
A finisben, amikor még 2 perc volt hátra az etapból, Räikkönen is futott egy 1:44.953-as kört. Ez a 4. helyre volt elég, mert Heidfeld feljött a 3., Glock pedig a 2. helyre, miközben Fisichella 1:44.667-nel pályacsúcsot futott, ismét megszerezve a vezetést.
A keményebb gumikhoz visszatérő Rosberg a pálya középső részén mindenkinél gyorsabb volt, és ezzel kiszorította a legjobb tíz közül Hamiltont. Buttonnak nem sikerült beverekednie magát a döntőbe, csapattársa, Barrichello hiába tornázta fel a Brawn GP-t a 3. helyre.
Igaz, sokáig ő sem maradhatott ott, mivel az utolsó pillanatban Trulli, Kubica és Vettel is megelőzték Fisichellát, mindhárman 1:44.5-ös kört teljesítve. Viszont mindkét McLaren és Fernando Alonso is kiesett.
A harmadik etap
Az első mércét Räikkönen állította fel 1:47.218-cal. A többiek azonban nem fejezték be a megkezdett mért körüket, hanem inkább kimentek a boxba a keményebb keverékű gumikért, mert az aszfalt hőmérséklete 32 fokra emelkedett.
Így 3 és fél perccel az időmérő vége előtt még csak a Ferrari versenyzőjének volt időeredménye. Egyelőre sem Rosberg, sem a mért körében kettőt is hibázó Heidfeld nem tudták megelőzni, és Barrichello is csak mögöttük, a 4. helyen csatlakozott hozzájuk.
Heidfeld másodszorra futott egy 1:46.895-ös kört, de csapattársa nála is gyorsabb volt, mielőtt Trulli 1:46.511-re tudott javítani a Toyotával. Fisichella azonban ismét meglepetést okozott, és egy fantasztikus körrel bebiztosította a Force Indiának a pole-t.
Hátrébb Webber hiába próbált meg előrébb férkőzni, Vettelt sem sikerült megelőznie.
Belga Nagydíj - időmérő:
Poz Pilóta Csapat Q1 Q2 Q3 Kör
01. Fisichella Force India (B) 1:45.102 1:44.667 1:46.308 23
02. Trulli Toyota (B) 1:45.140 1:44.503 1:46.395 24
03. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:45.566 1:44.709 1:46.500 18
04. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:45.237 1:44.834 1:46.513 23
05. Kubica BMW-Sauber (B) 1:45.655 1:44.557 1:46.586 22
06. Räikkönen Ferrari (B) 1:45.579 1:44.953 1:46.633 21
07. Glock Toyota (B) 1:45.450 1:44.877 1:46.677 21
08. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:45.372 1:44.592 1:46.761 20
09. Webber Red Bull-Renault (B) 1:45.350 1:44.924 1:46.788 22
10. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:45.486 1:45.047 1:47.362 20
11. Sutil Force India (B) 1:45.239 1:45.119 18
12. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:45.767 1:45.122 16
13. Alonso Renault (B) 1:45.707 1:45.136 16
14. Button Brawn-Mercedes (B) 1:45.761 1:45.251 18
15. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:45.705 1:45.259 19
16. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:45.951 7
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 1:46.032 10
18. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:46.307 10
19. Grosjean Renault (B) 1:46.359 11
20. Badoer Ferrari (B) 1:46.957 11
|