Forma-1-es hírek : Vettel nyerte a melbourne-i idénynyitót, a Saubereket kizárták |
Vettel nyerte a melbourne-i idénynyitót, a Saubereket kizárták
A5.hu 2011.03.27. 10:12
A címvédő Sebastian Vettel végig vezetve húzta be első ausztráliai győzelmét, a Red Bull azonban nem élvezett akkora előnyt, mint azt az időmérő alapján várni lehetett. A verseny nem volt kirobbanóan izgalmas, de a változatos boxtaktikák révén a küzdelem meglepően szorosnak bizonyult. Lehet ez még jobb is.
Rácáfolt az előzetes várakozásokra és félelmekre az Ausztrál Nagydíj, a 2011-es évadnyitón elmaradt a totális kavarodás és a követhetetlen előzésözön. Izgalmakból ugyanakkor nem volt hiány, kivéve a győzelem sorsát illetően: a pole-ból rajtoló Sebastian Vettel végig uralta a helyzetet, olyan magabiztossággal diadalmaskodott, mint a tavalyi év utolsó két futamán.
Egyetlen komoly üldözője Lewis Hamilton volt, aki a tesztek alapján meglepetésre sokáig tartotta a lépést a némettel, de menet közben megsérült autóján a padlólemez eleje, így végül 10 másodpercnél is jobban leszakadt a Red Bulltól. A dobogó alsó fokára egy díjátadó ceremónián még nem látott személy állt fel, Vitalij Petrov hibátlanul vezetve a 3. helyre kormányozta a Renault-t. Példájuk bizonyítja, hogy a kétkiállásos stratégia volt a nyerő, a boxutcát háromszor meglátogató Fernando Alonso és Mark Webber ugyanis hátrébb végzett, megelőzve a büntetéssel fegyelmezett Jenson Buttont.
Az élboly nyomában az 58 kört egyetlen kerékcserével lenyomó Sergio Pérez végzett, szenzációt keltve érettségével. Az újonc pilóta kemény gumikkal rajtolt, melyeket a 23. körben cserélt le lágyakra, velük teljesítetve a táv nagyobbik részét. Tempója ennek ellenére rendkívül egyenletes volt, egy ideig még a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződött. Mögötte sauberes csapattársa, Kamui Kobayashi ért célba.
A 9. pozíciót Felipe Massa kaparintotta meg négy fordulóval a leintés előtt Sébastien Buemitől, amikor leggyorsabb körök sorát jegyezve kifékezte a Toro Rossót a célegyenes végén.
Ragyogó napsütésben kezdődött a futam, melyet leginkább Vettel élvezett, ugyanis simán megtartotta 1. helyét. Hamilton beragadt, de az első kanyarban visszavette pozícióját a külső íven félig előtte járó Webbertől. Petrov és Massa remekül kapta el a rajtot, feljöttek a 4-5. helyekre, míg Button és Alonso toporgott, előbbi két, utóbbi négy pozíciót bukott.
Nem maradtak el a melbourne-i első métereken szokásos koccanások a középmezőnyben: Rubens Barrichello kisodródott a 3-as kanyar bukóterébe, Jaime Alguersuari pedig megtorpedózta Michael Schumacher autójának jobb hátsó kerekét, ami egy sérült első szárnyat és egy defektet okozott. A Mercedes padlólemeze ráadásul megsérült a cafatokban lógó gumitól, így a németet később elővigyázatosságból behívták a depóba. Véleménye szerint helyes döntés volt így tenni.
Az élen Vettel előnye 2-3 másodperc közt ingadozott, Hamilton és Webber mögött viszont egy nagyobb hézag alakult ki Massa lassúságából kifolyólag. A brazilt körökön keresztül hevesen támadta Button, aki hiába egészítette ki a KERS-sel a laposabbra állított hátsó szárny hatását, nem tudott előzni. Ehhez többször is kevés hiányzott neki, de Massa zárta az íveket.
A Ferrari mellett csak szabálytalanul talált utat: a 12. körben a 12-es kanyar menekülőútján húzott el az őt kiszorító riválisa mellett, és bár úgy gondolta, előrébb járt nála, a sportfelügyelők áthajtásos büntetést róttak ki rá. Az esetnek Alonso örült különösen, aki Kobayashi és Nico Rosberg lehagyása után újabb két pozíciót nyert ezáltal.
A kerékcserékre Webber adta meg a hívójelet a 12. körben, ő meglepő módon már ekkor megkapta a keményebb keverékű abroncsokat. A Red Bullon kívül más csapat nem osztotta meg a kockázatokat a stratégiával, a többi élen haladó autóra változatlanul a lágyabb gumikat tették fel.
Vettel megőrizte a vezetést, javarészt annak köszönhetően, hogy boxkiállása után lendületből elhúzott a kopott gumikon haladó Button mellett - ha késlekedett volna, az egy körrel később szervízelő Hamilton valószínűleg beférkőzik eléjük. A címvédő utána megnyugtató előnyt épített ki magának, bezsebelve tizenegyedik F-1-es győzelmét. Hamilton és Petrov lemásolta Vettel taktikáját, hosszú időn át egyedül autóztak, legközelebb csak a pódiumon találkoztak a némettel.
Féltávnál kiderült, hogy Webber és Alonso négy etapot tervezett be vasárnapra, ekkor vizitáltak másodszor a depóban. A spanyol szorosan a Red Bull nyomában lihegett, és önerő sem kellett hozzá, hogy elé ugorjon: Webber utolsó boxkiállását elrontották a szerelők, lassan rögzítették a jobb első kerekét, amit az ausztrál pár kanyarral később egy kicsúszással tetézett, így Alonso átvette a 4. helyet.
Mivel ő csak a végére kapta meg a rosszabb tapadású kemény gumikat, még hárítania kellett a lendületből érkező Webber néhány támadását, viszont állta a sarat. A páros fokozatosan eltüntette az előttük addig háborítatlanul autózó Petrov előnyét, ám előzési kísérletre nem maradt idejük.
A mezőny sűrűjében időnként pörögtek az események, Buemi a Force Indiákkal vívott kiélezett csatát, Rubens Barrichello pedig egy darabig agresszívan verekedte magát előrébb. Rámenősségét önmaga és Rosberg bánta: a Mercedest egy merész manőverrel próbálta kifékezni a 3-as kanyarban, de elmérte a féktávot, és nekiütközött ellenfelének. Rosberg autója megsérült, rövidesen fel is kellett adnia a futamot.
A következő viadalra két hét múlva Malajziában kerül sor, ahol a hőség és a szeszélyes időjárás miatt ismét újdonságok várnak a csapatokra.
Ausztrál Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault 1h29:30.259
02. Hamilton McLaren-Mercedes + 22.297
03. Petrov Renault + 30.560
04. Alonso Ferrari + 31.772
05. Webber Red Bull-Renault + 38.171
06. Button McLaren-Mercedes + 54.300
07. Perez Sauber-Ferrari * + 1:05.800
08. Kobayashi Sauber-Ferrari * + 1:16.800
09. Massa Ferrari + 1:25.100
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
11. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
12. Di Resta Force India-Mercedes + 1 kör
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
14. Heidfeld Renault + 1 kör
15. Trulli Lotus-Renault + 2 kör
16. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 3 kör
Leggyorsabb kör: Massa, 1:28.947
Kiesők:
Glock Virgin-Cosworth 50
Barrichello Williams-Cosworth 49
Rosberg Mercedes 22
Kovalainen Lotus-Renault 19
Schumacher Mercedes 19
Maldonado Williams-Cosworth 10
Liuzzi HRT-Cosworth 1
Karthikeyan HRT-Cosworth 1
* Bár mindkét Sauber pontot szerzett a melbourne-i idénynyitón, és Sergio Pérez szenzációs módon egyetlen boxkiállással lett 7., miközben a leggyorsabb köre jobb volt Vitalij Petrovénál és Lewis Hamiltonénál is, a csapatot néhány órával a verseny leintése után diszkvalifikálták egy technikai kihágás miatt. Az FIA jelentése szerint a C30 hátsó vezetőszárnya nem felelt meg a Technikai Szabályzat 3.10.1-es és 3.10.2-es paragrafusának. Hogy pontosan miben nem, azt nem közölték, de az egyik probléma valószínűleg az volt, hogy a megadott térközbe eső idomok ívsugara kisebb volt a megengedett 100 mm-es minimumnál, valamint a szárny terelőlapjai sem estek egészen a számukra definiált virtuális dobozba. A 7-8. helyeken leintett Sauberek kizárásával a két Force India örökölt pontokat: Adrian Sutil 9., Paul di Resta pedig 10. lett.
|