Kőkemény biztonság
2006.04.04. 16:59
A tervezők számára két tényező létfontosságú egy F1-es versenyautó megtervezésekor: a gyorsaság és a biztonság. A sebességért a motor, az aerodinamika és a kerekek felelnek, a pilóta biztonságát pedig a monocoque garantálja.
Az autóversenyzés biztonsága elképesztően sokat fejlődött az elmúlt évek során. A ma már gyakorlatilag „elpusztíthatatlan” monocoque első verzióját a legendás tervező és Lotus csapatfőnök, Colin Chapman fejlesztette ki 1962-ben, amikor a klasszikus csővázas szerkezet helyett szegecselt könnyűfém fülkét szerelt az autóba. Az első szénszálas anyagú monocoque a McLaren nevéhez és az 1984-es évhez kötődik. Ettől kezdve lett a pilótafülke a pilóták védelmének legfontosabb eleme, ami ma már olyan szinten biztonságos, amit nagyon nehéz felülmúlni. Ezzel együtt a kutatás-fejlesztés ezen a téren is folyamatos, hiszen a biztonság a Forma-1-ben is a legfontosabb prioritás.
Napjainkban a monocoque szénszálas anyagból készül, ami kétszer olyan erős, mint az acél, de ötször könnyebb annál! Az anyag 12 rétegű szénszálfonatból áll, amelyben az egyes szénszálak ötször vékonyabbak az emberi hajszálnál. A fonatok között méhsejtszerkezetű alumínium réteg található, ami még merevebbé teszi az egész szerkezetet. Teljes ellenállóságát speciális hőkezeléssel éri el.
S hogy a monocoque tényleg mennyire bírja az ütközéseket, arról – a Nemzetközi Automobil Szövetség, FIA előírásai szerint – törésteszteken kell meggyőződniük az istállóknak. Sőt, 1997 óta már nem csak a frontális, de a hátulról és oldalirányból érkező becsapódás és az autó megpördülésének következményeit is vizsgálniuk kell a törésteszteken. Azt, hogy a FIA mennyire komolyan veszi a pilóták testi épségét, az is mutatja, hogy a tesztekkel kapcsolatos követelmények évről évre szigorodnak. A 2006-os szezont megelőző teszteken például kötelezően növelte a becsapódás sebességét.
A személygépkocsikban – monocoque elvéhez hasonlóan – maga az utastér a passzív biztonság legfontosabb eleme. Ennek még súlyos baleset esetén is csak a lehető legkisebb mértékben szabad sérülnie. „Szó szerint életbe vágó, hogy az ajtókat a baleset után is ki tudjuk nyitni – fogalmaz Dr. Hartmuth Wolff, az Allianz Technológiai Centrum szakértője. – Ez úgy érhető el, hogy a gyártók extra erősségű acélt használnak azokon a pontokon, ahol a legmagasabb fokú merevítés szükséges.” A merevség persze önmagában nem elég, a biztonság mértékét az utastér deformálódási tulajdonságainak, az ülések kialakításának és a passzív biztonsági elemek összehangolása is fokozza.
„A közlekedés biztonságát egyedül az autótervezők nem képesek garantálni, a vezető és az utasok nélkül valódi biztonság nem létezik” – mutat rá az Allianz Hungária szakértője. Oldallégzsák, ami a fejet is védi egy oldalirányú ütközésnél, nem minden autóban van még, és nem is mindenki engedheti meg magának. De a biztonsági öv bekapcsolása nemcsak kötelező, hanem valóban életmentő. Ahogy az is, hogy a gyerekek mindig a számukra kialakított biztonsági ülésben utazzanak. „Kevesen számolnak azzal, hogy a kalaptartó megpakolása milyen veszélyt jelent. Az ott elhelyezett tárgyak ütközéskor előrecsapódnak súlyos sérüléseket okozva az utasoknak – figyelmeztet a könnyen elkerülhető veszélyre az Allianz Hungária szakértője.
Nagyított kép
|