Viszlt, F-csatorna, szervusz, DRS!
1.- Betiltjk az F-csatornt
2. - A piltaflkbl llthat a hts szrny
Mivel azt mr alighanem mindenki unja, essnk is gyorsan tl az elszezon leghrhedtebb ktyjn: a mozgathat hts szrnyon, vagy fennkltebb nevn Lgellenlls Cskkent Rendszeren (angol nevnek rvidtsvel DRS-en), amely paddock-szerte heves vitkat robbantott ki. Az F-1 Technikai Szablyzata szerint a hts szrny kt, vzszintes terellapja kztt normlis esetben 10-15 mm-es rsnek kell lennie, ez a tvolsg azonban a fels terellap szgnek mdostsval akr 50 mm-re is nvelhet, ami egy tlagos egyenesben, a kisebb lgellenlls rvn 10-12 km/rval nagyobb cscssebessg elrst teszi lehetv. A szrny egy szempillants - konkrtan kb. 2 szzadmsodperc - alatt nylik fel, gy az lmny a versenyzi beszmolk szerint felr a KERS bekapcsolshoz hasonl durva htbavgssal, ksznheten a hirtelen gyorsulsnak.
Az edzseken (belertve az idmrt is) a versenyzk akkor llthatnak a szrnyon, amikor kedvk tartja. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden alkalommal, amikor nincs szksgk a nagy leszort erre, lltani is fogjk. Mgpedig nem felttlenl csak az egyenesekben, hanem akkor is, amikor az autn a sebessghez kpest ppen viszonylag kicsi az oldalterhels, azaz a tgabb v s/vagy gyors kanyarokban; ez az aggodalmak szerint egyeseket arra csbthat, hogy a lendlet megtartsa rdekben veszlyes helyeken, pl. az Eau Rouge-ban is lapos szrnyllsban szguldjanak t. ppen ezrt tbben felvetettk, hogy az edzseken ne lehessen lltani a terellapot, ez azonban nem lenne praktikus, mivel akkor a versenyre sznt vlt-tttelezs (amit, ezt ne felejtsk el, szombat reggeltl mr nem szabad mdostani) helytelenn vlna. A lap egybknt azonnal visszall a meredekebb szgbe, amint a versenyz hozzr a fkpedlhoz, s a replsbiztonsgi standardokkal sszhangban gy terveztk meg, hogy egy esetleges meghibsods esetn is ezt - a biztonsgosabb - llst vegye fel.
A versenyen mr ms a helyzet: a DRS-t mindenki csak a plynknt kijellt egyetlen elzsi znban (tipikusan a clegyenes vgn, br Sanghajban pldul a hts egyenesben) hasznlhatja, s ott is csupn akkor, ha az elz kanyar bejratnl legfeljebb 1 msodperces klnbsggel kvette az eltte halad autt. A DRS teht vrbeli tmadfegyver, de krdses, hogy elg hatkony lesz-e: az FIA egyelre, ksrleti jelleggel 600 mterben llaptotta meg az elzsi zna hosszt, ami tbb csapat szimulcija szerint rvidebb a kelletnl, az els versenyek tapasztalatai alapjn azonban mg a szezon kzben is finom hangolhatjk. A DRS jogosulatlan hasznlata miatti bntetsek zntl nem kell tartani, mivel a piltk a kormnyon elhelyezett gombot megnyomva kizrlag akkor vltoztathatjk meg a terellap szgt, ha a kzponti elektronika ezt a kvetsi tvolsg alapjn engedlyezte szmukra. (Igaz, a rendszert elektronikai hiba esetn manulisan is fell lehet brlni.) Hogy a nzk dolgt megknnytsk, az elzsi zna kezdetn keresztbe egy szimpla, az egyenes eltti kanyar bejratnl elhelyezett mrsi pontnl pedig egy dupla fehr cskot festenek majd fel az aszfaltra. Ja, s egy fontos adalk: a rajt eltt mindenki olyan szgbe kapcsolja a szrnyat, amilyenbe akarja, de a futam els kt krben (s a Safety Car-os jraindtsokat kvet els kt krben) nem vltozathatja meg.
A szintn a lgellenlls cskkentsre szolgl F-csatornt ugyanakkor 2011-tl betiltottk. A tilalom lnyegben gy szl, hogy az llthat hts szrny zemeltetsnek kivtelvel a versenyz mozdulatai nem mdosthatjk az aut aerodinamikai konfigurcijt.
Egy rgi ismers: a KERS
1.- Visszatr a KERS
2. - 4 helyett 5 versenyen t kell hasznlni a vltkat
3. - 8 motor marad egy vre
Bartnak taln tlzs lenne nevezni, mert akiknek az autjban kt vvel ezeltt nem volt - pl. Sebastian Vettelben -, azok sokat bosszankodtak a rajtolsra is alaposan rsegt KERS extra teljestmnyn. Igen, a 2009-bl ismert hibrid rendszer visszatr, br ez a kifejezs nem egszen tall, mivel a Technikai Szablyzat tavaly is engedlyezte volna a hasznlatt, csak a csapatok nknt, egyezmnyes alapon lemondtak rla. A KERS paramterei a rgiek: 400 kJ energit trolhat, amit 60 kW-os teljestmnnyel adhat le, azaz krnknt sszesen kb. 6.7 msodpercig biztost extra lerket, a versenyz kvnalmainak megfelelen egyszerre vagy kis adagokban. A KERS-t, amely plytl fggen krnknt 3-4 tizedmsodpercet r, a DRS-sel ellenttben nemcsak tmadshoz lehet bekapcsolni, hanem tetszs szerint brmikor. 2009 ta egybknt azok a csapatok is jelentsen tovbbfejlesztettk, amelyeknek az autjban jl mkdtt - kztk a Ferrari s a Mercedes. Az FIA azt gri, a TV-kzvettsek kpei a tisztbb tlthatsg kedvrt arrl is nyjtanak majd grafikus informcikat, hogy ki hasznlja ppen a DRS-t meg a KERS-t.
s, ha mr a hajtslncnl tartunk, rdemes kitrnnk a sebessgvltkra is, amiket 2011-tl az eddigi 4 helyett mr csak 5 nagydjhtvge utn lehet majd kicserlni. Ebben a tekintetben a pnteki szabadedzsek ppgy nem szmtanak bele a nagydjhtvgbe, mint eddig, s ha valaki kiesik egy versenyrl, a kvetkezn jrakezddik szmra az 5-s ciklus. Az id eltti cserrt tovbbra is 5 rajthelyes bntets jr, s nem vltozott az sem, hogy az FIA-t a pnteki msodik szabadedzs utn legksbb 2 rval kell tjkoztatni a szombaton s vasrnap hasznlni kvnt tttelezsrl. 2011-re azonban a piltk kaptak egy olyan knnytst, hogy az els korai vltcserrt mg nem bntetik meg ket.
A szezon sorn versenyznknt felhasznlhat motorok szma 8 maradt. Ha a nagydjak szma a terveknek megfelelen 20-ra n, ez is neheztst jelentett volna a tavalyihoz kpest, a bahreini htvge trlse rvn azonban az istllk ugyanott tartanak, mint 2010-ben: 19 fordul alatt kell a 8 motorbl gazdlkodniuk. Ez a tbbsgknek tavaly sem okozott problmt.
Gumikering
1.- A Pirellik vltjk a Bridgestone-okat
2. - Fix els/hts slyeloszts
3.- Tovbb n a minimumtmeg
Az llthat hts szrny mellett az volt a tli tesztek slgertmja, hogy a Bridgestone-t a Pirelli vltotta a Forma-1 hivatalos gumiszlltjaknt, s ha stlszeren akarunk fogalmazni, ez bizony nagyot is durrant. A sztorit mindenki ismeri: a Pirellinl ezerszer is elismteltk, hogy a gumijaik szndkosan kopnak gyorsan, mert az FIA s a csapatok a tavalyi Kanadai Nagydjat rendeltk meg tlk (csak a szemcsseds nlkl), de mindez hidegen hagyta a versenyzket, akik a tl hamar elhasznld abroncsokra val folyamatos panaszkodssal tltttk jformn az egsz elszezont. Bizonyos jelensgek - pl. az, hogy a Pirellik egyenknt 1.5 kg-ot vesztettek a tmegkbl az etapok sorn, ami durvn hromszorosa a Bridgestone-oknl tapasztalt rtknek, s az elzst is nehezt, olykor klnyi nagysg gumitrmelkkel szemeteltk tele az aszfaltot - valban aggodalomra adhattak okot. Majd megltjuk, hogyan viselik magukat a szezon kzben normlisnak szmt magasabb plyahmrsklet mellett, de az biztosnak ltszik, hogy a tavalyi, unalmas kpletet, amely szerint egyetlen kerkcservel lehetett teljesteni a versenytvot, elfelejthetjk. A Pirelli kt boxkillst szeretett volna futamonknt, egyelre azonban minden jel arra utal, hogy inkbb a hrom lesz az ltalnos - st, a ngy sem zrhat ki. Ez persze plusz terhet r a szerelkre; aligha vletlen, hogy a csapatok szinte minden tesztnapon gyakoroltk a kerkcserket. Nem nagy merszsg kijelenteni, hogy 2011-ben a gumikops lesz az egyik legmeghatrozbb tnyez.
A versenyzk tovbbra is 11 szett slick gumit kapnak a htvgre: 2 kemny s 1 lgy keverkt pntekre, 1 kemnyet s 1 lgyat a szombat dleltti szabadedzsre, valamint 3 kemnyet s 3 lgyat az idmrre s a futamra. Egy friss szablymdosts lehetsget ad r, hogy az els edzsnapon a Pirelli a rendelkezskre bocssson egy extra garnitra kemny keverk slicket is - ezzel tesztels cljbl mr a melbourne-i idnynyitn lni fognak. Az intermediate s esgumik szma nem vltozott, azaz 4 illetve 3 szett.
rvnyes maradt az a szably is, hogy a Q3 rsztvevinek azzal a garnitra gumival kell rajtolniuk, amivel az idmr dntjben a legjobb krket futottk (ez persze csak arra az esetre vonatkozik, ha kzben nem eredt/llt el az es). S a versenyen mindkt keverk gumit hasznlni kell - aki ezt elmulasztja, automatikusan kizrjk, kivve, ha a futamnak megszaktssal, vratlanul lett vge, mert akkor hozzadnak az idejhez 30 msodpercet. Az utbbi jdonsgnak szmt.
Noha csak kzvetve, de a gumikhoz kapcsoldik az is, hogy az FIA a csapatok krsre - kizrlag 2011-ben - a Technikai Szablyzatban rgztette az autk slyelosztst. Pontosabban azt, hogy az els tengelykn az idmr minden pillanatban legalbb 291 kg-os, a htsn pedig 342 kg-os legyen a statikus terhels, ami lnyegben 46:54-es els/hts slyelosztsnak felel meg. Ennek az volt a clja, hogy az j Pirelli gumikhoz optimlis, de ismeretlen slyelosztsba senki ne traflhasson bele mer vletlensgbl, mltnytalanul szerezve elnyt. Egybknt, miutn 2009 s 2010 kztt 605 kg-rl 620 kg-ra emeltk, az autk minimlis tmege idn mr 640 kg lesz, ami szoks szerint a versenyzvel egytt rtend. (A nvelst az motivlta, hogy a nehezebb piltk ne szenvedjenek htrnyt a KERS miatt.) A Q3 vgn ezentl minden, abban rsztvev aut tmegt ellenrzik majd - eddig csak vletlenszer mrlegels volt.
Megy a dupla diffzor is
1.- Betiltjk a dupla diffzort
2. - Szigortjk a terhelsprbkat, javul a biztonsg
3.- Egy helyett kt zsinr rgzti a kerekeket a kasztnihoz
A 2009-ben a Brawn GP, a Toyota s a Williams ltal kifundlt, sokig vitatott dupla diffzoroknak idn bcst inthetnk, br az autk klseje ennek eszttikailag egyesek szerint krt ltta: a far-rszk zavarba ejten csupasz s primitv lett. A mrnkk tbbek kztt az gy elvesztett leszort ert igyekeztek visszanyerni a padllemez al vezetett kipufogk egyre szlssgesebb vltozataival, amelyek kzl eddig a Renault- viszi a prmet. Betiltottk a mozgathat els szrnyakat is, mert ezekrl bebizonyosodott, hogy nem segtik kellkppen az elzseket.
A rivlisok tavaly azzal vdoltk a Red Bullt s a Ferrarit, hogy az autjuk els vezetszrnyt s padllemeznek elejt trkks mdon hajlkonyra terveztk, az FIA ezrt most megerstette a mr az elz szezon kzben bevezetett szigortsokat: a szrny nem maximum 10 mm-rel hajolhat le 500 N-os fggleges terhels hatsra, hanem legfeljebb 20 mm-rel 1000 N-os terhelstl. A padl elejn az eddigi egy helyett mr hrom ponton fognak terhelsprbt vgezni, az aljn elhelyezett fenklemez pedig legfeljebb hrom darabbl llhat, amelyek kzl az elsnek legalbb 1 mter hossznak kell lennie (elzleg nem volt ilyen korlt).
Ahogy az elmlt vek sorn mindig, most is igyekeztek javtani a versenyzk biztonsgt. A tllcella teherbrsgnak ellenrzse cljbl ktelezv tettek egy hatodik, alulrl elvgzett terhelstesztet, s korltoztk a tllcella magassgt is, kr pedig behatols vd paneleket rtak el. Mostantl mindegyik kereket kt-kt zsinr fogja a vzhoz rgzteni (a szably eddig "egy vagy kt" kbelrl szlt), hogy nehezebben szakadjanak le s szabaduljanak el az tkzsek sorn. Pontostottk a visszapillant-tkrk helyzett is, nem lehetnek 50 cm-nl tvolabb az aut hosszanti kzpvonaltl.
A Technikai Szablyzatban trtak szmtalan ms, apr rszletet is, ezek azonban csak az nyencek szmra rdekesek. J plda, hogy meghatroztk, milyen anyagbl (AZ70-es vagy AZ80-as magnziumtvzetbl) kell kszlnik a felniknek, s hogy enyhn thelyeztk a balesetek adatait rgzt fekete dobozt a kasztnin bell. 2011-tl egybknt nem egy, hanem mr kt jelad, azaz transzponder lesz az autkban - alighanem azrt, hogy az idmrsi rendszer ne omoljon ssze, ha valamelyik esetleg elromlik.
Bntetsek, versenyzi magatarts
1.- temeltk a Sportszablyzatba a versenyzk etikai kdext
2. - jra lesz 107 szzalkos szably
3.- A csapattagok is licenszt kapnak
4.- Ktelez pihenidt vezetnek be
A Sportszablyzat bvlt a versenyzktl a plyn elvrt viselkedsi normkkal is - olyanokkal, hogy vdekezs kzben legfeljebb egyszer lehet irnyt vltani, a plya szltben a fehr vonaltl a fehr vonalig tart, a lekrzket "az els adand alkalommal" el kell engedni -, de ezekben nincs semmi j: sz szerint a Nemzetkzi Sportkdex L-fggelkbl msoltk t ket.
Az eddiginl pontosabban definiltk viszont, hogy a piltk mennyire mehetnek lassan az idmr fel- s levezet kreiben. Eszerint a boxkijratnl lv 2. s a boxbejrat eltt felfestett 1. Safety Car-vonal kztti tvolsgot olyan tempban kell megtennik, hogy ne lpjk tl a legjobb pnteki krid 145 szzalkt.
A boxutca plyhoz kzelebbi kls svjnak, az gynevezett "gyorssvnak" a szlessgt 3.5 mterben korltoztk, s a tlekedst elkerlend elrtk, hogy egy edzs indtsa vagy jraindtsa eltt az autk csak libasorban sorakozhatnak fel a boxkijrathoz. A csapatoknak "szembl nzve egyrtelmen" kell jeleznik, hogy pontosan melyik pillanatban indtottk tnak az autjukat egy boxkills utn. Aprsg ugyan, de el lehet botlani benne, hogy a verseny felvezet krnek rajtjt kveten mindenkinek be kell tartania a boxutcai sebessgkorltozst, amg el nem halad az els rajtkocka mellett (eddig csupn annyi llt a szablyzatban, hogy "cskkentett sebessggel" kell menni). A versenyigazgat "kivteles krlmnyek kztt" a futam kzben is lezrhatja majd a boxbejratot - ilyenkor senki nem hajthat be, csakis ltfontossg javtsok rdekben.
A nagydj sportfelgyeli szablytalankods esetn az thajtsos bntets, a 10 msodperces stop&go s a kvetkez futam rajtrcsn trtn, tetszleges szm htrasorols mellett 2011-tl idbntetst, megrovst, utlagos kizrst s a kvetkez versenyrl val eltiltst is alkalmazhatnak. Ilyeneket tulajdonkppen eddig is kiszabhattak, br erre nem a Sportszablyzat, hanem a Sportkdex hatalmazta fel ket. Visszatr ugyanakkor a hrhedt 107 szzalkos szably: aki a Q1-ben nem r el az akkori legjobb krhz kpest ezen a hatron belli ideredmnyt, az nem indulhat el a futamon - br ahogy hajdann is, egyedi esetekben adhat lesz felments, pldul ha az illet a szabadedzseken futott kellen gyors krt, csak az idmrn htrltatta valami. A Hispania, amely mg egyltaln nem tesztelte az j autjt, aggdhat...
s vgl: 2011-tl nemcsak a versenyzknek, hanem a csapatok sszes tagjnak szksge lesz az FIA ltal kiadott licenszre, ha a Forma-1-ben akar dolgozni, nehogy brki elmeneklhessen a felelssgre vons ell, mint annak idejn Flavio Briatore s Pat Symonds a szingapri Crashgate utn. Bntethetek lesznek a kzton szablytalankod piltk is. Tovbb, hogy az istllk szemlyzete biztosan tudjon pihenni valamennyit, a pntek s szombat reggeli szabadedzs kezdete eltt 10 rval mindenkinek, aki "rszt vesz az autk zemeltetsben", el kell hagynia a plyt, ahov legkorbban 6 rval ksbb trhet vissza.
Szerz: A5.hu
|