Vettel győzelemmel tartotta életben világbajnoki esélyeit
A5.hu 2009.10.04. 08:52

Sebastian Vettel makulátlan teljesítményt nyújtva biztosította be idei harmadik győzelmét a Japán Nagydíjon, 16 pontra csökkentve a hátrányát Jenson Buttonhoz képest. Rubens Barrichello viszont csak 1 ponttal került közelebb csapattársához.
Noha a leggyorsabb kört végül csapattársa, Mark Webber futotta meg, Sebastian Vettel csaknem tökéletes győzelmet aratott Suzukában, ahol a pole pozícióból rajtolva minden kört az élen töltött.
Harmadik idei sikerével a Red Bull versenyzője 16 pontra mérsékelte hátrányát a vb-éllovas Jenson Buttonnal szemben, aki a 8. helyen ért célba, közvetlenül a másik Brawnt vezető Rubens Barrichello mögött. A brazil így 14 pontra faragta lemaradását két futammal az idény vége előtt.
Vettel mögött Jarno Trullit intették le, aki a Toyota zsinórban második ezüstérmét szerezte meg az istálló hazai pályáján. Az olasz a boxkiállások második hulláma során előzte meg Lewis Hamiltont, aki végül 3. lett. A McLaren versenyzője a startnál a KERS révén előzte meg a 2. helyről rajtoló Trullit, Vettel azonban határozottan megvédte pozícióját, és elhúzott Hamiltontól.
Az angol 6.3 másodperces hátrányban volt, amikor a 15. körben elsőként ejtette meg első menetrendszerű kerékcseréjét. Ekkor még maga mögött tudta tartani Trullit, aki a következő körben tankolt. Vettel a 18. körig a pályán maradt, és annak ellenére megőrizte a vezetést, hogy a Red Bull óvatos nyalókás embere a boxutcai forgalom miatt 12.4 másodpercig veszteg tartotta.
A második etapban Vettel magabiztosan tartotta 5-6 másodperces előnyét, miközben a McLaren tájékoztatta Hamiltont, hogy 3 másodpercre kell elszakadnia Trullitól, hogy megőrizze 2. helyét. A címvédő betartotta az utasítást, és 8 tizeddel elhúzott az olasztól, de ez sem volt elég: a két körrel később tankoló Trulli az orra elé tért vissza a pályára a 39. körben.
A 4. helyen eleinte Nick Heidfeld haladt, megelőzve Kimi Räikkönent. A finn első tankolása után kiváló tempót diktált a Ferrarival, olykor Vettelnél is gyorsabb volt, ám egy körrel hamarabb kellett letudnia második kerékcseréjét Heidfeldnél. Mégis meg tudta őt előzni, a német ugyanis 2.5 másodperccel tovább időzött a boxban, hogy a BMW-nek feltölthesse levegővel motorja pneumatikus rendszerét.
Alguersuari bukik, Rosberg profitál belőle
Mögöttük kezdetben Barrichello autózott, a brazil azonban elégedetlen volt a Brawn GP beállításaival, és második tankolása után látványosan lelassult: körönként egy másodpercet kapott Räikkönentől. A brazil így éppen csak Button elé tudott visszatérni második kerékcseréjéről a 42. körben.
Az angol kalandos versenyen küzdötte fel magát Barrichello mögé. A 10. helyről indult, ráadásul a rajtnál kénytelen volt megadni magát Heikki Kovalainen KERS-sel felszerelt McLarenjének. A 3. körben azonban a sikánban kifékezte Robert Kubicát, majd újabb két pozíciót javított, amikor Adrian Sutil ugyanott megtámadta Kovalainent. A két autó összeért, Sutil megpördült, és Button mindkettejük mellett elment.
A két Brawn-versenyző között a futam derekán Nico Rosberg foglalta el a 7. pozíciót, de a német a hajrában egy számára szerencsés egybeesésnek köszönhetően Barrichellót és Heidfeld is megelőzte. A Williams versenyzője a 45. körben tervezte második boxkiállását, így a pálya első két szektorában egyéni legjobb köridőt futott, majd pedig közvetlenül a kerékcseréje előtt beküldték a Safety Cart, ami lelassította riválisait. A Brawnnál viszont úgy vélik, Rosberg nem lassított le eléggé.
A biztonsági autóra Jaime Alguersuari balesete miatt volt szükség. A Toro Rosso újonca a szupergyors 130R kanyarban vesztette el uralmát autója fölött, mely megpördült, és nagy tempóval a belső gumifalba csapódott. Az autó ripityára tört, a spanyol azonban saját lábán hagyta el a helyszínt.
Alguersuari már szombaton is leamortizált egy Toro Rossót, míg csapattársa, a szombaton kétszer zúzó Sébastien Buemi pedig azzal tette teljessé az istálló pocsék hétvégéjét, hogy lefulladt a rajtnál, majd műszaki hiba miatt kiállt.
A futamot négy körrel a leintés után indították újra. Mivel Romain Grosjean lekörözött Renault-ja Vettel és Trulli közé ékelődött, az élen nem változott a sorrend. Hamiltonnak nem működött a KERS-e, így Räikkönen kissé ráijesztett a repülőrajtnál, de az előzéshez nem került közel. A finn így már csak két ponttal őrzi 5. helyét az összetettben Hamilton előtt, és a Ferrari előnye is ugyanennyire csökkent a konstruktőri vb-n a McLarennel szemben.
Button eleinte rámászott Barrichellóra, de mivel hátulról Kubica fenyegette, végül a védekezésre kellett koncentrálnia. A lengyel mögött Fernando Alonsót intették le, majd Kovalainent, aki a 39. körben a boxutca kijáratánál előzte meg a bizonytalankodó Giancarlo Fisichellát, miközben kissé összeért a McLaren és a Ferrari.
A boxból rajtoló Mark Webber számára kálváriával ért fel a Japán Nagydíj, mivel ötször kellett kiállnia a boxba. Kétszer a meglazult fejtámasz, egyszer defekt miatt látogatta meg a szerelőit, így kétkörös hátrányba került. Szórakozásból azonban a hajrában megfutotta a futam leggyorsabb körét, három ezreddel megjavítva Vettel addigi etalonját.
Japán Nagydíj, verseny:
1. Vettel Red Bull-Renault (B) 1h28:20.443
2. Trulli Toyota (B) + 4.877
3. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 6.472
4. Raikkonen Ferrari (B) + 7.940
5. Rosberg Williams-Toyota (B) + 8.793
6. Heidfeld BMW Sauber (B) + 9.509
7. Barrichello Brawn-Mercedes (B) + 10.641
8. Button Brawn-Mercedes (B) + 11.474
9. Kubica BMW Sauber (B) + 11.777
10. Alonso Renault (B) + 13.065
11. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 13.735
12. Fisichella Ferrari (B) + 14.596
13. Sutil Force India-Mercedes (B) + 14.959
14. Liuzzi Force India-Mercedes (B) + 15.734
15. Nakajima Williams-Toyota (B) + 17.973
16. Grosjean Renault (B) + 1 kör
17. Webber Red Bull-Renault (B) + 2 kör
Leggyorsabb kör: Webber, 1:32.569
Kiesők:
Alguersuari Toro Rosso-Ferrari (B) 58
Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 26
|