Button idei negyedik győzelmét aratta Barcelonában
A5.hu 2009.05.10. 15:50
Rubens Barrichello eggyel többször állt ki a boxba, Sebastian Vettelt pedig végig feltartotta a jól rajtoló Felipe Massa, így Jenson Button viszonylag kényelmesen arathatta idei negyedik győzelmét a Spanyol Nagydíjon. Massának végül a tankolóberendezés hibája miatt el kellett engednie Vettelt, hogy ne fogyjon ki a benzinje.
Jenson Button legyőzte Rubens Barrichellót a Spanyol Nagydíj megnyeréséért folytatott párharcban, s ezáltal 14 pontra növelte előnyét a világbajnokságban Brawn GP-s csapattársa előtt.
Az ötödik idei futamon negyedik győzelmét arató angol a boxkiállások első hulláma alatt két kiállásos stratégiára váltott, míg Barrichello nem tudott elég jó tempót diktálni ahhoz, hogy sikerre vigye az elvileg gyorsabb három tankolásos taktikát.
A dobogó legalsó fokára Mark Webber állhatott fel, kihasználva, hogy a másik Red Bullt vezető Sebastian Vettel a futam nagy részét Felipe Massa mögé beragadva töltötte. A brazilnak végül el kellett engednie Vettelt és Fernando Alonsót is, mivel utolsó kerékcseréje alatt elromlott a Ferrari tankolóberendezése, és félő volt, hogy kiürül a tankja.
A 4. helyről induló Massa a KERS révén a rajtnál előzte meg az előle startoló Vettelt. A német megpróbálta blokkolni a Ferrarit, de a határozott brazil végül dűlőre vitte a dolgot. Ahhoz viszont már nem maradt elég lendülete, hogy az Brawnokat is maga mögé utasítsa. Mégsem a pole pozíciót megszerző Button fordult be elsőként az első kanyarba, hanem a 3. helyről rajtoló Barrichello, aki lerajtolta, majd a külső íven megelőzte csapattársát.
A középmezőnyben eközben a kicsúszó Nico Rosberg Jarno Trulli orra elé tért vissza a pályára, mire az olasz pánikszerűen félrerántotta a kormányt, de elveszítette uralmát a Toyota fölött. A megpördülő autót Adrian Sutil telibe trafálta, a nagyot fékező Sébastien Buemibe pedig belerohant a másik Toro Rossót vezető Sébastien Bourdais.
A roncsok eltakarításának idejére pályára küldték a Safety Cart. A 6. körben újraindították a versenyt, de ezt mindössze Alonso tudta kihasználni támadásra. A védekező Webber leszorította a fűre a spanyolt, aki ennek ellenére megelőzte a Red Bullt, de csak ideiglenesen, mivel az ausztrál az első kanyarban visszavette az 5. pozíciót.
Webber előtt Barrichello, Button, Massa, Vettel volt a sorrend. Barrichello csupán 1.3 másodpercre tudott elszakadni csapattársától, Massa hátránya viszont 7 másodpercre nőtt az első etap végére, és a két Red Bullt is feltartotta.
A tankolások első hullámát az élmezőnyben Button nyitotta meg a 18. körben, Barrichello egy körrel később követte őt. A brazil csupán 12 körre elegendő üzemanyagot kapott, a két kiállásos taktikára váltó Button viszont 30 körre elegendőt, így Barrichellón volt a sor, hogy könnyebb autójával összehozzon egy extra kiállásnyi előnyt.
Nem sikerült neki. A 21. és 30. kör között 6.1-ről 13.5 másodpercre növelte előnyét, de Ross Brawn elmondása szerint körönként 0.5-0.75 másodperccel lassabb tempót diktált az elvártnál. Barrichello a 31. körben tankolt másodszor, így visszaesett Button mögé. Két körrel nehezebb autójával nem tudta tartani az angol tempóját, a 35. és a 48. kör között 8.7-ről 12.1 másodpercre nőtt a hátránya, így elúszott számára a győzelem lehetősége.
A 2. helyre azonban fel tudott kapaszkodni, mivel Massa és Vettel már a 43. körben megejtették második boxkiállásukat. Ők ketten már elsőre is tandemben cseréltek kereket, és bár a Red Bull megpróbálta lerövidíteni a német tankolását, hogy megszabaduljon Massától, a Ferrarinál is ugyanezt tették. A rövid középső etap miatt viszont a hajrában 23 kört kellett a kemény gumikon tölteniük, melyeken kezdetben körönként két másodpercet veszítettek.
Ez nemcsak Barrichellónak, hanem Webbernek is lehetőséget adott arra, hogy átugorja a párost. Az ausztrál az első kiállásnál 31 körre elég benzint kapott Vettelék 23 körével szemben, így bár kissé lemaradt tőlük, a saját tempóját tudta diktálni. Ez dobogót érő húzás volt.
Massa végül a 4. helyet is elveszítette, mivel a kelleténél egy körrel kevesebb benzint kapott. De a Ferrari nem hívta ki újra a brazilt, hogy lágy gumikon visszaküldje a pályára, és nem is utasította Vettel elengedésére, csak a 62. körben. Késő volt: Massa ekkor már szélsőséges spórolásra kényszerült - az utolsó három körben 5-15 másodperccel lassult le -, így az utolsó kör legelején Alonso is megelőzte, a közönség nagy örömére.
A 7. helyet Nick Heidfeld szerezte meg, miután elnyújtott második kiállásával megelőzte Nico Rosberget. Lewis Hamilton a futam nagy részét forgalomban töltötte, és végül nem jutott neki pont. De legalább célba ért, ellentétben a másik McLarent vezető Heikki Kovalainennel, akinek tönkrement a váltója, valamint Kimi Räikkönennel, akinek Ferrarijában elromlott a gázpedál.
Spanyol Nagydíj, verseny:
1. Button Brawn GP-Mercedes (B) 1h37:19.202
2. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) + 13.056
3. Webber Red Bull-Renault (B) + 13.924
4. Vettel Red Bull-Renault (B) + 18.941
5. Alonso Renault (B) + 43.166
6. Massa Ferrari (B) + 50.827
7. Heidfeld BMW Sauber (B) + 52.312
8. Rosberg Williams-Toyota (B) + 1:05.211
9. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1 kör
10. Glock Toyota (B) + 1 kör
11. Kubica BMW Sauber (B) + 1 kör
12. Piquet Renault (B) + 1 kör
13. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1 kör
14. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1 kör
Leggyorsabb kör: Barrichello, 1:22.762
Kiesők:
Raikkonen Ferrari (B) 18
Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 8
Trulli Toyota (B) 1
Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1
Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1
Sutil Force India-Mercedes (B) 1
|