Kerkcserk s gumik
2006.03.07. 14:29
1. - jra lehet kereket cserlni a versenyek alatt
2. - 7 garnitra szraz plyra val gumit kapnak a versenyzk
3. - Pnteken nem szksges egy szett gumit sem felhasznlniuk
4. - Rrnek kzvetlenl az idmr edzs kezdete eltt kivlasztani a megfelel specifikcit
Mg egy vvel ezeltt a hossz lettartam gumik bevezetse s a verseny kzbeni kerkcserk eltrlse vltott ki heves tiltakozst, most ppensggel azok rehabilitcija ad okot vitra. Ennek az a magyarzata, hogy a 2004-re jellemz, sszessgben kiegyenslyozott erviszonyokat a tavalyi szablyok egyrtelmen a Michelin javra toltk el, a francia gumigyrt csapatai ezrt rthet mdon elleneztk a kerkcserk visszatrst, amelyre csakis azrt kerlhetett mgis sor, mert a Formula One Commission gydnt lsn meglepetsre a Red Bull Racing is mellette szavazott. A mrleg nyelve ennek ellenre nem billent vissza a kt vvel ezeltti llsba, a tli tesztek tapasztalatai ugyanis azt mutatjk, hogy a Bridgestone-nak tovbbra sem sikerlt maradktalanul ledolgoznia a Michelinnel szembeni htrnyt - ami ismt dnt lehet a vilgbajnoki kzdelem szempontjbl.
A Sportszablyzat vonatkoz passzusainak vltozsa nem merl ki annyiban, hogy jra engedlyezik a futam kzbeni kerkcsert. Mg 2005-ben a versenyzk sszesen ngy garnitra (szraz plyra val) gumit kaptak egy versenyhtvgre, idn htbl gazdlkodhatnak. Ez kevesebb, mint kt vvel ezeltt, amikor legutbb leglisak voltak a kerkcserk, akkor ugyanis tz szett llt a piltk rendelkezsre, a felhasznlhat gumik szmnak cskkentse mellett viszont az FIA feloldott egy fontos korltozst. A versenyzknek eddig bizonyos mennyisg gumit (2004-ben hrom, 2005-ben kt garnitrt) el kellett hasznlniuk mr az els edzsnapon, ettl az vtl kezdve azonban gy osztjk be az abroncsokat, ahogy akarjk. Mivel ezzel prhuzamosan a gumivlaszts hatridejt is kitoltk a szombati szabadedzsek elttrl az idmr kezdetig, a csapatokat 2006-ban semmi sem fogja arra knyszerteni, hogy pnteken sok krt tegyenek meg - mr csak azrt sem, mert a szombat dleltti plyaviszonyok hvebben tkrzik az idmrn s a versenyen vrhat krlmnyeket. Ezt nmileg ellenslyozza a kt szombati szabadedzs sszevonsa (lsd lent). A kerkcserket egybknt technikailag gy engedlyezte jra az FIA, hogy kivonta azokat a Parc Ferm-szablyok hatlya all. A nagydjak mostantl ismt rvid s gyors sprintek sorozatbl fognak llni, nem pedig egyetlen, hossz etapbl, ami tavaly sokak szerint a megbzhatsgra pl versenyekhez kzeltette a Forma-1-et. Ezzel sszhangban termszetesen a gumiszlltk visszatrnek a lgyabb keverkek hasznlathoz.
Az a tny, hogy a tavalyi idnyt kveten a Toyota s a Williams is csatlakozott a Ferrarihoz a Bridgestone-tborban, minden bizonnyal gyorstani fogja a japn gumigyrt fejlesztseinek temt. 2005-ben ppen az volt a Ferrari/Bridgestone tengely egyik f kerkktje, hogy hzon bell sem a gumiszlltnak, sem a csapatnak nem akadt valdi sszehasonltsi alapja, ezrt nem tudtk megllaptani, hogy az abroncsok vagy az aut - esetleg a kett egytt - volt felels a kudarcokrt. A Bridgestone helyzetnek ebben az vben illene drmaian javulnia, mivel azonban a Michelinnek ez lesz az utols idnye a Forma-1-ben, a francia cgnek nem kell a jelenlegi s jvbeni fejlesztsek kztt megosztania az erforrsait, ami knnyebbsg lesz: a Bridgestone-nak fel van adva a lecke.
|