Egy v tvlatbl visszatekintve egyrtelm, hogy elhamarkodottan tlkeztnk, amikor tavaly ilyenkor "Korszakvlts" cmmel vezettk fel a Forma-1 2009-es szablyvltoztatsait. Az elzsek szmt nvelni hivatott aerodinamikai mdostsok nem vltottk be a hozzjuk fztt remnyeket, s a KERS-sel egytt a hibrid hajts brndja is lekerlt egyelre a napirendrl. Ezrt ht az idn vakodunk a hangzatos beharangoztl, pedig most valban lezrul egy korszak: a benzinstratgia uralmnak 1994 s 2009 kztti korszaka.
A tankols engedlyezse ta eltelt 16 esztendben a csapatok stratgi szinte a tklyre fejlesztettk tudomnyukat. Kt versenyz prbajt az esetek tbbsgben az dnttte el, hogy melyikk tudott nhny krrel tovbb a plyn maradni boxkillsa eltt. Mivel az istllk egymst is kiismertk, a gyorsabb versenyzk mr csak azrt sem prblkoztak elzssel, mert jl tudtk, hogy nhny krrel tbbre elegend zemanyagszintjk rvn gyis vetlytrsuk el kerlnek majd. A futamok utols etapjra a legritkbb esetekben maradtak eldntend krdsek.
Ennek most vge. Mint ahogyan annak az 1991 ta bevett gyakorlatnak is, hogy a nagydjak gyztese 10 pontot visz haza. A Forma-1 trtnetnek hetedik klnbz pontrendszertl azt vrjk, hogy nagyobb kockzatvllalsra sztkli a versenyzket, s a ltvnyossg fokozsa a clja annak az elrsnak is, hogy a Q3-ba jut piltknak hasznlt gumikon kell rajtolniuk. Papron teht az idn is tbb elzst hoznak majd az j szablyok - csak nehogy gy jrjunk, mint tavaly.
A 2010-es Sport- s Technikai Szablyzat ezeken kvl is szmtalan apr, de rdekes jtst tartalmaz a kerkfelnikre vonatkoz szigortsoktl a bntetsi ttelek finomtsig.
A tankols betiltsa s kvetkezmnyei
A verseny kzbeni utntlts betiltst a FOTA javaslatra mg 2008 decemberben szentestette a Motorsport Vilgtancs - mghozz Max Mosley akkori FIA-elnk ellenvetsei ellenre. A dntst nem a versenyek izgalmasabb ttele motivlta, hanem egyrszt biztonsgi okok hzdtak meg mgtte, msrszt a csapatok sprolsi lehetsget lttak az utntlt berendezsek kiiktatsban.
A tervezmrnkknek mindebbl annyi csapdott le, hogy az eddigi benzinmennyisg kzel dupljt kell az autban elhelyeznik. A benzintankok mretrl eltr adatok lttak napvilgot, ami nem csoda, hiszen abbl a motor fogyasztsra is kvetkeztetni lehet, azt pedig egy csapat sem akarta nyilvnossgra hozni. A Sauber szerint mindenesetre eddig 120 s 140 liter kztt mozgott a tankok mrete, most viszont legalbb 200 - ms forrsok szerint 235 vagy akr 250 - literes tartlyokra lesz szksg. Okosabbak az idny folyamn sem lesznk, a tlen ugyanis eltrltk azt a szablyt, amely tavaly elrta a kezd zemanyagszintek kzzttelt.
Az eltrsekbl jl ltszik, mekkora elnyt jelenthet az alacsony fogyaszts. A Renault motorrszlegt irnyt Rob White elrulta: ha egy erforrs versenytvon 5 szzalkkal kevesebbet eszik, az egyenrtk azzal, mintha 1 szzalkkal ersebb lenne. A Renault motorjairl pont gy hrlik, hogy igen kedvez fogyasztsak, mg a Ferrari V8-asairl ppen ellenttes pletykk terjengnek. Arra viszont kevs az esly, hogy a versenyzk tmegesen fogyjanak ki a benzinbl az utols krkben, ami 1984 s 1993 kztt nem volt ritka ltvny. A mai motorok fogyasztst a csapatok pontosan ismerik, s a tank mrete sem korltozott, mg a turbkorszakban 220, majd 195, vgl 150 literben limitltk a tartly kapacitst.
A nagyobb benzintank beptsre tbb lehetsg knlkozott a tlen. Hogy az aut slypontja ne kerljn feljebb, a magastst igyekeztek elkerlni a csapatok, oldalirnyban pedig a tartly eddigivel megegyez, 80 cm-es szlessge kttte meg a mrnkk kezt. Maradt teht a hosszirny bvts, aminek hatsra 10-20 cm-rel hosszabb lett a 2010-es autk tengelytvja eldjeiknl. Fleg a McLaren, a Ferrari s a Sauber nylt meg a tlen, aminek aerodinamikai elnyei is vannak, pldul nagyobb bargeboard-ok frnek el az els kerekek s az oldaldobozok kztt. Ennek ellenre a csapatok igyekeztek sprolni a hellyel: a Ferrari pldul elvitte a versenyz mgl az olajtartlyt, s a vlthzba integrlta azt. 1998 eltt egybknt is ez volt a bevett szoks.
B 240 liternyi forr benzin nhny centimterre az lstl persze nem a biztonsg netovbbja, ezrt az FIA egy j trstesztet is elrendelt, hogy megkrdjelezhetetlen legyen a piltaflke hts falnak erssge. Ennek sorn vzzel teletlttt tankhoz kapcsolva tkztetik a tllcellt gy, hogy a kritikus felletetet 360 kN erhats rje. A tankolsi tilalom ms terleteken is befolysolta az aut tervezst: a fkek az eddiginl nagyobb prbattelnek lesznek kitve, s az aut slynak folyamatos cskkense miatt a felfggesztsnek is szlesebb tartomnyban kell mkdnie.
A tankolsoknak teht bcst inthetnk, a kerkcserk azonban megmaradnak, mi tbb, dnt fontossgak lesznek. Ezentl a szerelk frgesge hatrozza majd meg a boxba eltlttt idt, gy visszatrnek az 1994 eltt ltott 3 msodperc krli killsok. A Sportszablyzat egyik j pontja elrja, hogy az autkat kizrlag kzi ervel lehet majd felemelni.
Mindezeken tl szinte lehetetlen megjsolni, milyen hatsa lesz a tankols tilalmnak a versenyekre. A stratgia tern pldul nem a ksbbi, hanem a korbbi kills lesz az elnys a friss gumik miatt, de Jenson Button szerint rlt taktikkkal, pldul az els krben val kerkcservel is elrukkolhatnak majd az egybknt eslytelen csapatok. A Safety Car mgtt pedig nem a benzinsprols lesz az dvs, hanem ppen ellenkezleg: minl tbb zemanyagot lesz clszer elgetni abbl a feleslegbl, ami a lass temp miatt keletkezik.
Hogy tbb lesz-e az elzs, vagy kevesebb, arrl megoszlanak a vlemnyek. Sokan tartanak tle, hogy megmarad a vonatozs, mg Fernando Alonso szerint az eddiginl is nehezebb lesz htulrl elretrni. Button viszont gy vli, hogy a friss gumi, ami mell ezentl nem trsul nehezebb aut, akr kt msodperc elnyt is jelenthet a plyn, ami elg lesz az elzsre.
A gumik s felnik mdostsai
A Forma-1-ben hovatovbb nem mlhat el v a gumiszablyok mdostsa nlkl, s ebbl a szempontbl 2010 sem okozott csaldst - br a legfontosabb jdonsg, az els abroncsok keskenyebb ttele mg tavalyrl maradt a nyakunkon.
A vltozs oka a slick gumik visszatrse. 2008-ig az els s a hts gumikon is ngy-ngy, egyforma szlessg barzda volt, gy amikor ezek eltntek, az els futfellet nagyobb arnyban ntt, ami megvltoztatta az autk balanszt. A Bridgestone mr tavaly keskenyteni akart az els abroncsokon, de a felfggesztsket mr javban tervez csapatok krsre egy vvel elhalasztotta ezt a lpst. gy vgl most vltjk le a 245/55R13-as mret Potenzk a 270/55R13-asokat, de csak a futfellet cskken 25 mm-rel, a felnikre szerelt gumik 20 mm-rel lesznek keskenyebbek.
A kisebb mrethez j konstrukci is trsult, de a Bridgestone a hts abroncsok szerkezett is megerstette a magasabb zemanyagszint miatt. Emellett mind a ngy keverken mdostottak, hogy nveljk a gumik strapabrsgt s gyorstsk a bemelegedsket. A fokozott tartssgra szksg is lesz, mivel 14-rl 11-re korltoztk az egy htvgn felhasznlhat szettek szmt, s azt is elrtk, hogy 6-nak a kemnyebb, 5-nek pedig a lgyabb specifikcibl kell kikerlnie.
A pnteki edzsnapon 4 helyett ezentl 3 szraz garnitrt kell elkoptatni, kt elsdlegeset s egy opcisat. A htvge tovbbi rszre gy 10 helyett csak 8 friss gumiszett marad (mindkt keverkbl 4-4), de a szombati szabadedzs utn ugyangy egyet-egyet kell az FIA-nak beszolgltatni, mint eddig, vagyis az idmrre s a versenyre csupn 3-3 j garnitra marad. Az izgalmak fokozsa rdekben azt is elrtk, hogy a Q3-ba jutott tz piltnak az idmr utols etapjban hasznlt szetten kell elrajtolnia - feltve, hogy sem szombaton, sem vasrnap nincs szksg esgumikra.
Az idn nemcsak az abroncsokra, hanem a felnikre is kiemelt figyelmet fordtottak a szablyalkotk. Ez eddig elhanyagolt terlet volt: a Technikai Szablyzat mindssze a felnik tmrjt s a kerk szlessgt rta el, a gyrtk (Enkei, O.Z Racing, RAYS, BBS) mshol szabad kezet kaptak. Az elmlt vtizedben a felnik tmege 4-rl 3.6 kg-ra cskkent, hatkonysguk pedig mintegy 20 szzalkkal ntt, s idvel a csapatok aerodinamikai szakemberei is felfigyeltek az itt megbv lehetsgekre. 2007-tl elterjedtek az egyre kifinomultabb statikus kerkfedk, amelyek papron a jobb fkhtst szolgltk, de valjban az aut htulja fel irnyul lgramls javtsa volt a cljuk.
A j vilgnak vge. Az idei vtl kezdve a fkht csatornknak tilos a kerkanytl kijjebb elhelyezkednik s a kerkkel egytt forogniuk, emellett oldalrl nzve semmilyen elem nem takarhatja el a kerekek fellett. Az abroncson kvl a kerkre kizrlag vd- vagy dszt rteget, szelepet, balanszot, rgztpecket, illetve a guminyomst s hmrskletet mr eszkzt szabad ersteni, s a kereket egy darabbl ll, limitlt mret anyval kell rgzteni, ami ms alkatrszt nem rgzthet. Ez utbbi szably dacra a Ferrari kifejlesztett egy spci, kp formj kerkanyt a gyorsabb kerkcsere rdekben.
Nemcsak a kerkfedkre csaptak le, magukra a felnikre is szigorbb elrsok vonatkoznak. A felni tovbbra is csak homogn fmbl kszlhet, de ezentl a minimlis srsge 1.74 g/cm3 kell legyen, ami a tmeg nvekedst vonja maga utn. Az M18430 magnziumtvzet hasznlatt betiltottk. Szigor szablyokat hoztak a felni vastagsgra, tmrjre, s az abroncs rgztsnek mikntjre is, a kllk s a kerkagy kialaktsa tern azonban hagytak nmi szabadsgot.
Betiltottak minden eljrst, aminek clja a gumiban vagy a tltgzban lev nedvessg cskkentse, s elrtk, hogy a komplett kerknek egyetlen fix gztrfogattal kell rendelkeznie, mindenfle szelep s lgtereszt membrn nlkl - leszmtva a kerk felfjsra s leeresztsre szolgl szelepeket. Betiltottk a felni melegtket, s kiktttk, hogy az anya rgztsre s leszedsre szolgl eszkz (lgkulcs) csak srtett levegvel mkdhet.
j pontrendszer s egyb vltozsok
Ht v utn ismt j szisztma alapjn osztjk majd a pontokat a Forma-1-ben. A vltoztatsra a hivatalos indokls szerint elssorban a mezny kibvlse miatt volt szksg, jllehet a US F1 befuccsolsa miatt vgl mgsem 13, hanem 12 istll vg neki az idnynek. A tlen radsul az is bebizonyosodott, hogy az joncok - a Lotus, a Virgin s alighanem a Hispania is - valsznleg olyan tetemes htrnyban lesznek, hogy nekik desmindegy, az els 8 vagy az els 10 kap pontot. Hosszabb tvon termszetesen nekik is tbb eslyk lesz gy a pontszerzsre.
Az jts msik indoka az volt, hogy a nagyobb pontklnbsg miatt a versenyzk tbbet kockztatnak majd, de ezt a merben elmleti felttelezst Gerhard Bergertl Norbert Haugig sokan ktsgbe vontk. Arrl nem is beszlve, hogy helyezsek kztti pontklnbsgek arnyaiban minimlisan trnek el az eddigitl. Az j pontrendszer leosztsa: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Miutn tavaly Jaime Alguersuarinak egyetlen F-1-es tesztkilomter nlkl kellett bemutatkoznia, a csapatok krsre bekerlt a Sportszablyzatba egy j regula, amely felmentst ad az joncokat bevet istllknak a teszttilalom all. Az j versenyzk a szerzdtetsket megelz vagy azt kvet 14 napban egy napon t tesztelhetnek a versenynaptrban nem szerepl plyn. Ha az istll ezutn elll a piltacsertl, a kvetkez elszezonban egy tesztnapot levonnak a keretbl.
Ms terleteken viszont szigortottak a tesztkorltozson. Az idny vge s december 31. kztt hrom helyett csak egy nap ll rendelkezsre fiatal versenyzk kiprblsra, emellett nyolcrl ngyre cskkentettk az egyenes futsi tesztnapok szmt. Viszont ezeket mostantl t lehet vltani teljes mretarnyos szlcsatorns tesztre, ami hsz rs peridust foghat t, s nem vonatkozik r a 60 szzalkos mretarny-limit. Az j Sportszablyzat emellett megtiltja az F-1-es gumiabroncsok hasznlatt brmilyen plyn kvli, teht tesztpadon trtn adatgyjtsre, leszmtva az oldalerk, a grdlsi ellenlls s a lgellenlls mrst. Ez a szably a felni gyrtkra nem vonatkozik.
A felsoroltak mellett tbb apr vltoztatst is jvhagytak a Sportszablyzatban. Finomtottk pldul a bntetsi tteleket: az utols t krben vagy a leints utn kiszabott thajtsos bntets helyett 20 msodpercet, stop & go helyett pedig 30 msodpercet adnak hozz a versenyidhz, mg eddig egysgesen 25 msodpercet adtak hozz. A bntets futam kzbeni kiszabs utn pedig a versenyz legfeljebb ktszer szelheti t a clvonalat a letltsig - eddig hrom teljes krt megtehetett. Egyrtelmv tettk, hogy ha valaki egy htvge sorn a nyolcmotoros kereten fell kt extra erforrst is knytelen bevetni, a kvetkez futamon is tz rajthelyes bntetst kap.
A nagyobb mezny miatt ezentl nem 5-5, hanem 7-7 pilta esik ki a Q1 s a Q2 vgn, azt pedig a szksg diktlta, hogy a "nagy autgyrak" kett helyett hrom csapatot lthassanak el motorral. Ha a felvezet krben valaki lemarad, s a boxutcig nem tudja visszaszerezni pozcijt, csak a boxutcbl rajtolhat. Eltrltk azt a szablyt, amelynek rtelmben a lekrztt versenyzk a Safety Car mgtt megkerlhettk a meznyt, gy gyorsabb lehet a futamok jraindtsa. s vgl: piros zszl esetn minden rajtkockt ki kell hasznlni a rajtrcson a leparkolsra, rkezsi sorrendben, a pole pozcitl elkezdve. Eddig a pratlan oldalra kellett felllni, libasorban.
Nagyobb minimumsly s a Technikai Szablyzat egyb vltozsai
A 2010-es szablyok tovbbra is lehetv teszik a KERS hasznlatt, de a csapatok nkorltoz megllapodsnak ksznheten az idei futamokon nem lthatjuk 2009 taln legellentmondsosabb jtst. A "varzsgombtl" valsznleg nem vgleg bcsztunk el: a FOTA dolgozik egy energia-visszanyer rendszeren 2011-re, amely lltlag sokkal olcsbb lesz, mint a tavaly hasznlt.
A helyzet irnija, hogy a KERS szmzse ellenre benne maradt a Technikai Szablyzatban a minimumsly 605-rl 620 kg-ra trtn nvelse, amit eredetileg azrt tlttek ki a csapatok, hogy a nehezebb versenyzk se kerljenek htrnyba a KERS hasznlatval. Persze a tankols betiltsa miatt kapra jtt a 15 extra kil, mert br a minimumsly res tankkal rtend, a meghosszabbtott autk rtelemszeren nehezebbek is, s a felnik slya is nni fog.
Miutn az FIA tavaly rendet vgott az lgterelk rengetegben, kevs aerodinamikai elem maradt, amit mg megnyirblhattak, de azrt feltalltk magukat. Tilos ezentl a piltaflke mellett, az oldalfal fltt szrnyacskkat elhelyezni - tavaly a Williams prblkozott itt kt "szrfdeszkval", amit biztonsgi okokbl az FIA levetetett. 2006-ban a BMW az orrkpra helyezett "ikertornyokkal" kerlt hasonl helyzetbe, de ezentl tltsz szlvdt, antennt s pitot-csvet leszmtva semmi sem lehet az orrkpon. Egy j technikai regula pedig kimondja, hogy a kipufogrendszereknek csak kt kimenetk lehet, s szigortottk a kipufog- s a felfggesztsnylsok kialaktst is.
Ennek most vge. Mint ahogyan annak az 1991 ta bevett gyakorlatnak is, hogy a nagydjak gyztese 10 pontot visz haza. A Forma-1 trtnetnek hetedik klnbz pontrendszertl azt vrjk, hogy nagyobb kockzatvllalsra sztkli a versenyzket, s a ltvnyossg fokozsa a clja annak az elrsnak is, hogy a Q3-ba jut piltknak hasznlt gumikon kell rajtolniuk. Papron teht az idn is tbb elzst hoznak majd az j szablyok - csak nehogy gy jrjunk, mint tavaly. |