Futamelzetes - Brazil Nagydj
A5.hu 2008.10.30. 10:22
Tavaly gyermeteg hiba, most fnyes gyzelem utn rkezett Interlagosba Lewis Hamilton, mgsem lehet knny kivernie fejbl a 2007-es vadzrt, amelyen elvesztette 7 pontos elnyt Kimi Rikknennel szemben. Ezttal Felipe Massa eltt pislkol az esly, hogy a gyzelem kapujban megfossza t a vb-cmtl.
Az elz hrom idnyhez hasonlan az idn is Interlagosban, a 37. Brazil Nagydj helysznn dl el a forma-1-es vilgbajnoksg sorsa. 2005-ben Fernando Alonso trte meg Michael Schumacher dominancijt Sao Paolban, majd egy vvel ksbb a spanyol megvdte cmt. Tavaly Kimi Rikknen aratott valszertlen gyzelmet a McLaren jonca, Lewis Hamilton felett, aki a rajt pillanatban mg 7 pontos elnnyel llt a tabella ln.
A brit versenyzhz kegyes volt a sors, hiszen 12 hnap elteltvel eslyt adott neki, hogy kikszrlje a csorbt. Elnye most is 7 pont, a krlmnyek azonban vltoztak. Hamiltonnak most csak ferraris rivlisra kell figyelnie, akit ezttal Felipe Massnak hvnak, csapattrsra, Heikki Kovalainenre nem, mg egy vvel ezeltt Fernando Alonso is eslyes volt a vgs gyzelemre. Radsul Hamilton tavaly azutn rkezett Brazliba, hogy a sanghaji boxutca kavicsgyban hagyott 10 pontot tetemes frjbl, most viszont flnyes gyzelmet aratott a Ferrarik felett. A 2007-es esemnyek ettl fggetlenl Damoklsz kardjaknt lebegnek a feje fltt.
Ellenfele, Felipe Massa meg is prbl rjtszani erre. "Biztos, hogy Lewis igyekezni fog nyoms al helyezni engem, de valjban zr nyoms nehezedik rm, mert nincs vesztenivalm. Az embereink mellettem llnak, a nyoms pedig teljes egszben t terheli, klnsen, ha meggondoljuk, hogy mi trtnt vele tavaly ilyenkor" - zent a brazil Hamiltonnak. Hozztette: "Mindssze arra kell koncentrlnom, hogy vasrnap dlutn megnyerjem a versenyt, s lehetleg a csapattrsam vgezzen mgttem a 2. helyen. Csak a gyzelemre kell gondolnom. Az gy onnantl kezdve mr nem az n kezemben lesz, s majd kiderl, pontosan mit nyertnk meg."
Ha Massa nyer is, csak akkor lesz bajnok, ha Hamilton az 5. helynl rosszabb pozciban vgez. Amennyiben a britet hatodikknt intenk le, pontegyenlsg alakulna ki, de Massa jabb gyzelmvel bezsebeln a trfet (egyelre mindkt aspirnsnak 5-5 diadal ll a neve mellett). Hamilton termszetesen nem a 6. helyen szeretne vgezni, de nem is fogja trni magt a diadalrt.
"Nincs szksgem r, hogy megnyerjem a futamot, de ez nem fog megakadlyozni abban, hogy a lehet legjobb akarjak lenni a htvgn" - szgezte le a 23 ves versenyz. - "Sanghaj j plda volt erre: ahogy elkezddtek az edzsek pnteken, mr htra sem kellett nznnk. Nem akartuk tlhajtani magunkat, de az lre csppentnk, s knyelmesen nyertnk. Ebben remnykedek Brazliban is - egy csendes htvgben, amikor csak az autmra s a vezetsemre kell figyelnem."
Rzs menet
A Forma-1 harmincadik egyni vilgbajnokt egy olyan plyn fogjk felavatni, amely nem tartozik a legrgibb versenyhelysznek kz, de ma mr klasszikusnak szmt. Interlagos 1930-ban plt kt mestersges t kztt, amelyekrl nevt is kapta, de csak 1972-ben ltta vendgl a kirlykategria meznyt egy bajnoksgon kvli futamon. Ebben az vben nyert elszr vb-cmet brazil versenyz, Emerson Fittipaldi, gy a kvetkez vben mr a hivatalos programba is bekerlt a Brazil Nagydj, amely azta is stabil llomsa a naptrnak. Tz futamot azonban nem Sao Paulban, hanem a Rio de Janeiro melletti Jacarepaguban rendeztek.
A Forma-1 1990-ben trt vissza Interlagosba, de nem az eredeti, 7.8 kilomteres vonalvezetsre, hanem a ma is hasznlatos 4309 mter hossz aszfaltcskra. A megkurtts ellenre a plya npszer a versenyzk s a nzk krben is. A legkedveltebb fordul a clegyenest lezr, lejts Senna-S-kanyar, amely az egsz versenynaptr egyik legltvnyosabb szakasza.
"Szeretem ezt a plyt, mivel termszetes arnban fekszik, ahol lenygz rzs vezetni" - jelentette ki Hamilton. - "Mindig izgalmas, szoros versenyzst produkl. Ebben nagy szerepet jtszik, hogy az els kanyarhoz hossz clegyenes vezet, ahol bebjhatunk az ellenfl szlrnykba, majd elzst indthatunk. Radsul ebben a kanyarban mindenhol nagy a tapads, ezrt lehetsged van kockztatni, szrakozni egy kicsit."
Igazn temps v kevs tallhat Interlagosban, a legnagyobb kihvst a lass, alattomos kanyarokkal tzdelt kzps szektor jelenti. A versenyzk dolgt a rzs borts is nehezti. A szervezk idrl idre jraaszfaltozzk a plyt, de ez mindig csak ideiglenes szpsgtapasznak bizonyul. A htvge egyik legnagyobb krdse most is az lesz, maradt-e valami a tavalyi feljts jtkony hatsaibl, amelyek egybknt sem voltak teljes krek, hiszen a 4-es kanyar, a Descida do Lago fktvjn jkora hupli maradt
"Kvncsi vagyok, ugyanolyan aszfaltot tallunk-e az idn, mint 2007-ben" - elmlkedett a BMW versenyzje, Nick Heidfeld. - "Tavaly kellemes csalds rt, a plya felszne ugyanis mindig szrnyen hepehups volt. llandan javtgattk, de csak akkor jrtak elfogadhat eredmnnyel, amikor a 2007-es nagydj eltt a komplett plyt jraaszfaltoztk."
A buckk mellett az ramutat jrsval ellenttes krljrsi irny a msik akadly. Ennek azrt van jelentsge, mert mindssze hrom ilyen plya van a naptrban (Isztambul s Szingapr a msik kett), s a versenyzk nyakizma nincs hozzszokva ahhoz, hogy tbb a balkanyar, mint a jobb. Ez rendszerint fjdalmat okoz a futamon, ami clzott edzsmunkval enyhthet.
Lgszomjas motorok
Mszaki szempontbl Interlagos a kompromisszumok plyja, mivel vonalvezetse ktarc. A clegyenes - beleszmtva az eltte tallhat padlgzas trseket - 1220 mter hossz, s van egy rvidebb hts egyenes is. Ezekben a minimlis lgellenlls a clravezet. A kt egyenest azonban lass kanyarok ktik ssze, gy a csapatok a leszort errl sem mondhatnak le. Tl meredekre azonban nem llthatjk a lgterelket, akkor ugyanis versenyzjk sebezhet lenne az elzni vgy rivlisokkal szemben a clegyenes vgn.
A vgeredmny az arany kzpt, ezt azonban nem knny belni, a magas, 800 mteres tengerszint feletti magassg ugyanis negatvan befolysolja az aut aerodinamikai teljestmnyt, a buckk miatti nagy hasmagassg pedig a diffzor hatsfokt rontja. Emiatt a mrnkk viszonylag magas szrnyllst cloznak meg, a szmadatokat is kzl Honda pldul tzes skln 8-ast.
Kompromisszumot kell ktni a mechanikai csomaggal is. "A plya nagyon rzs, ezrt a felfggeszts belltsa ltfontossg" - figyelmeztetett a Renault hazai versenyre kszl jonca, Nelson Piquet. - "Olyan autra van szksged, amelynek futmve elg lgy a hepehupk s a kerkvetk meglovagolshoz, ugyanakkor a lass kanyarokban gyors irnyvltst tesz lehetv." A mrnkk inkbb az elbbi megolds fel hajlanak, a tl feszes futm ugyanis gtoln a hatkony kigyorstst a 12-es kanyarbl. Mivel ezutn hossz egyenes kvetkezik, a plya legfontosabb vrl van sz, amelynek kedvrt inkbb bevllalnak nmi alulkormnyzottsgot.
A ritka leveg nemcsak az aerodinamikai csomagot befolysolja, hanem a motorokat is. 800 mterrel az Atlanti-cen felett mindssze 930 bar a lgnyoms, ami 7-8 szzalkkal fogja vissza az erforrsok teljestmnyt. A Renault adatai szerint az interlagosi kr 60 szzalkt lehet padlgzzal megtenni, mg tengerszinten 56 szzalk lenne az arny. A BMW 65 szzalkot kzlt. A ritka leveg a dugattyk terhelst pldul cskkenti, a ftengelyt azonban nem, gy a motorok megbzhatsga a htvgn is fszerepet jtszhat. Akr a vb-cm eldntsben is, hiszen Massa friss V8-ast kap, Hamiltonnak viszont a Knban hasznlt motort kell hasznlnia, radsul Heikki Kovalainen mgtt ktszer mondta fel a szolglatot a Mercedes-egysg.
Interlagos nem tartozik a gumigyilkos plyk kz - kevs a gyors kanyar, s az aszfalt sem tl rdes -, tavaly mgis hamar elkoptak a szuperlgy abroncsok. A Bridgestone ezrt most egy fokozattal kemnyebb keverkeket vlasztott az vadzrra. "Tavaly tlsgosan lgy gumikat hoztunk, ezrt sok hlyagosodssal szembesltnk, mg azoknl a csapatoknl is, amelyek autja kmletes az abroncsokkal" - ismerte el Hirohide Hamashima, a japn gyr sportigazgatja. - "gy vljk, a kzepes s a lgy keverkek jobb vlasztsnak bizonyulnak, a vlts radsul extra kihvst jelent az istllknak, klnsen annak tkrben, hogy a tavaly vadonatj borts idkzben valsznleg sokat vltozott."
Hamashima ugyanakkor hozztette: "Sok szemcssedsre szmtunk, klnsen a htvge elejn,. Ennek kt oka van: Interlagos nagyon piszkos aszfalttal rendelkezik, s a szemcsseds eslyt a kacskarings kzps szakasz is nveli, fggetlenl a plyaviszonyoktl. Interlagos kiss megtveszt helyszn, mivel nem olyan gumigyilkos, mint gondolnnk, de az idjrs azz teheti, klnsen, ha olyan meleg lesz, mint tavaly."
Fgg jtszmk
A hsgre azonban csekly az esly. Az elrejelzsek kifejezetten hvs idt jsolnak a htvgre, 18-21 fok kztti cscshmrsklettel, radsul pntekre s szombatra enyhe est, vasrnapra pedig zporokat valsznstenek. Ha a meteorolgusoknak igazuk lesz, mlt mdon zrul majd le az eddig is ngy ess futamot hoz 2008-as szezon, az idjrs azonban gi lds nlkl is beleszl majd a bajnoki prharcba.
"Tavaly nagyon magas hmrsklettel szembesltnk itt, ami ltalban a Ferrarit hozza elnys helyzetbe, de most j esly van r, hogy hvsebb lesz az idjrs" - fejezte ki remnyt Martin Whitmarsh, a McLaren vezrigazgatja. - "Ez szoros versenyt gr, ami mindenkinek j."
Interlagos egybknt sem a Ferrari, sem a McLaren plyjnak nem nevezhet, mindkt istll 7-7 futamot nyert itt, az utbbi kt vben azonban a maranelliak risi flnyben voltak itt. Pontosabban Felipe Massa volt risi flnyben: 2006-ban sima gyzelmet aratott, tavaly pedig ismtelt volna, ha nem kellett volna tengednie a diadalt Kimi Rikknennek a vilgbajnoki cm rdekben. A fogadirodknl most is a brazil a favorit, a Ferrari szmra azonban akad nhny int jel, s nemcsak a McLaren sanghaji remeklse.
A legfontosabb, hogy mg a Ferrari ugyanazzal az autval vg neki a htvgnek, amelyet Japnban s Knban hasznlt, Wokingban nem llt meg az let, s az vadzrra is tovbbfejlesztettk az MP4-23-at, amely lltlag j hts terelszrnyat is kapott. Hogy hov a sietsg a 7 pontos elny birtokban? Ha valaki elfelejtette volna, a McLarennek mg a konstruktri vilgbajnoksgra is van eslye, mg ha a Ferrari 11 pontos frja megnyugtatnak tnik is.
A McLarennek viszont htrafel is figyelnie kell, hiszen egy nagyobb fiask esetn a csapatezstt is elveszthetik a 10 ponttal mgttk lesben ll BMW Sauberrel szemben. Robert Kubica szmra az egyni versengsnek is van ttje, hiszen mg korntsem biztostotta be a vilgbajnoki bronzrmet az t 6 ponttal kvet Rikknennel szemben.
A konstruktri tabella 4. helyrt folytatott kzdelem viszont mr eldlt a Renault javra a Toyota ellenben, gy Fernando Alonsra csak jutalomjtk vr azon a plyn, ahol mindkt vb-cmt bebiztostotta. Ms krds, hogy a Renault mrnki grdjt irnyt Pat Symonds szerint az R28-nak (valamint a benne dobog erforrsnak) "meg fog gylni a baja" a 12-es kanyartl az els kanyarig tart gyorsulsi szakasszal, amely emelkedn hzdik.
A mezny hts fertlybl David Coulthard az, akit a legnagyobb figyelem fog vezni a htvgn. A Red Bull 37 ves veternja utols nagydjn ll rajthoz Brazliban, mieltt 15 F1-es szezon s 13 nagydjgyzelem utn szgre akasztja legendss vlt, Szent Andrs-keresztes buksisakjt.
|