Öveket becsatolni!
2006.04.21. 23:27
Talán meglepő, de az F1-es versenyautó pilótafülkéje biztonságos munkahely. Erről nem csupán a szénszálas anyagú monocoque, a testreszabott kagylóülés, a bukósisak és a tűzálló overall gondoskodik, hanem ebben a biztonsági övnek is kulcsszerepe van.
Noha a fejlődés mindig irtózatosan gyors volt a Forma-1-ben, a biztonsági öv használatát csak 1972-ben tették kötelezővé. Ma már a vadászrepülőkéhez hasonló hatpontos biztonsági övvel szíjazzák be a pilótákat. Két heveder a vállaknál, kettő a medencénél, kettő pedig a lábaknál rögzít. Az alaposan beszíjazott pilótáknak csak annyi szabad mozgásuk marad, amennyi a kormányzáshoz, a gombok, kapcsolók kezeléséhez kell. Persze, nem ez az egyetlen eset a Forma-1-ben, ahol a biztonság fontosabb a kényelemnél…
A pilótákat egyébként olyan szorosan préselik a kagylóülésbe, hogy a biztonsági öv bekapcsolásához külső segítséget kell igénybe venniük. Ezzel szemben az öv hevederei egyetlen kézmozdulattal kioldhatók, így vészhelyzetben mindössze öt másodperc szükséges ahhoz, hogy a pilóta kicsatolja az öveket és kiugorjon az autóból.
Az övek elsődleges szerepe az, hogy ütközéskor védjék a pilótákat a kormánynak csapódástól. De mindeközben maguk a szorosan becsatolt övek sem okozhatnak sérülést nekik. Ennek az ellentmondásnak a kiküszöbölésére az övgyártók és a Forma-1-es istállók számos közös kísérletet végeznek. A tesztek során igyekeznek megtalálni az optimális arányt a legerősebb és a leginkább elasztikus anyagtulajdonságok között.
A biztonsági öv használata olyan alaptétel a közúti autózásban, hogy már az autóvezető-képzést is azzal kellene kezdeni az első órán, hogy „Először becsatoljuk az övet!” – emeli ki az övek kulcsszerepét az Allianz Hungária szakértője. Hiába a légzsákok páratlan fejlődése és terjedése, a biztonsági öv változatlanul az elsőszámú életvédelmi berendezés az autóban. Sőt, a légzsák csak is akkor tudja megvédeni a sofőrt és az utasokat, ha a biztonsági öv be van kapcsolva, figyelmeztet a szakértő. A Forma-1-es pilótákkal szemben a személygépkocsik vezetői és utasai sokkal kényelmesebben vannak beszíjazva. A kényelem, a lazább testhelyzet viszont körültekintést is igényel, hiszen ilyenkor még fontosabb, hogy a megfelelő utazási és vezetési pozícióban helyezkedjenek el, jól állítsák be az ülést, a háttámlát, és ennek megfelelően jól helyezzék el magunkon a biztonsági övet. A medencénél keresztben futó övrészt például szorosra állítsuk be, mert csak így tud megfelelő védelmet nyújtani, tanácsolja az Allianz Hungária szakértője.
Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a biztonságos utazás érdekében ma már a hátsó ülésen utazó utasoknak is kötelező becsatolniuk az övet. Ha az utastérben kisgyermek is utazik, feltétlenül használjunk gyermekülést, és természetesen a hozzá tartozó biztonsági övet. A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően ma már az autóban utazó kutyusok számára is létezik megfelelően kialakított biztonsági öv. Hogy széles körű elterjedése mikorra várható, arra egyelőre becslések sincsenek. Bár nekünk magyaroknak még az embert védő öv használatában is súlyos lemaradásaink vannak!
Nagyított kép
|