Csals, nem mts - trkkzsek a Forma-1-ben
2006.04.07. 13:50
A 2006-os szezon kezdete sem szklkdtt a botrnyoktl, ugyanis mr Bahreinben feltnt az ellenfeleknek, hogy a Ferrari szrnyaival nincs minden rendben. Azonban nem most fordul elszr el ilyen eset a Forma-1 trtnetben…
Jkora botrny kerekedett a Ferrari s persze a McLaren, valamint a BMW ltal is hasznlt hajlkony szrnyak krl. Ha visszatekintnk a Forma-1 tbb mint 55 ves trtnetre, akkor tbbszr is elfordult olyan eset, hogy a mrnkk vagy kijtszottk a szablyokat vagy a paragrafusoknak megkerestk azokat a kiskapuit, amelyet kihasznlva gyorsabb tehettk autikat. rdekes mdon az tvenes, hatvanas vekben nem volt mdi a csals, vagy legalbbis nem derltek ki a turpiszsgok. Mindez a hetvenes vektl jtt divatba, amelybe taln belejtszott a sportg elzletiesedse is.
Mricsklsek s kizrsok
1976-ban James Hunt hiba nyerte meg Spanyol GP-t, a verseny utni mrlegels sorn a McLaren-Ford 1,8 millimterrel szlesebb volt a megengedettnl. A szablyok egybknt v kzben vltoztak meg, amely szerint pont a spanyol versenytl a kocsi nyomtvja nem lehetett szlesebb, mint 215 millimter, s a hts szrny sem nylhatott htrbb a hts tengelytl, mint 80 millimter. (A jaramai verseny utn egybknt Laffite Ligier-jn 15 millimterrel htrbb volt a szrny, mint az el volt rva.) Ksbb a McLaren fellebbezett a szvetsgnl, amelyet a FISA elfogadott. Az indokls szerint a Good Year gumik voltak szlesebbek a megengedettnl, amirl a csapat nem tehetett s ezzel Hunt visszakapta a kilenc pontot a Francia Nagydj eltt, amely jl jtt a vgelszmolsnl. Az angol pilta ugyanis egsz vben kemny csatt vvott a Nrnburgringen balesetet szenvedett Niki Laudval. Vgl Hunt rlhetett: egy pont elnnyel megnyerte a vilgbajnoksgot.
Porszv Brabham
1978-ban Gordon Murray, a Brabham csapat tervezmrnke unta meg a wing-car Lotuszok flnyt s az amerikai Chaparral tallmnyt lemsolva. (Az tletet Jim Hall 1970-ben ptett CanAm Chaparral-Chevroletjrl koppintotta. Itt a kocsi hts rszre kt ventiltort szereltek, amely a fldhz tapasztotta a kocsit.) Murray is egy hatalmas ventilltor szerelt a kocsi htuljra, amely egyszeren az aszfalthoz szvta az autt. A porszv Brabhamet egybknt azrt tiltottk be, mert mozg aerodinamikai alkatrszt tilos hasznlni. Az illetkesek 1969-ben Graham Hill s Jochen Rindt barcelonai balesete utn hoztk ezt a szablyt. (A "szrnyrlet" akkoriban lte virgkort s a legtbb autn hossz rudakra szereltk a lgterelket, amelyeket madzaggal mozgatott a versenyz. Kanyarban bednttt, hogy legyen leszorter, az egyenesben pedig vzszintesbe hozta, hogy cskkenjen a lgellenlls. A magasra szerelt szrnyak azonban sokszor letrtek s balesetet okoztak.) Mozg aerodinamikai alkatrszt tilos hasznlni, ventiltort viszont nem! Murray indoklsa szerint a Brabham BT46-os htuljra szerelt ventiltor a motor htst hivatott javtani. Ez rszben igazi is volt, csakhogy volt egy nem elhanyagolhat j tulajdonsg is. Murray a kocsi oldalt teljesen leengedte a fldre, s az alvz alatt keletkez csatornbl a menet kzben mkd ventiltor kiszvta a levegt. A Brabham mintha snen ment volna s hihetetlen kanyarsebessget rt el. Lauda a "porszvs-Brabhammel" megnyerte a Svd Nagydjat, m vgl az ellenfelek tiltakoztak. A csodafegyvernek volt ugyanis egy mellkhatsa: a ventiltor a plyn lv sszes port s apr kavicsot a mgtte jvk szembe szrta. A szvetsg vgl helyt adott az vsnak s betiltotta a porszv Brabhamknt elhreslt konstrukcit.
Lifteznek a Forma-1-sek
A Lotus csapat az 1980-as esztendben egy gynevezett dupla-karosszris versenyautt ptett. Chapman a szablyknyv angol verzijban lv kiskaput hasznlta ki. Angolul ugyanis az alvz, azaz "chassis" egyes s tbbet szmban is azonos alak. Ksbb Chapman elmondta, hogy gy rtelmezte a szablyt, hogy tbb alvzat is lehet pteni. Az egyik vzra a versenyz kerlt az oldals lgcsatornkkal, a msikra a felfggeszts s az aut tbbi rsze, mint a motor s a vlt. A kt vz pedig szpen ssze volt cssztatva, gyhogy az knyelmesebb tette a versenyzre hat erhatsokat a kanyarokban. Menet kzben a pilta a hidraulika segtsgvel leengedte a bels vzat s a kocsi hasmagassgt a kvnt szintre cskkent megnvelve a szvhatst. A szvetsg ellenrei az els vizsglatok sorn nem talltak semmi kifogsolnivalt a konstrukcin, s a Spanyol Nagydj edzsn elindulhatott a Lotus 88-as. Az ellenfelek azonban megijedtek Chapman jabb zsenilis tlettl s addig nystltk a FISA-t mg az betiltotta a dupla vzas Lotus-t.
Az 1981-es szezonban egybknt "liftezni" kezdtek a Forma-1-es kocsik. Mindezt azrt, mert a szoknykat a szablyok betiltottk, s ezltal romlott a kocsik tapadsa. A hidraulikval kombinlt felfggeszts tlete Gordon Murray, a Brabham tervezmrnknek a fejbl pattant ki. A szablyok csupn azt rtk el, hogy az aut alvznak a "boxbl kijvet s a boxba bejvet" 6 centimter magasan kell lennie az aszfalt felett. Azt nem, hogy kint a plyn is. Nos, Murray olyan autt ksztett, amely miutn elhagyta a boxutct, a felfggeszts gombnyomsra leengedte a kocsit s az szinte teljesen rtapadt az aszfaltra, majd mieltt a versenyz visszajtt volna a bokszba, egy gomb megnyomsval jra a szablyos magassgba llt a kocsi alvza. A megolds krnknt mintegy 3 tized msodperces elnyt jelentett Piquetnek s a msik Brabham piltjnak Hector Rebaque-nak. Ez utbbi szrt szemet a konkurencinak. Mert az, hogy Piquet gyors volt azt tudta mindenki, de hogy a fizets pilta, Rebaque is jl menjen, az csoda szmba ment. (A mexiki egybknt messze legjobb szezonjt teljestett 1981-ben. Hromszor vgzett a negyedik helyen, egyszer pedig az tdiken, mikzben korbban sokszor mg a versenyre sem tudta magt kvalifiklni.) Ezzel tulajdonkppen a szrnyas autra vonatkoz tiltst jtszotta ki a Brabham. A megolds persze nem marad titokban. A teljes mezny elkezdte msolni, a FISA pedig megtrte a megoldst, st a San Marin-i Nagydj utn szablyosnak tltk.
Mindent a turb ellen
1982-ben a mrnkk jabb trkkt tallta ki, a turbk elleni htrny lekzdsre. A turbmotoros gyri csapatok ellen kzd FOCA istllk rejtett vztartllyal prbltk eslyeiket nvelni. A knnyebbre ptett autkba egy vztartlyt rejtettek el, amelyet feltltve ppen az elrt slyhatron voltak. A verseny kzben a tartlybl szpen kiengedte a versenyz a vizet s a kocsi jelentsen felgyorsult. Ez krnknt fl msodperces elnyt jelentett. Riban Piquet nyerte a versenyt, Rosberg eltt, mindketten a Cosworth szvmotorjt hasznltk. A turbs csapatok rjttek a trkkre s azonnal tiltakoztak, de a brazil rendezk elutastotta az vst. (Mirt ne utastotta volna el, hiszen egy brazil nyerte a versenyt!) A turbs csapatok a nemzetkzi szvetsg sportbizottsgnl, a FISA-nl fellebbeztek, ahol a francia Jean-Marie Baleste volt az r, aki tudvalevleg a turbk prtjn llt. Utlag az els s msodik helyezettet kizrtk s a Renault turbjt hajt francia Prost nyerte a viadalt. Csakhogy kzben bebizonyosodott, hogy Riban mind a 22, nem turbs autba vztartlyt szereltek, de csupn kt versenyzt bntettek. A szvmotoros csapatok ezrt bojkottltk az imolai futamot, amely majdnem megrendezsre sem kerlt, mert nem jtt ssze a minimlis indulszm. Vgl a Tyrrell hzta ki a bajbl a FISA csapatokat.
A nyolcvanas vekben egybknt elg gyakori volt, hogy a verseny utni ktelez mretkezs sorn zrtak ki versenyzket. Niki Laudt a 82-es zolderi futamon elrt harmadik helytl fosztottk meg, mert az autja a megengedettnl knnyebb volt. gy jrt ksbb Alain Prost 1985-ben. A kistermet francia megnyerte ugyan a San Marin-i Nagydjat, m a mretkezs kzben kt kil mnuszt mutatott a mrleg, s ezrt trltk Prost eredmnyt. A futamot gy Elio de Angelis nyerte, aki egy mtert sem vezetett a verseny sorn.
Trkks Ken
A Forma-1 eddigi legslyosabb bntetst Ken Tyrrell kapta az FIA-tl: az 1984-es idnybl kizrtk a csapatot! (A skt fakeresked egybknt a legtbb "gaztettet" kvetette el a Forma-1-ben, nem kevesebb, mint 22 alkalommal bntette a szvetsg szablytalansgok miatt.) A szksg tallkonny teszi az embert. Ezt az lltst tmasztotta al a Tyrrell csapat esete is, amely a 84-es szezonban utols mohiknknt hasznlta az srgi Cosworth szvmotorokat, mikzben a teljes mezny mr a turbval futott. Tyrrell megprblta felvenni a kesztyt s, hogy a 150-200 lers htrnyt lekzdje, csalshoz folyamodott. Tette mindezt azrt, mert az reg Ken gy tlte meg, hogy a turbs csapatok sem szentek. k ugyanis azrt, hogy a megengedett 220 literes tartlyba tbb benzint prseljenek, lehtttk az zemanyagot mnusz 53 fokra s ezltal mintegy 15 literrel tbbet lehetett a kocsikba tankolni. Mivel az zemanyag htst nem tiltotta egyetlen paragrafus sem, szinte a teljes turbs mezny alkalmazta ezt a trkkt. Persze nem sokig. A kvetkez vben az FIA betiltotta a httt benzint. De 1984-ben Ken sem volt rest s megcsinlta a maga trkkjt a turbk ellen. A Tyrrellek klnleges vztartllyal rendelkeztek, amelybl a motorba fecskendeztk a vizet, csakhogy a vzbe a teljestmny fokozsra alkoholszmazkok is kerltek, amely viszont tilos volt. A csalst azzal tetzte Tyrrell, hogy a futamok vge eltt a Tyrrellek belltak vizet tankolni, amelybe viszont apr lomgolycskk voltak, hogy az egybknt tl knny versenyaut megfeleljen mrlegelskor. A kt tyrrelles pilta, ksznheten a turpiszsgoknak is, egszen jl ment. Ktszer mg a dobogra is felllhattak: Bellof harmadik lett Monacban, Brundle pedig msodik Detroitban. A csals ez utbbi versenyen derlt ki. A FISA-ellenrk szagot fogtak s tzetesen tvizsgltk az angol pilta autjt a verseny utn. A Tyrrellt kizrtk az 1984-es idnybl, trltk az addig elrt eredmnyeket s elvettk a csapat 13 pontjt is. Emell pedig 1 milli dollros bntetst szabtak ki 'Uncle Kenre'.
Chipek, szrnyak, fkek
1994-ben a Benettont vdoltk azzal, hogy illeglis szoftvert hasznl kiprgsgtlknt, m ezt nem sikerlt bizonytani. Kt csals azonban kiderlt az angol csapatnl. A Nmet Nagydjon tankols kzben a benzin Verstappen autjra mltt, ami kigyulladt. Az ellenrk elkezdtek vizsgldni s kiderlt, hogy azrt ment mell a benzin, mert a Benetton kivett egy szelepet a tankol-berendezsbl, hogy rvidebb id alatt tudjanak benzint utntlteni. A Belga Nagydjon Schumacher fenklemeze szrt szemet az FIA embereinek. Mint kiderlt az aut aljra csavarozott deszka 1,6 millimterrel volt vkonyabb a megengedettnl. A csapat ugyan fellebbezett, arra hivatkozva, hogy egy megprdls sorn a kavicsgy s az aszfalt gyalulta le a hinyolt rteget, m a szvetsg funkcionriusai hajthatatlanok voltak, megsemmistettk Schumi gyzelmt.
1998-ban a McLaren hasznlt klnleges fkrendszert. Az autnak kln-kln pedllal lehetett fkezni a jobb illetve a bal oldali fkjeit, ezzel elsegtve a kanyarodst. A McLaren mint kiderlt a 97-es zeltwegi futam ta hasznlta a szerkezetet, amely kanyaronknt majd fl msodpercet hozott Hkkinennek s Coulthardnak. Egy fot rulta el a McLaren csodafkjeit, amelyen jl ltszott, hogy mg a kanyarv kifel vezet rszn is izzanak a kocsi fkbettjei. John Barnard, aki akkor az Arrows technikai igazgatja volt, az FIA-hoz fordult: „Szabad egy msodik fkpedlt is bepteni az autba?”; „Nem, nem szabad.” - jtt a vlasz az FIA rszrl. A McLaren is megkrdezte, k azt a vlaszt kaptk: „Igen, szabad, mert a szablyok nem tiltjk. De csak abban az esetben, ha mindkt pedlt a versenyz mkdteti s nem elektronikus rsegtsrl van sz.”; Idkzben a tbbi csapat, a Williams s a Jordan is tesztelte a kt fkpedlos megoldst, m a Ferrari, aki le volt maradva a fejlesztsben, st tulajdonkppen neki sem fogott, az FIA-hoz fordult, hogy tiltsk be. A szezon msodik versenyn, Interlagosban a Ferrari 47 oldalas tiltakozst nyjtott be a szvetsghez, krve a McLaren tallmnynak betiltst. Az FIA ngytag delegcija (egy mexiki, egy cseh s egy libanoni (!) valamint Charlie Whiting) sszeltek s a verseny eltti napon bejelentettk: a McLaren fkrendszere szablyellenes. Hkkinen az ezstnylban azonban a csodafkek nlkl is krbeautzta a teljes meznyt.
1999-ben a Ferrarik szintn a szrnyakkal prbltak jogosulatlan elnyt szerezni. A malajziai futam utn robbant ki a botrny, amikor az FIA-ellenrk a maranelliak oldals s els lgterelit talltk szablyellenesnek s a futam utn Eddie Irvine-t s Schumachert is kizrtk. (A versenyt az r nyerte, Schumi eltt.) A Ferrari fellebbezett, a pontatlan mrsre hivatkozva, amelynek a szvetsg helyt adott. (A rossz nyelvek szerint azrt, hogy az utols futam eltt nylt maradjon a vb-cmrt folytatott verseny Irvine s a mclarenes Hkkinen kztt.)
Gumik s benzintartly
Az utbbi vekben kt ltvnyos csalst tartanak szmon a krnikk. 2003-ban a Michelin-t meszeltk el az FIA rszrl, mert a vetlytrs Bridgestone rjtt, hogy a francik gumijai a futam eltt ugyan szablyosak, de a futam kzben "megnylnak" s ezltal nagyobb felleten tapadnak. A hungaroringi verseny utn kirobbant botrny tetzseknt a Ferrari feljelentette a Michelint, mert szerintk a francik szablyellenes abroncsokat szlltanak csapataiknak. A Michelin csupn azt a kiskaput hasznlta ki, hogy a gumik futfellett csupn a verseny eltt mrtk le, utna nem. A Ferrari feljelentse alapjn az FIA vkzben hirtelen megvltoztatta az eddigi gyakorlatot s a gumik mrett nemcsak a verseny eltt, hanem utna is megvizsglja. Ettl viszont az addig szenved Schumacher - mit tesz Isten - hirtelen megtltosodott s megnyerte a mr elveszettnek hitt vilgbajnoki cmet.
Tavaly a BAR autk benzintartlya nem felelt meg az elrsoknak. Button autjban a San Marini Nagydj utn kt rejtett zemanyagcellt talltak a tankon bell, s a vd szerint az azokban lv zemanyagot ballasztknt hasznlta a csapat. Az engedly nlkli megoldssal futam kzben a megengedett slyhatr alatt futhattak az istll versenyzi, ami rtkes szzad, st tizedmsodperceket jelentett a tbbiekkel szemben. Az elhasznlt zemanyagot vgl az utols tankolsnl feltltttk, gy rte el a ktelez 600 kilogrammos slyt a kocsi. Az FIA az Imolban a harmadik helyen vgzett Jenson Buttont s az tdikknt befutott Takuma Szatt is megfosztotta a pontjaiktl, s nem indulhatnak a kvetkez kt futamon, Spanyolorszgban s Monacban. Az istll flves eltiltst kapott, de ezt egy vre felfggesztettek.
|