Vettel nyert Abu Dhabiban, ő a legfiatalabb világbajnok
A5.hu 2010.11.14. 15:53
A hihetetlenül izgalmas Abu Dhabi Nagydíjon a pontversenyben előzőleg csak a 3. helyen álló Sebastian Vettel hibátlan győzelemmel zsebrevágta a világbajnoki címet is, míg a Ferrari egy otromba stratégiai hibával mindössze a 7. helyre hozta be a favorit Fernando Alonsót.
Sebastian Vettel hibátlan győzelmet aratott az idény egészéhez méltó izgalmakat tartogató Abu Dhabi Nagydíjon, és ezzel a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett.
A Red Bull 23 éves, 4 hónapos és 11 napos versenyzője ötödször nyert az idén, de most először, vagyis a lehető legjobbkor vezeti a pontversenyt, miután a hétvégét éllovasként kezdő Fernando Alonso a Ferrari taktikai hibája után csak a 7. helyen ért célba, és 2. lett a pontversenyben.
A halovány teljesítményt nyújtó Mark Webbert a spanyol mögött intették le, így a 3. helyre csúszott vissza a tabellán, és csak a Red Bull Interlagosban megnyert konstruktőri vb-címének örülhetett. Vettel mögött a McLaren párosa: Lewis Hamilton és Jenson Button végzett, így a három legutóbbi világbajnok állhatott fel a dobogóra a villanyfényben végződő évadzárón.
Alonso kálváriája már a rajtnál elkezdődött: nem jelentett veszélyt az első sorból elrajtoló Vettelre és Hamiltonra, ráadásul a mellőle induló Button is megelőzte, így a 4. helyre csúszott vissza, közvetlenül Webber elé, aki ekkor még fő vb-riválisának tűnt.
Néhány kanyarral később elszabadult a pokol: a csapattársával, Nico Rosberggel csatázó Michael Schumacher megpördült a 6-os kanyar kijáratánál, és Tonio Liuzzi már nem tudta kikerülni a németet. Liuzzi frontálisan ütközött Schumacherrel, és Force India felkaptatott a Mercedesre - szerencsére épp elkerülve a hétszeres bajnok fejét.
A Safety Cart azonban beküldték, és ez döntő momentumnak bizonyult a bajnokság szempontjából, mivel többen azonnal bementek a boxba, hogy lecseréljék szuperlágy gumijaikat, és a célig a tartósabb közepes keverékre váltsanak. Köztük volt Rosberg, Vitalij Petrov, Jaime Alguersuari is.
A roncsok eltakarítása után a 6. körben indították újra a mezőnyt, és Vettel szokás szerint esélyt sem hagyott üldözőinek az előzésre a repülőrajtnál. A német mögött Hamilton, Button, Alonso, Webber és Massa sorrendben ment el a mezőny, majd Rubens Barrichello, Kamui Kobayasi és Adrian Sutil következett a sorban, bár utóbbit Robert Kubica néhány kanyaron belül megelőzte.
Vettel hamar 2.1 másodpercre növelte előnyét Hamilton előtt, de a 11. körben ez a felére olvadt, és a német elkezdett panaszkodni a szuperlágy gumik kopására. Mivel az időmérőn 4 mért kört tett meg rajtuk, ez nem volt meglepő. Eközben a Red Bull boxba hívta Webbert, és a Ferrari úgy döntött, hogy inkább az ausztrál taktikáját követi le, nem a látszólag szenvedő Vettelt tartja szem előtt.
A kitűzött célt elérték: miután a 15. körben Alonso kereket cserélt, Webber elé tért vissza a pályára. Ebben az is közrejátszott, hogy Jaime Alguersuari csatára kényszerítette az ausztrált, hiába vezet a Red Bull testvércsapatánál, a Toro Rossónál. A Ferrari Massát is használhatta volna Webber feltartására, de a brazilnak nem volt elég két plusz kör, hogy átugorja a Red Bullt a kiállása után.
A Ferrari győzelme azonban pirruszi volt: hiába maradt Alonso Webber előtt, mindketten Rosberg és Petrov mögött találták magát, akiknek már nem volt hátra kerékcseréjük. A spanyolnak a pályán kellett megelőznie őket, ha bajnok akart lenni. Negyven köre volt rá, de ez sem volt elég.
Az idén gyakran hibázó Petrov ugyanis ezúttal egy rossz mozdulatot sem tett, és biztosan tartotta maga mögött Alonsót, amivel a Renault-motorokat használó Red Bull malmára hajtotta a vizet.
Az élen eközben Vettel egy körrel Hamilton után, a 25. körben cserélt kereket. A kiállás előtt csak 1.9 másodperc volt kettejük között, de Vettel kevesebb időt töltött a boxutcában, így az egymással birkózó Kamui Kobayashi és Robert Kubica elé tért vissza a pályára, míg Hamilton épp mögéjük.
Kubica a tumultust kihasználva körbeautózta Kobayashit, de a japánt szintén megelőző Hamiltonnak már megálljt parancsolt, és ezzel biztossá vált Vettel győzelme. A közepes gumikon rajtoló lengyel csak 9 körrel a leintés előtt, a 46. körben állt a szuperlágy keverékért, és Petrovnak hála addigra elég előnyre tett szert ahhoz, hogy csapattársa és Alonso előtt térjen vissza a boxból.
Alonsónak így már három autót (Rosberg, Kubica, Petrov) kellett volna lenyomnia a 4. helyhez, amire Vettel győzelme esetén szüksége volt, de küzdelme kilátástalannak látszott. Petrov mögött szenvedve szinte körönként lecsúszott a pályáról, igaz, Webber még szürkébb volt, és a spanyol bakijait sem tudta kihasználni. Igaz, legalább nem integetett neki, amiért nem engedte el, mint Alonso Petrovnak.
Vettel kiállása után Button 16 körön át vezetett, és bár 44 körön át épen tartott gumijait, végül annak ellenére Hamilton mögé, a 3. helyre jött ki a pályára, hogy csapattársát Kubica feltartotta. A két McLaren tandemben futott be Vettel mögött, így bebiztosították a konstruktőri 2. helyet a Ferrari előtt.
Vettel végül 10 másodperces előnnyel nyert, így stílszerűen, és az utóbbi öt versenyen nyújtott teljesítményének fényében megérdemelten szerezte meg a bajnoki trófeát. Végül 4 ponttal előzte meg Alonsót, 14-gyel Webbert és 16-tal Hamiltont.
Abu Dhabi Nagydíj, verseny:
01. Vettel Red Bull-Renault
02. Hamilton McLaren-Mercedes + 10.1
03. Button McLaren-Mercedes + 11.0
04. Rosberg Mercedes + 30.7
05. Kubica Renault + 39.0
06. Petrov Renault + 43.5
07. Alonso Ferrari + 43.7
08. Webber Red Bull-Renault + 44.2
09. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 50.2
10. Massa Ferrari + 50.8
11. Heidfeld Sauber-Ferrari + 51.5
12. Barrichello Williams-Cosworth + 57.6
13. Sutil Force India-Mercedes + 58.3
14. Kobayashi Sauber-Ferrari + 59.5
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1:03.1
16. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1:04.7
17. Kovalainen Lotus-Cosworth + 1 kör
18. Di Grassi Virgin-Cosworth + 2 kör
19. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
20. Klien HRT-Cosworth + 2 kör
21. Trulli Lotus-Cosworth + 4 kör
Leggyorsabb kör: Hamilton, 1m41.274s
Kiesők:
Glock Virgin-Cosworth 44
Schumacher Mercedes 1
Liuzzi Force India-Mercedes 1
|