Vettel simán nyert, a McLarenek leszakadtak Suzukában
A5.hu 2010.10.10. 10:18
Sebastian Vettel maga mögött tartotta Mark Webbert, így az idén is magabiztos győzelmet aratott a Japán GP-n. A két Red Bull mögött Fernando Alonso végzett, miután nem vált be Jenson Button taktikája, Lewis Hamilton McLarenjében pedig megint elromlott a váltó.
Néhány órával azután, hogy megszerezte a pole pozíciót, a győzelmet is bezsebelte a Japán Nagydíjon Sebastian Vettel, így előrelépett a világbajnokság 3. helyére, és 14 pontra faragta hátrányát a vezetést tovább őrző Mark Webber mögött.
Az ausztrál ezúttal 2. lett, így a Red Bull Monaco után ismét kettős győzelmet aratott, de csak azután, hogy az őt lerajtoló Robert Kubica Renault-járól leesett a jobb hátsó kerék.
A dobogó legalsó fokára Fernando Alonso állhatott fel, aki Vettellel azonos pontszámmal a tabella 2. helyén maradt. A McLarenek ponthátránya viszont az egy győzelemmel behozható mérték fölé nőtt, miután a jó tempót diktáló Lewis Hamilton váltójából elment a hármas fokozat, így csak 5. lett az alternatív gumitaktikájára ráfaragó Jenson Button mögött.
Bár az eső a versenyen is távol maradt Suzukától, a mozgalmas Japán Nagydíj első említésre méltó eseményéig még a rajtot sem kellett megvárni. Lucas di Grassi már a rajtrácsra menet összetörte Virginjét a 130R kanyarban, valószínűleg a felfüggesztés hibája miatt.
A startnál újabb négy autó esett ki. A remekül rajtoló Vitalij Petrov a lassan elinduló Nico Hülkenbergnek ment neki még a rajtrácson, amikor lekövette az előtte balra húzódó Nick Heidfeld mozgását, majd az első kanyar belső ívére nagy lendülettel beeső Felipe Massa ütötte ki durván Tonio Liuzzi Force Indiáját.
Az élmezőnyben Kubica kapta el a legjobban rajtot, így Webbert faképnél hagyva feljött a 2. helyre, de szépen rugaszkodott el Hamilton is, mielőtt az első kanyarban Alonso és Button is visszaelőzte. Ezután az ütközések miatt beküldték a Safety Cart, amit Nico Rosberg és néhány sereghajtó kihasznált egy boxkiállásra, és áttért a kemény gumikra.
A mezőnyt a 7. körben indították útjára, de immár Kubica nélkül, mivel a Renault-ról a 3. körben leesett a jobb hátsó kerék. Az élen így Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton kapta el a zöld zászlót. Mögöttük Rubens Barrichello haladt, de a brazilt a kör végén egykori csapattársa, Michael Schumacher egy szép manőverrel megelőzte a sikánban.
Vettel nem tudott 2.3 másodpercnél jobban elszakadni Webbertől, de nem adott esélyt csapattársának az előzésre. Alonso 5.3 másodperces hátrányt szedett össze az ausztrál mögött, Hamilton pedig hiába tudta volna tartani a lépést a Ferrarival, a kemény gumikon rajtoló Button kissé feltartotta a boxkiállásokig.
Kobayashi színt visz a versenybe
A kerékcserék hullámát Nick Heidfeld és Adrian Sutil indította meg a 18. körben. A páros rögtön begyorsult a friss gumikon, így a boxkiállások során megelőzték Barrichellót, illetve Jaime Alguersuarit, s ezt látva a többiek is a boxutca felé vették az irányt.
Először Hamilton követte őket a 22. körben, de pechje volt, mivel éppen a Buttonhoz hasonló taktikát választó Kamui Kobayashi mögé tért vissza a pályára. A kemény gumikon futó japán még sokáig a pályán maradt, Hamilton azonban három körön belül az első kanyarban megelőzte a Saubert. Néhány körrel később Vettel, Webber és Alonso is kereket cserélt.
Button viszont nem, így az élre állt - elszakadni azonban nem tudott, hiszen abroncsai 26 körrel öregebbek voltak. Volt olyan kör, amelyben Hamilton kereken két másodpercet vert rá. A címvédő számítását az húzta keresztül, hogy az első etapban nem tudta tartani a lépést a többi élmenővel, akiknek autóin várakozásainál kevésbé koptak a lágy gumik.
Vettel már a 32. körre utolérte Buttont, de előzés helyett kivárta, hogy hat körrel később az angol kiálljon a lágy gumikért, és onnantól kezdve már semmi sem választotta el attól, hogy megszerezze idei harmadik győzelmét. Webber bő két másodperces lemaradással kísérte a célba csapattársát, és unalmában az utolsó körben megfutotta a futam leggyorsabb körét.
Button az 5. helyre tért vissza a pályára, de a 44. körben újra Hamilton elé került, akinek McLarenjében elment a hármas fokozat a szombat este beszerelt új váltóból. Az angol így csak négyesig tudott lekapcsolni, amivel rengeteg időt vesztette a lassú kanyarokban.
Mögötte Schumachert intették le. A hétszeres bajnok az első körben kereket cserélő Rosberg mögé tért vissza kiállásából, és a frissebb gumikon gyorsabb volt csapattársánál. Egyszer meg is támadta, de a célegyenesben Rosberg még időben a belső ívre húzódott. Ezután a Mercedes jelezte, hogy Rosberg nem fog túl keményen védekezni, de Schumacher nem támadott többet. Nem is kellett, mivel Rosberg autójáról három körrel a leintés előtt leesett a bal hátsó kerék.
A 7. helyen a nap leglátványosabb teljesítményét nyújtó Kamui Kobayashi végzett. A Sauber versenyzője már a 11. körben letette a névjegyét, amikor némi hezitálás után megtámadta, és egy kis koccanás árán megelőzte Jaime Alguersuarit a hajtűben, majd a manővert immár tisztább formában Adrian Sutil ellen is megismételte.
Boxkiállása után, melynek során a 12. helyre csúszott vissza, további három alkalommal előzött a hajtűben, ismét Alguersuari, majd Barrichello és saját csapattársa, Heidfeld lett az áldozata. Rosberg és Sutil pedig kiesett előle, utóbbi Force Indiájában a Mercedes-motor füstölt el. Mögötte Heidfeld, Barrichello és Buemi szerzett még pontot.
Az új csapatok különversenyét fölényesen nyerte a története legjobb eredményét elkönyvelő Lotus Racing: Heikki Kovalainen és Jarno Trulli a 13. helyen végeztek, miután a virgines Timo Glock képtelen volt megelőzni a hazai pályán vezető Sakon Yamamoto Hispaniáját.
Japán Nagydíj, verseny:
1. Vettel Red Bull-Renault 1h30:27.323
2. Webber Red Bull-Renault + 0.905
3. Alonso Ferrari + 2.721
4. Button McLaren-Mercedes + 13.522
5. Hamilton McLaren-Mercedes + 39.595
6. Schumacher Mercedes + 59.933
7. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:04:038
8. Heidfeld Sauber-Ferrari + 1:09.648
9. Barrichello Williams-Cosworth + 1:10.846
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1:12.806
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 kör
12. Kovalainen Lotus-Cosworth + 1 kör
13. Trulli Lotus-Cosworth + 2 kör
14. Glock Virgin-Cosworth + 2 kör
15. Senna HRT-Cosworth + 2 kör
16. Yamamoto HRT-Cosworth + 3 kör
Leggyorsabb kör: Webber, 1:33.474
Kiesők
Versenyző Csapat Kör
Rosberg Mercedes 47
Sutil Force India-Mercedes 45
Kubica Renault 4
Hulkenberg Williams-Cosworth 1
Massa Ferrari 1
Petrov Renault 1
Liuzzi Force India-Mercedes 1
Di Grassi Virgin-Cosworth 1
|