Button győzött Isztambulban
A5.hu 2009.06.07. 15:38

Jenson Button könnyedén aratta idei hatodik győzelmét a Török Nagydíjon, miután a pole-ból rajtoló Sebastian Vettel már az első körben lesodródott a pályáról, elveszítve a vezetést. Így Webber lett a 2., míg a Williams és a Toyota is meglepően erősen szerepelt, maga mögé utasítva a Ferrarit.
Idénybeli hatodik diadalát aratta Jenson Button a Török Nagydíjon, melynek során ellentmondást nem tűrő stílusban utasította maga mögé a Red Bull párosát, Mark Webbert és Sebastian Vettelt.
Mögéjük végül Jarno Trulli és Nico Rosberg zárkózott fel, miután a Ferrari képtelen volt megismételni Monacóban mutatott formáját, így ezen a hétvégén Maranellóban csupán Felipe Massa pontszerzése jelentett némi vigaszt.
Bár a 16. helyről rajtoló Lewis Hamiltonnak végül az előle induló McLaren-es csapattársát, Heikki Kovalainent sikerült legyőznie, az első nyolc pozíció valamelyikét egyszer sem tudta megközelíteni.
A rendkívül forró, 49-50 fokos pályahőmérséklet mellett a mezőny tagjai Fernando Alonso kivételével a keményebb gumikeverékekkel álltak fel a rajtrácsra, melyről az első sorból induló Vettel és Button makulátlanul kapta el a startot, míg Rubens Barrichello csúnyán beragadt, és egészen a 13. helyig csúszott vissza.
Az első néhány kanyarban óriási volt a tülekedés, azonban mindenki megúszta baleset nélkül, és a vezető duó mögé Trulli, Webber, Massa, Rosberg, Kimi Räikkönen és Alonso zárkózott fel. Ekkor elviekben adott lett volna Vettel előtt a lehetőség, hogy első kiállásig a lehető legnagyobb előnyt autózza ki Buttonnal szemben, ám óriási igyekezetében a 9-es kanyarnál lesodródott a pályáról, így a kört már a brit zárta az élen.
A Brawn versenyzője ezután sorra futotta a leggyorsabb köröket, melyek során végig 7-8 tizedmásodperccel autózott jobb tempót, mint az üldöző Vettel, a németet ráadásul az is nyugtalaníthatta, hogy Webber időközben Trullit megelőzve már közvetlenül mögötte, a 3. helyen haladt.
A jóslatoknak megfelelően Vettel már a 15. körben kiállt a boxba, ahol csupán 6.5 másodpercig tartó tankolásából kiderült, hogy a német háromkiállásos stratégiával vágott neki a versenynek, míg az utána szervízelő Button és Webber csupán két látogatást tervezett be.
Mivel a brit versenyző a 17. körben megejtett kerékcseréje után Vettel elé tért vissza, győzelmi esélyei fenntartása érdekében a Red Bull pilótájának mindenképp meg kellett volna előznie vetélytársát, hogy a következő kiállásáig előnyt tudjon kiautózni vele szemben. Bár az előjelek kedvezően alakultak Vettel számára, hiszen 5 kör alatt 3 másodpercet hozott Buttonon, ez sem volt elég ahhoz, hogy megelőzze a britet.
Csapata ezért a 28. körben úgy döntött, kihozzák pilótájukat Button mögül, ám a viszontagságok ellenére is kitartva a háromkiállásos stratégia mellett, ismét csak rövid etapra tankolták fel a németet, aki így 7.4 másodperccel Webber mögé jött vissza a pályára, és ekkor még mindkettejüknek hátra volt egy szervizelés.
Bár ezt Webber 6 körrel előbb ejtette meg, ami azt jelentette, hogy Vettelnek ennyivel kevesebbet kellett futnia a kedvezőtlenebbül viselkedő lágy gumikon, a németnek ez sem volt elég, hogy saját tankolása után csapattársa elé jöjjön vissza. Bár az utolsó etapban látványosan közeledett Webberre, a Red Bull rádión utasította önfegyelemre a németet, ezért az eredmény a leintésig már nem változott.
A Red Bullok csatája, valamint a Toyota és a Williams vitézkedése mellett még Robert Kubica pontszerzése volt említésre méltó, aki Timo Glock nyomása ellenére sem engedte ki kezei közül a 7. helyet, így végre ő is feliratkozott a világbajnoki tabellára.
Zsinórban 4. sima győzelmével Jenson Button már 26 pontosra növelte előnyét a verseny során a középmezőnyben sínylődő csapattársával, Rubens Barrichellóval szemben, aki a 48. körben végül fel is adta a küzdelmet. Button ráadásul most a Red Bull házi csatájából is profitált, Webber ugyanis értékes pontokat rabolt a brit első számú üldözőjétől, Vetteltől.
Bár a Brawn GP tetemes előnye továbbra is megmaradt a konstruktőri tabellán, Barrichello kiesésével és a Red Bull-osok dobogós helyeivel a két csapat közötti különbség 39.5 pontra mérséklődött. A Toyota továbbra is őrzi 3. helyét, míg mögöttük a Ferrari stabilizálta pozícióját.
Török Nagydíj, verseny:
1. Button Brawn GP-Mercedes (B) 1h26:24.848
2. Webber Red Bull-Renault (B) + 6.714
3. Vettel Red Bull-Renault (B) + 7.461
4. Trulli Toyota (B) + 27.843
5. Rosberg Williams-Toyota (B) + 31.539
6. Massa Ferrari (B) + 39.996
7. Kubica BMW Sauber (B) + 46.247
8. Glock Toyota (B) + 46.959
9. Raikkonen Ferrari (B) + 50.246
10. Alonso Renault (B) + 1:02.420
11. Heidfeld BMW Sauber (B) + 1:04.327
12. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1:06.376
13. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1:20.454
14. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 1 kör
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör
16. Piquet Renault (B) + 1 kör
17. Sutil Force India-Mercedes (B) + 1 kör
18. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör
Leggyorsabb kör: Button, 1:27.579
Kiesők:
Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) 49
Fisichella Force India-Mercedes (B) 5
|