Kimi Räikkönen kis híján megszerezte a Ferrari első idei pole pozícióját, végül azonban a vb éllovasa, Jenson Button vághat neki az élről a Monacói GP-nek.
A Brawn GP versenyzője 0.025 másodperccel utasította maga mögé a finnt a Q3 utolsó pillanataiban. Összetettbeli üldözői a második sorból rajtolhatnak: csapattársa, Rubens Barrichello a harmadik, Sebastian Vettel pedig a negyedik kockából.
Felipe Massa 5. pozíciója újabb biztató jel a Ferrari számára, a szabadedzéseken ugyancsak erősnek tűnő McLaren azonban keserű napot zárt: Lewis Hamilton már a Q1-ben összetörte McLarenjét, és elbúcsúzott a küzdelemtől.
Ez azonban semmi a BMW és a Toyota kálváriájához képest: a két gyári csapat versenyzői az utolsó négy rajthelyet szerezték meg, miközben a két Force India az idén először beverekedte magát a Q2-be, ráadásul rögtön két autóval.
Az első etap
A notórius monacói forgalom miatt a szokásosnál élénkebben indult az időmérő. Massa is az elsők között hajtott a pályára, de a felvezető körében a második Uszoda-sikán bejáratánál kitört az autója hátulja, és a belső korlátnak csapódva összetört az első szárnya, így kénytelen volt visszatérni a boxba egy újért.
Az első mért kört Giancarlo Fisichella autózta (1:19.473), de az időeredmények gyorsan javultak. Előbb Sébastien Buemi, majd Heikki Kovalainen és Vettel át a vezetést, mígnem a Q1 felénél színre lépett a Brawn GP, és Barrichello 1:15.660-es körével az élre állt.
Hamilton ekkor a 7. helyen tanyázott hat tizedes hátránnyal, és az első szektorban az addigi abszolút legjobb részidőt érte el, de a Mirabeau bejáratánál elveszítette uralmát az autója fölött, és a gumifalban ripityára törte a McLaren bal hátsó felfüggesztését.
A baleset miatt piros zászlóval félbeszakították az edzést, ami a mért körön levő Webbert, Kubicát és Bourdais-t érintette a legérzékenyebben. Az újraindítás után Button átvette a vezetést, a hajrában azonban Nico Rosberg futott egy 1:15.094-es kört, és megnyerte a Q1-et. A Williams mögött Button, Webber és a szárnycsere után visszatérő Massa zárt.
Mivel a mezőny zöme a hajrában javítani tudott, Hamilton végül visszacsúszott a 16. helyre, de ez nem sokat számított, hiszen akkor sem tudta volna folytatni az edzést, ha benn marad. A címvédő azonban így is megelőzte a két BMW Saubert, akik közül Nick Heidfeld vele ezredre azonos kört autózott.
Náluk is lassabb volt azonban a két Toyota, amiben közrejátszott, hogy Timo Glock a mért körében megpördült az Uszoda kijáratánál, Jarno Trullit pedig feltartotta Fernando Alonso.
A második etap
A Q2 még hektikusabban indult, alig telt három perc, és mind a 15 autó a pályán körözött. A Ferrarik kapásból 1:15-ös köröket autóztak, de előbb Vettel, majd a hétvége első 1:14-es körét autózó Rosberg hamar átadta a múltnak Räikkönen szintidejét. A német után Barrichello, majd Webber, végül Kovalainen vette át a vezetést, a finn 1:14.809-es idővel zárt.
Alonsónak félidőnél még nem volt érvényes eredménye, ráadásul amikor elkezdte mért körét, a másik Renault-t vezető Nelsinho Piquet megpördült az utolsó kanyarban. Mindkettejük szerencséjére még éppen újra tudott indulni, mielőtt csapattársa odaért, így Alonso feliratkozhatott a továbbjutók közé.
A hajrában az élmezőny már alig változott, csupán Räikkönen villantotta meg az F60 gyorsaságát a hétvége messze legjobb, 1:14.514-as köridejével.
A mezőny végén sem volt nagy mozgás: a két Force India és a két Toro Rosso mellett Nelsinho Piquet búcsúzott a papírformának megfelelően. Giancarlo Fisichella azonban hősies küzdelemben szerezte meg a 13. rajtkockát a Force Indiának, hiszel első etapjának két köridejét az egyik sikán levágása miatt törölték.
A harmadik etap
A mindent eldöntő szakaszban Vettel adta meg az alaphangot 1:16.206-os körével. Noha Button, Räikkönen és Rosberg is megelőzte, a Red Bull versenyzője zsinórban második mért körében 1:15.395-re szorította le az etalont. Mögötte Rosberg állt, majd a két Brawn GP következett a sorban az első etapok után.
A második nekifutásra mind a tíz versenyző javítani tudott köridején. A Ferrari kezdett a legjobban: Räikkönen és Massa előbb feljöttek az első és a harmadik helyre, majd második mért körébe a finn feltankolt autóval is 1:15 alá tört. Végül ez sem volt elég az üdvösséghez, mivel Button 1:14.902-vel megszerezte pályafutása hetedik pole pozícióját.
Vettel végül a 3. helyet is elvesztette Rubens Barrichellóval szemben, aki Barcelona után ismét Button háta mögül rajtolhat.