Button Vettelt legyőzve nyerte meg a Bahreini Nagydíjat
A5.hu 2009.04.26. 17:25
Jenson Button idei harmadik győzelmét aratta a Bahreini Nagydíjon, legyőzve Sebastian Vettelt, aki sokáig forgalommal küzdott. Az év első megszakítás nélküli, végig száraz versenyén a pole-ból rajtoló Toyota kénytelen volt beérni Jarno Trulli 3. helyével.
A négy idei futamból a harmadikat nyerte meg Jenson Button Bahreinben, ahol két fő ellenfele, Sebastian Vettel és Jarno Trulli épp akkor tartották fel egymást, amikor a másik veszélyt jelenthetett volna Brawn GP versenyzőjére.
A világbajnoki éllovas újabb győzelmével 11 pontra növelte az előnyét Barrichello, és 13-ra Vettel előtt az összetettben.
A tabellára Kimi Räikkönen 6. helye révén végre a Ferrari is feliratkozott, és előrelépést könyvelhetett el a címvédő Lewis Hamilton is, aki egyetlen helyezéssel maradt le a dobogóról.
Button számára kétségek közepette indult a futam, hiszen a Mercedes motor kései beillesztése miatt a Brawn GP hűtése nem tökéletes, így a csapatnak minden nélkülözhető karosszéria-elemtől meg kellett szabadítania az autót a 35-36 fokos hőség közepette.
Az angol teljesítményén azonban ebből semmi sem látszott meg. A rajtrács 4. pozíciójából faképnél hagyta a mellőle induló Vettelt, jóllehet, a KERS segítségével Hamilton elhúzott mellette. A 2. kör első kanyarjában azonban Button mintaszerű manőverrel kifékezte honfitársát, ami győzelme kulcsát jelentette.
Hamilton az első néhány kanyarban az első sorból rajtoló Toyotákat is megizzasztotta. A rajtot az ultrakönnyű autóval induló Timo Glock kapta el jobban, a pole-ból startoló Trulli azonban a címvédő visszaverésével legalább a 2. helyet megtartotta.
Hamilton így Vettel előtt vágott neki a futam első etapjának, s ezzel lényegében megfosztotta győzelmi esélyeitől a Red Bull versenyzőjét. A fiatal németnek volt a legtöbb benzin az autójában, de a McLaren mögé beragadva sok időt veszített Trullihoz és Buttonhoz képest.
Vettel mögött Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso autózott még a pontszerző helyeken a több koccanást hozó rajt után. A legrosszabbul Felipe Massa, Kazuki Nakajima és a két BMW-pilóta járt, akiknek a boxba kellett hajtaniuk első szárnycserére. Massa légterelőjét épp a másik Ferrarit vezető Räikkönen verte le. A Robert Kubicával összeérő Heikki Kovalainen megúszta a kiállást, de az autója neki is megsérült.
Glock az élen alig két másodperccel tudott elszakadni Trullitól, így visszaesett a mezőny sűrűjébe, miután már a 11. körben tankolni ment. Egy körrel később toyotás csapattársa is követte őt, és mindketten lecserélték szuperlágy gumijaikat a közepes keverékre.
Ez rendhagyó taktikának bizonyult: a következő körökben kiálló versenytársak mind autójukon hagyták a rajtnál használt szuperlágy abroncsokat. Button és Hamilton a 15. körben cseréltek kereket, Vettel pedig négy körrel később, így gond nélkül megelőzte a két angolt, de pont Trulli mögé tért vissza a pályára.
Buttonnak azonban a három extra kör elég volt ahhoz, hogy ledolgozza 3.5 másodperces hátrányát Trullihoz képest, így az élen folytathatta a versenyt. Az olasz jó hátvédnek bizonyult, mivel a keményebb gumikon körönként egy másodpercet veszített, s feltartotta Vettelt is. Hamarosan Hamilton, valamint a három kiállásos taktikával feltűnést keltő Barrichello is csatlakozott a vonathoz.
A német csak a 37. körben jutott tiszta levegőhöz, amikor Button, Trulli és Hamilton egyszerre vette a boxutca felé az irányt. Vettel még két kört tudott a pályán tölteni, de ez csak Trulli megelőzésére volt elég neki. Most fordult a kocka: ő volt a közepes keveréken és Trulli a szuperlágyon, előzésre azonban most sem került sor.
Button eközben kényelmes, tíz másodperc fölötti előnnyel masírozott pályafutása negyedik győzelme felé. Vettelt és Trullit Hamilton követte, de az utolsó etapban nem tudta vagy nem akarta tartani velük a lépést, Barrichellót viszont sikerült megelőznie.
A brazil veterán mögött Kimi Räikkönent intették le, aki elnyújtott stratégiájának köszönhetően két körön át vezette is a versenyt - a Ferrarinak ezek voltak az első élen töltött körei az idén, épp elnökük, Luca di Montezemolo jelenlétében.
A finnre a hajrában nyomást gyakorolt a szuperlágy gumikat visszakapó Glock, de a toyotásnak meg kellett elégednie a 7. hellyel. Az utolsó pontot Fernando Alonso zsebelhette be, aki leginkább a boxból visszatérő Trullival szemben a külső íven bemutatott, agresszív előzésével keltett feltűnést.
Lemaradt viszont a pontszerzésről Nico Rosberg, miután a Williams látszólag hátracsúszott a csapatok erősorrendjében. Mögötte Nelson Piquet ért célba a 10. helyen, a brazil csak 13 másodperccel kapott ki Alonsótól, pedig 8 hellyel hátrébbről indult.
Az időmérőn forgalomba kerülő Mark Webber a 11. helyig tudott felkapaszkodni, míg a rajtnál balesetekbe keveredő BMW-k a mezőny legvégén maradtak A perzselő hőség ellenére végül Nakajima Williams-Toyotája lett az egyetlen autó, amely nem tudta befejezni a futamot.
Bahreini Nagydíj, verseny:
1. Button Brawn GP-Mercedes (B) 1h31:48.182 2. Vettel Red Bull-Renault (B) + 7.187 3. Trulli Toyota (B) + 9.170 4. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 22.096 5. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) + 37.779 6. Raikkonen Ferrari (B) + 42.057 7. Glock Toyota (B) + 42.880 8. Alonso Renault (B) + 52.775 9. Rosberg Williams-Toyota (B) + 58.198 10. Piquet Renault (B) + 1:05.149 11. Webber Red Bull-Renault (B) + 1:07.641 12. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 1:17.824 13. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 1:18.805 14. Massa Ferrari (B) + 1 kör 15. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1 kör 16. Sutil Force India-Mercedes (B) + 1 kör 17. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 kör 18. Kubica BMW Sauber (B) + 1 kör 19. Heidfeld BMW Sauber (B) + 1 kör
Leggyorsabb kör: Trulli, 1:34.556
Kiesők: Nakajima Williams-Toyota (B) 49
|