Motorok
2006.03.07. 14:37
1. - 3.0 lieteres V10-es helyett 2.4 literes V8-as motorok
2. - Rgztett paramterek: pl. slypont, hajtkar magassga, furat tmrje s hengerek tvolsga
3. - Minimlis tmeg 95 kg, hengerszg ktelezen 90 fok
4. - Tilos a vltoztathat hosszsg beszvcs hasznlata
5. - V10-es 16.700-as fordulathatrral s 77 mm-es szktvel hasznlhat
6. - A V8-asok vrhat teljestmnye 730-750 ler
A Forma-1-ben 11 ve hagyomnyosnak szmt V10-es motorok szmzse a V8-asok kedvrt mind a kznsg, mind a szakma berkeiben nagy port kavart, mert sokan gy reztk, hogy a tzhengeresek egyfajta vdjegyknt tartoztak hozz a sporthoz. Annyi biztos, hogy br a cserre a kltsgek cskkentse rdekben kerlt sor, loklisan - konkrtan 2006-ban - a drga fejlesztsek s az elkerlhetetlen gyerekbetegsgek miatt ppensggel emelkedni fognak a motorszlltk kiadsai.
A Technikai Szablyzat nem csak a hengerek szmban s a lkettrfogatban vezetett be korltozsokat a motorok tern. Rgztettk az ltalnosnak tekinthet (de eddig szabadon vlaszthat) 90 fokos hengerszget is, a motor minimlis tmegt 95 kg-ban hatroztk meg, a furat tmrjt 98 mm-ben maximltk, s kiktttk, hogy a hengertvolsg 0.2 mm-es hibahatrral pontosan 106.5 mm legyen. Mivel az utbbi kt felttel lnyegben behatrolja a motor hosszt, a V8-asok szksgkppen mintegy 10 cm-rel rvidebbek lettek a tavalyi V10-eseknl. Ettl elvileg az autk hossza is cskkenhetett volna, a tervezk azonban ragaszkodtak az eddigi tengelytvhoz, mert annak a plyk jellemzihez clszer igazodnia. A motor rvidlst ezrt a michelines s bridgestone-os csapatok eltren hidaltk t: a Michelinek enyhn orrnehz slyelosztst kvetelnek, ezrt a francia cg partnerei a hinyz 10 cm-rel meghosszabbtottk a sebessgvltt, amivel a slypont elrbb kerlt. A bridgestone-osok ezzel szemben inkbb tvtartkat alkalmaztak, hogy a vltm az eddigi helyn, azaz htrbb foglaljon helyet.
Az FIA meghatrozta a hajtkar kzpvonalnak, valamint a motor slypontjnak minimlis magassgt a referenciask felett (58 illetve 165 mm), s betiltotta a vltoztathat hosszsg beszvcsveket, a mrnkk ezrt tbb nem simthatjk mechanikusan a nyomatkgrbt - aminek kvetkeztben a V8-asok nehezebben szablyozhatak a V10-eseknl.
Hogy mit jelent mindez a gyakorlatban, arra mr lthattunk pldt a tli tesztelsek alatt. Valenciban azrt szlethetett j krrekord Anthony Davidson Hondjnak jvoltbl, mert ezen a plyn nincsenek igazn gyors kanyarok, a lass fordulkbl val kigyorstsoknl viszont a V8-as az eddiginl kevsb terheli le a meghajtott hts kerekeket (a kiprgsgtl sem dolgozik olyan ktsgbeesetten), javtva a tapadst. Barcelona mr tipikusabb F-1-es helysznnek szmt, gy az valban sokatmond, hogy Jenson Button ott is 0.383 msodpercen bell tudott kerlni a V10-es plyacscshoz, jllehet, az egyenesek ltal uralt plykon - mint amilyen Monza vagy Indianapolis - biztosan jelentsebb lesz a lassuls a tavalyihoz kpest. Mindenesetre sok, eddig trkksnek szmt kanyar padlgzoss vlt, amitl ezeken a helyeken az autk stabilitsa is javult. Hogy a versenyzknek vltoztatniuk kellett-e a vezetsi mdszereiken a V8-asok miatt? Errl mg az vlemnyk is megoszlik, ami azt mutatja, hogy ez valjban stlusfgg, teht emberl emberre vltozik. A krdsre nem ltezik univerzlis vlasz.
A tesztels kzben elrt ideredmnyek termszetesen flrevezethetek lehetnek, hiszen nem felttlenl szablyos autval rtk el ket, de a V8-asok bevezetse miatt egyrszt azrt nem rdemes keseregni, mert a lassuls szabad szemmel nem lesz feltn, msrszt azrt sem, mert az j motorok hangja nem fosztotta meg a Forma-1-et a jellegzetes siktstl. s ne felejtsk el, hogy 1994-ben Michael Schumacher s a Benetton V8-as Forddal nyertk meg a vilgbajnoksgot, pedig a vetlytrsaik V10-est hasznltak, a hengerek szma teht nem minden (ms krds, hogy az a Zetec-R V8 ppgy 3.5 literes volt, mint az akkori V10-esek, most viszont 3.0 literrl 2.4 literre cskkent a hengerrtartalom).
Az a szably, amely 2006-ban s 2007-ben mdot ad a csapatoknak arra, hogy lefojtott V10-eseket hasznljanak tovbb, mr inkbb agglyos. Jelenleg csak a Scuderia Toro Rosso akar lni ezzel a lehetsggel, ami a tbbieknek nem tetszik, mert a Red Bull msodik csapata nem kzd olyan anyagi gondokkal, mint annak idejn eldje, a Minardi tette. Az Cosworth V10-esket egyelre 16.700-as fordulatszmhatrral s 77 mm-es szktvel igyekszik megzabolzni az FIA, mivel azonban ezek az adatok sehol sem szerepelnek a szablyzatban, szksg esetn idny kzben is mdosthatak.
A V8-asok teljestmnye a hengerrtartalommal egytt 20%-kal cskkent, azaz 730-750 ler krl vrhat. A fogyasztsuk s a htsi ignyk is cseklyebb lett - az utbbi vltozs kivlan ltszik az oldaldobozok kisebb fellet htnylsain -, de a 20%-osnl alacsonyabb arnyban. Amint az kzismert, a nyolchengeresek tervezsnl a legslyosabb problmt a vibrci kikszblse jelentette a mrnkk szmra; nem is annyira azrt, mert a kevesebb dugatty mozgsa eleve nehezebben egyenslyozhat ki, hanem azrt, mert a V8-as kritikus fordulatszm-tartomnya a fels rgiban tallhat, ahol a motor a legtbb idt tlti (a V10-eseknl ez a tartomny alacsonyabban van, gy az autk kigyorsts kzben hamar "tszaladtak" rajta). A vibrci alapveten a gyjtsi sorrend helyes megvlasztsval cskkenthet, amely azonban kihatssal van a nyomatkgrbre - mint minden ms, ez is kompromisszum eredmnye.
|