Hamilton legyőzte Vettelt a fantasztikus Kínai GP-n
A5.hu 2011.04.17. 11:15
Elképesztő taktikai játszmába fordult a Kínai Nagydíj: a kétszer kereket cserélő versenyzők az utolsó szakaszban tehetetlenül nézték, ahogy a háromkiállásosok a frissebb gumikon faképnél hagyják őket. A szenzációsan vágtázó Lewis Hamilton is így taszította le a trónról Sebastian Vettelt.
Lewis Hamilton kis híján a depóban ragadt a Kínai Nagydíjon, miután a McLaren szerelőinek lóhalálában kellett megjavítani egy motorhibát az autójában. A szivárgó olaj miatt nem akart elindulni a brit MP4-26-asának erőforrása, aki csak fél perccel a boxutca zárása előtt tudott kihajtani a rajtrácsra. Ez annyira felpörgette őt, hogy meg sem állt a győzelemig, négy körrel a leintés előtt átvéve a vezetést az idényt eddig uraló Sebastian Vetteltől.
A bajnoki címvédő a Ferrari párosához hasonlóan csak kétszer cserélt kerekeket - ők a döntést a futam utolsó harmadában bánták meg, amikor a három boxkiállást végrehajtó társaik a frissebb abroncsokon, ha kissé nehezen is, de elhúztak mellettük.
A 18. helyről rajtoló Mark Webber például így tört előre a dobogóra, körönként 2-3 másodpercet verve az élbolyra az utolsó etapban. Az utolsó öt körben három pozíciót javított, bedarálva Felipe Massát, Nico Rosberget és Jenson Buttont. Michael Schumacher ugyanakkor hiába esett rá Fernando Alonso nyakára a végén, nem tudta megelőzni őt.
A McLarenek a startnál megvalósították azon tervüket, miszerint rögtön a kezdés után nyomás alá kell helyezni Vettelt: Hamilton és Button lehagyta az élről induló németet, aki Rosberg támadását is csak üggyel-bajjal tudta hárítani. Massa közben újfent lerajtolta Alonsót, a Ferrarik mögé pedig a Force Indiák sorakoztak fel Paul di Resta-Adrian Sutil sorrendben.
A mezőny ezután három bolyra szakadt, az első hat versenyző libasorban követte egymást, csakúgy, mint a 7-10. pozíciót elfoglaló csoport tagjai. A harmadik gruppban a mezőnyben egyedüliként kemény gumikon rajtoló Webber szolgáltatott akciót, két előzést is bemutatott.
Az élboly megkavarodása a 12. körben kezdődött, amikor a lelassuló Rosberg bejött új gumikért. Korai kiállása busásan megtérült, mert miután a többiek is követték példáját, négy forduló múlva az élen találta magát. Vettel ezalatt átugrotta Hamiltont, majd az elképesztően amatőr hibát vétő Buttont is, aki tévedésből a Red Bull garázsánál parkolt le. A 3. helyet legalább sikerült megmentenie. Martin Whitmarsh, a McLaren főnöke elárulta, hogy a britet egy körrel korábban várták szervizre.
Rosberg, Vettel és Button nyomában Massa és Hamilton haladt, ők 10 másodpercen voltak egymáshoz képest. Egyre jobban leszakadt viszont tőlük Schumacher és Alonso, a Ferrari pilótája a 25. körig beragadt hajdani bajnoki riválisa mögé.
A kettő kevesebb, mint a három
Nagyjából ez idő tájt érkeztek meg újabb garnitúra abroncsaikért a három kiállásos taktikát választók, így Vettel 3 másodperces előnyre tett szert Massa, illetve 14 másodpercesre Alonso előtt. A spanyol azonban használt Pirellijein csak minimális ellenállás kifejtésére volt képes Rosberggel, Buttonnal és Hamiltonnal szemben, a Ferrarit három körön belül mindhárman állva hagyták a hátsó hajtűkanyarból kigyorsítva.
Vettel a 30., Alonso a 32., Massa a 33. körben megkapta a kemény keveréket, vagyis biztossá vált, hogy nem terveztek több kerékcserét. Rosberg és a McLarenek ezért rákapcsoltak, főleg Hamilton, aki utolérte csapattársát. Button keményen védekezett, de Hamilton a 36. körben bebújt mellé az 1-es kanyarban, és megelőzte őt. Az élen álló trió a 37. és 39. forduló között járt utoljára a depóban, utána megkezdődhetett a nyíltsisakos küzdelem.
Ekkor Vettel 4 másodperccel vezetett Massa előtt, majd következett Hamilton, aki a 42. körben kifékezte Rosberget a 6-os kanyarnál. Button, Alonso, Webber és Schumacher volt a további sorrend.
Hamilton fokozatosan faragta a távolságot a Ferraritól, a 45. fordulóban sikerült is elmennie mellette a célegyenesben. Már látszott, hogy Vettelre szintén kellemetlen percek várnak a használt gumikon, a McLaren versenyzője átlagosan négy tizeddel volt gyorsabb nála körönként. A rádióján kommunikálni képtelen német nem kérhetett tanácsot csapatától, csak tétlenül leshette, hogy ellenfele felzárkózik mögé. Egy darabig még tudta zárni az íveket, de az 52. körben kénytelen volt behódolni Hamiltonnak. A brit versenyző első győzelmét aratta a tavalyi Belga Nagydíj óta.
A 3. pozícióban azonban a szenzációs hajrát levágó Webber futott be. Időmérős kálváriáját követően remekül gazdálkodott a rendelkezésére álló rakatnyi friss Pirellivel, az utolsó etapjában majdnem eltüntette a korábban fél perces hátrányát Vettelhez képest. Ellentmondás nélkül, sorjában előzte meg Alonsót a 45., Massát az 50., Rosberget az 54., illetve Buttont az 55. körben. Pedig még a KERS-e sem működött.
Massa Vettellel együtt szenvedett a végén, a másodikról a hatodik helyre esett vissza, Button és Rosberg hosszas küzdelem után lehagyta őt. A McLarenes duplán jól járt, mert Rosberget akkor utasította maga mögé, amikor vetélytársa lesodródott a bukótérbe Massát támadva. A másik Ferrarit a 7. helyre hozta be Alonso, menekülve Schumacher elől.
A kevésbé jól fizető pontszerző helyeken Vitalij Petrov és Kamui Kobayashi futottak be, akik nem sokkal a cél előtt hagyták le az újoncként zsinórban harmadik top 10-es pozíciójára hajtó di Restát.
Érdekes módon csupán egyetlen versenyző nem jutott el a kockás zászlóig, Jaime Algeursuari a Toro Rossójától leguruló jobb hátsó kerék miatt esett ki. Lehetett volna több kieső is: Sergio Pérez Sutil autóját torpedózta meg, amiért áthajtásos büntetést kapott, di Resta pedig Nick Heidfeld járművének csattant neki védekezés közben. Kobayashi szintén összeakadt valakivel.
Kínai Nagydíj, verseny:
01. Hamilton McLaren-Mercedes 1h36:58.226
02. Vettel Red Bull-Renault + 5.198
03. Webber Red Bull-Renault + 7.555
04. Button McLaren-Mercedes + 10.000
05. Rosberg Mercedes + 13.448
06. Massa Ferrari + 15.840
07. Alonso Ferrari + 30.622
08. Schumacher Mercedes + 31.206
09. Petrov Renault + 57.404
10. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:03.273
11. Di Resta Force India-Mercedes + 1:08.757
12. Heidfeld Renault + 1:12.739
13. Barrichello Williams-Cosworth + 1:30.189
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1:30.671
15. Sutil Force India-Mercedes + 1 kör
16. Kovalainen Lotus-Renault + 1 kör
17. Perez Sauber-Ferrari + 1 kör
18. Maldonado Williams-Cosworth + 1 kör
19. Trulli Lotus-Renault + 1 kör
20. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 2 kör
21. Glock Virgin-Cosworth + 2 kör
22. Karthikeyan HRT-Cosworth + 2 kör
23. Liuzzi HRT-Cosworth + 2 kör
Leggyorsabb kör: Webber, 1:38.993
Kiesők:
Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 12
|